Heb ik een zeldzaam dier in de tuin?

24-08-2025 20:03 111 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Er liep zojuist een schattig muisje te scharrelen op mijn terras, met de volgende kenmerken:
- geelbruine rug en lichtgekleurde buik
- grote ogen
- lange, behaarde staart met een wit puntje aan het eind
- ongeveer de grootte van een kleine huismuis
- geen spitse snuit en ook niet mollig

Al googelend kom ik maar één muis tegen met een witte staartpunt: de hazelmuis. Een beschermde diersoort die in Nederland op de rode lijst staat. De foto's lijken er erg op. Ik heb een filmpje gemaakt waarop de kenmerken goed te zien zijn, maar ik weet niet hoe ik daar een foto van kan maken.

Maar als ik de beschrijvingen mag geloven over de leefomgeving en het gedrag van de hazelmuis, dan het kan haast deze muis niet zijn.
- De hazelmuis is zeldzaam en komt vrijwel alleen in Zuid-Limburg voor. Ik woon er vele provincies vandaan
- Als de leefomgeving van de hazelmuis vernietigd wordt, dan verplaatst hij zich naar de directe omgeving en legt geen grote afstanden af.
- Het is een nachtdier. Ik zag mijn muis om 18.00 uur toen het nog licht en zonnig was.
- Hij leeft in bomen en je ziet hem zelden op de grond. Mijn muis liep nog net niet naar binnen.
- Hij eet het liefst hazelnoten en bramen. Heb ik allebei niet.

Wel woon ik vrij landelijk en mijn tuin is groen en rommelig. Er staan hoge bomen, inheemse voedselbomen- en struiken en dicht struikgewas. Op mijn terras lagen korrels graan die de kippen hadden laten liggen. Daar kwam hij op af.

Voordat ik hem meld bij waarnemingen en mij misschien net zo onsterfelijk belachelijk maak als die keer dat ik op aanraden van jullie een paardenkies als mammoetkies aanmeldde bij Naturalis :roll: , moet ik het zeker weten. Heb ik al googelend een muis over het hoofd gezien met dezelfde kenmerken? Bestaan er nog andere muizen met witte puntstaartjes en grote ogen?
Ik vind hier dingen van.
Lijkt hij aan mensen gewend? Dan moet je inderdaad richting huisdieren kijken, een gezonde wilde muis zal niet zomaar bij je in de buurt blijven.
Sabeltandcavia schreef:
24-08-2025 20:53
Als ik hem weer zie, probeer ik een foto te maken.
Misschien moet ik hazelnoten kopen. :lightbulb:
Maar je hebt toch een filmpje? Daar kun je een screenshot van maken.
Ahhhh dit gaat weer zo’n cliffhanger worden, ik voel het :-D
Heb je een filmpje? Op waarneming.nl kan je ook een filmpje uploaden. Het controleren/valideren van een waarneming duurt meestal vrij lang, maarbij deze soort gaat er ergens een belletje af en heb je misschien wel heel snel antwoord.
Ik heb de ObsIdentify-app. Daar voer je foto’s in en dan geeft de app het antwoord. Vervolgens kun je het melden bij waarneming.nl en dan kijkt er een echt mens naar. Het is echt een hele fijn app, voor allerlei planten en dieren. Laat je even weten wat eruit komt?
thistle schreef:
24-08-2025 21:12
Heb je een filmpje? Op waarneming.nl kan je ook een filmpje uploaden. Het controleren/valideren van een waarneming duurt meestal vrij lang, maarbij deze soort gaat er ergens een belletje af en heb je misschien wel heel snel antwoord.
Goeie tip! Ik zie dat ze ook een herkenningstool hebben. Ga ik op studeren.

Mijn telefoon hangt nu aan de lader. Wordt vervolgd, mensen
Ik vind hier dingen van.
Heksenkaas schreef:
24-08-2025 21:23
Ik heb de ObsIdentify-app. Daar voer je foto’s in en dan geeft de app het antwoord. Vervolgens kun je het melden bij waarneming.nl en dan kijkt er een echt mens naar. Het is echt een hele fijn app, voor allerlei planten en dieren. Laat je even weten wat eruit komt?
Waarneming.nl heeft ook intelligente beeldherkenning. Rechstreeks invoeren op de website geeft wel sneller controle dan invoeren via obsidentify, omdat daar zoveel rommel tussen zit is dat voor mensen namelijk veel minder leuk om te controleren.
Ik heb uiteraard eerst het topic over de mamoettanden opgezocht en gelezen, bedankt daarvoor! 😃

En nu dus ook heel benieuwd welke kant dit opgaat!
Dat was vast een kangaroe-rat!

Afbeelding

Ik wacht met spanning af op je eerste Kiwi in de tuin :proud:

Afbeelding
henk-und-roelie wijzigde dit bericht op 24-08-2025 21:36
42.02% gewijzigd
Night after night who treats you right
Baby, it's the guitar man
Geen idee maar klinkt heel schattig en ben benieuwd, dus t.v.p..
Ik kende de relmuis niet, maar wat een leuke naam!
Bij het lezen van de topictitel moest ik al meteen aan de mammoetkies denken. :proud:

Wel een fotogeniek diertje trouwens, die hazelmuis.

Afbeelding

Afbeelding

(Dit is dus een tvp. )
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
Henk-und-Roelie schreef:
24-08-2025 21:34
Ik wacht met spanning af op je eerste Kiwi in de tuin :proud:

Afbeelding
:heart: :proud:
Nog nooit zo'n schattige tvp gezien :love:

Die kiwi wil ik ook!
Ik vind hier dingen van.
Die mammoetkies, was dat het lelijke roestige ding?
Renske schreef:
24-08-2025 22:13
Die mammoetkies, was dat het lelijke roestige ding?
Nee, dat roestige ding is nog steeds een mysterie.
Ik vind hier dingen van.
Hahaha die mammoetkies weet ik ook nog!
(Tvp dit ;) )
Oooo, ik wil het ook graag weten! :-)
:rofl: ik moet echt zo lachen om die mammoetkies. Maak een screenshot en meld het en hou ons op de hoogte please!
Such fun!1
Sabeltandcavia schreef:
24-08-2025 21:25
Goeie tip! Ik zie dat ze ook een herkenningstool hebben. Ga ik op studeren.

Mijn telefoon hangt nu aan de lader. Wordt vervolgd, mensen

Aan de lader kan je hem ook gewoon gebruiken hè! :D
Sorry geen idee, maar doet me denken aan een bekende van me die jaren geleden een of ander vreemd knaagdiertje in zijn garage vond. Die bleek waarschijnlijk te zijn meegelift uit Frankrijk, waar hij minder zeldzaam was. Aangezien het nu ook (einde) vakantieperiode is, zou het ook zo'n verhaal kunnen zijn? Het diertje is destijds opgehaald door de dierenambulance en naar een opvang gegaan.
Leuk, ben héél benieuwd!
Mijn vrouw en ik bestuderen ook alle diertjes (en planten) in onze tuin.

Een screenshot maken en Obsidentify/Google lens gebruiken zijn goeie tips!
What have we done....
Aan de hand van je beschrijving zeggen ChatGPT/Google en de Zoogdierenvereniging dat je waarschijnlijk een Bosmuis hebt gezien.

https://www.zoogdiervereniging.nl/zoogd ... en/bosmuis
What have we done....
Wat voor telefoon heb je?
Bij IPhone druk je voor een schermafbeelding/screenshot de bovenste knop links en de rechter knop in.

(Eigenlijk natuurlijk gewoon een tvp)
Dwergmuis, zie:
https://www.zoogdiervereniging.nl/zoogd ... /dwergmuis

De dwergmuis heeft een tweekleurige vacht. De bovenkant is geelbruin tot oranjebruin en de onderkant is wit tot vuilwit. Deze twee kleuren zijn duidelijk van elkaar gescheiden.
De dwergmuis heeft een lange, beweeglijke, staart die tweekleurig is en een pluimpje heeft, dat bij het ouder worden afslijt. De ogen zijn klein en de snuit is stomp. De dwergmuis gebruikt zijn staart als grijporgaan.

Ik snap de verwarring wel met de hazelmuis, maar deze is extreem zeldzaam in Nederland.

De Dwergmuis is niet zeldzaam.
london_calling wijzigde dit bericht op 25-08-2025 15:59
Reden: Aanvulling
77.54% gewijzigd

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven