Overzicht kosten verre reizen (deel 2)
vrijdag 3 november 2023 om 15:10
Ik dacht dat het wellicht leuk was om een oud topic weer nieuw leven in te blazen. Nu Corona voorbij is wordt er ook weer meer gereisd.
Het oude topic is gesloten maar hier na te lezen: reizen/overzicht-kosten-verre-reizen/li ... /401286/21
In dit topic een overzicht van de uitgaven/kosten voor verre bestemmingen, dus alles buiten Europa.
Leuk om inzicht te krijgen wat bepaalde bestemmingen kosten. Uiteraard blijft het een persoonlijke afweging: de ene persoon kiest voor luxere hotels met zwembad en de ander vindt een eenvoudig hostel ook prima. En waar de één liever geld uitgeeft aan eten in een foodcourt/lokale kraampjes, kiest een ander vooral voor restaurants of meer westers eten of kookt juist vaker zelf.
Het kan allemaal en ieder doet waar hij/zij zich goed bij voelt!
Uitgangspunt zijn de volgende kosten:
Bestemming:
Periode:
Duur :
Personen:
Route:
Geboekt bij:
Vluchten:
Vervoer:
Accomodaties:
Eten/drinken:
Extra:
Totaal gehele reis:
Wie doet er mee?
Zelf ga ik pas in 2024 weer op eerstvolgende verre reis dus zal later plaatsen.
Het oude topic is gesloten maar hier na te lezen: reizen/overzicht-kosten-verre-reizen/li ... /401286/21
In dit topic een overzicht van de uitgaven/kosten voor verre bestemmingen, dus alles buiten Europa.
Leuk om inzicht te krijgen wat bepaalde bestemmingen kosten. Uiteraard blijft het een persoonlijke afweging: de ene persoon kiest voor luxere hotels met zwembad en de ander vindt een eenvoudig hostel ook prima. En waar de één liever geld uitgeeft aan eten in een foodcourt/lokale kraampjes, kiest een ander vooral voor restaurants of meer westers eten of kookt juist vaker zelf.
Het kan allemaal en ieder doet waar hij/zij zich goed bij voelt!
Uitgangspunt zijn de volgende kosten:
Bestemming:
Periode:
Duur :
Personen:
Route:
Geboekt bij:
Vluchten:
Vervoer:
Accomodaties:
Eten/drinken:
Extra:
Totaal gehele reis:
Wie doet er mee?
Zelf ga ik pas in 2024 weer op eerstvolgende verre reis dus zal later plaatsen.
maandag 25 augustus 2025 om 17:25
mamaonbekend schreef: ↑25-08-2025 17:20Pfff Charlotta, dat is dus grofweg 15.000,- voor 2 weken met 3 personen als ik je goed begrijp ?
Dure bestemming dus lijkt me.
Al is een groepsreis ook meestal duurder dan dat je alles zelf regelt denk ik?
Maar als je maar genoten hebt toch !
13000 ja. In Indonesië 2 jaar geleden waren we een stuk minder kwijt!
Maar idd, een groepsreis is natuurlijk sowieso prijzig (je krijgt er ook wel veel voor terug hoor, toen onze vluchten voor de terugreis gecanceld werden hadden wij geen zorgen over het omboeken bv)
Het was prachtig, maar ik zou voor de volgende reis toch een bestemming kiezen waar eten en activiteiten goedkoper zijn, dat maakt voor mij de vakantie toch wat meer ontspannen.
maandag 25 augustus 2025 om 18:03
Snap ik ja! (Ik telde met 4 pers voor de groepsreis , foutje).
Man en ik hadden het laatst over Amerika, dat we daar ook graag opnieuw naar toe zouden willen. De westkust met name zou ik heel graag nog een keer opnieuw willen zien.
Maar het is daar zoooo duur geworden. Met alles. Eten, hotels, autohuur. Alleen de tickets vind ik nog meevallen (die zijn goedkoper dan naar Azië).
We zeiden al tegen elkaar dat je dan met zo’n reis in USA meer bezig bent met prijzen, ook in restaurants (want 20% fooi is standaard…) dat je dan maar sneller de goedkoopste gerechten kiest ipv waar je zin in hebt. Of echt nadenkt over excursies, activiteiten en meer keuzes moet maken, continue afwegen wat is het je waard. Wat je zegt, toch net wat minder ontspannen ofzo en meer met geld bezig.
Terwijl we nu, in Indonesië vorig jaar en nu Sri Lanka, daar eigenlijk niet echt op gelet hebben. We hebben ook geen overdreven dure dingen gedaan ofzo. Maar qua eten namen we meestal de middenmoot maar af en toe ook de duurdere gerechten. En dan gingen we omrekenen en dan bleek dat nog geen tientje te zijn voor dat “dure” hoofdgerecht. Lekker gedaan dus.
Daar kom je in Amerika (en ook andere landen vast) simpelweg niet mee weg.
Man en ik hadden het laatst over Amerika, dat we daar ook graag opnieuw naar toe zouden willen. De westkust met name zou ik heel graag nog een keer opnieuw willen zien.
Maar het is daar zoooo duur geworden. Met alles. Eten, hotels, autohuur. Alleen de tickets vind ik nog meevallen (die zijn goedkoper dan naar Azië).
We zeiden al tegen elkaar dat je dan met zo’n reis in USA meer bezig bent met prijzen, ook in restaurants (want 20% fooi is standaard…) dat je dan maar sneller de goedkoopste gerechten kiest ipv waar je zin in hebt. Of echt nadenkt over excursies, activiteiten en meer keuzes moet maken, continue afwegen wat is het je waard. Wat je zegt, toch net wat minder ontspannen ofzo en meer met geld bezig.
Terwijl we nu, in Indonesië vorig jaar en nu Sri Lanka, daar eigenlijk niet echt op gelet hebben. We hebben ook geen overdreven dure dingen gedaan ofzo. Maar qua eten namen we meestal de middenmoot maar af en toe ook de duurdere gerechten. En dan gingen we omrekenen en dan bleek dat nog geen tientje te zijn voor dat “dure” hoofdgerecht. Lekker gedaan dus.
Daar kom je in Amerika (en ook andere landen vast) simpelweg niet mee weg.
maandag 25 augustus 2025 om 18:11
Nou dat inderdaad dus ja, die prijzen in sommige landen!
Wij hebben volgend jaar een paar bijzondere gelegenheden dus willen dan ook weer op reis (eerder als goed excuus dan ter ere van, als ik eerlijk ben haha). Maar jeminee, 20k was ik niet van plan uit te gaan geven. En idd, ik kan dan ook niet ontspannen als ik bij alles kramp krijg qua kosten, zelfs al kies je niet het duurste van het duurste
Wij hebben volgend jaar een paar bijzondere gelegenheden dus willen dan ook weer op reis (eerder als goed excuus dan ter ere van, als ik eerlijk ben haha). Maar jeminee, 20k was ik niet van plan uit te gaan geven. En idd, ik kan dan ook niet ontspannen als ik bij alles kramp krijg qua kosten, zelfs al kies je niet het duurste van het duurste
maandag 25 augustus 2025 om 18:32
Man en ik gaan dit jaar nog naar Zuid Afrika en voor volgend jaar Japan al geboekt. Ik vond die tickets naar Japan juist heel goedkoop; daarom hebben we ook meteen geboekt. We waren maar € 570 pp kwijt en dat is inclusief 23 kilo bagage pp.
Voor volgend jaar moeten we nog wel een bestemming zien te vinden voor een reis waarin dochter en haar vriend ook meegaan. Ook voor een bijzondere gelegenheid.
Omdat ze beiden nog studeren zal het waarschijnlijk in de zomervakantie moeten. Die vermijden we inmiddels al een aantal jaar!
Voor volgend jaar moeten we nog wel een bestemming zien te vinden voor een reis waarin dochter en haar vriend ook meegaan. Ook voor een bijzondere gelegenheid.
Omdat ze beiden nog studeren zal het waarschijnlijk in de zomervakantie moeten. Die vermijden we inmiddels al een aantal jaar!
dinsdag 26 augustus 2025 om 12:38
Eens.
Toen we nog op kampeervakantie gingen vond ik het weliswaar niet zo’n probleem om in ons huisje regelmatig te koken (makkelijk). Ook budgettechnisch. Maar zeker niet elke dag, dat doe ik thuis al. Maar ik vond struinen door de Franse hypermarché ook wel weer leuk moet ik zeggen.
Maar op een rondreis, echt niet. Je bent de hele dag op pad en dan heb ik daar gewoon geen zin meer in. Daarnaast verblijven we dan in hotels en dus geen kookgelegenheid. En ik wil ‘s ochtends gewoon direct in het hotel kunnen aanschuiven voor ontbijt en niet daarvoor alweer direct de deur uit moeten om ergens te gaan ontbijten.
Toen we een villa huurden in Florida, hebben we van de 10 dagen geloof ik 2x gekookt. Kwam er ook niet van omdat je veel op pad bent.
dinsdag 26 augustus 2025 om 13:07
De keren dat wij in een hotel met kookfaciliteiten zaten werd er zelden gekookt. Ik vind het ook onpraktisch aangezien je veel meer moet halen. Thuis heb ik bijvoorbeeld een fles olijfolie staan, zout kruiden etc. In een hotel staat er niets dus neem je dat weer mee of vergeet je het überhaupt omdat je het thuis altijd in voorraad hebt staan.
dinsdag 26 augustus 2025 om 13:20
In Zuid-Afrika wel een paar keer 'gekookt', ofwel de braai aangestoken 
En in Maleisië wel een paar keer zelf ontbijt geregeld, met een pak ontbijtgranen, yoghurt en fruit.
Bedenk me net wel, toen ik als puber met mijn ouders in de VS rondreisde met een camper is er ook wel regelmatig zelf gekookt. Waren dan wel de simpele campingmaaltijden of ook de bbq aan.
Ik vind koken geen grote belasting en buitenlandse supermarkten leuk om doorheen te struinen, ik kan me zo indenken dat ik ook regelmatig iets kook als we bv in de VS zouden zijn met de kids (om zo kosten enigszins in de hand te houden).

En in Maleisië wel een paar keer zelf ontbijt geregeld, met een pak ontbijtgranen, yoghurt en fruit.
Bedenk me net wel, toen ik als puber met mijn ouders in de VS rondreisde met een camper is er ook wel regelmatig zelf gekookt. Waren dan wel de simpele campingmaaltijden of ook de bbq aan.
Ik vind koken geen grote belasting en buitenlandse supermarkten leuk om doorheen te struinen, ik kan me zo indenken dat ik ook regelmatig iets kook als we bv in de VS zouden zijn met de kids (om zo kosten enigszins in de hand te houden).
dinsdag 26 augustus 2025 om 13:32
Yeah, eindelijk ook een verre reis achter de rug, dus in staat om een bijdrage te leveren 
Bestemming: Maleisië
Periode: juli/augustus
Duur : 32 dagen
Personen: 5 personen
Route: Kuala Lumpur, Cameron Highlands, Ipoh, Penang, Langkawi, Sandakan, Kinabatangan River, Kundasang, Kota Kinabalu, Kota Belud, Dubai
Geboekt bij: zelf geregeld
Vluchten: € 6.335 vluchten van en naar KL + binnenlandse vluchten
Vervoer: huurauto's + enkele transfers + benzine/tol: € 2.000
Accommodaties: € 4.100
Eten/drinken: ca € 2.000, niet echt goed apart bijgehouden
Extra:
- excursies ca € 1.500
- vaccinaties € 500
- parkeren vliegveld € 200
Totaal gehele reis: ca € 17.000
We hebben niet bezuinigd op accommodaties, we hebben echt op zulke leuke plekjes geslapen, hoewel het vast ook wel goedkoper had gekund op andere plekken. Ook qua excursies hebben we vrijwel alles gedaan wat we wilden, zelfs een keer jetski's huren. Eten en drinken was ontzettend goedkoop, dat kwam goed uit met een stel veel-etende pubers erbij.

Bestemming: Maleisië
Periode: juli/augustus
Duur : 32 dagen
Personen: 5 personen
Route: Kuala Lumpur, Cameron Highlands, Ipoh, Penang, Langkawi, Sandakan, Kinabatangan River, Kundasang, Kota Kinabalu, Kota Belud, Dubai
Geboekt bij: zelf geregeld
Vluchten: € 6.335 vluchten van en naar KL + binnenlandse vluchten
Vervoer: huurauto's + enkele transfers + benzine/tol: € 2.000
Accommodaties: € 4.100
Eten/drinken: ca € 2.000, niet echt goed apart bijgehouden
Extra:
- excursies ca € 1.500
- vaccinaties € 500
- parkeren vliegveld € 200
Totaal gehele reis: ca € 17.000
We hebben niet bezuinigd op accommodaties, we hebben echt op zulke leuke plekjes geslapen, hoewel het vast ook wel goedkoper had gekund op andere plekken. Ook qua excursies hebben we vrijwel alles gedaan wat we wilden, zelfs een keer jetski's huren. Eten en drinken was ontzettend goedkoop, dat kwam goed uit met een stel veel-etende pubers erbij.
dinsdag 26 augustus 2025 om 15:13
dinsdag 26 augustus 2025 om 15:25
@mamaonbekend, heb je een pb gestuurd, maar dat heb je misschien uitstaan.
Ik heb wat vragen over jullie vervoer in Sri Lanka.
Ben er zelf al een keer geweest in een inmiddels donker grijs verleden, toen had ik
een georganiseerde toer.
Omdat dit ook een kanshebber is voor reis met aanhang zou ik graag willen weten of je vervoer al vooraf hebt geregeld of alles ter plaatse?
Ik heb wat vragen over jullie vervoer in Sri Lanka.
Ben er zelf al een keer geweest in een inmiddels donker grijs verleden, toen had ik
een georganiseerde toer.
Omdat dit ook een kanshebber is voor reis met aanhang zou ik graag willen weten of je vervoer al vooraf hebt geregeld of alles ter plaatse?
dinsdag 26 augustus 2025 om 15:28
Ja, meestal ofwel 2 hotelkamers of een appartement of huisje met 2 of 3 slaapkamers. Paar keer met z'n allen in 1 kamer geslapen, op de wat meer primitieve plekken in de jungle enzo, waar het niet anders kon.mamaonbekend schreef: ↑26-08-2025 15:13Klinkt als een superreis Persdotter!
Ik vind de kosten voor je accomodaties wel meevallen, voor een volle maand én 5 personen (neem aan dat je dan 2 kamers telkens had?).
Heerlijk he, dat goedkope eten, kan ik ook zo blij van worden (naast dat het ook nog es zo lekker is).
En inderdaad, het eten..... dat mis ik echt. Zo ontzettend lekker gegeten en gedronken daar, verse watermeloensapjes, stir fried noodles, verse vis zelf uitgezocht op de markt, allerlei vage zoete hapjes, samosa's, echt alles wat we kregen was gewoon heerlijk.
dinsdag 26 augustus 2025 om 18:16
Mijn ervaring in Brazilië is dat er vanalles staat in de gemeenschappelijke keuken zoals kruiden, rijst, olie,... Wij gingen wel bijna altijd uit eten, ik kook niet graag.margreetder schreef: ↑26-08-2025 13:07De keren dat wij in een hotel met kookfaciliteiten zaten werd er zelden gekookt. Ik vind het ook onpraktisch aangezien je veel meer moet halen. Thuis heb ik bijvoorbeeld een fles olijfolie staan, zout kruiden etc. In een hotel staat er niets dus neem je dat weer mee of vergeet je het überhaupt omdat je het thuis altijd in voorraad hebt staan.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in