VOG voor vrijwilligerswerk kerk
woensdag 27 augustus 2025 om 18:45
Sinds een paar maanden doe ik vrijwilligers werk voor een kerk wat inhoudt dat ik eens in de 3 weken aanwezig ben bij de kindernevendienst met meestal kinderen van 7 tot 12. Nu krijg ik ineens een appje met de vraag of er al een VOG voor mij is aangevraagd. Toen heb ik geantwoord met de vraag of dat de standaard procedure is voor alle vrijwilligers voor de kindernevendienst. Als dat zo is dan heb ik er geen problemen mee, maar ik vraag me af of iemand dat specifiek alleen voor mij wil doen. Er is een vrouw in het team die nogal nors tegen mij doet en ze negeert mij, terwijl ik wel heb geprobeerd een praatje met haar te maken. Het maakt me een beetje huiverig zo'n vraag. Ik heb geen strafblad, laat dat voorop staan. Maak ik me druk om niks?
woensdag 27 augustus 2025 om 19:28
woensdag 27 augustus 2025 om 19:31
Zeker ook heel veel rust gehouden tijdens die bleekselderijkuur?Candy schreef: ↑27-08-2025 19:27Het omvatte meer dan dat, het was een protocol : glutenvrij, lactoservij, eivrij en vetarm. De dag beginnen met bleelselderijsap en dat 2 jaar volhouden. Voor mij heeft het heel goed gewerkt. Ze had over haar wanhoop en het gevoel dat haar lichaam aan het afbreken was, ik heb dat ook gehad. Dit protocol gaat ervan uit dat chronische vermoeidheid wordt veroorzaakt o.a. door het Epstein barr virus en dat virus kun je bestrijden met dat protocol. Baat het niet dan schaadt het niet, je kunt gewoon naast je neerleggen als het je niet aanspreekt.
Maar goed, het is ieder z'n eigen zoektocht naar genezing, dus misschien was ik opdringerig.
Onze harten bleven branden door de liefdesvlam
woensdag 27 augustus 2025 om 19:33
Dat virus kun je niet bestrijden en 9 van de 10 mensen heeft het onder de ledenCandy schreef: ↑27-08-2025 19:27Het omvatte meer dan dat, het was een protocol : glutenvrij, lactoservij, eivrij en vetarm. De dag beginnen met bleelselderijsap en dat 2 jaar volhouden. Voor mij heeft het heel goed gewerkt. Ze had over haar wanhoop en het gevoel dat haar lichaam aan het afbreken was, ik heb dat ook gehad. Dit protocol gaat ervan uit dat chronische vermoeidheid wordt veroorzaakt o.a. door het Epstein barr virus en dat virus kun je bestrijden met dat protocol. Baat het niet dan schaadt het niet, je kunt gewoon naast je neerleggen als het je niet aanspreekt.
Maar goed, het is ieder z'n eigen zoektocht naar genezing, dus misschien was ik opdringerig.
Ik zou dit niet meer rondstroppen

woensdag 27 augustus 2025 om 19:39
Het lijkt me dat ze dat dus totaal niet had verwacht en even een wenkbrauw optrok.Candy schreef: ↑27-08-2025 19:27Het omvatte meer dan dat, het was een protocol : glutenvrij, lactoservij, eivrij en vetarm. De dag beginnen met bleelselderijsap en dat 2 jaar volhouden. Voor mij heeft het heel goed gewerkt. Ze had over haar wanhoop en het gevoel dat haar lichaam aan het afbreken was, ik heb dat ook gehad. Dit protocol gaat ervan uit dat chronische vermoeidheid wordt veroorzaakt o.a. door het Epstein barr virus en dat virus kun je bestrijden met dat protocol. Baat het niet dan schaadt het niet, je kunt gewoon naast je neerleggen als het je niet aanspreekt.
woensdag 27 augustus 2025 om 19:49
Protocol? Mijn hemel wat een gezever dit.Candy schreef: ↑27-08-2025 19:27Het omvatte meer dan dat, het was een protocol : glutenvrij, lactoservij, eivrij en vetarm. De dag beginnen met bleelselderijsap en dat 2 jaar volhouden. Voor mij heeft het heel goed gewerkt. Ze had over haar wanhoop en het gevoel dat haar lichaam aan het afbreken was, ik heb dat ook gehad. Dit protocol gaat ervan uit dat chronische vermoeidheid wordt veroorzaakt o.a. door het Epstein barr virus en dat virus kun je bestrijden met dat protocol. Baat het niet dan schaadt het niet, je kunt gewoon naast je neerleggen als het je niet aanspreekt.
I am the one who has to die, when it's time for me to die. So let me live my life the way I want to. -Jimmi Hendrix-
woensdag 27 augustus 2025 om 19:50
Voor vrijwilligerswerk is inderdaad een gratis VOG mogelijk. https://www.gratisvog.nl/
Dat is ooit ingevoerd om te stimuleren dat vrijwilligersorganisaties inderdaad van al hun vrijwilligers een VOG vragen. Bij grote kerken is het al standaard, bij kleinere kerken wordt het steeds vaker ingevoerd.
Dat is ooit ingevoerd om te stimuleren dat vrijwilligersorganisaties inderdaad van al hun vrijwilligers een VOG vragen. Bij grote kerken is het al standaard, bij kleinere kerken wordt het steeds vaker ingevoerd.

woensdag 27 augustus 2025 om 19:53
Ik Will de net zeggen, een VOG is niet gratis, maar ik heb nog nooit meegemaakt dat het niet wordt betaald door de organisatie die er om vraagt.
TO, niet vragen of je kunt declareren, maar gewoon vragen waar je je declaratie in kunt dienen.
woensdag 27 augustus 2025 om 19:57
Voor vrijwilligers onder bepaalde voorwaarden is de VOG dus juist wel gratis.

woensdag 27 augustus 2025 om 19:58
Ah, mooi!OgenvanTijgers schreef: ↑27-08-2025 19:57Voor vrijwilligers onder bepaalde voorwaarden is de VOG dus juist wel gratis.
woensdag 27 augustus 2025 om 20:27
Toch gratis volgens mij:
“ De Regeling Gratis VOG is een samenwerking tussen de koepelorganisaties van vrijwilligersorganisaties van de sport, bij de kerken en overige vrijwilligersorganisaties, het CIBG en Justis.
Het doel van de Regeling is een veilige omgeving creëren in het vrijwilligerswerk, zonder grensoverschrijdend gedrag.
Op deze website kunnen organisaties een aanvraag doen voor toelating tot de Regeling. Het aanvragen van individuele Verklaringen omtrent het Gedrag (voor een persoon) gaat via Justis.”
“ De Regeling Gratis VOG is een samenwerking tussen de koepelorganisaties van vrijwilligersorganisaties van de sport, bij de kerken en overige vrijwilligersorganisaties, het CIBG en Justis.
Het doel van de Regeling is een veilige omgeving creëren in het vrijwilligerswerk, zonder grensoverschrijdend gedrag.
Op deze website kunnen organisaties een aanvraag doen voor toelating tot de Regeling. Het aanvragen van individuele Verklaringen omtrent het Gedrag (voor een persoon) gaat via Justis.”
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
woensdag 27 augustus 2025 om 20:45
Als je hier gebruik van maakt moet de organisatie de aanvraag doen (via e-herkenning). De organisatie selecteert dan soort vog (bijv kinderen, kwetsbare mensen, financien etc). De vrijwilliger krijgt dan mail en ontvangt de vog en levert die aan bij de organisatie.eckano schreef: ↑27-08-2025 20:27Toch gratis volgens mij:
woensdag 27 augustus 2025 om 20:46
Het is vanuit de PKN (Protestantse kerk Nederland) inmiddels verplicht dat alle kerken een gedragsprotocol hebben en VOG voor alle vrijwilligers/medewerkers die werken met kwetsbare doelgroepen. Dus voor vrijwilligers die werken met kinderen, mensen met een beperking, ouderen etc. In tegenstelling tot een VOG die je voor werk etc aanvraagt is voor deze VOG de aanvraag gratis, je hoeft dus niets voor te schieten om later evt te declareren. Als het goed is is je aanvraag door iemand binnen de kerk in gang gezet en is er ook iemand (waarschijnlijk dezelfde persoon) die registreert of je een VOG gekregen hebt. Dus...niets om je druk om te maken maar juist een heel gangbaar proces. Al had de communicatie eromheen wel wat netter gekund.
woensdag 27 augustus 2025 om 20:52
Klopt, de aanvraag wordt helemaal voorbereid vanuit de organisatie en je krijgt dan een e-mail waarin je de aanvraag nog moet accorderen - werkt prima en je hoeft er de deur niet voor uit.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
woensdag 27 augustus 2025 om 21:50
Ik zou ook klaar met je pseudowetenschappelijke nonsens zijn. Aan de andere kant: het is een kerk, dat zijn ze daar ook wel gewend. Maar dit kan geen reden zijn om je een VOG aan te laten vragen volgens mij hoor.Candy schreef: ↑27-08-2025 19:15Ja, dat schoot door m'n hoofd. Ze had 2 keer een persoonlijke preek gegeven over haar burnout en ik had bewondering voor haar, ik vond het zo'n charmante en krachtige vrouw. Toen heb ik een keer gevraagd of ze een paar tips wou hebben omdat ik zelf een burnout te bovcen ben gekomen. Toen zei 'ja hoor" ik kreeg haar e-mail en heb het gestuurd. Ik eet dus glutenvrij en nog wat van die tips die mij geholpen hebben. Ik heb geen antwoord terug gekregen en de keren daarna ontweek ze mijn blik, maar zag ik haar op andere momenten een soort van gluren naar mij. Misschien was het brutaal van mij om zomaar ongevraagd tips te geven.
woensdag 27 augustus 2025 om 23:40
En ze hadden die VOG al moeten hebben voor TO uberhaupt aan het vrijwiliggen was gegaan.Lady*Voldemort schreef: ↑27-08-2025 19:19Nou ja, ik kan me op zich best voorstellen dat iemand niet zo goed wat ie ermee moet als anderen hem voorstellen om glutenvrij te gaan eten ter bestrijding van een burnout.
woensdag 27 augustus 2025 om 23:43
Ik denk dat als TO besproken wordt door hun leiding of wie dan ook binnen de kerk, het gesprek wel eens kan komen op onderwerp VOG als ze zo'n verhaal horen over TO, ik zou me ook afvragen of iemand als TO wel met mensen mag werken en er dan achter komen dat er geen is...EstelleGallois schreef: ↑27-08-2025 21:50Ik zou ook klaar met je pseudowetenschappelijke nonsens zijn. Aan de andere kant: het is een kerk, dat zijn ze daar ook wel gewend. Maar dit kan geen reden zijn om je een VOG aan te laten vragen volgens mij hoor.
donderdag 28 augustus 2025 om 06:40
Lady*Voldemort schreef: ↑27-08-2025 19:19Nou ja, ik kan me op zich best voorstellen dat iemand niet zo goed wat ie ermee moet als anderen hem voorstellen om glutenvrij te gaan eten ter bestrijding van een burnout.

Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
donderdag 28 augustus 2025 om 07:23
Precies zoals Zandhaas zegt: er zijn gratis VOGs en betaalde en de organisatie zet hem voor je klaar. Je hoeft niks voor te schieten.
Het is een teken van professionaliteit dat ze denken aan een VOG voor de vrijwilliger.
(En als het toevallig in Amsterdam is, ben je als vrijwilliger dan ook nog ‘s verzekerd door de gemeente.)
Het is een teken van professionaliteit dat ze denken aan een VOG voor de vrijwilliger.
(En als het toevallig in Amsterdam is, ben je als vrijwilliger dan ook nog ‘s verzekerd door de gemeente.)
donderdag 28 augustus 2025 om 07:45
Je hebt haar een mail gestuurd met vage tips om over haar burnout heen te komen? Ik kan me voorstellen dat ze daar absoluut niet van gediend was..Candy schreef: ↑27-08-2025 19:27Het omvatte meer dan dat, het was een protocol : glutenvrij, lactoservij, eivrij en vetarm. De dag beginnen met bleelselderijsap en dat 2 jaar volhouden. Voor mij heeft het heel goed gewerkt. Ze had over haar wanhoop en het gevoel dat haar lichaam aan het afbreken was, ik heb dat ook gehad. Dit protocol gaat ervan uit dat chronische vermoeidheid wordt veroorzaakt o.a. door het Epstein barr virus en dat virus kun je bestrijden met dat protocol. Baat het niet dan schaadt het niet, je kunt gewoon naast je neerleggen als het je niet aanspreekt.
Maaaar de VOG zal daar los van staan. En ja dat is een normale vraag.
Het feit dat jij hier je druk over maakt en je vage theorieën over bleekselderij sap etc plaatsen je wel in een bepaald hoekje. Dus ik zou me af vragen of je wel binnen de groep past.
vrijdag 29 augustus 2025 om 11:05

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in