Rust in ouderschap - is het wat?
dinsdag 26 augustus 2025 om 19:36
Via mijn socials komen er steeds reclames voorbij voor het (betaalde) programma ‘rust in ouderschap’. Is dit wat?
Als twee introverte, hele rustige ouders hebben wij onze handen vol aan ons kind van 5. Maar we zitten niet te wachten op de standaard tips (zoals how2talk2kids). Dat soort dingen weten we al wel (en helpen niet).
Als twee introverte, hele rustige ouders hebben wij onze handen vol aan ons kind van 5. Maar we zitten niet te wachten op de standaard tips (zoals how2talk2kids). Dat soort dingen weten we al wel (en helpen niet).
woensdag 27 augustus 2025 om 13:39
Ik hoop toch niet dat het de bedoeling is om het kind te veranderen zodat TO en haar partner meer rust hebben.
Laat dit kind in godsnaam zijn eigenheid en kind-zijn behouden!
woensdag 27 augustus 2025 om 13:49
Dit. Zo'n cursus is gemaakt om eraan te verdienen en niet gericht op jouw kind of jouw situatie. Als je wat algemene basisprincipes wilt kennen over pedagogiek dan kun je ook een boek lezen.ladadieladieda schreef: ↑26-08-2025 21:10Weet je wat het is, lieve Hartje? Een kind opvoeden is gewoon één van de moeilijkste dingen in je leven en je kunt er geen cursus voor volgen. Dat iemand - een influencer- een cursus aanbiedt betekent vooral dat ze heeft ontdekt wat werkt bij háár kind.
Als je zorgt voor passende kleren, gezond eten, voor niet te veel ruzie en je kind niet lang alleen laat, er nog veel van houdt ook, dan heb je al aan heel veel basisvoorwaarden voldaan.
We struikelen allemaal door het leven, en een kind opvoeden is het ultieme struikelen.
Als je tegen specifieke zaken aanloopt bij het opvoeden dan lijkt een individueel traject met een professional gericht op je eigen situatie me veel zinvoller. En vooral ook veiliger.
Alleen aan de zorgvuldig gekozen titel zie je al dat er heel goed is nagedacht over de marketing. Inspelen op onzekerheden die elke ouder heeft levert gewoon geld op.
woensdag 27 augustus 2025 om 16:04
Iedereen struikelt zich natuurlijk door het leven, maar ik heb ook boeken gelezen over tuinieren, over sporten en afvallen, over timemanagement, over leidinggeven en dat vind iedereen altijd een heel goed idee. Maar mensen doen heel moeilijk als je meer wilt leren over opvoeden, als je zo'n cursus wilt doen, lekker doen, geen wonderen van verwachten, goed lezen en ervaringen opvragen en ga ervoor.
woensdag 27 augustus 2025 om 16:22
Niemand doet moelijk toch, als je een opvoedcursus wil doen, niemand die je tegenhoudt.Kaaaaaaaatje schreef: ↑27-08-2025 16:04Iedereen struikelt zich natuurlijk door het leven, maar ik heb ook boeken gelezen over tuinieren, over sporten en afvallen, over timemanagement, over leidinggeven en dat vind iedereen altijd een heel goed idee. Maar mensen doen heel moeilijk als je meer wilt leren over opvoeden, als je zo'n cursus wilt doen, lekker doen, geen wonderen van verwachten, goed lezen en ervaringen opvragen en ga ervoor.
Bij tuinieren kan er weinig anders misgaan dan dat je plantje niet groeit.
Maar met dure opvoedwijsheden van een online cursusleider die mij, mijn omstandigheden en het kind dat ik aan het opvoeden ben niet eens kent zou ik zelf toch wat kritischer zijn.
woensdag 27 augustus 2025 om 17:04
Of je nou een boek leest over opvoeden of een online cursus volgt, dat komt toch op hetzelfde neer? Ik vind een online cursus (met nieuwsbrieven, kleine hapklare sessies en huiswerk) makkelijker te volgen dan een boek lezen.
Ik vind het verbazend dat veel comments een negatieve tendens hebben over de wens dmv een cursus wat opvoedtips te krijgen.
Via je werk ga je toch ook naar leiderschapstrainingen, stijl flexibiliteit cursussen, presentatie cursussen etc - waarom zou een cursus opvoeden dan op weerstand stuiten.
TO: zou misschien helpen als je aangeeft waar je precies tegenaan loopt. Ik kan mij heel erg voorstellen dat je iets hebt aan tips mbt grenzen stellen als je zelf rustig en introverter bent, met een veel drukker en expressiever kind.
Ik vind het verbazend dat veel comments een negatieve tendens hebben over de wens dmv een cursus wat opvoedtips te krijgen.
Via je werk ga je toch ook naar leiderschapstrainingen, stijl flexibiliteit cursussen, presentatie cursussen etc - waarom zou een cursus opvoeden dan op weerstand stuiten.
TO: zou misschien helpen als je aangeeft waar je precies tegenaan loopt. Ik kan mij heel erg voorstellen dat je iets hebt aan tips mbt grenzen stellen als je zelf rustig en introverter bent, met een veel drukker en expressiever kind.
woensdag 27 augustus 2025 om 17:23
Een opvoedboek kost eenmalig 30 euro of je haalt 'm uit de bieb. Deze cursus kost 39,95 per maand, als ik het goed zie. Nogal een verschil.Selectia schreef: ↑27-08-2025 17:04Of je nou een boek leest over opvoeden of een online cursus volgt, dat komt toch op hetzelfde neer? Ik vind een online cursus (met nieuwsbrieven, kleine hapklare sessies en huiswerk) makkelijker te volgen dan een boek lezen.
Zakelijke vaardigheden doe je voor jezelf op. Bij opvoeden is er meestal een andere ouder maar vooral een kind betrokken. Ook een groot verschil.
Over de opbrengst van al die cursussen op het werk ben ik trouwens ook best kritisch. Over de zin en vooral de onzin daarvan is ook best veel te vinden.
woensdag 27 augustus 2025 om 20:00
Wat een rare conclusie trek je hier.Nogevendit schreef: ↑27-08-2025 13:39Ik hoop toch niet dat het de bedoeling is om het kind te veranderen zodat TO en haar partner meer rust hebben.
Laat dit kind in godsnaam zijn eigenheid en kind-zijn behouden!
woensdag 27 augustus 2025 om 20:27
Daar zeg je wat. Mijn jongste is erg temperamentvol, ongeveer 300% van mijn oudste en mij. Wat ik een eye opener vond van de ondersteuning die ik kreeg, was dat jongste het heel lastig vond om te peilen hoe ik me voelde. Ik ben altijd uiterlijk rustig en onbewogen en zij had juist behoefte aan wat meer expressie en de juiste toon bij wat ik zei. Klinkt een beetje vaag, maar ik kan met een vriendelijk hoofd heel rake dingen zeggen, en zij pikte juist nonverbaal veel op. Plus het hielp als ik haar ‘s avonds na het eten even uitliet. Dat was voor mijn ook goed, een flink rondje door het park en aan klimtoestellen hangen.
donderdag 28 augustus 2025 om 13:15
Zoals ik veel opmerkingen las vond ik ze toch best kritisch op het hele idee van ondersteuning zoeken in de opvoeding, naast de mensen die zeiden, kijk eens naar het CB, kijk eens naar dit boek/podcast (Eva Bronsveld, Becky Kennedy).Loren schreef: ↑27-08-2025 16:22Niemand doet moelijk toch, als je een opvoedcursus wil doen, niemand die je tegenhoudt.
Bij tuinieren kan er weinig anders misgaan dan dat je plantje niet groeit.
Maar met dure opvoedwijsheden van een online cursusleider die mij, mijn omstandigheden en het kind dat ik aan het opvoeden ben niet eens kent zou ik zelf toch wat kritischer zijn.
Ik heb geen idee of deze specifieke cursus wel of niet waardevol is, ik wil eigenlijk alleen aangeven, wat goed dat je je bewust bent van dat je op dit gebied iets te leren hebt en dat je gebruik maakt van de mogelijkheden die je hebt, dat alleen al maakt je een goede ouder.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in