Geld & Recht alle pijlers

Kan ik hier problemen mee krijgen?

28-08-2025 07:01 173 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vrees dat ik ontzettend naïef ben geweest.
Via via kreeg ik het WhatsApp nummer van iemand waar je tassen bij kan bestellen. Online was hier ook info over te vinden, maar dan alleen op onofficiële kanalen als reddit. Hier staan alleen positieve ervaringen op en diegene die het aanraadde had dus ook positieve ervaringen. Hij had een mooie catalogus en heb een tas besteld.
Betaald met paypal. De eerste zending kwam niet aan en werd tegengehouden door de uitgaande douane. Dat bevestigde al een vermoeden dat dit niet legaal is. Hij heeft de zending opnieuw gestuurd en met de online tracking zie ik dat hij onderweg is en als het goed is morgen wordt bezorgd.
Nu stuurt hij een bericht dat hij niet meer bij zijn PayPal account kan. Extra bevestiging dat dit niet legaal is. Hij vraagt of ik mijn geld terug kan vragen bij PayPal en als ik dat heb, het geld over wil maken naar een ander account.

Nou is specifiek mijn vraag of ik hier problemen mee kan krijgen. Het risico qua geld lijkt me geheel bij de verzender liggen, want als ik het geld terug krijg en het niet overmaak, dan is hij de sjaak.
Of zie ik iets over het hoofd en kan ik ook mega de sjaak worden?

Het is niet nodig om te zeggen hoe dom dit hele verhaal is, dat heb ik inmiddels ook wel door en ik ga dit never meer doen.
Karrota schreef:
28-08-2025 09:32
Lijkt me ook sterk. Maar aan de andere kant kan ik wel "bewijzen" dat die zending niet is aangekomen. En misschien lijk ik dan wel slachtoffer van dit duistere figuur die deze zielige jonge vrouw heeft opgelicht.
Maargoed, ik ga het dus niet doen.
Als de zending echt niet aankomt, kun je bij PayPal aankloppen. Anders niet. En de vraag is of je je geld terugkrijgt, maar het zou wel kunnen.
I am the one who has to die, when it's time for me to die. So let me live my life the way I want to. -Jimmi Hendrix-
Voordat je helemaal in paniek schiet, er zijn grote problemen wereldwijd met Paypal op dit moment (vind het alleen niet in de Nederlandse media).

https://www.netzwelt.de/ist-down/245682 ... n-tun.html
Karrota schreef:
28-08-2025 09:32
Lijkt me ook sterk. Maar aan de andere kant kan ik wel "bewijzen" dat die zending niet is aangekomen. En misschien lijk ik dan wel slachtoffer van dit duistere figuur die deze zielige jonge vrouw heeft opgelicht.
Maargoed, ik ga het dus niet doen.
PayPal vindt niemand zielig.
En zal extra alert zijn als er een geblokkeerd account in het spel is.

Goed dat je het niet gaat doen. Zou sowieso alle contact met die gast verbreken, wel of geen tas.
Een beetje leverancier valt zijn klanten niet lastig met persoonlijke verhalen en problemen. Die regelt zijn shit gewoon en de klant heeft nergens weet van.

Je komt nogal beïnvloedbaar en gevoelig over? Via wat voor persoon heb jij dat WhatsAppnummer eigenlijk gekregen? Zou het kunnen dat iemand een eenvoudige target in jou zag?
Loren schreef:
28-08-2025 09:39
PayPal vindt niemand zielig.
En zal extra alert zijn als er een geblokkeerd account in het spel is.

Goed dat je het niet gaat doen. Zou sowieso alle contact met die gast verbreken, wel of geen tas.
En dit!
I am the one who has to die, when it's time for me to die. So let me live my life the way I want to. -Jimmi Hendrix-
Mijn bericht moet nog goedgekeurd worden, ik denk omdat ik een linkje plaatste en nieuw ben, maar ik schreef dat in de Duitse media werd geschreven dat er grote problemen zijn op dit moment bij Paypal
Ik heb wel eens gehoord dat mensen een boete kregen voor namaak goederen of goederen die niet ingevoerd mogen worden. Zo had iemand een keer iets gekocht van nep bont op ebay maar de douane twijfelde daar aan dus wilde bewijs dat het echt om nep bont ging. Kon niet bewezen worden naast dat het in de advertentie stond. Kortom het werd vernietigd en de koper kreeg een boete.

En ik zou geen geld terug claimen bij paypal, dadelijk wordt je account geblokkeerd. De verkoper weet dondersgoed dat wat hij doet niet mag en heeft het risico gelopen. Ook maar op de blaren zitten dan. Voortaan beter opletten.
Graze schreef:
28-08-2025 09:53
Ik heb wel eens gehoord dat mensen een boete kregen voor namaak goederen of goederen die niet ingevoerd mogen worden. Zo had iemand een keer iets gekocht van nep bont op ebay maar de douane twijfelde daar aan dus wilde bewijs dat het echt om nep bont ging. Kon niet bewezen worden naast dat het in de advertentie stond. Kortom het werd vernietigd en de koper kreeg een boete.
Is ook gek eigenlijk, je kan het als koper toch ook niet weten en uitgaan van wat er in de advertentie staat? Lijkt mij dat de verkoper dan de boete moet krijgen.
Renske schreef:
28-08-2025 09:57
Is ook gek eigenlijk, je kan het als koper toch ook niet weten en uitgaan van wat er in de advertentie staat? Lijkt mij dat de verkoper dan de boete moet krijgen.
Nee hoor, de meeste kopers weten dondersgoed dat ze iets nep kopen.
Renske schreef:
Ja ik vond het ook raar en wel sneu maar het uitgaanspunt was blijkbaar dat de koper beter onderzoek had moeten doen voor de aankoop. Het ging om nepbont wat wel heel erg op echt bont leek. Maar of het nou echt echt was of niet geen idee. Het was voor een cosplay kostuum.
graze wijzigde dit bericht op 28-08-2025 10:03
15.95% gewijzigd
Renske schreef:
Nou, dan ben je er ook niet bij als koper. De meeste kopers weten het wel of hadden het kunnen weten.
Renske schreef:
Ik vind dat juist heel logisch dat je als koper ook aangesproken kunt worden.

Ja sorry, ik dacht dat ik een nepwapen kocht, wist ik veel dat je er iemand mee overhoop kon knallen. Oh, is het cocaïne, ik dacht gewoon heel duur waspoeder.

Enzovoort. Als iedere koper onschuldig zou zijn dan had de douane/marechaussee een hoop minder werk.
Ja daar kan je gezeik meer krijgen. Je kan weten dat deze handel niet spoort want wie koopt er nu op deze wijze een tas? Je bent ook nog te traceren want je hebt al betaald. Al eerder hier gedeeld: belastingdienst kan bij je aankloppen.
Karrota schreef:
28-08-2025 09:23
Ik had het kunnen weten, want wie verkoopt er nou merktassen op deze manier
Overal staat dus dat ze uit dezelfde fabriek komen als wanneer je ze in de winkel koopt en ze niet nep zijn en bladiebla en dat dit een heel betrouwbare verkoper is en bladiebla. Ze zijn ook zeker niet goedkoop. Maar als het mislukt, dan is het voor mij gewoon een wat duurdere les, ik ben allang blij als ik niet met een strafblad eindig.
Je wist/weet het gewoon, geef dat gewoon toe. ;-)
En dat gejammer dat je nu bang bent dat JIJ problemen krijgt, is nogal irritant eerlijk gezegd.

Voor de rest, geen geld terug gaan regelen mocht de tas aankomen.
Loren schreef:
28-08-2025 10:12
Ik vind dat juist heel logisch dat je als koper ook aangesproken kunt worden.

Ja sorry, ik dacht dat ik een nepwapen kocht, wist ik veel dat je er iemand mee overhoop kon knallen. Oh, is het cocaïne, ik dacht gewoon heel duur waspoeder.

Enzovoort. Als iedere koper onschuldig zou zijn dan had de douane/marechaussee een hoop minder werk.
Ik heb het natuurlijk over situaties waarin in de advertentie staat vermeld dat het nep is en je er wb (bijvoorbeeld) de prijs ervan uit kan gaan dat het inderdaad nep is.
Als ik een exotische speelgoedslang van 5 euro bestel en er zit opeens een echte slang in de doos, vind ik het gek dat ik de boete zal krijgen.
pina schreef:
28-08-2025 10:00
Nee hoor, de meeste kopers weten dondersgoed dat ze iets nep kopen.
Ja, en dat is ook niet strafbaar toch? Er zijn uitzonderingen, zoals nepwapens die echt lijken. Zo heb ik ooit op vakantie in Frankrijk in zo'n supermarché een speelgoedpistool gekocht die blijkbaar niet van echt te onderscheiden was (weet ik veel) en verboden is in Nederland.
Loren schreef:
28-08-2025 09:18
PayPal is geen trucjesplatfom is om geld te verdienen aan illegale praktijken. Dat is wat er mis mee is.

Het lijkt me vrij logisch dat klanten niet meewerken aan het oplossen van problemen tussen PayPal en een verkoper.

Als de bakker tegen jou zegt dat ie problemen heeft met de bank en vraagt of jij ze op wil lossen, dan doe je dat toch ook niet.

Als je niks verkeerd doet als verkoper dan krijg je het ook wel opgelost zonder dat je je klant ermee lastigvalt.
Je wilt als klant toch gewoon netjes voor het product betalen?
Als de bakker mij vraagt om cash te betalen omdat er iets met de bank is, dan lossen we dat toch op samen met de bakker
pina schreef:
28-08-2025 09:40
Een beetje leverancier valt zijn klanten niet lastig met persoonlijke verhalen en problemen. Die regelt zijn shit gewoon en de klant heeft nergens weet van.

Je komt nogal beïnvloedbaar en gevoelig over? Via wat voor persoon heb jij dat WhatsAppnummer eigenlijk gekregen? Zou het kunnen dat iemand een eenvoudige target in jou zag?
Een vriendin die ik al jarenlang ken en gewoon heel normaal is haha. Ik zou pas een target zijn als ik wel betaal en niets geleverd krijg en daar is vooralsnog geen sprake zijn.
Renske schreef:
28-08-2025 10:18
Ik heb het natuurlijk over situaties waarin in de advertentie staat vermeld dat het nep is en je er wb (bijvoorbeeld) de prijs ervan uit kan gaan dat het inderdaad nep is.
Als ik een exotische speelgoedslang van 5 euro bestel en er zit opeens een echte slang in de doos, vind ik het gek dat ik de boete zal krijgen.
Meestal zie je het al aan de advertentie. En als je iets echt van een merk wil kopen, dan doe je dat natuurlijk niet via een Facebook-advertentie, of op een marktje in Turkije. En de prijs matcht vaak ook niet met de prijs van het gewenste item.

De wet gaat wel uit van enig zelfdenkend vermogen en onwetendheid is helaas nooit een excuus.
Renske schreef:
28-08-2025 10:24
Ja, en dat is ook niet strafbaar toch? Er zijn uitzonderingen, zoals nepwapens die echt lijken. Zo heb ik ooit op vakantie in Frankrijk in zo'n supermarché een speelgoedpistool gekocht die blijkbaar niet van echt te onderscheiden was (weet ik veel) en verboden is in Nederland.
Ja dat is wel strafbaar. Net zoals spullen kopen waarvan je kan vermoeden dat het gestolen is.
Karrota schreef:
28-08-2025 10:30
Een vriendin die ik al jarenlang ken en gewoon heel normaal is haha. Ik zou pas een target zijn als ik wel betaal en niets geleverd krijg en daar is vooralsnog geen sprake zijn.
Nou ja, je leek wat veel mee te leven met de Paypal-toestanden van de verkoper, vandaar de naïviteit.
pina schreef:
28-08-2025 10:31
Meestal zie je het al aan de advertentie. En als je iets echt van een merk wil kopen, dan doe je dat natuurlijk niet via een Facebook-advertentie, of op een marktje in Turkije. En de prijs matcht vaak ook niet met de prijs van het gewenste item.

De wet gaat wel uit van enig zelfdenkend vermogen en onwetendheid is helaas nooit een excuus.
Ik reageer op het voorbeeld van de nepbontjas voor cosplay, kan me best voorstellen dat je van niets weet als je zoiets besteld op een site.
Als het via andere kanalen koopt is het een ander verhaal.
thistle schreef:
28-08-2025 10:30
Je wilt als klant toch gewoon netjes voor het product betalen?
Als de bakker mij vraagt om cash te betalen omdat er iets met de bank is, dan lossen we dat toch op samen met de bakker
Nou nee, niet als we overeen zijn gekomen op een bepaalde manier te betalen. Ik betaal hoe ik wil betalen, kan dat niet, dan gaat het over.
als klopt, dat het pakje morgen bij TO aan huis geleverd wordt, dan heeft niemand (douane) het onderschept, weet niemand wat er in zit en kraait er geen haan meer naar het pakje
Stormke81 schreef:
28-08-2025 07:21
Geen zuivere koffie. Ik zou de politie inschakelen. Wellicht kunnen zij meekijken en de bankrekening van deze fraudeur achterhalen en de persoon arresteren.
:biggrin:
Natuurlijk!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven