Welke informatie helpt ouders VO?

28-08-2025 13:25 90 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik weet niet zeker of dit de juiste pijler is. Ik werk in het VO (onderbouw) en we willen graag inzetten op meer lezen. Dit jaar wil ik ouders wat handvatten of tips meegeven, voor als ze hier thuis ook mee aan de slag willen maar niet goed weten waar te beginnen.

Ik heb nu wat algemene info over het effect van lezen (2 zinnen), dat een bibliotheek abonnement gratis is, een website waar je leuke boeken kunt vinden, en wat apps zoals de LEES-app. Ik denk dat ik ook wat info over onze eigen schoolbib toevoeg, maar het moet geen grote lap tekst zijn 😅

Wat zou jij als ouders graag voor tips ontvangen? (Of misschien ben je geen ouder van een tiener maar heb je toch tips :) )
citygirl wijzigde dit bericht op 28-08-2025 15:14
1.22% gewijzigd
Weten ouders dat niet allemaal al vanuit de basisschool? Daar kwam het gratis biebabonnement ieder jaar wel een keer ter sprake, plus een flinke schoolbibliotheek met boeken van de gemeentebieb en pasjes.

Maar daar hadden ze volgens mij ook momenten waarop de kinderen moesten lezen en altijd een boek in het laatje voor als ze hun werk afhadden.

Mijn kinderen hebben op de middelbare school alleen nog maar verplichte boeken gelezen. De jongste doet het wel eens via de online bibliotheek.
Voor mij persoonlijk: ik heb een kind in de bovenbouw van de basisschool en die wil niks anders lezen dan Donald Ducks of nou vooruit, iets met heel veel plaatjes en een flinterdun verhaal zoals Tom Groot. Ik wil haar dolgraag meer echte boeken laten lezen. We gaan regelmatig naar de bieb en zoeken samen boeken uit, en die gaan een paar weken later dan onaangeraakt terug.

Ze is slim, krijgt pluswerk voor taal en rekenen en kan allang hartstikke goed lezen maar ze wil het gewoon niet. Ze vindt het wel leuk als ik voorlees maar zal dat boek daarna echt niet zelf oppakken.

Daar zou ik wel tips voor willen. Ik hoef niet te horen dat het belangrijk is want dat weet ik al. Daarom baal ik er ook van.
Is er vraag naar die informatie vanuit ouders dan? Of hoe wil je dit insteken? Bij een algemene ouderavond? Avond met ouders uit je mentorklas?

Ik als ouder van een middelbare scholier zit niet per se op ongevraagde informatie te wachten, ik word al genoeg bedolven onder de emails bijvoorbeeld.
Quincy2 schreef:
28-08-2025 13:35
Maar daar hadden ze volgens mij ook momenten waarop de kinderen moesten lezen en altijd een boek in het laatje voor als ze hun werk afhadden.
Ja, pff, mijn dochter gaat dan nog liever een kwartier voor zich uitstaren en niksdoen dan dat ze haar boek pakt.
Ik denk dat het sowieso vanuit het kind zelf moet komen. Pushende docenten én ouders werkt bij de veel pubers averechts.
Ik denk, misschien is dat cynisch, dat de meeste ouders best weten dat lezen belangrijk is , maar zich geconfronteerd zien met kinderen die daar gewoon echt geen zin in hebben.
Ik heb taal- en literatuurwetenschap gestudeerd en ik krijg een van mijn kinderen alleen onder dwang zover iets te lezen.
Maar goed, ik denk dat je met deze tips al best goed zit. Wat ik sowieso merk, is dat ouders moeite hebben in te schatten welk leesniveau je van een kind kunt verwachten (dus wat zou passend zijn voor mavo 1, voor havo 3, voor vwo6) en ze weten meestal niet hoe je actuele, aansprekende titels kunt vinden.
Si abra la puerta hay lobos.
Rabarbara schreef:
28-08-2025 13:39
en ze weten meestal niet hoe je actuele, aansprekende titels kunt vinden.
Ik geloof dat die van mij ook helemaal niet zaten te wachten op boeken over actuele tienerthema's (want die speelden dan niet voor hen).
Maar de tijd van om 16.55 te horen krijgen "ik moet morgen om 8.20 een C-boek bij me hebben" is al een jaar of twee voorbij gelukkig. (Ook omdat toen onze enige optie de online bieb was en telefoons in de klas mogen nu niet meer :-))
Quincy2 schreef:
28-08-2025 13:45
Ik geloof dat die van mij ook helemaal niet zaten te wachten op boeken over actuele tienerthema's (want die speelden dan niet voor hen).
Maar de tijd van om 16.55 te horen krijgen "ik moet morgen om 8.20 een C-boek bij me hebben" is al een jaar of twee voorbij gelukkig. (Ook omdat toen onze enige optie de online bieb was en telefoons in de klas mogen nu niet meer :-))
Actuele thema's misschien niet, maar ik denk dat mijn kind ook niet per se De kleine blonde dood of Geef me de ruimte wil lezen.
Si abra la puerta hay lobos.
Wombat schreef:
Voor mij persoonlijk: ik heb een kind in de bovenbouw van de basisschool en die wil niks anders lezen dan Donald Ducks of nou vooruit, iets met heel veel plaatjes en een flinterdun verhaal zoals Tom Groot. Ik wil haar dolgraag meer echte boeken laten lezen. We gaan regelmatig naar de bieb en zoeken samen boeken uit, en die gaan een paar weken later dan onaangeraakt terug.

Ze is slim, krijgt pluswerk voor taal en rekenen en kan allang hartstikke goed lezen maar ze wil het gewoon niet. Ze vindt het wel leuk als ik voorlees maar zal dat boek daarna echt niet zelf oppakken.

Daar zou ik wel tips voor willen. Ik hoef niet te horen dat het belangrijk is want dat weet ik al. Daarom baal ik er ook van.
Is iets anders lezen een optie? Tijdschriften bijvoorbeeld? Dan ga je toch wat verder dan met Donald Duck. Ik vond boeken destijds ook vreselijk, en kreeg van de lerares Duits de tip om dan gewoon Duitse kranten te lezen (dit was wel in het derde jaar VWO). Dat is net zo goed voor je woordenschat (dat wordt immers vaak gegeven als reden waarom je boeken moet lezen). Uiteindelijk had ik genoeg kennis om me door de verplichte boeken voor het eindexamen heen te worstelen.
Gaat het om wat ze moeten lezen (verplichte lijst), of om lezen algemeen?

Hoe leuker/ interessanter iemand het onderwerp vindt (dat kan fictie, maar juist ook non- fictie zijn) hoe groter de kans dat iemand gaat lezen.

Verplichte boekenlijsten vind ik als iemand die graag leest ook verschrikkelijk.
Bedankt voor zoveel reacties al! Misschien kan ik het stukje “wist je dat” met algemene feitjes dan beter weglaten? Ik had er ook in staan dat samen lezen en praten over boeken de leesmotivatie stimuleert. Maar dat vind ik zelf al een beetje demotiverend en belerend klinken eigenlijk haha
Maar goed ik weet wel dat dit de beste manier is. En inderdaad, vanuit de basisschool weten ouders dit waarschijnlijk al. Zou het misschien interessanter zijn voor ouders van klas 2? Daar zien we de motivatie altijd dalen…

Misschien moet ik de leuke dingen die we op school organiseren vooral aandacht geven en inderdaad iets over leuke titels en het “juiste” niveau. Ik kan de informatie ook optioneel klaarleggen, samen met een stapeltje leeslinialen bijvoorbeeld. Dus niet verplicht meegeven bij alle info.
TinyTiny schreef:
28-08-2025 13:58
Gaat het om wat ze moeten lezen (verplichte lijst), of om lezen algemeen?

Hoe leuker/ interessanter iemand het onderwerp vindt (dat kan fictie, maar juist ook non- fictie zijn) hoe groter de kans dat iemand gaat lezen.

Verplichte boekenlijsten vind ik als iemand die graag leest ook verschrikkelijk.

Zelf heb ik inderdaad nooit verplichte boekenlijsten en koop ik indien mogelijk in wat zij willen lezen. Ik wil vooral inzetten op plezier maar ouders iets (info/tips) meegeven indien ze daar behoefte aan hebben.
citygirl wijzigde dit bericht op 28-08-2025 15:15
7.87% gewijzigd
Wombat schreef:

Goeie! Wat als je alles al doet, en kind wil niet? Misschien kun je met het lezen van andere soorten teksten (tijdschriften/artikelen/blogs?) hetzelfde effect bereiken?

Of een boekenclubje doen onder schooltijd zodat ze wel moeten lezen? Moet zeggen dat ik de literatuurlijst in de bovenbouw VWO wel enorm saai en deprimerend vond, allemaal volwassen onderwerpen die voor mij als 16-jarige totaal niet leefden (miskraam en post-natale depressie, seks tussen volwassenen, overlijden, misbruik en incest) - hoe moet een tiener daardoor geboeid blijven? Ik begon dan met lezen voor de lijst en las uiteindelijk de leukste (2) boeken uit, van enkele boeken het begin en dan de rest in samenvatting, en van de overige boeken alleen maar een samenvatting uit tijdnood.

In de onderbouw VWO mochten we nog zelf 8-10 boeken kiezen van een hele lange leeslijst waar ook fantasy, historische fictie en hedendaagse young adultliteratuur op stond.
konwalia schreef:
28-08-2025 14:07
Goeie! Wat als je alles al doet, en kind wil niet? Misschien kun je met het lezen van andere soorten teksten (tijdschriften/artikelen/blogs?) hetzelfde effect bereiken?
Ja dat lijkt me ook lastig en ook wel weer begrijpelijk met tieners, ik lees ook pas sinds mn 30e…
Ik geloof niet in het verplichten of inzetten als straf, maar ik merk wel dat leerlingen meer interesse hebben als ik zelf aan het lezen ben, boeken toegankelijk maak en verschillende genres aanbiedt. Het lastige vind ik zelf dat de meeste docenten bij ons ook niet lezen en laten merken dat ze het saai vinden. Vandaar dat ik het vooral interessant en aantrekkelijk wil maken, met als doel dus “lezen is leuk” en niet zozeer “lezen is belangrijk”.
Maar goed, dé gouden tip heb ik nog nergens gevonden en heb toch al wat congressen hierover gevolgd. In ieder geval goed om te weten waar ouders waarschijnlijk niet op zitten te wachten.
Hoeveel ouders hebben zelf plezier in het lezen van een boek? Zij zullen er vast wel zijn, en dat zijn de ouders die hun kinderen waarschijnlijk al stimuleren.

De rest van de ouders lezen zelden tot nooit een boek; geen tijd, geen zin, te veel rompslomp, etc.

Ik zou mijn energie vooral steken in de leerlingen motiveren om te lezen. Of dat dit nu een papieren boek is, e-book of luisterboek.

Ouders snappen echt wel dat ALLE vakken belangrijk zijn, dat iedere docent graag zou willen dat ouders hun kinderen stimuleren om energie te steken in hun vak. En kinderen op die leeftijd zijn minder geïnteresseerd in wat hun ouders vinden en willen. Kijk ook eens op tik-tok, insta etc waar "influencers" die de jeugd leuk vinden boeken bespreken of adviseren.
konwalia schreef:
28-08-2025 14:07
Moet zeggen dat ik de literatuurlijst in de bovenbouw VWO wel enorm saai en deprimerend vond, allemaal volwassen onderwerpen die voor mij als 16-jarige totaal niet leefden (miskraam en post-natale depressie, seks tussen volwassenen, overlijden, misbruik en incest) - hoe moet een tiener daardoor geboeid blijven?
Ik had mijn mondeling in de 6e net na mijn 17e verjaardag, dus bij het beginnen aan de lijst was ik 15. Ik moest 25 boeken lezen voor Nederlands en het mocht niet vertaald of 'te licht' zijn (te licht was voor de havo). Afschuwelijk! Ik keek in de bieb in de boeken met samenvattingen en haalde daar enigszins leesbare dingen uit en die probeerde ik dan wel te lezen. Nederlandse literatuur was toen vooral hoogdravende bagger.

Een enkel boek lazen we in de klas. Volgens mij lazen mijn kinderen meer boeken klassikaal.
WaterGirl schreef:
28-08-2025 14:22
Hoeveel ouders hebben zelf plezier in het lezen van een boek? Zij zullen er vast wel zijn, en dat zijn de ouders die hun kinderen waarschijnlijk al stimuleren.

De rest van de ouders lezen zelden tot nooit een boek; geen tijd, geen zin, te veel rompslomp, etc.

Ik zou mijn energie vooral steken in de leerlingen motiveren om te lezen. Of dat dit nu een papieren boek is, e-book of luisterboek.

Ouders snappen echt wel dat ALLE vakken belangrijk zijn, dat iedere docent graag zou willen dat ouders hun kinderen stimuleren om energie te steken in hun vak. En kinderen op die leeftijd zijn minder geïnteresseerd in wat hun ouders vinden en willen. Kijk ook eens op tik-tok, insta etc waar "influencers" die de jeugd leuk vinden boeken bespreken of adviseren.
O ja dat doe ik ook nog. Ik lees zelf wel graag en ik doe af en toe een leesuurtje met het hele gezin. Dan gaan we tegelijk op de bank, allemaal met een boek. Dat willen de kinderen ook wel. Maar dan wel Tom Groot of iets dergelijks. Maar ik wil ook niet al te zeer de boekenpolitie spelen, ben bang dat dat averechts werkt.
(Disclaimer: dit zijn dus nog wel basisscholieren: een in de bovenbouw en een in de middenbouw. Ik kan me goed voorstellen dat dit op de VO-leeftijd helemaal niet meer gaat werken, maar dat zien we dan wel weer.)
Ik zit er ook niet op te wachten. Ik lees ontzettend graag en veel. Vriend niks. Ik snap dat het belangrijk is. Op de basisschool ging ik de strijd nog aan,met ladingen bieb boeken, voorlezen, hun e readers volplempen etc. Nu ik 3 pubers heb ga ik voor "pick your battles" en daar valt het stimuleren van vrijwillig lezen niet meer onder.

Ik denk dat vooral de wijze waarop het lezen aangeboden wordt in de klas bepalend is of ze nog gaan lezen. Mijn kinderen zijn al niet meer enthousiast over lezen en krijgen er door de verplichte boeken die ze niet aanspreekt echt nog een grotere hekel aan. Dat motiveert dan ook niet om na een verplicht boek nog een leuk boek te pakken. Terwijl ze dat wellicht wel zouden doen als het ze aansprak. Vorig jaar vakantie las een zoon 4 biografieën over voetbal, omdat die op de vakantie accommodatie lagen. Had echt de smaak te pakken. Een verplicht boek van school en hij was er weer helemaal klaar mee om te lezen.
naar de ouders toe geloof ik niet dat dit zin heeft. dat is 10 jaar te laat.

de kinderen die ik ken die lezen hebben ouders die zelf lezen en die het belangrijk vinden. die lezen nu nog steeds samen met hun tieners. dat is van voorlezen naar omstebeurt hardop lezen gegaan.

bij de kinderen die niet lezen is dat in 95% van de gevallen omdat de ouders niet/zelden lezen en toen het kind zelf kon lezen ook gestopt zijn met voorlezen want nu kunnen ze het zelf. gebrek aan opvolging door missende interesse.

en dan heb je nog een hele enkeling die zelfs enorm graag leest en waarvan de kinderen dat niet doen.

maar dit is allemaal al gevormd
En doooooor!
Mijn motivatie voor lezen daalde kort nadat ik naar de middelbare school ging. Daarvoor verslond ik boeken. Ik had op de middelbare school zoveel huiswerk waardoor ik al veel moest lezen, en daardoor haalde ik geen energie meer uit leuke boeken lezen. Tijdschriften vond ik daarentegen wel leuk.

Dus misschien vooral inzetten op dingen lezen waar het kind zelf gemotiveerd in is.
https://nos.nl/artikel/2441522-jongeren ... anche-hoop

Ik zou willen weten wat de school doet om mijn kind te stimuleren om te lezen, zodat ik daar thuis op in kan spelen.
Ik vind het nogal verschil maken of je het hebt over een vmbo-basis onderbouw of vwo-onderbouw. Lezen is lezen, maar bij de eerste groep is het plezier én de vaardigheid in lezen toch wat anders als bij het andere uiterste. Iets wat moeilijk is, waar je altijd hakkelend in de klas moest doen terwijl je de vlekken in de nek had... niet echt bevorderend. Lezen is lezen dus moedig dat vooral aan. Ook al is het een tijdschrift of een foldertje. Wat wil je bereiken en wat is haalbaar voor de doelgroep. Dat moet je eerst helder hebben. En zeker als er aversie tegen lezen is opgebouwd; maak het vooral weer leuk en dan lezen ze maar Geronimo Stilton.

Bij de school van mijn dochter was het om-en-om. In haar havo/vwo brugklas was het een klassenboek (dus iedereen las hetzelfde) en vervolgens een boek van de leeslijst (lezen op niveau of zoiets). Dat mocht ook digitaal gelezen worden trouwens, als dat de drempel om naar de bieb te fietsen wat weghaalt. Op die manier hebben ze in het eerste jaar 4 boeken gelezen en verwerkt in toetsen/verslagen etc. Maar mijn dochter heeft geen hekel aan lezen, heeft de biebpasjes/digitale bieb etc. dus ik bemoei me er vooral niet mee en laat haar lezen wat ze wil/moet.
Sowieso het stripboeken lezen óók blijven stimuleren, als ze dat leuk vinden.
Dat is beter dan niets en zeker bij de Donald Duck leren ze toch wat woorden bij.
Mijn kinderen vonden stripboeken dus heel leuk, maar 'gewone' boeken niet, ondanks een boekenwurm als moeder.
Bij het lezen voor de lijst, vonden ze het fijn om het leesboek te combineren met het luisterboek, dus tegelijkertijd horen en zien.
Misschien is dat nog iets wat je kunt tippen.
Waar je niets aan kan veranderen blijft niet perse hetzelfde.
Wat zou jij als ouders graag voor tips ontvangen?
Geen. De tips direct naar de tieners graag.
...

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven