Geld & Recht alle pijlers

Kan ik hier problemen mee krijgen?

28-08-2025 07:01 178 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vrees dat ik ontzettend naïef ben geweest.
Via via kreeg ik het WhatsApp nummer van iemand waar je tassen bij kan bestellen. Online was hier ook info over te vinden, maar dan alleen op onofficiële kanalen als reddit. Hier staan alleen positieve ervaringen op en diegene die het aanraadde had dus ook positieve ervaringen. Hij had een mooie catalogus en heb een tas besteld.
Betaald met paypal. De eerste zending kwam niet aan en werd tegengehouden door de uitgaande douane. Dat bevestigde al een vermoeden dat dit niet legaal is. Hij heeft de zending opnieuw gestuurd en met de online tracking zie ik dat hij onderweg is en als het goed is morgen wordt bezorgd.
Nu stuurt hij een bericht dat hij niet meer bij zijn PayPal account kan. Extra bevestiging dat dit niet legaal is. Hij vraagt of ik mijn geld terug kan vragen bij PayPal en als ik dat heb, het geld over wil maken naar een ander account.

Nou is specifiek mijn vraag of ik hier problemen mee kan krijgen. Het risico qua geld lijkt me geheel bij de verzender liggen, want als ik het geld terug krijg en het niet overmaak, dan is hij de sjaak.
Of zie ik iets over het hoofd en kan ik ook mega de sjaak worden?

Het is niet nodig om te zeggen hoe dom dit hele verhaal is, dat heb ik inmiddels ook wel door en ik ga dit never meer doen.
Lila-Linda schreef:
28-08-2025 10:36
als klopt, dat het pakje morgen bij TO aan huis geleverd wordt, dan heeft niemand (douane) het onderschept, weet niemand wat er in zit en kraait er geen haan meer naar het pakje
Precies, dan is de koop gesloten.
Renske schreef:
28-08-2025 10:18
Ik heb het natuurlijk over situaties waarin in de advertentie staat vermeld dat het nep is en je er wb (bijvoorbeeld) de prijs ervan uit kan gaan dat het inderdaad nep is.
Als ik een exotische speelgoedslang van 5 euro bestel en er zit opeens een echte slang in de doos, vind ik het gek dat ik de boete zal krijgen.
De kans dat iemand een echte slang opstuurt voor 5 euro is bijzonder klein. Juist in dat soort gevallen is de koper natuurlijk vrijwel nooit onschuldig.

De douane/politie weet meestal natuurlijk prima onderscheid te maken tussen oprechte onwetendheid en niet zo onschuldig als het lijkt.

En ja, natuurlijk is er is een grijs gebied, waarbij je of het voordeel van de twijfel krijgt of de sjaak kan zijn terwijl je ter goeder trouw was.

Dan kun je eventueel juridische stappen ondernemen. En soms is het wat het is, ook al ben je onschuldig. Net als bij een parkeerboete omdat je je schijf vergat neer te leggen.
Bontebok schreef:
28-08-2025 10:32
Ja dat is wel strafbaar. Net zoals spullen kopen waarvan je kan vermoeden dat het gestolen is.
Niet altijd (zie link): https://radar.avrotros.nl/artikel/nama ... els-38892
Renske schreef:
28-08-2025 10:35
Ik reageer op het voorbeeld van de nepbontjas voor cosplay, kan me best voorstellen dat je van niets weet als je zoiets besteld op een site.
Als het via andere kanalen koopt is het een ander verhaal.
Dat voorbeeld ken ik niet, want nepbont is niet verboden. Maar als het als een [designer merk] nepbont jas is verkocht, is het een andere kwestie. Of dat de verkoper zich voordeed dat het Disney of Marvel merchandise ofzo was (omdat je Cosplay noemt), dan ja. Vervelend dat iemand dat niet weet, maar dat maakt dan niet uit.

Er zullen ook mensen Louis Vuitton neptasjes op de markt kopen, gewoon omdat ze het een leuk tasje vinden, verder geen benul waar het op zou moeten lijken. Maar dat je daar geen weet van hebt, maakt dan niet altijd uit. Hangt af van hoe het is omgeschreven en geadverteerd.
Is het een nep/namaak merkptoduct dat je hebt gekocht of een echt merkproduct dat je voor een veel lager bedrag dan gebruikelijk hebt gekocht (en dus van de vrachtwagen gevallen/gestolen, iets dat niet in de haak is)? Met dat tweede kun je als klant wel meer problemen krijgen dan met het eerste. Dat eerste gebeurt elke dag, heel China doet niet anders.
Don’t grow up, it’s a trap
Renske schreef:
28-08-2025 10:41
Niet altijd (zie link): https://radar.avrotros.nl/artikel/nama ... els-38892
Het is ook helemaal niet standaard dat koper daarvoor wordt beboet of bestraft, dus wanneer dat wel het geval was, speelden er waarschijnlijk toch wat meer factoren mee.
thistle schreef:
28-08-2025 10:30
Je wilt als klant toch gewoon netjes voor het product betalen?
Als de bakker mij vraagt om cash te betalen omdat er iets met de bank is, dan lossen we dat toch op samen met de bakker
Als de bakker mij vraagt om cash te betalen omdat er een landelijke pinstoring is, ja.

Maar als de bakker mij vraagt om cash te betalen omdat hij in de clinch ligt met zijn bank, nee. Dan ga ik wel naar een bakker die zijn zaken wel op orde heeft. Daar wil ik als klant niks mee te maken hebben.
Loren schreef:
28-08-2025 10:50
Als de bakker mij vraagt om cash te betalen omdat er een landelijke pinstoring is, ja.

Maar als de bakker mij vraagt om cash te betalen omdat hij in de clinch ligt met zijn bank, nee. Dan ga ik wel naar een bakker die zijn zaken wel op orde heeft. Daar wil ik als klant niks mee te maken hebben.
inderdaad
helemaal als blijkt, dat hij op een rare manier aan zijn meel komt
Lila-Linda schreef:
28-08-2025 10:53
inderdaad
helemaal als blijkt, dat hij op een rare manier aan zijn meel komt
Dan al helemaal niet nee.

Ik werk ook nooit mee als mij in de horeca gevraagd wordt cash te betalen. Dan weet je zeker dat je geld inclusief de betaalde btw in de zwarte bak verdwijnt.
Ik zou eerst afwachten of het aankomt, maar ik heb aardig vaak met Paypal gekocht en verkocht en het klopt wel dat ze relatief snel blokkeren en je dan niet bij je geld kan. Het is mij nooit gebeurt. Volgens mij gebeurt het als je veel transacties doet en ze niet duidelijk weten waar het geld vandaan komt.
Karrota schreef:
28-08-2025 08:45
Ik kan pas echt ademen als ie geleverd is. Hopelijk is dat inderdaad morgen.

Leef je nog?!
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik leef zeker nog! Maar de discussie dwaalt ook een klein beetje af, dus leek me dat ik niet per se hoefde te reageren op nepbonten cosplays en meel van de bakker haha.
Miss-Pippi schreef:
28-08-2025 10:44
Is het een nep/namaak merkptoduct dat je hebt gekocht of een echt merkproduct dat je voor een veel lager bedrag dan gebruikelijk hebt gekocht (en dus van de vrachtwagen gevallen/gestolen, iets dat niet in de haak is)? Met dat tweede kun je als klant wel meer problemen krijgen dan met het eerste. Dat eerste gebeurt elke dag, heel China doet niet anders.
Sowieso niet het tweede, dus veel meer het eerste. Alleen is het niet nep/namaak. Er wordt gegarandeerd dat het product uit precies dezelfde fabriek komt, gemaakt door dezelfde mensen, en zelfs door experts als echt wordt bestempeld omdat het dus werkelijk hetzelfde product is. Nou is deze man natuurlijk niet de meest betrouwbare bron op aarde :hyper: maar dit verhaal wordt wel onderschreven door mensen op fora zoals Reddit.
Zo jammer dat mensen voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en (meestal bewust) nepartikelen kopen. Als het te mooi is om waar te zijn is dat het meestal ook.

Sommige producten van bedrijf waar ik werk zijn jaren geleden ook nagemaakt. Daar hebben we veel last van gehad, verlies van omzet en ook reputatieschade. Denk eens na voordat je zoiets doet! Zeg ik tegen iedereen, niet alleen tegen TO.

Als je niet het echte product kunt kopen, koop het dan gewoon niet.
Keira schreef:
28-08-2025 13:52
Zo jammer dat mensen voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en (meestal bewust) nepartikelen kopen. Als het te mooi is om waar te zijn is dat het meestal ook.

Sommige producten van bedrijf waar ik werk zijn jaren geleden ook nagemaakt. Daar hebben we veel last van gehad, verlies van omzet en ook reputatieschade. Denk eens na voordat je zoiets doet! Zeg ik tegen iedereen, niet alleen tegen TO.

Mwoah... Ik heb geen medelijden met giga bedrijven die een tas met productiekosten 60 euro verkopen voor 6000 euro.
Dat is wat anders wanneer het om kleinere bedrijven gaat, met ook kleinere winstmarges.
Karrota schreef:
28-08-2025 13:22
Sowieso niet het tweede, dus veel meer het eerste. Alleen is het niet nep/namaak. Er wordt gegarandeerd dat het product uit precies dezelfde fabriek komt, gemaakt door dezelfde mensen, en zelfs door experts als echt wordt bestempeld omdat het dus werkelijk hetzelfde product is. Nou is deze man natuurlijk niet de meest betrouwbare bron op aarde :hyper: maar dit verhaal wordt wel onderschreven door mensen op fora zoals Reddit.
Dit is natuurlijk belachelijk. Als het echt is, uit dezelfde fabriek komt en ver onder de verkoopprijs wordt verkocht dan is er sprake van diefstal.
Karrota schreef:
28-08-2025 14:05
Mwoah... Ik heb geen medelijden met giga bedrijven die een tas met productiekosten 60 euro verkopen voor 6000 euro.
Dat is wat anders wanneer het om kleinere bedrijven gaat, met ook kleinere winstmarges.
Maar waarom wil je dan wel met hun merknaam op je tas rondlopen?
TO kan geen boete krijgen. Ze verhandelt geen neppe tas en probeert hem ook niet het land binnen te smokkelen. Haar grootste risico is dat ze straks geen tas en geen geld heeft.
Karrota schreef:
28-08-2025 14:05
Medelijden hoef je met grote bedrijven niet te hebben wat mij betreft maar dure merktassen (echte) kosten wel wat meer dan 60 euro productiekosten. Marketing, modeshows, advertenties etc. etc. Overigens werk ik bij een klein bedrijf en zit ik niet in de tassen of ook maar iets dat daar op lijkt, maar ik kan me hier erg over opwinden, omdat het principe natuurlijk hetzelfde is. Je schaad er o.a. de economie mee.

Kun je ook wel zeggen, oh, die Porsche mag ik wel stelen, want dat doet de Porsche eigenaar vast minder pijn dan een Opel Corsa stelen van iemand die minder geld heeft. Stelen blijft stelen.
Keira schreef:
28-08-2025 13:52

Ja het is nu echt een groot probleem waarbij grote webshops etc designs jat van kleine ondernemers en ook gewoon de foto's jat enzo. En er is weinig aan te doen. En inderdaad de ondernemer wordt er op afgerekend als het namaak product van slechte kwaliteit is. Dus je loopt zowiezo al inkomsten mis en dan krijg je dat er ook nog bij.
konwalia schreef:
28-08-2025 14:44
Maar waarom wil je dan wel met hun merknaam op je tas rondlopen?
Omdat het een mooie tas is... Waar toevallig dat merk op staat. Had ook een ander merk kunnen zijn. Ik had niet zoiets van, ik wil per se een gucci/chanel/whatever
Keira schreef:
28-08-2025 15:16
Medelijden hoef je met grote bedrijven niet te hebben wat mij betreft maar dure merktassen (echte) kosten wel wat meer dan 60 euro productiekosten. Marketing, modeshows, advertenties etc. etc. Overigens werk ik bij een klein bedrijf en zit ik niet in de tassen of ook maar iets dat daar op lijkt, maar ik kan me hier erg over opwinden, omdat het principe natuurlijk hetzelfde is. Je schaad er o.a. de economie mee.

Kun je ook wel zeggen, oh, die Porsche mag ik wel stelen, want dat doet de Porsche eigenaar vast minder pijn dan een Opel Corsa stelen van iemand die minder geld heeft. Stelen blijft stelen.
Dat zijn dus geen productiekosten. Productiekosten zijn wel iets van 60 euro, dat was laatst groots in het nieuws. (even opgezocht: voor een Dior handtas is het 53 euro) En je hoeft de tas dan heus niet aan te bieden voor 60 euro, ook niet voor 100 euro, maar 6000 slaat nergens op. Er wordt gewoon miljarden winst gemaakt. Nee ik heb dan geen medelijden met dat ze winst mislopen.
Bontebok schreef:
28-08-2025 14:41
Dit is natuurlijk belachelijk. Als het echt is, uit dezelfde fabriek komt en ver onder de verkoopprijs wordt verkocht dan is er sprake van diefstal.
Helemaal niet. Het is een fabriek die tassen produceert en ze verkoopt. Hoe is dat diefstal.
Maargoed, ik heb nog nooit eerder iets gekocht wat is nagemaakt, bestel nooit bij AliExpress etc, en was ook niet van plan om dat te gaan doen of om dit nogmaals te doen. Dus het is een eenmalige misstap. Maar wel eentje waar ik in the grand scheme of things niet veel problemen mee heb.
Karrota schreef:
28-08-2025 15:40
Helemaal niet. Het is een fabriek die tassen produceert en ze verkoopt. Hoe is dat diefstal.

Ach kom, doe je niet zo vreselijk naïef voor.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven