Welke informatie helpt ouders VO?

28-08-2025 13:25 90 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik weet niet zeker of dit de juiste pijler is. Ik werk in het VO (onderbouw) en we willen graag inzetten op meer lezen. Dit jaar wil ik ouders wat handvatten of tips meegeven, voor als ze hier thuis ook mee aan de slag willen maar niet goed weten waar te beginnen.

Ik heb nu wat algemene info over het effect van lezen (2 zinnen), dat een bibliotheek abonnement gratis is, een website waar je leuke boeken kunt vinden, en wat apps zoals de LEES-app. Ik denk dat ik ook wat info over onze eigen schoolbib toevoeg, maar het moet geen grote lap tekst zijn 😅

Wat zou jij als ouders graag voor tips ontvangen? (Of misschien ben je geen ouder van een tiener maar heb je toch tips :) )
citygirl wijzigde dit bericht op 28-08-2025 15:14
1.22% gewijzigd
Moiren schreef:
28-08-2025 17:33
Lezen is lezen. Misschien eens op zoek naar andere leuke comics.
Nee, dat is echt niet waar. Alsof de Privé net zo verrijkend is als een goed boek.
Het lezen van verhalen geeft effecten die andere vormen van lezen niet hebben. Wat ik hierboven beschreef.
Het gaat mij (voor specifiek mijn kinderen) ook niet om leesvaardigheid op zich, die is goed.
meisje85 schreef:
28-08-2025 17:56
Als je je bedenkt dat je als ouder van een baby van 3 maanden tegenwoordig een bon krijgt om boekjes en (voor)leestips te halen, dan hebben ouders tegen de tijd dat hun kind op het VO zit echt wel meer dan genoeg handvatten aangereikt gekregen om te weten wat ze hierin kunnen doen. Dan gaan die tips op het VO vermoedelijk dus direct de prullenbak in. Ik zou dus inzetten op lezen op school leuk en laagdrempelig maken, daarin als docent ook het goede voorbeeld geven en het daarbij laten.
Helder, goed om te beseffen. Bedankt voor jullie inzichten!
Wombat schreef:
28-08-2025 18:05
Nee, dat is echt niet waar. Alsof de Privé net zo verrijkend is als een goed boek.
Het lezen van verhalen geeft effecten die andere vormen van lezen niet hebben. Wat ik hierboven beschreef.
Het gaat mij (voor specifiek mijn kinderen) ook niet om leesvaardigheid op zich, die is goed.
Als je gedwongen moet lezen heeft het dat effect sowieso niet.
Waarom zou een kind moeten lezen als het al prima kan lezen?
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
framboise-t schreef:
28-08-2025 18:02
Wat ik aan tips fijn zou vinden (maar de mijne zit nog net op PO, en leest graag) is een lijstje van nieuwe boeken voor die leeftijd, liefst met recensie erbij, zodat ik een beetje gericht kan zoeken als ik een keer iets anders voor kind wil meenemen uit de bieb of de boekwinkel.
Kan je toch ook zelf opzoeken?
Ruin it yourself.
Dala schreef:
28-08-2025 18:03
Lubach heeft er eens een item aan besteed hoe juist school ervoor zorgt dat de kinderen een hekel aan lezen krijgen, juist door Lezen is leuk projecten en het vak begrijpend lezen waarmee teksten veel te analytisch worden behandeld en te weinig over verhalen gaan.

Het speelt denk ik ook mee dat op school eerst een groot deel van de lesstof over technisch lezen gaat.

Op een paar hele goede lezers na zal in de gemiddelde groep 3 of 4 het niveau waarop een kind kán lezen achterlopen op wat het interessant vindt.
En dan voorgoed de interesse verliest...
Die heb ik gezien inderdaad. Heb dit ook vaak benoemd maar mn collega’s reageren echt verontwaardigd als ik zeg geen voorstander van begrijpend lezen en nieuwsbegrip etc. te zijn. 😁
Sja, ik ben zelf een pathologische boekenwurm en ik heb twee kinderen. De ene is ook een pathologische boekenwurm geworden, de ander leest alleen maar als het echt strikt noodzakelijk is voor zijn studie of zo. Dus voorleven helpt blijkbaar ook niet altijd.
Onze harten bleven branden door de liefdesvlam
Als school misschien weer terug naar studieboeken ipv online? Dan leer je ook begrijpend lezen en opzoeken zonder ctrl f te gebruiken, chatgpt of snel scrollen. Oudste moest op het vmbo tig tabbladen open hebben staan op een klein laptopscherm en maar heen en weer klikken. Daar leer je niet van lezen en al helemaal geen begrijpend lezen. De hersenen lijken wel ingericht op zo kort mogelijk aandacht aan iets besteden en weer door... een echt boek lezen kost tijd. Tijd die anders is....in een uur kun je 40 blz lezen, maar 140 tiktok filmpjes bekijken.

Verplicht ze eens te lezen en praat er over.
Moiren schreef:
28-08-2025 18:09
Kan je toch ook zelf opzoeken?
Tuurlijk kan dat, maar zoeken is wel het goede woord, want makkelijk is het niet te vinden. Kranten maken vaak lijstjes zoals 'dit zijn 20 nieuwe leuke boeken voor de zomer' of van die decemberlijstjes enzo, en die vind ik voor volwassenen heel leuk, maar die lijstjes en losse recensies gaan zelden over jeugdboeken.

Het meeste heb ik gehad aan een topic wat ik ooit hier heb geopend.
Moiren schreef:
28-08-2025 17:49
Op het VO? Zeker niet.
Juist wel, Verrotte leven van Floortje Bloem, Kruistocht in spijkerbroek, allemaal verplichte boeken incl boekverslag.
Muzaza schreef:
28-08-2025 16:35
Ik zou graag willen inzetten op het voorbeeldgedrag van ouders (Monkey see, monkey do). Zijn ouders bewust welk voorbeeldgedrag ze zelf vertonen? Lezen ze weleens zelf een half uur (liever meer) non-stop een boek?
Vaak zat en we hebben een huis vol boeken, maar dat maakt niet automatisch dat mijn vijftienjarige lezen net zo leuk gaat vinden als ik. Ze zit er ook niet altijd bovenop als ik lees.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Mijn kinderen raakten wel geïnspireerd door de heeeele leuke grappige docent Nederlands die in de brugklas regelmatig een nieuw boek liet zien, vertelde waar het over ging, waarom het zo leuk was, wat ze er zelf van vond, enz enz. Zowel aan de hele klas, als informeel aan kleine groepjes aan het begin of einde van de les. Ze leende haar eigen exemplaren ook uit, of liep even mee naar de bieb, enz. Er waren ook veel leesopdrachten, dus iedereen moest dan een boek lezen, maar ze stak er veel moeite in om ervoor te zorgen dat de kinderen daarvoor ook echt iets passends konden kiezen. Alles was goed, het ging vooral om plezier. Mijn kinderen vonden dat echt heel leuk. De ene was van zichzelf al een lezer, maar de andere helemaal niet, en ook zij heeft met best veel plezier een heel aantal boeken gelezen, puur door school.
De succesfactor hier was het feit dat het maatwerk was denk ik.
La_Galette schreef:
28-08-2025 18:37
Juist wel, Verrotte leven van Floortje Bloem, Kruistocht in spijkerbroek, allemaal verplichte boeken incl boekverslag.
Bij jou mss, bij mij niet.

Ik heb geen 1 verplicht boek gelezen. Alleen boeken voor mijn examen en dat was volledig vrije keuze.
Ruin it yourself.
La_Galette schreef:
28-08-2025 17:48
Vroegah moest je verplicht lezen in de klas, boekbesprekingen doen, net zo saai als nu, alleen is de regelmaat bij scholen er af. Althans, bij mijn kinderen op school wordt er bijzonder weinig nog gedaan met boekverslagen en lezen in de klas. Ik zit er als ouder niet op te wachten om tips te krijgen van school, ik krijg ze hier ook niet aan het lezen.

In mijn VO-tijd (40-45 jaar geleden) niet hoor. Er werden wel enorme eisen gesteld aan de Boekenlijst, maar al die boeken moest je gewoon thuis lezen. Alleen bij Frans en Duits wilden ze in de lagere klassen nog wel eens een boek klassikaal lezen. En bij Latijn en Grieks natuurlijk maar dan was niet het lezen maar het vertalen het hoofddoel.
Onze harten bleven branden door de liefdesvlam
framboise-t schreef:
Tuurlijk kan dat, maar zoeken is wel het goede woord, want makkelijk is het niet te vinden. Kranten maken vaak lijstjes zoals 'dit zijn 20 nieuwe leuke boeken voor de zomer' of van die decemberlijstjes enzo, en die vind ik voor volwassenen heel leuk, maar die lijstjes en losse recensies gaan zelden over jeugdboeken.

Het meeste heb ik gehad aan een topic wat ik ooit hier heb geopend.
Ik vind het ook lastig om een lijstje te vinden. Mijn oudste is net gestart op het VWO en ze heeft te horen gekregen wat haar leesniveau is. Maar een passend boek vinden is nogal lastig.
La_Galette schreef:
Ik heb dit op het VO ook niet hoeven lezen. En al helemaal geen bespreking erover hoeven geven. Wat we moesten lezen was geloof ik 50% vrije keuze en 50% keuze vanaf een lijst.
Lilla schreef:
28-08-2025 19:12
Mijn kinderen raakten wel geïnspireerd door de heeeele leuke grappige docent Nederlands die in de brugklas regelmatig een nieuw boek liet zien, vertelde waar het over ging, waarom het zo leuk was, wat ze er zelf van vond, enz enz. Zowel aan de hele klas, als informeel aan kleine groepjes aan het begin of einde van de les. Ze leende haar eigen exemplaren ook uit, of liep even mee naar de bieb, enz. Er waren ook veel leesopdrachten, dus iedereen moest dan een boek lezen, maar ze stak er veel moeite in om ervoor te zorgen dat de kinderen daarvoor ook echt iets passends konden kiezen. Alles was goed, het ging vooral om plezier. Mijn kinderen vonden dat echt heel leuk. De ene was van zichzelf al een lezer, maar de andere helemaal niet, en ook zij heeft met best veel plezier een heel aantal boeken gelezen, puur door school.
De succesfactor hier was het feit dat het maatwerk was denk ik.
Dit denk ik ook!
Bij mijn kind op school (VO) hadden ze veel lees-activiteiten. Twee dingen die me nog bijstaan
- Leesweek: iedere les begon met 10 min lezen. Maakt niet uit wat. Boek, krant, moppenboek, kookboek. Als het maar van papier was! Zo hebben ze in een week zo 5 uur lezen te pakken.
- Ze kregen een lange lijst boeken waar ze er allemaal een van uit mochten zoeken. Dat boek kregen ze ook. Moesten ze tijdens de les lezen en wat opdrachten over maken.

Verder denk ik dat als jij eens een gaaf boek voorleest (iedere les een hoofdstuk) dit ook kan trekken. En dan geen literatuur of zo, maar een thriller of weet ik veel wat. Of gave stukken uit verschillende boeken.
Of uit boeken die leerlingen inbrengen. Er zijn vast kinderen die wél lezen of een gaaf boek kennen. Zorg dat er de mogelijkheid is dat ze dit boek van je lenen.

Ik werk in het PO, en als ik zie hoe makkelijk het is om ze enthousiast te krijgen om een bepaald boek te lezen... Ik lees veel met de kinderen mee. Als ik ineens roep 'wauw, dit was écht een heel mooi boek!' Dan zijn er zo 3 die hem ook willen lezen!

Oh, en ook een belangrijke: verwacht niet persé een C boek of zo. Een dyslectisch kind kan dit misschien nog niet goed lezen en is meteen gedemotiveerd!

Ik zeg vaak dat ze zelf boeken mogen kiezen (al is het een prentenboek, zelf weten), tót ik het gevoel krijg dat ze er een lolletje van maken. Dan krijg je van mij een boek.
framboise-t schreef:
28-08-2025 18:02
Wat ik aan tips fijn zou vinden (maar de mijne zit nog net op PO, en leest graag) is een lijstje van nieuwe boeken voor die leeftijd, liefst met recensie erbij, zodat ik een beetje gericht kan zoeken als ik een keer iets anders voor kind wil meenemen uit de bieb of de boekwinkel.
Op de leeftijd gaan ze toch zelf naar de bieb?
En die lijstjes kun je online ook vinden.
Moiren schreef:
28-08-2025 19:15
Bij jou mss, bij mij niet.

Ik heb geen 1 verplicht boek gelezen. Alleen boeken voor mijn examen en dat was volledig vrije keuze.
Wij moesten 16 boeken van vwo 4-6 lezen uit een lijst en kregen een mondeling examen wat veel meetelde. De boeken waar we uit konden kiezen waren onder andere: Het gouden ei, donkere kamer van damokles, gedichtenbundels en nog veel andere Nederlandse boeken :| Het heeft m’n liefde voor lezen niet terug aangewakkerd :lol:
Altijd zelf mogen kiezen. Ik laat mijn leerlingen ook zelf kiezen, maar geef in de havo ook altijd de mogelijkheid tot een klassikaal boek. Dat lezen de meeste leerlingen, zelf zoeken vinden ze meestal niet nodig.
Si abra la puerta hay lobos.
Ik zou zeggen verplichte boekenlijst afschaffen. Ik las als kind heel veel, was wekelijks in de bieb te vinden. Tot die verschrikkelijke literatuurlijst. Turks fruit, kruistocht in spijkerbroek? Allemaal havo boeken, die mochten wij niet kiezen. Nee minimaal de helft vwo boeken en de rest havo/vwo boeken. En dan ook nog een verplicht aantal van voor 1800 (ofzo, oud in ieder geval). Verschrikkelijk boeken lezen die je niet leuk vond en waarbij je tijdens het lezen dacht, ik moet dit onthouden en ik moet dat onthouden. Daarna minimaal 10 jaar geen boek meer aangeraakt.

Gelukkig was het bij mijn mijn kinderen op het vo al een stuk soepeler.
Maar de oudste las alleen in de onderbouw basisschool (terwijl ze wel een goede lezer was) en heeft geen enkel boek op het vo gelezen. Of ze keek de film, of las een samenvatting. De jongste las heel erg veel op de basisschool, maar daarna niet meer. Maar heeft wel braaf alle boeken van zijn lijst gelezen.

Maar on topic, ik zou alleen informatie geven wat er op school aan lezen wordt gedaan. Dus informatie geven over de schoolbibliotheek en over andere activiteiten waar leerlingen voor kunnen kiezen.
Elsy schreef:
28-08-2025 20:25
Wij moesten 16 boeken van vwo 4-6 lezen uit een lijst en kregen een mondeling examen wat veel meetelde. De boeken waar we uit konden kiezen waren onder andere: Het gouden ei, donkere kamer van damokles, gedichtenbundels en nog veel andere Nederlandse boeken :| Het heeft m’n liefde voor lezen niet terug aangewakkerd :lol:
Ik had deze reactie nog niet gelezen, maar bij mij heeft het dus de liefde voor lezen zelfs gedoofd.
Inmiddels lees ik heus wel weer eens een boek, maar ik verslind ze niet meer.

Ik dacht ooit eens slim te zijn en een boek te kiezen met 12 korte verhalen (van Doeschka Meijsing geloof ik), totdat ik bij het 2e verhaal dacht: nu moet ik 12 keer de personages, het genre, het thema enzo onthouden. Snel een ander boek gekozen.
Ik vind het bijzonder om te lezen dat zoveel mensen verplicht bepaalde boeken moesten lezen. Zelfs op mijn plattelandsschool die in veel opzichten erg conservatief was, mocht ik lezen wat ik wilde, zolang het maar van niveau was.
Si abra la puerta hay lobos.
Rabarbara schreef:
28-08-2025 20:50
Ik vind het bijzonder om te lezen dat zoveel mensen verplicht bepaalde boeken moesten lezen. Zelfs op mijn plattelandsschool die in veel opzichten erg conservatief was, mocht ik lezen wat ik wilde, zolang het maar van niveau was.
Van mij is het wel ongeveer 35 jaar geleden.

Mijn kinderen waren ook veel vrijer.
Elsy schreef:
28-08-2025 20:25
25 voor Nederlands waarvan 5 van voor 1900 en 5 na 1990 oid.
Ik vond het heerlijk, en moeilijk kiezen welk boek wel en niet op de lijst.
Voor Frans, Duits en Engels moet ik voor elke taal 20 boeken lezen.
Voor alle talen moesten ze wel aan de norm van literatuur voldoen en de lijst door de docent goedgekeurd worden.
Ruin it yourself.
Rabarbara schreef:
28-08-2025 20:50
België hier, maar hier ook verplichte meuk.
Net om te zorgen dat het "op niveau" was.
(Hoe bepaal je dat anders, als iedereen zo'n beetje met "gelijk welk boek" mag komen?)

Met als nadeel dat het in de bib vechten was om die verplichte boeken (het halve dorp moest die elk jaar lezen) en je die ondingen dus nog vaak moest kopen ook om ze op tijd gelezen te hebben.

Ook in 't Frans en Engels was er verplichte meuk.
Elk jaar bij Frans een - aan te kopen - boek van Les Misérables en bij Engels verplicht spul uit de schoolbib.
Waarvoor je dus ook nog een robbertje kon gaan vechten want "veel te weinig voor veel te veel leerlingen".

Ik las an sich graag.
Maar niet dat verplicht spul.
En niet tegen de tijd "want de boekbespreking moet af tegen datum X".
En op de testen over de Franse boeken haalde ik altijd een onvoldoende, want Frans en Engels lezen is mijn ding totaal niet.
Ik heb er alleen maar een totale degout tegenover Frans en Engels lezen aan overgehouden.

Ik zie ook niet in waarom je kinderen in een wereld waar ze al zoveel moeten nog eens zou gaan dwingen om te lezen zonder specifiek doel of schoolpunt.
Ze moeten al huiswerk maken, ze moeten al lessen studeren, ze moeten al sociaal zijn, ze moeten al hobby's hebben, ze moeten al een bijbaan hebben, ...
Laat ze lekker zelf bepalen of ze wel of niet lezen in hun vrije tijd.
Laat ze hoogstens 1 of een paar boeken voor een boekbespreking lezen.
wissewis wijzigde dit bericht op 28-08-2025 21:18
29.42% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven