Werk & Studie alle pijlers

Verlof collega opvangen, wat mag ik van werkgever verwachten

26-08-2025 12:42 53 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn collega gaat over een tijdje met zwangerschapsverlof. Ze zal minimaal 4, maar wellicht 6-7 maanden weg zij. Nu hebben we opgevangen vanuit management dat er geen tijdelijke vervanger voor haar functie zal worden aangenomen. Dit komt erop neer dat de rest van de afdeling (wat zal neerkomen op 1 collega en ik) haar werk zal moeten opvangen gedurende die maanden. Het gaat om 24 uur. Er zullen een aantal taken worden overgedragen aan andere afdelingen, maar het zal nog steeds neerkomen op ongeveer 12 uur werk wat wij moeten opvangen. In vakantieperiodes vangen wij als afdeling ook elkaars werk op, maar dit gaat dan om een periode van maximaal 2 weken waarbij we dingen van zowel de ander als ons eigen werk laten liggen om de focus te leggen op de belangrijkste taken. Voor management is het opvangen van elkaars werk tijdens vakanties waarschijnlijk ‘bewijs’ dat we prima de gehele functie kunnen overnemen.

Ik ben bereid om tijdelijk 1 dag extra te gaan werken, maar daarnaast vind ik dat er ook op financieel gebied wel iets toegevoegd mag worden aan het huidige salaris. We zullen immers een veel hogere werklast krijgen en taken doen die niet bij onze functie horen. Wat kunnen we hierin van werkgever verwachten? Mogen wij het extra werk weigeren als hier geen compensatie tegenover staat?

Ik voel er weinig voor dat management het geld behoud, aangezien verlof vanuit UWV wordt betaald, en dat wij vervolgens gratis het werk op ons nemen.
Wielrenster87 schreef:
27-08-2025 06:28
Eerst was verlof 4 maanden, nu vaker langer. Maar voor 4 maanden iemand regelen: voordat die productief is dan zijn er weer 4 maanden voorbij. Dan liever zaken wat langzamer dat is vaak effectiever. Met al het extra verlof doen we het vaak wel maar dan heb je het over 8 a 9 maanden.

En TO 5 dagen werken is best te doen, maar maak hele goede afspraken!
Wat is dat dan voor zeer complex werk dat je pas na 4 maanden productief kan zijn? Ik werk zelf in een WO-functie maar een ervaren WO'er in mijn vakgebied, die is echt wel binnen een paar weken productief. Natuurlijk niet zo productief als iemand die het werk jaren doet, maar is dat dan nodig? En van intrimmer mag je helemaal verwachten dat die binnen een paar weken een productieve bijdrage levert. Die mensen zijn gewend aan snel schakelen en de organisatie eigen maken + ze hebben de kennis van het vakgebied (als het goed is).
zwembad84 schreef:
28-08-2025 20:02
Wat is dat dan voor zeer complex werk dat je pas na 4 maanden productief kan zijn? Ik werk zelf in een WO-functie maar een ervaren WO'er in mijn vakgebied, die is echt wel binnen een paar weken productief. Natuurlijk niet zo productief als iemand die het werk jaren doet, maar is dat dan nodig? En van intrimmer mag je helemaal verwachten dat die binnen een paar weken een productieve bijdrage levert. Die mensen zijn gewend aan snel schakelen en de organisatie eigen maken + ze hebben de kennis van het vakgebied (als het goed is).
Heeft te maken met een combinatie van het werk en de organisatie. Vaak kiezen we ervoor met het team om niet te vervangen en taken niet te doen, want het inweken kost meer energie voor 4 maanden dan het oplevert.
Wielrenster87 schreef:
28-08-2025 21:46
Heeft te maken met een combinatie van het werk en de organisatie. Vaak kiezen we ervoor met het team om niet te vervangen en taken niet te doen, want het inweken kost meer energie voor 4 maanden dan het oplevert.
Dit inderdaad. Als ik iemand ter vervanging aanneem, is die eerst twee weken bezig met de systemen/veiligheid. En in die periode ben ik een andere medewerker dan ook 50% kwijt. Vervolgens is de tijdelijke medewerker minstens een maand of twee bezig om van het specifieke project genoeg ins en outs te weten om echt productief te kunnen zijn. Heb je nog een maandje over, en dan is iemand nog steeds maar gedeeltelijk effectief. En heeft een project een kant op gewerkt die voor de vaste kracht ook weer tijd kost om weer op te pakken. Dat schiet echt niet op, dan kan ik beter een project even op minimale kracht laten draaien.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven