Gezondheid alle pijlers

Saxenda, Ozempic, Wegovy - ervaringen gezocht

04-12-2023 10:05 2309 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik volg een GLI en kom vanaf januari in aanmerking voor vergoeding van afvalmedicatie. Ben bij de huisarts geweest maar die leek er niet zo veel vanaf te weten. Hij heeft wel een recept klaar staan om in januari voor te schrijven: Saxenda. Maar ik kreeg niet het idee dat hij mij daar verder bij gaat begeleiden, of dat hij er veel vertrouwen in had dat het zou gaan werken. Ik moest rekening houden met slechts 5% gewichtsafname, en kon ik niet beter gaan denken aan acceptatie?

Nou ja... niet zo informatief, dus. En ook een tikje frustrerend. Ik volg nu een jaar een GLI maar die dame doet weer verder niets met medicatie. Dus ik mag het allemaal zelf uitzoeken.

Nu ben ik op zoek naar ervaringen. Saxenda moet je elke dag spuiten. Ozempic en het (hopelijk snel arriverende) Wegovy slechts één keer per week. Dan heb je ook nog MySimba en dat zijn tabletten.

Welke gebruik jij, en wat waren de bijwerkingen, en vooral: werkte het voor jou?
Lindje81 schreef:
30-08-2025 13:54
Afgelopen week heb ik meer dan 100.000 stappen gedaan, minimaal 2,5 liter water per dag gedronken, voldoende eiwitten en in een calorierestrictie gegeten etc.... Ik had dus wel een min op de weegschaal verwacht maar helaas 800 gram erbij.

Ik had het gevoel dat dit mijn beste week was, nu moet ik niet klagen want ik heb afgelopen week mijn 6e spuit gezet en ben 5 kilo kwijt maar ik vind dit wel frustrerend.

Zou je dan wellicht te weinig hebben gegeten? Want met zoveel stappen heb je wrs meer voeding nodig en houd je lichaam juist alles vast. Maar ideetje, bij mij werkt het zo iig vaak wel.
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
LunchLover schreef:
30-08-2025 14:54
Zou je dan wellicht te weinig hebben gegeten? Want met zoveel stappen heb je wrs meer voeding nodig en houd je lichaam juist alles vast. Maar ideetje, bij mij werkt het zo iig vaak wel.
Dat zou misschien wel kunnen maar ik heb geen honger gehad en het staat mij wel een beetje tegen om extra te eten als ik geen honger heb.
Dan krijg jet het toch ook niet weg?
Saelle1 schreef:
30-08-2025 14:24
Overigens heb ik nog steeds wel trek in zoete dingen en heb nog steeds liever een stroopwafel dan een appel. Wat dat betreft zijn mijn voorkeuren voor vet en zoet niet echt veranderd. Groente at ik sowieso wel graag maar fruit niet zo en dat is hetzelfde gebleven. Ik eet nog steeds nauwelijks fruit.
Wat wel veranderd is dat ik veel minder zin heb en veel vlugger genoeg heb. Na 1 koekje ben ik nu volkomen tevreden terwijl ik dat hiervoor pas na het halve pak was. Dat scheelt enorm.
En ik kan nu een appel als snack eten en echt het gevoel hebben genoeg te hebben gehad. Ook een verschil. Hiervoor was een appel niet genoeg en moest er daarna nog wat anders bij voordat het honger gevoel weg was.
Maar op zich geniet ik nog steeds van wat lekkers.

En pizza waar ik heel dol op was vind ik nu minder. Ik zit nu na 1 pizza punt vol terwijl ik vroeger een grote pizza alleen op at. Maar ik vind pizza nu zo massief aanvoelen, het is wel heel deeg. Dus ik stel nu nooit meer voor om bij een pizzeria te eten. En als we het doen dan neem ik een voorgerecht en 1 pizzapunt van mijn jongste (die nog geen hele pizza op kan.)
Ik was geen zoetekauw maar merk nu wel dat ik geniet van een koekje als ik die bij de koffie krijg... Dat met pizza ook hoor, 1 of hooguit 2 punten en ik zit vol.
Lindje81 schreef:
30-08-2025 17:07
Dat zou misschien wel kunnen maar ik heb geen honger gehad en het staat mij wel een beetje tegen om extra te eten als ik geen honger heb.

Dat is idd erg lastig. Ik probeer dan een calorie rijke snack te eten zoals noten. Of ik ging terug in doses medicatie. Eet niet minder dan 500 cal onder je AMR is het advies geloof ik, maar die berekenen is weer wat moeilijk vind ik zelf.
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Lindje81 schreef:
30-08-2025 17:07
Hier sla ik even op aan. Er zijn mensen waarbij het hongergevoel door de medicatie (zo goed als) verdwijnt.
Het is wel de bedoeling dat je je waardes zo goed mogelijk benaderd en dat je dus op gezette tijden eet.
En wat hierboven al werd genoemd; je moet nooit onder je BMR gaan zitten met je kcal. Als je veel beweegt moet je daar echt op letten.

En verder is het geen exacte wetenschap: als ik er x instop qua eten en beweging is y het resultaat in gewichtsverlies.
Daarnaast ben je in 5 weken 5 kilo afgevallen wat gewoon veel is.
Ik heb m’n eerste week achter de rug. En de eerste kg is eraf. Wat een feest en een verandering. Het is gewoon raar. We hadden vanavond een lekker prakkie en normaal eet ik een groot bord en dan nog een hapje. Nu was een portie die de kinderen ook hebben groot genoeg.
Zo ook het tompoucje van gisteren. Ik had er een complete maaltijd aan. Snap nu wat het betekent om genoeg gegeten te hebben.
En geen idee vanaf wanneer je de bijwerkingen kan verwachten, maar deze week in ieder geval nergens last van gehad.

Ik zag ook de financiële vergelijking tussen Yazen en Fitpen. Ik heb ze via BMI clinic en zal morgen eens kijken hoe die zich financieel verhouden tot de andere.
Felidaez schreef:
30-08-2025 08:52
Als ik een keer iets lekkers wil neem ik een (of halve) barebell reep.

Lois, mijn diëtiste raad aan echt minimaal 6 keer per dag iets te eten en genoeg water te drinken. Beter kleinere porties dan minder eetmomenten per dag.

Het is vooral belangrijk om genoeg eiwitten binnen te krijgen als je afvalt met een GLP1.

Dus zorg dat die gezonde tussendoortjes ook eiwitrijk zijn.
Bijvoorbeeld een gekookt ei of een babybell waren voor mij fijne snacks die ik daadwerkelijk ook kon eten.

Ik lees dit terug en misschien komt het wat betuttelend over, maar dat is totaal niet mijn bedoeling.
En mijn dieetist zegt weer dat het vaker eten om het motortje draaiend te houden achterhaald is en je juist je lijf de tijd moet geven maaltijden te verbranden en je het gewoon bij drie maaltijden per dag moet houden en geen tussendoortjes.

Dus tja, zeg het maar. Er is nog steeds zoveel onduidelijk volgens mij. Ik houd het nu bij drie maaltijden per dag en soms een tussendoortje als ik trek heb. Maar dat is meer omdat ik echt geen behoefte aan tussendoortjes heb dan dat ik nu zo principieel op max 3x eten per dag zit.
Idd het 6 keer per dag eten is achterhaald.. ook het “ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag” is achterhaald.

Hoe dan ook, om af te vallen moet je een calorie tekort creëren. Dat is eigenlijk de enige methode..

Een collega van mij heeft begin dit jaar een GBP gehad. Die eet dus 6 keer per dag en geeft aan dat het daardoor enorm lastig is om de calorie inname lager te houden. Je eet met 6 keer toch ongemerkt teveel.. (is haar ervaring)
Ik vind 1700 kcal eten dus best veel als je wil afvallen en zoals ik een zittend beroep hebt en met de auto naar kantoor gaat (want te ver om te fietsen). Ik denk oprecht dat ik dat echt niet verbrand op een dag en zit zeker onder die kcal qua eten.

Toen ik nog kcal telde, viel ik ook echt niet af als ik max 1700 kcal at. Ik kom er nu ook niet aan qua hoeveelheid en wat ik eet en ik ga absoluut niet tegen mijn zin eten. Dat lijkt me nu net haaks staan op wat de bedoeling van de medicatie is. Ik kon altijd gewoon dooreten en mezelf echt volproppen. En dat voelde dan best lekker, zo'n hele volle buik. Nu lukt me dat echt niet. En producten met suiker word ik ook echt misselijk van.
ik heb net toch eens in de eetmeter ingevoerd wat ik gisteren heb gegeten en kom uit op 1350 kcal. En dan heb ik 300gr magere kwark met 25gr noten en een halve appel als ontbijt gegeten. Als lunch 2 volkoren boterhammen met ruim hummus, 1 plakje ham, wat tomaat en komkommer en een gekookt ei. Als avondeten mie met groente, een halve kipfilet en woksaus.

Ik zou echt niet weten hoe ik zonder misselijk te worden daar nog 350 kcal bij zou moeten eten.

Ik zou dus geen tussendoortjes erbij eten, zeker niet als je er geen behoefte aan hebt.

Ik at bovenstaande ook voor ik aan de medicatie ging en dan had ik dus tussendoor enorm de behoefte om te snaaien. At ik na het avondeten nog 5 koekjes bij de thee, was ik de hele dag aan eten aan het denken. Ook als ik er een extra ei bij at tijdens de lunch, ook als ik een hele kipfilet at (wat ik qua minder vlees eten eigenlijk niet wil). Ook als ik een bak rauwkost naast me neerzette, dat vulde voor geen meter.
Dannas2 schreef:
31-08-2025 11:03
Ik vind 1700 kcal eten dus best veel als je wil afvallen en zoals ik een zittend beroep hebt en met de auto naar kantoor gaat (want te ver om te fietsen). Ik denk oprecht dat ik dat echt niet verbrand op een dag en zit zeker onder die kcal qua eten.

Misschien heb ik het gemist dan maar wie zegt dat specifiek jij die 1700 kcal moet halen per dag?
En heb je de macro calculator van Lot Beukers wel eens ingevuld?

https://www.lotbeukers.nl/macro-calculator/
BeeDifferent schreef:
31-08-2025 11:51
Misschien heb ik het gemist dan maar wie zegt dat specifiek jij die 1700 kcal moet halen per dag?
Ik snapte het ook al niet. Heb nog 2 pagina’s terug gelezen of het daar ergens stond.
Ik kan via Yazen dinsdag bloedprikken, daarna krijg ik een plan voorgesteld. Heb net ook bij Getwellis gekeken, daar hoeft het bloed prikken niet. Na de vragenlijst adviseren ze daar Ozempic, 249 euro per 4 weken. Of Mounjaro, 359 euro per 4 weken. Werken deze beide net zo goed? Ik vind het prijsverschil groot. Mijn BMI is 30 en ik wil zeker 25 kilo afvallen.
En weet iemand of er een groot prijsverschil zit tussen Yazen en Getwellis?
vesvalli wijzigde dit bericht op 31-08-2025 12:39
Reden: Typfout
0.57% gewijzigd
Mounjaro 359 voor 4 weken is echt duur.
Vesvalli schreef:
31-08-2025 12:38
Ik kan via Yazen dinsdag bloedprikken, daarna krijg ik een plan voorgesteld. Heb net ook bij Getwellis gekeken, daar hoeft het bloed prikken niet. Na de vragenlijst adviseren ze daar Ozempic, 249 euro per 4 weken. Of Mounjaro, 359 euro per 4 weken. Werken deze beide net zo goed? Ik vind het prijsverschil groot. Mijn BMI is 30 en ik wil zeker 25 kilo afvallen.
En weet iemand of er een groot prijsverschil zit tussen Yazen en Getwellis?
Hoeveel mg?

Als je het uit je eigen betaald is dit gewoon waar je aan moet blijven denken.
Behalve als je zoals sommige hier heel lang met een pen met 15mg doen.

Moujaro schijnt het snelste te werken.

Ik heb geen ervaring met iets anders, dus ik kan geen vergelijking geven.
BeeDifferent schreef:
31-08-2025 11:51
Iemand had het over tussen de 1500 en 1700 kcal eten per dag. Vandaar

Even gezocht, Lois op pagina 90 geeft aan daar te willen zitten. Ik val niet af met 1700 kcal met mijn zittende beroep
BeeDifferent schreef:
31-08-2025 11:55

Nee, maar na jaren tellen, wegen, diëtisten etc wil ik ook niet meer op die manier ermee bezig zijn. Ik weet heel goed wat wel en niet gezond en goed is en wat je beter niet kunt doen. Twee verschillende diëtisten hebben bevestigd dat mijn 3 hoofdmaaltijden aan alle vereisten voldoen en dat het probleem vooral zit in niet verzadigd zijn en een eindeloze zoet en zout behoefte die misschien twee weken te negeren is, maar daarna ga ik voor de bijl en eet ongezond tussen mijn drie maaltijden door. En ga ik daarna voor de bijl met ongezonde lunches uit de kantine en is het einde zoek. Kom ik aan en val ik zeker niet af.

En met Mounjaro ben ik van die zoet en zout behoefte af en zijn mijn drie maaltijden ineens verzadigend. Zo fijn. En juist zo fijn dat dat eeuwige tellen van allerhande waardes in mijn voeding gewoon even niet hoeft. Dat het gewoon even geen thema is.

Ik weeg trouwens elke dag, en noteer eens in de week mijn voortgang voor mezelf, omdat ik anders de tel kwijt raak. En dan zie ik ook dat je enorm schommelt per dag. Dat stelt wel gerust eigenlijk. En over de weken heen zit er een mooie dalende lijn in.
BeeDifferent schreef:
31-08-2025 11:55

Ik was het die tussen de 1500 en 1700 kcal aangaf te willen zitten.

Volgens Lot Beukers moet ik 2100kcal eten om op een rustig tempo af te vallen. Wil ik snel afvallen dan heb 1900kcal nodig.

Maar goed, het lukt me niet om gemakkelijk boven de 1500kcal ui te komen. Ik wilde juist wat hoger zitten zodat ik wel fysiek de energie behoud. Van een eerder dieet herinner ik me nog de snelle vermoeidheid en de lage energie bij inspanning. Maar dat valt heel erg mee dit keer.

(ik zit in mijn eerste weken en het wordt wel een tweejarig traject. Snel afvallen hoeft van mij niet)
Dannas2 schreef:
31-08-2025 13:20

Even gezocht, Lois op pagina 90 geeft aan daar te willen zitten. Ik val niet af met 1700 kcal met mijn zittende beroep
Je kunt toch nooit kijken naar (het kcal aantal van) een ander??

Leeftijd, lengte, gewicht, activiteiten niveau om er maar eens een paar te noemen spelen allemaal een rol.
In de diverse apps (ik gebruik YAZIO) kun je berekenen wat in jouw specifieke situatie van toepassing is,

Edit: cross post
Dannas2 schreef:
31-08-2025 13:20

Maar dat hoeft dan toch ook niet. Dat dat voor Lois geldt met haar lengte, huidige gewicht en levensstijl zegt toch helemaal niks over dat van jou?

En prima dat je "niet meer op die manier" (?) met eten bezig wilt zijn maar het is wel handig om eenmalig die meter in te vullen. Dan kun je ook zien waar zo'n 1700 bij bv Lois op gestoeld is en wat het voor jou als richtlijn is.
Dan weet je ook of je met die 1350 kcal die je had ingevuld op de eetmeter een beetje goed zat.
En weer door...

Ik moet tussen de 1400 en 1500 zitten als ik wil afvallen. Vind ik wel fijn om in mijn achterhoofd te houden.
En ik vul ook niet meer iedere dag de eetmeter in.
Lois schreef:
31-08-2025 13:32
Ik was het die tussen de 1500 en 1700 kcal aangaf te willen zitten.

Volgens Lot Beukers moet ik 2100kcal eten om op een rustig tempo af te vallen. Wil ik snel afvallen dan heb 1900kcal nodig.

Maar goed, het lukt me niet om gemakkelijk boven de 1500kcal ui te komen. Ik wilde juist wat hoger zitten zodat ik wel fysiek de energie behoud. Van een eerder dieet herinner ik me nog de snelle vermoeidheid en de lage energie bij inspanning. Maar dat valt heel erg mee dit keer.

(ik zit in mijn eerste weken en het wordt wel een tweejarig traject. Snel afvallen hoeft van mij niet)
Wat een verschil is dat soms dan he.

Ik ben 47, 174n en nu 69 kilo en ik mag straks niet meer dan 1660 kcal eten om in onderhoud te blijven.

2100 en afvallen klinkt voor mij als bizar :hyper:
Jupiter schreef:
27-08-2025 15:37
Als jullie een pen van 452,00 kopen (15 mg) en je doet daar 3 maanden mee, dan komt daar 3 x 79 = 237,00 bij. Dat geeft een totaal van 689,00 voor 3 maanden.
Als ik bij FitPen een pen van 15 mg koop dan kost mij die 649,00. Ik kan daar ook 3 maanden mee doen. Niet dat ik dat ga doen, ik ben niet van het microdoseren, maar per saldo ben ik dan goedkoper uit.

Bij FitPen heb je geen abonnement ofzo, je koopt een pen. Ik weet niet of ze je meteen 15 mg voorschrijven maar als je meldt dat je wil overstappen en nu al op 15 mg zit weet ik niet of ze daar een probleem van maken.

En helemaal eens dat je alleen moet gaan ophogen als het nodig is en niet omdat de fabrikant dat voorschrijft.

Kortom het blijft lastig om te vergelijken. Via de huisarts is het goedkoopst maar helaas voor velen van ons werkt die niet altijd mee.
ik heb even teruggezocht wat je bij BMI clinic zou betalen voor een Mounjaro 15mg pen. Bij een drie maanden abonnement (dan krijg je dus 3 pennen) betaal je 599 per pen. Bij een maandabonnement (dus 1 pen) betaal je 699. Uit de drie genoemde aanbieders zou een drie maanden optie bij BMI dus de goedkoopste optie zijn.
Felidaez schreef:
31-08-2025 14:07
Wat een verschil is dat soms dan he.

Ik ben 47, 174n en nu 69 kilo en ik mag straks niet meer dan 1660 kcal eten om in onderhoud te blijven.

2100 en afvallen klinkt voor mij als bizar :hyper:
Nou! Ik ben 42 jaar, 179cm en 93 kg en sport minimaal 2 keer per week, plus een redelijk actief leven. Volgens Lot zou ik 2200kcal mogen eten om gematigd af te vallen. Dat durf ik dan weer niet, klinkt als heel veel.
Zandhaas schreef:
31-08-2025 14:21
Nou! Ik ben 42 jaar, 179cm en 93 kg en sport minimaal 2 keer per week, plus een redelijk actief leven. Volgens Lot zou ik 2200kcal mogen eten om gematigd af te vallen. Dat durf ik dan weer niet, klinkt als heel veel.
Ik heb ingevuld dat ik niet actief ben en 0x sport per week.

Ik vind 2200 en 1900 ook veel voor afvallen, vandaar mijn 1500-1700kcal.

Ik durf mijn gewicht niet op te schrijven, maar ik heb een BMI van meer dan 40 en daar blijf ik ook nog wel een tijdje, ook als ik wekelijks een kilo zou afvallen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven