Gemis in relatie
zaterdag 30 augustus 2025 om 09:22
Hoi allemaal,
Ik heb vanwege privacyredenen dit account aangemaakt. Ik zou graag advies willen over het volgende:
Ik en mijn partner hebben al lang een relatie (kleine 20 jaar) waren jeugdliefdes toen we bij elkaar kwamen. Ook gezegend met kindjes gelukkig. En eigenlijk ook nog wel verliefd (nouja ik sowieso, hij met tijden/momenten denk ik). Hij geeft namelijk aan iets te missen in mij. Volgens hem zitten wij niet op hetzelfde ‘level’ en kan hij geen goeie gesprekken met mij voeren. Dit maakt mij best onzeker soms. Het ene moment kan ik dit goed van me afzetten maar het andere moment ben ik bang om hem te verliezen en heb ik het gevoel dat mijn leven met hem op losse schroeven staat. De aantrekkingskracht is er nog zeker, hij zegt ook dat hij dit waarschijnlijk niet met een ander kan evenaren. Maar dat hij het uiteindelijk belangrijker vind om iemand naast zich te hebben met wie hij echt goeie gesprekken kan voeren. We zijn al zolang bij elkaar dat het een soort vicieuze cirkel is. Ik wil geen gebroken gezin maar ik weet niet goed waar ik moet beginnen om dit te fixen. Hopelijk hebben jullie tips
Ik heb vanwege privacyredenen dit account aangemaakt. Ik zou graag advies willen over het volgende:
Ik en mijn partner hebben al lang een relatie (kleine 20 jaar) waren jeugdliefdes toen we bij elkaar kwamen. Ook gezegend met kindjes gelukkig. En eigenlijk ook nog wel verliefd (nouja ik sowieso, hij met tijden/momenten denk ik). Hij geeft namelijk aan iets te missen in mij. Volgens hem zitten wij niet op hetzelfde ‘level’ en kan hij geen goeie gesprekken met mij voeren. Dit maakt mij best onzeker soms. Het ene moment kan ik dit goed van me afzetten maar het andere moment ben ik bang om hem te verliezen en heb ik het gevoel dat mijn leven met hem op losse schroeven staat. De aantrekkingskracht is er nog zeker, hij zegt ook dat hij dit waarschijnlijk niet met een ander kan evenaren. Maar dat hij het uiteindelijk belangrijker vind om iemand naast zich te hebben met wie hij echt goeie gesprekken kan voeren. We zijn al zolang bij elkaar dat het een soort vicieuze cirkel is. Ik wil geen gebroken gezin maar ik weet niet goed waar ik moet beginnen om dit te fixen. Hopelijk hebben jullie tips
zondag 31 augustus 2025 om 20:11
Dat zeg ik toch ook? Juist die zaken als klassieke muziek en kunst of politieke interesse deel ik misschien wel veel liever met anderen die ook die interesse hebben. En dat hoeft ook niet dagelijks want juist in deze interesses kan ik mijzelf ook voorzien. Mijn relatie is juist helemaal niet intellectueel. Ik mis dat heel soms wel hoor. Maar zoals je schrijft, we weten wél van elkaar welke behoeften we hebben en hoe we elkaar daarin kunnen tegemoet komen.apppie schreef: ↑31-08-2025 18:19In een liefdesrelatie heb je het toch over veel belangrijkere dingen dan kunst en klassieke muziek? Je weet toch van elkaar of jullie gelukkig zijn, hoe dat komt, wat jullie van elkaar nodig hebben, wat jullie echt bezighoudt enzo?
Mag het allemaal heel intellectueel onderlegd zijn, maar ik vind een relatie die alleen maar over de door jou genoemde onderwerpen gaat behoorlijk oppervlakkig.
zondag 31 augustus 2025 om 20:24
Dat zeg ik toch ook? Juist die zaken als klassieke muziek en kunst of politieke interesse deel ik misschien wel veel liever met anderen die ook die interesse hebben. En dat hoeft ook niet dagelijks want juist in deze interesses kan ik mijzelf ook voorzien. Mijn relatie is juist helemaal niet intellectueel. Ik mis dat heel soms wel hoor. Maar zoals je schrijft, we weten wél van elkaar welke behoeften we hebben en hoe we elkaar daarin kunnen tegemoet komen.
[/quote]
Ah, dan las ik je verkeerd. Ik dacht dat je met "relaties" doelde op die met een partner, maar met bovenstaande ben ik het helemaal eens
[/quote]
Ah, dan las ik je verkeerd. Ik dacht dat je met "relaties" doelde op die met een partner, maar met bovenstaande ben ik het helemaal eens

zondag 31 augustus 2025 om 22:55
Ik vind diepgang en tegengas juist heel belangrijk in relaties. Je wilt toch niet iemand die volledig over jou heenwalst. Of die niets te vertellen heeft? Ik ken ze wel. Die broer-zus relaties die al jarenlang samen zijn. Voor sommigen misschien comfortabel. Voor velen absolute saaiheid.Lieneke schreef: ↑31-08-2025 18:17Ik vrees hetzelfde.
En ik vind het, los hiervan, ook van weinig EQ getuigen dat hij daar na zoveel jaar op zo'n manier over klaagt. De term "diepgang" schuurt bij mij nogal, ik vind het een totaal loos begrip. Je kunt er alle kanten mee op, wat voor de één boeiend en prikkelend is kan voor een ander weer saaie kost zijn.
Net als "tegengas", ook zo'n braakterm.
Ik hoop dat dit overwaait TO en dat hij zich realiseert dat ie bij jou veel heeft van wat zijn hart begeert. Maar ík zou het niet pikken wanneer mijn partner met zoiets komt, out of the blue. Dan kan ie een flinke lading "tegengas" verwachten.
Als je partner niet meer goed in de relatie zit of twijfel heeft is het juist goed dat aan te geven. Beter dan je mond houden terwijl problemen groter worden. Wees blij dat hij eerlijk is. Ook als dat misschien pijnlijk is. Alleen dan kan je er samen aan werken. Een relatie is iedere dag weer een keuze. En ook na 20 jaar kan het nog verkeerd gaan omdat ze uit elkaar groeien. Dat kan je maar beter horen. Hoe pijnlijk ook.
zondag 31 augustus 2025 om 22:58
Ja, ik formuleerde dat ook wat warrig. Beschreef namelijk wel een situatie die ik met een partner had ervaren (en op intellectueel gebied echt enorm waarde en daar veel voldoening uit haalde) maar helaas bleek dat niet genoeg om een aantrekkelijke partner voor mij te zijn.
Dus wat ik ermee wilde zeggen is, je hebt allerlei mensen om je heen die je op allemaal verschillende vlakken waardeert. Ik kan de diepgaande gesprekken missen (of eigenlijk vooral: de gemeenschappelijke interesses/behoeften) maar ik zoek en vind die behoefte dan met anderen of op andere manieren. Juist dat daar ook de ruimte en het begrip voor is maakt dat ik mijn relatie juist heel erg waardeer ook al vind ik het soms wel eens jammer.
Maar in zekere zie ik het ook juist als een voordeel dat we hierin zo van elkaar verschillen al vind ik het lastig om precies uit te leggen hoe ik dat bedoel.
zondag 31 augustus 2025 om 23:01
De vraag is alleen of je dat per se bij je partner moet vinden of dat dat met een ander óók gewoon kan. Of alleen?evelien2010 schreef: ↑31-08-2025 22:55Ik vind diepgang en tegengas juist heel belangrijk in relaties. Je wilt toch niet iemand die volledig over jou heenwalst. Of die niets te vertellen heeft? Ik ken ze wel. Die broer-zus relaties die al jarenlang samen zijn. Voor sommigen misschien comfortabel. Voor velen absolute saaiheid.
Als je partner niet meer goed in de relatie zit of twijfel heeft is het juist goed dat aan te geven. Beter dan je mond houden terwijl problemen groter worden. Wees blij dat hij eerlijk is. Ook als dat misschien pijnlijk is. Alleen dan kan je er samen aan werken. Een relatie is iedere dag weer een keuze. En ook na 20 jaar kan het nog verkeerd gaan omdat ze uit elkaar groeien. Dat kan je maar beter horen. Hoe pijnlijk ook.
zondag 31 augustus 2025 om 23:40
Bij tegengas moet ik direct denken aan mensen die zichzelf ‘verbaal sterk’ noemen. Dat zijn in de regel gewoon botte horken die zichzelf overschatten. Ik heb veel liever een partner die uit zichzelf rekening met me houdt dan een die ik moet bevechten om me staande te houden.
Met die diepgang kan ik nog steeds weinig, zelfs na (vage) toelichting van sommigen. Mijn ex noemde mij ooit oppervlakkig omdat ik niet van die ‘intense passies’ had als hij. Tja, ik vind dingen leuk, maar dat was niet diepgaand genoeg
Met die diepgang kan ik nog steeds weinig, zelfs na (vage) toelichting van sommigen. Mijn ex noemde mij ooit oppervlakkig omdat ik niet van die ‘intense passies’ had als hij. Tja, ik vind dingen leuk, maar dat was niet diepgaand genoeg

maandag 1 september 2025 om 02:32
Hahaha, leuk!Lila-Linda schreef: ↑31-08-2025 10:51Maar de kans dat een getrouwde man voor de andere vrouw kiest is minimaal.
Dat zou als een disclaimer op hun bil getatoeëerd moeten worden.
Je schrijft vaak raak, spot-on en humoristisch Lila-Linda
Ik mag het graag.
maandag 1 september 2025 om 03:00
Ben je vanzelf een beetje een controle freak? Of ietsje perfektionistisch?
Het hoeft niet eens zozeer naar het gezin te zijn. Het kan ook naar jezelf zijn.
Gewoon een paar vraagjes.
Deze dingen kunnen wat meer flexibiliteit, varieteit en wellicht wat diepgang in de weg gaan zitten. Want die blokkeren dat.
Misschien kun je kijken bij jezelf of je er iets van herkent.
Er zijn manieren waarop je iets ‘luchtiger, losser in het leven kan komen te staan. Meer loslaat. Wat ruimte en ingang geeft voor perspektief, vernieuwing.
Bijvoorbeeld je lijf bewegen. Op wat voor manier dan ook.
Doe je dat al? Dan is het idee dat je een andere manier aangaat dan dat je voorheen
deed. Deed je aan joggen voorheen?
Dan kun je nu iets anders proberen, zoals pilates, pole dancing, yoga of Zumba.
Bewoog je vooral in je eentje? Dan kun je bijv nu een groepssport doen. Of in een groepje bewegen. En andersom, bewoog je vroeger in een groep, dan zou je er nu voor kunnen kiezen om meer in je eentje te bewegen.
Kook je dezelfde gerechten? Je kunt bijv andere internationale gerechten introduceren in je koken.
Andere tip is bijv een paar uurtjes vrijwilligerswerk gaan doen. Als dat kan.
Het kan je eigen horizon enormmm verruimen.
Doe dat met andere mensen, wellicht taalmaatje, of paar uurtjes meehelpen in de gaarkeuken of voedselbank.
Dit zijn maar tips
Het hoeft niet eens zozeer naar het gezin te zijn. Het kan ook naar jezelf zijn.
Gewoon een paar vraagjes.
Deze dingen kunnen wat meer flexibiliteit, varieteit en wellicht wat diepgang in de weg gaan zitten. Want die blokkeren dat.
Misschien kun je kijken bij jezelf of je er iets van herkent.
Er zijn manieren waarop je iets ‘luchtiger, losser in het leven kan komen te staan. Meer loslaat. Wat ruimte en ingang geeft voor perspektief, vernieuwing.
Bijvoorbeeld je lijf bewegen. Op wat voor manier dan ook.
Doe je dat al? Dan is het idee dat je een andere manier aangaat dan dat je voorheen
deed. Deed je aan joggen voorheen?
Dan kun je nu iets anders proberen, zoals pilates, pole dancing, yoga of Zumba.
Bewoog je vooral in je eentje? Dan kun je bijv nu een groepssport doen. Of in een groepje bewegen. En andersom, bewoog je vroeger in een groep, dan zou je er nu voor kunnen kiezen om meer in je eentje te bewegen.
Kook je dezelfde gerechten? Je kunt bijv andere internationale gerechten introduceren in je koken.
Andere tip is bijv een paar uurtjes vrijwilligerswerk gaan doen. Als dat kan.
Het kan je eigen horizon enormmm verruimen.
Doe dat met andere mensen, wellicht taalmaatje, of paar uurtjes meehelpen in de gaarkeuken of voedselbank.
Dit zijn maar tips
maandag 1 september 2025 om 05:57
maandag 1 september 2025 om 06:16
Het kan soms gewoon zijn wat het is hoor. Jammer dat to hier niet komt reageren en we daardoor enkel kunnen speculeren.
Ze zijn elkaars jeugdliefde. Dan heb je je nog niet ontplooid. En ben je druk bezig met je leven samen op te bouwen, carrière te maken, een huis te kopen/bouwen, kinderen te krijgen, tropenjaren, … en wanneer de rust dan een beetje terugkeert besef je ineens dat je een andere kant op gegroeid bent dan je partner en andere dingen in het leven belangrijk vindt. En eer je dat durft uiten, daar kan ook een hele tijd over gaan en voor je het weet zit je 15-20 jaar verder.
maandag 1 september 2025 om 06:28
Na 20 jaar samen mist hij zomaar ineens de goede gesprekken? Het is hier al eerder geschreven en ook ik denk dat er een vrouw is opgedoken waar hij die gesprekken mee voert.
Komt het wel eens voor dat hij een diepgaand gesprek wil voeren over een onderwerp en dat jij daar niet op in gaat? Nee zeker? Anders had je wel begrepen wat hij bedoelt.
Mannen die ineens na zoveel jaar vage klachten uiten over hun vrouw hebben een zoolmeet.
Komt het wel eens voor dat hij een diepgaand gesprek wil voeren over een onderwerp en dat jij daar niet op in gaat? Nee zeker? Anders had je wel begrepen wat hij bedoelt.
Mannen die ineens na zoveel jaar vage klachten uiten over hun vrouw hebben een zoolmeet.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
maandag 1 september 2025 om 08:33
Ja dit. Als er nou iets oppervlakkig is, dan is het de ander gebrek aan diepgang verwijten zonder dat je zelf voor de diepgang zorgt.Hexopbezemsteel schreef: ↑01-09-2025 06:28Na 20 jaar samen mist hij zomaar ineens de goede gesprekken? Het is hier al eerder geschreven en ook ik denk dat er een vrouw is opgedoken waar hij die gesprekken mee voert.
Helemaal als je dan ook nog gaat lopen wauwelen over de ideale andere vrouw die wel de combinatie van diepgang en magnetische aantrekkingskracht heeft. Tegen je eigen vrouw notabene, de moeder van je kinderen.
Ik zou zelf ook eens heel goed gaan bedenken of hij nog wel leuk genoeg is.
maandag 1 september 2025 om 09:01
Ik vind "tegengas" verschrikkelijk. Ik heb het liefst iemand die juist geen tegengas geeft want dan voel ik me vrijer om zonder uitleg mijn eigen gang te kunnen gaan. Iemand die zou schrijven "ik heb wel iemand nodig die tegengas geeft" bijvoorbeeld in een contactadvertentie vroeger daarbij dacht ik altijd: oké daar moet ik dus wegwezen want dat is juist iemand die waarschijnlijk heel erg over mij heen walst en alles zelf wil bepalen.KamilleT schreef: ↑31-08-2025 23:40Bij tegengas moet ik direct denken aan mensen die zichzelf ‘verbaal sterk’ noemen. Dat zijn in de regel gewoon botte horken die zichzelf overschatten. Ik heb veel liever een partner die uit zichzelf rekening met me houdt dan een die ik moet bevechten om me staande te houden.
Met die diepgang kan ik nog steeds weinig, zelfs na (vage) toelichting van sommigen. Mijn ex noemde mij ooit oppervlakkig omdat ik niet van die ‘intense passies’ had als hij. Tja, ik vind dingen leuk, maar dat was niet diepgaand genoeg![]()
Bedoelde jij mij trouwens met "vage" uitleg over wat ik fijn vindt aan mensen met wie ik diepgaande gesprekken kan voeren? Het is misschien ook lastig te verwoorden of uit te leggen. Misschien is inspirerend een beter woord? Dat je door gesprekken met een vriend(in) of door dezelfde interesses benieuwd bent geworden naar een bepaald boek, een voorstelling, er heel erg naar uitkijkt om een bepaalde stad te bezichtigen, discussieert over politiek of maatschappelijke ontwikkelingen.
Waar het verschil voor mij in zit is dat dat niet (per se) thuis hoeft of met mijn levenspartner. Daar mag het gaan over kerstmis, appeltaart, de kinderen, de boodschappen. Als het maar huiselijk, warm en gezellig is.
maandag 1 september 2025 om 09:08
Tegengas?evelien2010 schreef: ↑31-08-2025 22:55Ik vind diepgang en tegengas juist heel belangrijk in relaties. Je wilt toch niet iemand die volledig over jou heenwalst. Of die niets te vertellen heeft? Ik ken ze wel. Die broer-zus relaties die al jarenlang samen zijn. Voor sommigen misschien comfortabel. Voor velen absolute saaiheid.
Heel vermoeiend van die types die je steeds tegengas moet geven omdat ze niet leuk en normaal kunnen doen.
Geef mij maar iemand waar ik dat helemaal niet bij moet doen en hij/zij/hen moet dat ook niet bij mij proberen.
maandag 1 september 2025 om 11:43
Het zal per persoon heel verschillend zijn wat je nodig hebt in een relatie. Iedereen heeft andere wensen. En sommige mensen zijn ook heel tevreden met een broer-zus relatie. Terwijl anderen echt meer verwachten van een partner. Ik ken relaties waarbij mensen behoorlijk langs elkaar heen leven. Die zoeken vervulling van zaken (die diepgang en bepaalde interesses) buitenshuis bij vrienden of sport etc. Als jij tevreden bent met een vrolijke huisgenoot als partner die voor de kinderen en jou zorgt en gezellig is is dat prima natuurlijk. Sommige mensen hebben ook niet zoveel niveau en diepgang of gewoon die interesses niet.
En behoeftes kunnen ook veranderen met de tijd. To is jarenlang samen. Dan ben je niet meer hetzelfde persoon als toen je 18 was.
En behoeftes kunnen ook veranderen met de tijd. To is jarenlang samen. Dan ben je niet meer hetzelfde persoon als toen je 18 was.
maandag 1 september 2025 om 12:25
De mensen in mijn omgeving bedoelen met tegengas echt niet eigen initiatief. Iemand met weerwoord, die niet overal ja op zegt, die het niet altijd met je eens is en dat ook laat weten, dát wordt ermee bedoeld.
Ik had zo'n meegaande partner maar dat was écht geen broer-zus relatie. Weer zo'n rare uitspraak van evelien2010.
Ik had zo'n meegaande partner maar dat was écht geen broer-zus relatie. Weer zo'n rare uitspraak van evelien2010.
.
maandag 1 september 2025 om 12:29
Helemaal eens met deze reactie.Hexopbezemsteel schreef: ↑01-09-2025 06:28Na 20 jaar samen mist hij zomaar ineens de goede gesprekken? Het is hier al eerder geschreven en ook ik denk dat er een vrouw is opgedoken waar hij die gesprekken mee voert.
Heeft hij vaker zijn ongenoegen laten weten of is dit de eerste keer?
Waarom nu zulke reactie na bijna 20 jaar samen? En dan meteen jullie relatie beschrijven als twee personen die niet bij elkaar passen? En dan ook dat jij met hem niet meekan.
Hij heeft een onzuivere bedoeling. Laat je niets in de schoenen schuiven.
Sterkte!
maandag 1 september 2025 om 13:08
En mensen die zeggen dat ze tegengas nódig hebben zijn meestal de types die eigenlijk elke vorm van tegengas niet eens dulden.
maandag 1 september 2025 om 13:09
Ik vind dat ideaal!evelien2010 schreef: ↑01-09-2025 11:43Het zal per persoon heel verschillend zijn wat je nodig hebt in een relatie. Iedereen heeft andere wensen. En sommige mensen zijn ook heel tevreden met een broer-zus relatie. Terwijl anderen echt meer verwachten van een partner. Ik ken relaties waarbij mensen behoorlijk langs elkaar heen leven. Die zoeken vervulling van zaken (die diepgang en bepaalde interesses) buitenshuis bij vrienden of sport etc. Als jij tevreden bent met een vrolijke huisgenoot als partner die voor de kinderen en jou zorgt en gezellig is is dat prima natuurlijk. Sommige mensen hebben ook niet zoveel niveau en diepgang of gewoon die interesses niet.
maandag 1 september 2025 om 13:28
DitHexopbezemsteel schreef: ↑01-09-2025 06:28Na 20 jaar samen mist hij zomaar ineens de goede gesprekken? Het is hier al eerder geschreven en ook ik denk dat er een vrouw is opgedoken waar hij die gesprekken mee voert.
maandag 1 september 2025 om 13:32
Dat is prima toch? Maar dat is natuurlijk niet op iedereen van toepassing. Sommige mensen willen echt andere dingen in een relatie. Of veel met hun partner kunnen delen ipv dat ze dat bij anderen moeten zoeken. Dat kan echt een gemis zijn. En het kan ook ontstaan in de loop van de jaren. Stel jij moet continu alleen naar bepaalde evenementen, wedstrijden, feestjes etc. Dan kan dat gaan wringen omdat je je partner daarbij wilt hebben. En zo kan dat ook mbt gevoelsmatige zaken, gesprekken of andere dingen waarvoor je een partner wilt ipv een vriendin.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in