Weerstand opbouwen
zondag 31 augustus 2025 om 21:36
De afgelopen jaren heb ik in de herfst en winter heel veel gekwakkeld met mijn gezondheid. Voor mijn gevoel was ik die hele periode wel niet lekker en verkouden. Niet zo erg dat ik wekenlang ziek op bed lag, maar wel heel vervelend om steeds maar weer ziekjes te zijn. Ik heb twee kinderen die naar de opvang gaan, dat helpt ook niet.
Ik zoek tips om mijn weerstand op te bouwen. Multivitamines? Extra ijzer?
Ik ben van plan om meer in beweging te zijn door 2x per week naar werk te fietsen. Nu nog maar zien of ik dat lang volhoud...
Ik zoek tips om mijn weerstand op te bouwen. Multivitamines? Extra ijzer?
Ik ben van plan om meer in beweging te zijn door 2x per week naar werk te fietsen. Nu nog maar zien of ik dat lang volhoud...
maandag 1 september 2025 om 11:40
Ik heb de indruk, zonder onderbouwing, dat ventilatie in gebouwen een grote rol speelt. Ook in je eigen huis waar je alleen virussen tegenkomt van je eigen huisgenoten of visite.
Dus koken met afzuigkap aan, goed ventileren hele dag, goede luchtvochtigheid, voldoende stoken.
En veel buiten zijn, is meestal (hopelijk) in gezonde buitenlucht. Tenzij het bossen zijn waar de schimmels in de lucht je neus prikkelen.
Over schimmels in woningen:
https://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/609300022.pdf
Dus koken met afzuigkap aan, goed ventileren hele dag, goede luchtvochtigheid, voldoende stoken.
En veel buiten zijn, is meestal (hopelijk) in gezonde buitenlucht. Tenzij het bossen zijn waar de schimmels in de lucht je neus prikkelen.
Over schimmels in woningen:
https://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/609300022.pdf
maandag 1 september 2025 om 12:00
Mijn kinderen waren en zijn zelden tot nooit ziek. En ikzelf eigenlijk ook niet. Opvang en school hadden geen invloed. Behalve genetische factoren kan je daar ook zeker zelf invloed op uitoefenen. Het is een combinatie van borstvoeding en veel buiten spelen. En als volwassene is het ook belangrijk veel naar buiten te gaan. Dus fietsen of wandelen, in de tuin werken. Maar ook dagelijks voldoende bewegen en dus sporten is belangrijk. Net als gevarieerde en gezonde voeding. Misschien aangevuld met vitamines. En daarnaast een goed slaappatroon. Dus dagelijks 8 uur slaap en gezonde slaapgewoonten. Bij sommige mensen helpt een rode lamp of daglicht lamp ook. Of een winterse reis naar de zon om op te laden.
Uit onderzoeken blijkt dat mensen die bijvoorbeeld buitenaf opgroeien of op boerderijen wonen veel meer weerstand hebben. Weinig tot niet ziek en minimaal last van zaken als astma of eczeem.
Uit onderzoeken blijkt dat mensen die bijvoorbeeld buitenaf opgroeien of op boerderijen wonen veel meer weerstand hebben. Weinig tot niet ziek en minimaal last van zaken als astma of eczeem.
maandag 1 september 2025 om 12:13
Bewegen is altijd goed, zelfs binnen op een hometrainerDraaideurforummer schreef: ↑01-09-2025 11:32Misschien dat door bewegen in de buitenlucht je lichamelijke conditie beter wordt waardoor je minder vatbaar bent?

maandag 1 september 2025 om 12:17
Zeker waar. Ik zat ter vergelijking te denken aan een sportschool waar ook weer virussen rond (kunnen) waren.
maandag 1 september 2025 om 12:27
Het is niet zo zeer, dat buiten zijn Goed voor je is. Het is meer dat dicht op elkaar gepakt zitten Virussen vrij-spel geeftDraaideurforummer schreef: ↑01-09-2025 12:17Zeker waar. Ik zat ter vergelijking te denken aan een sportschool waar ook weer virussen rond (kunnen) waren.
maandag 1 september 2025 om 12:46
Lila-Linda schreef: ↑01-09-2025 12:27Het is niet zo zeer, dat buiten zijn Goed voor je is. Het is meer dat dicht op elkaar gepakt zitten Virussen vrij-spel geeft
Van buiten zijn bouw je wel meer vitamine D op.
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
maandag 1 september 2025 om 12:54
Niet als je dat in het donker doet

Volgens mij is het een combinatie van factoren. Ik heb jaren gehad dat ik om de haverklap verkouden was, dat is niet meer zo. Ik heb nog steeds een kantoor baan en reis nog steeds met het OV, maar ik leef wel veel gezonder en regelmatiger. Zowel qua voeding, beweging, slaap, niet meer roken, alcoholgebruik etc.. Dat zal allemaal van invloed zijn.
maandag 1 september 2025 om 13:03
Dat heeft alleen weinig met buitenlucht te maken.evelien2010 schreef: ↑01-09-2025 12:00Mijn kinderen waren en zijn zelden tot nooit ziek. En ikzelf eigenlijk ook niet. Opvang en school hadden geen invloed. Behalve genetische factoren kan je daar ook zeker zelf invloed op uitoefenen. Het is een combinatie van borstvoeding en veel buiten spelen. En als volwassene is het ook belangrijk veel naar buiten te gaan. Dus fietsen of wandelen, in de tuin werken. Maar ook dagelijks voldoende bewegen en dus sporten is belangrijk. Net als gevarieerde en gezonde voeding. Misschien aangevuld met vitamines. En daarnaast een goed slaappatroon. Dus dagelijks 8 uur slaap en gezonde slaapgewoonten. Bij sommige mensen helpt een rode lamp of daglicht lamp ook. Of een winterse reis naar de zon om op te laden.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
maandag 1 september 2025 om 13:05
maar boeren hebben dan weer meer: longziekten, zoönosen, spierverteringsziektesevelien2010 schreef: ↑01-09-2025 12:00
maandag 1 september 2025 om 13:39
maandag 1 september 2025 om 13:41
Maar dat heeft niets met buitenlucht te maken.evelien2010 schreef: ↑01-09-2025 13:39Uiteindelijk is buiten zijn veel beter dan binnen. Meer in aanraking komen met frisse lucht, daglicht en verschillende bacteriën. Daarmee bouw je goede weerstand op. Dus niet binnen blijven. Lekker naar buiten en bewegen op eigen niveau.
David Dunning
David Dunning
maandag 1 september 2025 om 14:01
Inderdaad.
Mijn vit D was echt laag.
Nu wil dat mijn werkplek ook bijna een bunker is, ik slik nu vit d op doktersadvies.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
maandag 1 september 2025 om 16:52
ik ook.Lila-Linda schreef: ↑01-09-2025 07:39https://www.voedingscentrum.nl/nl/servi ... stand.aspx
Ik slik zelf wel extra multivitamines trouwens (en vitamine D)
En ik krijg de griepprik (en ook Corona-vaccin) dat scheelt in echt ziek worden in de winter.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
maandag 1 september 2025 om 17:27
Extra vit D slikken wordt toch al jaren aangeraden als je weinig buiten komt of een donkere huid hebt?
David Dunning
David Dunning
maandag 1 september 2025 om 17:31
Ja, maar welke hoeveelheid? dan moet je toch echt laten prikken.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
maandag 1 september 2025 om 17:32
maandag 1 september 2025 om 18:22
Het linkje van lila-linda is handig.Draaideurforummer schreef: ↑01-09-2025 17:49Mijn huisarts raadt het aan voor iedereen boven de vijftig.
David Dunning
David Dunning
dinsdag 2 september 2025 om 17:07
Absoluut!Draaideurforummer schreef: ↑01-09-2025 11:32Misschien dat door bewegen in de buitenlucht je lichamelijke conditie beter wordt waardoor je minder vatbaar bent?
Je pense donc je suis
dinsdag 2 september 2025 om 17:13
Als je dicht bij elkaar zit dan krijg je nog de meeste virussen binnen. Gezond eten en bewegen is altijd goed. To,ik zou dus zeker regelmatig gaan fietsen hoe dan ook. De weerstand heeft inderdaad met genen te maken. Ik begreep dat tussen de 25 en 75 procent van de kracht van iemands afweersysteem wordt bepaald door genetische aanleg.
Je pense donc je suis

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in