De wolf in Nederland
vrijdag 5 september 2025 om 13:58
Ik weet nu wel weer waarom ik altijd zo lang van stof ben hier. Doe ik een keer een poging om kort en bondig te zijn, krijg je naar je hoofd dat je leugens verkondigt.
Ik zal voortaan weer zorgvuldig formuleren en heb m'n originele post aangepast.
amaryllis wijzigde dit bericht op 05-09-2025 14:08
5.78% gewijzigd
vrijdag 5 september 2025 om 13:59
Dat gaat over een ander incident.thistle schreef: ↑05-09-2025 13:56Alsjeblieft. https://www.bij12.nl/actueel/g23237m-be ... usterlitz/
vrijdag 5 september 2025 om 14:00
En dat was als reactie op een post van mij en ging over een aanval op schapen. Ja, het is dichtbij een territorium, ja, de wolf is er vaker gezien. maar dat de wolf er heeft aangevallen (beschrijf jijzelf niet de omgeving) is toch wel opmerkelijk te noemen? Er zijn weer grenzen verlegd.
vrijdag 5 september 2025 om 14:05
Dankje. Dat was inderdaad het punt: dat het geen verrassing is dat daar wolven zitten, wel dat een aanval 'op klaarlichte dag' was in een weiland omringd met menselijke activiteit.thistle schreef: ↑05-09-2025 14:00En dat was als reactie op een post van mij en ging over een aanval op schapen. Ja, het is dichtbij een territorium, ja, de wolf is er vaker gezien. maar dat de wolf er heeft aangevallen (beschrijf jijzelf niet de omgeving) is toch wel opmerkelijk te noemen? Er zijn weer grenzen verlegd.
Als ik er even over nadenk is het ook weer niet zo'n grote stap. Ze lopen overdag ook wel door tuinen buiten de dorpskernen en vorige aanvallen op schapen vonden ook plaats op de (vroege) ochtend of grenzend aan een boerderij.
vrijdag 5 september 2025 om 14:21
Excuus. Ook van het meisje zijn onderzoeken gedaan. De provinicie lijkt me een betere bron dan Google news.
Van de tandafdrukken in kleding en kind zijn geen verdere onderzoeken gedaan, de arts heeft het behandelt als een bijtwond. Dit was toen ook de eerste keer he, men wist niet zo goed wat te doen. Inmiddels begint men steeds beter te begrijpen wat er hier gebeurt.
vrijdag 5 september 2025 om 14:31
Google News is gewoon een zoekmachine, je krijgt allerlei soorten bronnen. Bij12 stond er niet bij en via de zoekbalk op hun site kon ik niks vinden over de conclusies van vorig jaar.thistle schreef: ↑05-09-2025 14:21Excuus. Ook van het meisje zijn onderzoeken gedaan. De provinicie lijkt me een betere bron dan Google news.
Van de tandafdrukken in kleding en kind zijn geen verdere onderzoeken gedaan, de arts heeft het behandelt als een bijtwond. Dit was toen ook de eerste keer he, men wist niet zo goed wat te doen. Inmiddels begint men steeds beter te begrijpen wat er hier gebeurt.
En je hebt gelijk hoor, dat het toen allemaal nieuw was en veel mensen ongelovig reageerden. Toen zeiden de experts ook nog dat het zeer onwaarschijnlijk was dat er een kind gebeten zou zijn. Terwijl in de omgeving van Den Treek eigenlijk iedereen er wel van uit ging dat kinderen een volgende stap zouden kunnen zijn: van afstand houden naar dichterbij komen, achter wandelaars aanlopen en vervolgens honden aanvallen. Waarom zouden ze (kleine) kinderen dan sparen?
Dus ook het incident bij de Pyramide verbaasde mij niet, al had ik het niet op zo'n drukke dag verwacht. Gelukkig was het er druk, anders had dat wel eens heel anders af kunnen lopen.
dinsdag 9 september 2025 om 22:11
Nadat daisy aangevallen is door een wolf, was ze enkele dagen vermist en is er uitgebreid gezocht naar haar.
Helaas is vandaag een hondenschedel aangetroffen en staat 99 % zeker vast dat ze gedood is door een wolf.

https://www.schaapskudde-epe-heerde.nl/
Veel sterkte voor iedereen die van haar gehouden heeft.
Helaas is vandaag een hondenschedel aangetroffen en staat 99 % zeker vast dat ze gedood is door een wolf.
dinsdag 9 september 2025 om 22:15
Wat zielig.tinydancer schreef: ↑09-09-2025 22:11Nadat daisy aangevallen is door een wolf, was ze enkele dagen vermist en is er uitgebreid gezocht naar haar.
dinsdag 9 september 2025 om 22:19
dinsdag 9 september 2025 om 22:36
woensdag 10 september 2025 om 07:06
https://www.gld.nl/nieuws/8362975/speel ... -gele-ogen
Dit is ook in Epe.
Ik heb geen zin om een wolf tegen te komen en vermijd daarom het bos op rustige tijden, maar dit is op een hei op een open plek.
Ongelooflijk ook hoeveel we laten gebeuren, honden, pony's, schapen, kinderen. Ik begrijp het echt niet. Dan heb je een dier met een reden succesvol verdreven en dan laat je hem gewoon weer terugkomen.
Dit is ook in Epe.
Ik heb geen zin om een wolf tegen te komen en vermijd daarom het bos op rustige tijden, maar dit is op een hei op een open plek.
Ongelooflijk ook hoeveel we laten gebeuren, honden, pony's, schapen, kinderen. Ik begrijp het echt niet. Dan heb je een dier met een reden succesvol verdreven en dan laat je hem gewoon weer terugkomen.
woensdag 10 september 2025 om 08:27
Biodiversiteit gaat niet over die ene soort, maar over variatie in soorten en in systemen. Stikstof en de wolf zorgen zo samen voor het verdwijnen van de heide en zijn dus juist slecht voor de biodiversiteit.
De dierenactivisten vinden het geweldig om voor een mythisch dier als een wolf naar de rechtbank en op straat te kunnen gaan. Maar ze vergeten de andere wilde dieren die afhankelijk zijn van het grazen van de heideschapen. Maar ja, met een vlindertje krijg je minder stemmen en minder donaties. Ze dragen met hun werk niet bepaald bij aan de biodiversiteit in ieder geval.
woensdag 10 september 2025 om 09:14
Ja precies, je kan dus niet zeggen: ga dan maar lekker in het park wandelen, want daar komen ze óók, zelfs in tuinen van mensen die geen wolfwerende schutting hebben. Tssss.
woensdag 10 september 2025 om 09:16
Ik hou ook enorm van dieren én ook van wolven, maar om nou een heel land zich door wolven te laten beperken gaat me te ver.thistle schreef: ↑10-09-2025 08:27Biodiversiteit gaat niet over die ene soort, maar over variatie in soorten en in systemen. Stikstof en de wolf zorgen zo samen voor het verdwijnen van de heide en zijn dus juist slecht voor de biodiversiteit.
De dierenactivisten vinden het geweldig om voor een mythisch dier als een wolf naar de rechtbank en op straat te kunnen gaan. Maar ze vergeten de andere wilde dieren die afhankelijk zijn van het grazen van de heideschapen. Maar ja, met een vlindertje krijg je minder stemmen en minder donaties. Ze dragen met hun werk niet bepaald bij aan de biodiversiteit in ieder geval.
donderdag 11 september 2025 om 19:14
Dit probleem gaat zelfs nog dieper. Nederland heeft een parkachtige natuur met een enorme biodiversiteit. Bossen, heiden, stuifzand en moerassen. Dit is een vorm van natuur die heel veel onderhoud nodig heeft. In tegenstelling tot "echte" natuur zoals bijvoorbeeld willekeurig het Tatragebergte of de Oeral kost parkachtige natuur veel geld. Zonder het onderhoud groeit in Nederland de natuur dicht met brandnetels en distels en wordt het een vervallen eenheidsworst.
De kosten van dit onderhoud komen onder andere uit de pacht van bijvoorbeeld restaurant in het natuurgebied. Deze restaurants moeten pacht betalen aan Staatsbosbeheer of Natuurmonument. Natuurmonumenten heeft daarnaast ook donateurs die het gebied bezoeken en parkeergelden van bezoekers. Zonder bezoekers door de aanwezigheid van de wolf daalt de omzet uit de pacht en later zal ook het aantal donateurs afnemen. Gevolg is dus minder geld voor onderhoud en wisselen de heidevelden en moerasgebieden langzaam in voor brandnetels en distels.
Zodra de natuur in Nederland zijn recreatieve waarde verliest zullen - zeker op de centraal liggende Utrechtse Heuvelrug - snel distributiecentra verrijzen.
Daarnaast heb je grotere privéterreinen waar je vrij kan wandelen. Nu zie je op de Zuid-Veluwe al veel wolfwerende hekken waardoor je dus niet meer vrij kan wandelen op plekken waar dat twee jaar geleden wel kon. Ik ga nooit naar het buitenland en recreëer altijd in Nederland. Daarom vind ik het heel jammer dat grote stukken worden afgegrendeld voor recreatie door de plaatsing van hekken.
Wat bijzonder is dat het in Nederland heel geaccepteerd is dat er overal wildroosters zijn, wildbeheer en heel veel natuurbeheer waarmee het een wild- en natuurpark is. Voor de wolf geld dat kennelijk niet. Die moet overal kunnen lopen. In mijn beleving is bij veel mensen de wens de vader van de gedachte en niet de realiteit.
zaterdag 13 september 2025 om 12:18
een wildrooster maken voor hoefdieren is wel een stukje makkelijker he?Steven1980 schreef: ↑11-09-2025 19:14
Wat bijzonder is dat het in Nederland heel geaccepteerd is dat er overal wildroosters zijn, wildbeheer en heel veel natuurbeheer waarmee het een wild- en natuurpark is. Voor de wolf geld dat kennelijk niet. Die moet overal kunnen lopen. In mijn beleving is bij veel mensen de wens de vader van de gedachte en niet de realiteit.
Stressed is just desserts spelled backwards
maandag 15 september 2025 om 16:50
Dat snap ikMaleficent schreef: ↑13-09-2025 12:18een wildrooster maken voor hoefdieren is wel een stukje makkelijker he?
maandag 15 september 2025 om 20:29
Omdat het niet anders kan, denk ik. Als we de hoefdieren vrij laten rondlopen, dan blijft er geen tuin meer over, want wroetende everzwijnenSteven1980 schreef: ↑15-09-2025 16:50Dat snap ikMijn punt was dat het in Nederland heel geaccepteerd is om wildbeheer toe te passen maar voor de wolf niet. Waarom mogen hoefdieren het gebied niet uit en mogen wolven vrij rondlopen. Dat vind ik raar.
maandag 15 september 2025 om 23:20
Maar dat gebeurt toch amper dat hoefdieren niet vrij rondlopem? Ik ken dat alleen van bv OVP en AWD, in de rest van Nederland lopen de zwijnen, reeën en herten gewoon vrij rond.Steven1980 schreef: ↑15-09-2025 16:50Dat snap ikMijn punt was dat het in Nederland heel geaccepteerd is om wildbeheer toe te passen maar voor de wolf niet. Waarom mogen hoefdieren het gebied niet uit en mogen wolven vrij rondlopen. Dat vind ik raar.
dinsdag 16 september 2025 om 11:27
In de dierentuinen staat er geen stroom op de hekken. Daarom zijn ze daar hoger.
dinsdag 16 september 2025 om 13:17
dinsdag 16 september 2025 om 13:43
Waren de hekken écht wolfwerend, als in, daadwerkelijk gecontroleerd dat ze wolfwerend waren? Want er staat vaak in de media dat de hekken wolfwerend waren, en dan komt er nacontrole en bleek het niet zo te zijn. Maar dat wordt dan daarna niet meer gemeld in de media. Ik heb veel contact met een wolvenexpert en de hekken zijn vaak echt totaal niet voldoend aan de eisen. Succesverhalen worden niet gedeeld. Als je van 1 wolf een filmpje hebt, hoe weet je dan zo specifiek dat er 22 zijn die hetzelfde doen.
Ik erger me aan de hoeveelheid misinformatie wat wordt gedeeld. De schaapsherdershond Daisy is vermoord door de wolf werd er gemeld. Het bewijs was gevonden in de vorm van een schedel. Een paar dagen later blijkt het een dassenschedel. Dat wordt minder groots gedeeld... Maar wat onthouden mensen dan? Het kan heel goed zijn dat Daisy nog steeds op de vlucht is. Ook delen er mensen dat de heide bij Epe helemaal verlaten is en dat komt door de wolf. Tja, dat is dan maar net op welke dag en hoe laat je filmt, In de weekenden is het nog steeds druk, ook in De Treek.
Ik word ontzettend bedroefd van de hetze overal en ik het voelt in dit land steeds meer alsof we tegen elkaar worden opgezet. Links tegen rechts. Anti zwarte piet, pro zwarte piet. Anti wolf, pro wolf. Ik ben gewoon al bedreigd online omdat ik niet anti wolf ben en ik ben overal net als hier netjes in mijn argumenten, zonder te schelden en de discussie aan te gaan. Ik vind nog steeds dat de wolf een aanvulling is op onze natuur. En de heide zal niet vergaan want er zijn ook schaapskuddes die het prima doen met bewakingshonden. Ik ben overigens niet tegen afschot als een dier daadwerkelijk een gevaar vormt voor mensen.
dinsdag 16 september 2025 om 14:04
Klopt, de misinformatie voor het grote publiek maakt mij ook verdrietig. Data betreft die 22 wolven is op Bij12-site te extraheren op basis van dna-spiren die gevonden zijn. Wordt inderdaad niet aan de grote klok gehangen helaas . Bij12 gelooft ook alleen maar meldingen van mens/hond- wolfconfrontaties met bewijs van foto of film. Alsof iedereen constant ergens de camera op heeft staan.
Over wolfwerende hekken: er hoeft maar een takje of graspolletje tegen een van de draden te staan en het hele hekwerk wordt al niet meer als wolfwerend beschouwd. Dan zou je 24/7 rondjes om je weides moeten lopen. Niet te doen toch? En dat is nog maar een voorbeeld.
Die verharding treedt denk ik ook een beetje op door met termen te smijten als Roodkapje, wolven zijn uitgezet, die dieren worden anders toch wel vermoord in de slachterijen, wolven waren er eerder dan de mens etc etc.
Over wolfwerende hekken: er hoeft maar een takje of graspolletje tegen een van de draden te staan en het hele hekwerk wordt al niet meer als wolfwerend beschouwd. Dan zou je 24/7 rondjes om je weides moeten lopen. Niet te doen toch? En dat is nog maar een voorbeeld.
Die verharding treedt denk ik ook een beetje op door met termen te smijten als Roodkapje, wolven zijn uitgezet, die dieren worden anders toch wel vermoord in de slachterijen, wolven waren er eerder dan de mens etc etc.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in