Outfit inspiratie nieuwe baan

woensdag 10 september 2025 om 13:55

Hoi!
Na jarenlang twijfelen heb ik eindelijk de stap gezet en start ik binnenkort aan een nieuwe baan. Dit alleen is natuurlijk al spannend, maar ik ben ook lichtelijk onzeker over mijn voorkomen en wil er graag representatief uitzien.
Het is een kantoorbaan in een formele sector waarbij ik ook klanten zal ontvangen. Er is een kledingvoorschrift en in het dagelijks leven draag ik meestal een skinny, sneakers en een shirt met een blazer. Dit past niet bij de functie dus ik zal echt moeten gaan shoppen.
Ik wil graag nette kleding die wel modieus, maar niet te stijf is.
Hiervoor wil ik graag een aantal setjes kleding aanschaffen die ook met elkaar gecombineerd kunnen worden. Budget ongeveer 600 euro voor minimaal 4 sets kleding + 1 paar schoenen.
Ik zag op de site van Van Tilburg de mogelijkheid om samen met een medewerker te kijken wat bij mij past. Heeft iemand dit eerder gedaan, hoe was die ervaring?
Ik hoor graag jullie tips, dit mag ook qua winkels/merken etc zijn. Mijn voorkeur gaat uit naar fysieke winkels, ik vind het moeilijk om zelf te combineren dus moet echt zien of iets staat.
                    Na jarenlang twijfelen heb ik eindelijk de stap gezet en start ik binnenkort aan een nieuwe baan. Dit alleen is natuurlijk al spannend, maar ik ben ook lichtelijk onzeker over mijn voorkomen en wil er graag representatief uitzien.
Het is een kantoorbaan in een formele sector waarbij ik ook klanten zal ontvangen. Er is een kledingvoorschrift en in het dagelijks leven draag ik meestal een skinny, sneakers en een shirt met een blazer. Dit past niet bij de functie dus ik zal echt moeten gaan shoppen.
Ik wil graag nette kleding die wel modieus, maar niet te stijf is.
Hiervoor wil ik graag een aantal setjes kleding aanschaffen die ook met elkaar gecombineerd kunnen worden. Budget ongeveer 600 euro voor minimaal 4 sets kleding + 1 paar schoenen.
Ik zag op de site van Van Tilburg de mogelijkheid om samen met een medewerker te kijken wat bij mij past. Heeft iemand dit eerder gedaan, hoe was die ervaring?
Ik hoor graag jullie tips, dit mag ook qua winkels/merken etc zijn. Mijn voorkeur gaat uit naar fysieke winkels, ik vind het moeilijk om zelf te combineren dus moet echt zien of iets staat.

woensdag 10 september 2025 om 14:35

woensdag 10 september 2025 om 15:03

Ik heb zeker nog dingen in mijn kast die wel kunnen, maar dit wil ik graag uitbreiden zodat ik niet elke week hetzelfde draag. Alles nieuw is dus zeker biet nodig. 
Ik had gehoopt met dit budget wel ergens te komen, maar dat wordt zo te lezen lastig. Verdubbelen is nu geen optie, maar ik ga kijken hoe ver ik kom.
Ik heb nette enkellaarzen in zwart en beige, dus qua schoenen zou ik met een lage schoen daarbij voldoende kunnen combineren.
Qua broeken heb ik alleen jeans, dus daar moet ik zeker iets in zoeken. Blouses heb ik, maar niet perse mooie kwaliteit of goede pasvorm.
De blazers die ik nu heb kan ik wel dragen, maar daar zouden dan mooie tops onder kunnen.
                    Ik had gehoopt met dit budget wel ergens te komen, maar dat wordt zo te lezen lastig. Verdubbelen is nu geen optie, maar ik ga kijken hoe ver ik kom.
Ik heb nette enkellaarzen in zwart en beige, dus qua schoenen zou ik met een lage schoen daarbij voldoende kunnen combineren.
Qua broeken heb ik alleen jeans, dus daar moet ik zeker iets in zoeken. Blouses heb ik, maar niet perse mooie kwaliteit of goede pasvorm.
De blazers die ik nu heb kan ik wel dragen, maar daar zouden dan mooie tops onder kunnen.

woensdag 10 september 2025 om 15:03

Wat is het kledingvoorschrift? 
Ik denk eigenlijk dat je al een eind komt als je een paar mooie pantalons, blouses en nieuwe schoenen aanschaft. Die blazers heb je al, dus die kun je hergebruiken.
Pantalons zijn goed te vinden (fashionable momenteel) en kun je in neutrale kleuren kopen. Bij Norah heb ik een paar fijne gehaald.
Blouses kun je zelfs prima bij bijvoorbeeld een H&M of Zara halen, die hebben nette die overal bijpassen.
(deze vind ik zelf fijn).
Voor dit budget, en omdat je er net start, zou ik niet overboard gaan met megadure kleding, als je nog zoekende bent naar je nieuwe stijl. Hiermee ga je ook prima voor de dag komen.
                    Ik denk eigenlijk dat je al een eind komt als je een paar mooie pantalons, blouses en nieuwe schoenen aanschaft. Die blazers heb je al, dus die kun je hergebruiken.
Pantalons zijn goed te vinden (fashionable momenteel) en kun je in neutrale kleuren kopen. Bij Norah heb ik een paar fijne gehaald.
Blouses kun je zelfs prima bij bijvoorbeeld een H&M of Zara halen, die hebben nette die overal bijpassen.
(deze vind ik zelf fijn).
Voor dit budget, en omdat je er net start, zou ik niet overboard gaan met megadure kleding, als je nog zoekende bent naar je nieuwe stijl. Hiermee ga je ook prima voor de dag komen.

woensdag 10 september 2025 om 15:05

woensdag 10 september 2025 om 15:16

Ik zou zelf beginnen met de helft van de outfits.
Eerst maar eens kijken of een job met zulke strakke kleding-voorschriften wel je ding is voor je zwaar investeert.
Voor 't zelfde geld stel je na 3 weken vast dat je niet past binnen het keurmerk.
Ik zou ergens een zwarte broek (of 2) scoren voor onder die blazer. En eventueel een paar truitjes. En als het écht moet nog 1 jurk.
Als je nog enkellaarzen hebt staan zou ik de schoenen voorlopig laten.
                    Eerst maar eens kijken of een job met zulke strakke kleding-voorschriften wel je ding is voor je zwaar investeert.
Voor 't zelfde geld stel je na 3 weken vast dat je niet past binnen het keurmerk.
Ik zou ergens een zwarte broek (of 2) scoren voor onder die blazer. En eventueel een paar truitjes. En als het écht moet nog 1 jurk.
Als je nog enkellaarzen hebt staan zou ik de schoenen voorlopig laten.
                                    Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
                                                                                Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben

woensdag 10 september 2025 om 16:03

Wat zijn de kledingvoorschriften?
Ik zou niet direct nu al kleding kopen. Kijk eerst eens wat de sfeer is en wat andere mensen dragen. En kijk ook wat bij jou past. Begin je eerste werkweek misschien wat "overdressed", eventueel leen je wat van een zus of vriendin.
Zo voorkom je dat je toch net niet de juiste kleding aanschaft en geld voor niets uitgeeft.
                    Ik zou niet direct nu al kleding kopen. Kijk eerst eens wat de sfeer is en wat andere mensen dragen. En kijk ook wat bij jou past. Begin je eerste werkweek misschien wat "overdressed", eventueel leen je wat van een zus of vriendin.
Zo voorkom je dat je toch net niet de juiste kleding aanschaft en geld voor niets uitgeeft.

woensdag 10 september 2025 om 16:12

Ik heb ooit bij een organisatie gewerkt waar ik in pak moest. Ik ben toen begonnen met een pak van H&M en schoenen via Vinted geloof ik. Was niet supermooi maar het voldeed. 
Na een half jaar bleek het werk toch niet mijn ding te zijn. Ik ben blij dat ik toen maar een bescheiden bedrag heb geinvesteerd in kleding en schoenen.
Niettemin kan het toch wel prettig zijn wat nette kleding te hebben voor op kantoor. Ik vind zelf een goeie broek vinden het lastigst, maar ik heb een moeilijk figuur. Dus daar zou ik als eerste wat geld tegenaan gooien.
                    Na een half jaar bleek het werk toch niet mijn ding te zijn. Ik ben blij dat ik toen maar een bescheiden bedrag heb geinvesteerd in kleding en schoenen.
Niettemin kan het toch wel prettig zijn wat nette kleding te hebben voor op kantoor. Ik vind zelf een goeie broek vinden het lastigst, maar ik heb een moeilijk figuur. Dus daar zou ik als eerste wat geld tegenaan gooien.
                                    Harba lorifa

woensdag 10 september 2025 om 16:26

Ik vind de investment pieces van je m'appelle misschien wel wat voor je:
https://www.jemappelle.nl/collecties/premium/
Vrij zware travelkwaliteit en heel betaalbaar. Nu komt er vast iemand zeggen dat travelstof absoluut niet geschikt is voor een zakelijke omgeving, maar dat kun je zelf het beste inschatten. Ik draag de Lauren broek en Premium blazer.
Vrij zware travelkwaliteit en heel betaalbaar. Nu komt er vast iemand zeggen dat travelstof absoluut niet geschikt is voor een zakelijke omgeving, maar dat kun je zelf het beste inschatten. Ik draag de Lauren broek en Premium blazer.

woensdag 10 september 2025 om 16:52

En dan klik ik op de middelste mevrouw op die pagina en krijg ik.... een halfblote meneer.... https://www.jemappelle.nl/top-madeleine ... ter-j6153/ladadieladieda schreef: ↑10-09-2025 16:26Ik vind de investment pieces van je m'appelle misschien wel wat voor je:
                                    Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras. 

woensdag 10 september 2025 om 16:57

Wielrenster87 schreef: ↑10-09-2025 14:35Ik zou eerst je budget x2 doen dan kom je wellicht ergens maar voor 600 voor 4 outfits en schoenen ga je niet echt veel vinden of je moet het via Vinted bij elkaar scharrelen.
Tips: Filippa K, Hugo Boss, Hartford, Max Mara, bijenkorf.
Koekoek, wat leven sommige mensen toch onder een steen zeg. Alsof dat even een heel normaal budget en merken zijn voor de gemiddelde mens.
TO, natuurlijk kan je voor €600 een aantal outfits en schoenen krijgen. Combineer wat goedkoper en wat duurder gerust met elkaar, zéker als het allemaal niet te stijfjes hoeft. Ik vind Mango heel geschikt voor mooie professionele outfits.
Wat zijn de kledingvoorschriften?
                                    "Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"

woensdag 10 september 2025 om 17:25

Bedankt voor de reacties! Ik ga zeker even kijken bij wat jullie aandragen. Mango kom ik eigenlijk nooit maar zit hier in de buurt. De WE heb ik al wat van, daar kan ik ook slagen. Jemappelle lijkt me ook goed. Een broek van travelstof met een nette broek en schoen (geen gympen) ziet er imo zowel netjes als zakelijk maar niet te uit, ik denk dat zoiets wel bij mij past.
De kledingvoorschriften zijn zakelijk en formeel maar strak in pak is niet nodig. Niet te casual.
En hoewel ik best wat nette dingen in de kast heb, is het voornamelijk toch casual. Ik wil geen compleet nieuwe garderobe en ga mezelf ook geen totaal andere stijl aanmeten, maar gewoon een paar setjes erbij wat dan net wat makkelijker combineert allemaal.
Ik vind de wijde pantalons die je nu veel ziet ook mooi, maar ik ben vrij klein en vind dit moeilijk te combineren dus dat wordt even een zoektocht. Wijd op wijd hou ik bijvoorbeeld niet van, maar strakke blouses is ook weer niet echt mijn ding.
Misschien moet ik gewoon wat dingen gaan passen en maak ik het te moeilijk in mijn hoofd
                    De kledingvoorschriften zijn zakelijk en formeel maar strak in pak is niet nodig. Niet te casual.
En hoewel ik best wat nette dingen in de kast heb, is het voornamelijk toch casual. Ik wil geen compleet nieuwe garderobe en ga mezelf ook geen totaal andere stijl aanmeten, maar gewoon een paar setjes erbij wat dan net wat makkelijker combineert allemaal.
Ik vind de wijde pantalons die je nu veel ziet ook mooi, maar ik ben vrij klein en vind dit moeilijk te combineren dus dat wordt even een zoektocht. Wijd op wijd hou ik bijvoorbeeld niet van, maar strakke blouses is ook weer niet echt mijn ding.
Misschien moet ik gewoon wat dingen gaan passen en maak ik het te moeilijk in mijn hoofd

woensdag 10 september 2025 om 17:37

Van Tilburg heeft juist in allerlei verschillende prijsklassen kleding. Zij verkopen ook merken zoals Vila bijvoorbeeld.
                                    Where is my mind? 

woensdag 10 september 2025 om 17:42

Whahahaa! Wel een mooie blote meneerOlleGrieze schreef: ↑10-09-2025 16:52En dan klik ik op de middelste mevrouw op die pagina en krijg ik.... een halfblote meneer.... https://www.jemappelle.nl/top-madeleine ... ter-j6153/

woensdag 10 september 2025 om 20:37

Ik draag op wijde pantalons ook wel (gebreide) truitjes met korte (pof) mouw.MelViva schreef: ↑10-09-2025 17:25Bedankt voor de reacties! Ik ga zeker even kijken bij wat jullie aandragen. Mango kom ik eigenlijk nooit maar zit hier in de buurt. De WE heb ik al wat van, daar kan ik ook slagen. Jemappelle lijkt me ook goed. Een broek van travelstof met een nette broek en schoen (geen gympen) ziet er imo zowel netjes als zakelijk maar niet te uit, ik denk dat zoiets wel bij mij past.
https://www.only.com/nl-nl/product/1531 ... n-pullover
Bijvoorbeeld zoiets.
                                    Het is wat het is

woensdag 10 september 2025 om 21:31

Ik zou inderdaad eerst beginnen met betaalbare kleding. 
Zwarte nette broek en/of rok, misschien 1 paar pumps kopen voor eronder.
Blousje of nette shirts.
Ben zelf fan van de Norah hebben ze ook soms leuke pakken, maar WE, cotton club, H&M, expresso, DIDI hebben dat ook.
Zou in elk geval gaan voor een paar basis setjes, niet te modieus, dan moet je veel te snel weer.
                    Zwarte nette broek en/of rok, misschien 1 paar pumps kopen voor eronder.
Blousje of nette shirts.
Ben zelf fan van de Norah hebben ze ook soms leuke pakken, maar WE, cotton club, H&M, expresso, DIDI hebben dat ook.
Zou in elk geval gaan voor een paar basis setjes, niet te modieus, dan moet je veel te snel weer.

woensdag 10 september 2025 om 22:36

Ik zag laatst leuke pakken bij Primark en NewYorker. Het is dat ik geen pakken nodig heb maar het zag er wel leuk uit in verschillende kleurtjes en stofjes.
Wellicht niet de beste kwaliteit maar het zou zonde zijn om nu allemaal dure kledingstukken te kopen die je normaal niet zou dragen en dan je proeftijd niet door komt of je zelf na een tijdje erachter komt dat de baan toch niet bij je past.
                    Wellicht niet de beste kwaliteit maar het zou zonde zijn om nu allemaal dure kledingstukken te kopen die je normaal niet zou dragen en dan je proeftijd niet door komt of je zelf na een tijdje erachter komt dat de baan toch niet bij je past.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Al een account? Log dan hier in