Gezondheid alle pijlers

Enorme paniek om zeer opgezette lymfeklier hals

14-09-2025 18:09 12 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hi allemaal,

Ik zou graag van mij af willen schrijven, en hoop op wat herkenning en/of tips. Ik zit in een volledige cirkel van paniek en hyperfocus, al dagen en ben bang voor komende week. Dit is wat er aan de hand is:

Ruim twee weken geleden werd ik grieperig (slap, lamlendig, koortsdromen) en begon mijn klier in de linkerhals op te zwellen en deed die klier ook enorme pijn. Heel naar en veel paracetamol en ibuprofen gebruikt. De griepklachten namen na een week af en zijn inmiddels weg. De grote klier, echter, bleef wel en werd na een week anders: groter, harder, strakker en dat is die nu nog steeds. Beetje lang gerekt is het, beginnend achter m'n oor en dan naar beneden de hals. Deze harde verdikking is ovaal en zo'n 6 cm lang en heel duidelijk te voelen. Het doet geen pijn meer, dus bijna geen pijnstillers meer. Wel voelt het heel strak.

Uiteraard ben ik naar de huisarts geweest. Uit eerste keer bloed prikken bleek dat de ontstekingswaardes wat verhoogd waren, verder niks bijzonders. Volgens haar was de klier opgezwollen door een virus, en zou het vanzelf overgaan. Enkele dagen erna weer teruggegaan naar huisarts, omdat die klier zo groot werd en anders voelde, harder. Daarop weer bloed laten prikken (dezelfde resultaten als paar dagen eerder), én de huisarts verwees me door voor een echo. Deze kon ik de dag erna al doen. Ik ben hiervan erg geschrokken, omdat een echo voor mijn gevoel al 'slecht nieuws' is. Uit de echo blijkt géén abces, en inderdaad een verdikking van de lymfeklier, maar ze kunnen niet zien waardoor dat komt, bijvoorbeeld gewoon door een virus waar de klier dan behoorlijk op reageert, of toch iets ergers. Daarom heb ik een afspraak met de internist over kleine 2 weken. De kans is heel aannemelijk dat de verdikking komt door een virus, maar ik vind me dit toch eng....

Ondertussen heb ik de laatste dagen ook een enorm stijve nek gekregen door die zwelling en de stress, ook erg onprettig.

Ik voel me door die zwelling en de onzekerheid zó ontzettend rot. Ik heb natuurlijk ook hyperfocus nu (wat voel ik, groter, kleiner). Vannacht totaal niet geslapen en ben volledig in paniek en voel ook paniekaanvallen. De klier is nu al 16 dagen zo groot en neemt niet af in zwelling, terwijl de griepklachten al weg zijn. Ik snap dat het wat langer kan duren met de klier, maar zo lang en zo groot....voor iemand herkenbaar? Natuurlijk ben ik ook enorm bang dat ik op basis van de echo een vervolgonderzoek moet doen omdat het wellicht een tumor is....als ik daaraan denk vlieg ik echt tegen het plafond.

Voor hetzelfde geldt slinkt de klier in komende weken, maar ik heb op dit moment even geen idee hoe ik de dagen doorkom. Dagen duren opeens ook zo lang. Wel ga ik morgen weer aan het werk, maar ik hoop dat ik normaal kan doen.

Ruim twee weken geleden was alles ook nog normaal, lekker werken, sporten, events, uitjes....ik zou van deze zondag genoten hebben. En nu heb ik opeens geen idee wat ik met mezelf en de dagen aanmoet en zie ik het al voor me dat er een tumor zit.....

Heeft iemand tips of herkent iemand dit?

Alvast dank voor het lezen!
Ja, zo'n opgezette klier is herkenbaar. Soms na een virus, soms zonder duidelijke reden. Bij mij duurt het soms wel een half jaar voordat de klier weer normaal is. Ook op dezelfde plek.

Ik maak me er nooit zorgen over.

Misschien is het goed dat je opnieuw naar je huisarts gaat en uitlegt dat je hiervan in paniek raakt. Dat is een erg heftige reactie op iets wat in principe toch heel onschuldig lijkt.

Sterkte met de zorgen die jij je er wel over maakt. Hopelijk lukt het je om wat rustiger te worden.
Ja, herkenbaar. Toen ik op mijn 32e de ziekte van Pheiffer had, had ik een opgezette klier bij mijn kaak/oor die zo groot, rond en hard was als een knikker. Heeft maanden geduurd voor die weer geslonken was.
Heb je hulp voor je paniek?
Dit had ik toen ik Pfeiffer had, langgerekt inderdaad. Dat is ook een virus, maar kunnen ze wel op prikken toch? Hebben ze dat ook gedaan?
Ben je bekend met dit soort paniekgevoelens bij lichamelijke klachten?
Ik zou dan de huisarts even terugbellen. Misschien dacht hij je gerust te stellen door een echo te laten maken, maar het heeft het omgekeerde effect.
Ik kan mij je gevoel heel goed voorstellen. Ik zou denk ik ook contact zoeken met de huisarts. Misschien kan hij je helpen qua geruststelling?

Aan de andere kant denk ik: dit gevoel is heel normaal. Ik zou ook heel angstig zijn totdat bekend is wat het is. Sommige gevoelens kun je niet zomaar verdringen tot de achtergrond.
Bedankt voor de reacties!

Ik heb tien jaar geleden enorme last gehad van paniekaanvallen en slechte periodes. Ik dacht dat ik die tijd achter me had gelaten, en het ging tot 2 weken geleden super met mij. Nu zit ik van een op andere moment weer in die gevoelens waarvan ik dacht dat ze nooit meer zouden komen....

De reden is dus die grote zwelling en die stijve nek, die ik allebei erg eng vind.

Ben vanmorgen weer huisarts geweest, maar die kon natuurlijk niks nieuws vertellen. Behalve dat de kans groot is dat die zwelling komt door 'gewoon' een virus waardoor die klier enorm is gaan ontsteken en zo groot is geworden. Hij heeft allemaal plekken gevoeld waar andere klieren zitten, en daar voelde hij niks geks. Wel zei hij dat de zwelling groot is en lang duurt. Maar ja, dat kan dus ook door gewoon virus komen.

Dat het opgezet is, is nu ruim 2 weken en dat hij echt groot is is nu 1,5 week.

Herkennen jullie hier ook een stijve nek bij? De ene kant kan ik m'n hoofd beter draaien dan naar de andere kant, het doet geen pijn maar het lukt gewoon niet. Wel het idee dat het zo nu en dan iets beter gaat, als ik ontspannen ben.

Ik ben wel aan het werken weer, want de 'gewone' griepklachten' zijn voorbij. Helaas wel 2 slapeloze nachten gehad.

Ik zoek eigenlijk wat verhalen van mensen die zo'n grote zwelling herkennen + stijve nek, ter geruststelling : )

Goh nooit gedacht dat ik me weer zo zou voelen : (

Bedankt voor het lezen alvast!
Ik heb ook al een paar dagen een dikke klier en pijn aan mijn nek bij bepaalde bewegingen. Maar veel mensen om me heen zijn ziek dus ga maar even ervan uit dat het een virus is. Die stijve nek herken ik wel bij opgezwollen klieren.

Je kunt helaas niks doen dan afwachten en wie weet wordt die over een paar dagen kleiner. In ieder geval beterschap
Xantileppe schreef:
15-09-2025 10:02

Aan de andere kant denk ik: dit gevoel is heel normaal. Ik zou ook heel angstig zijn totdat bekend is wat het is. Sommige gevoelens kun je niet zomaar verdringen tot de achtergrond.
Goed voor to om te lezen hoe andere mensen dit zouden ervaren. Toch hier een tegengeluid; ik vind dit gevoel níet heel normaal.
Paniekaanvallen, enorme stress, niet slapen, hyperfocus en gevoel van volledige paniek (allemaal to's woorden) vind ik juist bijzonder buitenproportioneel voor een gezwollen klier terwijl er al duidelijk een virus speelt.
Ik bedoel deze reactie echt niet vervelend, maar ik vind het toch ook nuttig voor to om te lezen dat haar reactie niet bepaald ieders standaard is. En vooral geleid wordt door haar verleden met paniekaanvallen.
Hi TO!

Ik wil ook even een reactie geven, omdat ik je paniek enorm herken. Ik heb heel wat jaren last gehad van intense ziekteangst. Sinds een halfjaartje ongeveer gaat het een stuk beter, maar met vlagen heb ik er nog last van. Zoals afgelopen week. Ik dacht iets in mijn borst te voelen (er zit dus echt niks, maar ziekteangst kan je rare dingen laten geloven).

Een paar dagen later, net nadat ik inzag dat er écht niks geks in m'n borsten zit, voelde ik een enorm dikke en pijnlijke klier onder m'n arm. Je raad het al: dikke paniek gelijk. Wel zag - ook ik - in dat de huid van m'n borst waar ik zo vaak had gevoeld, best ontstoken was geworden. Resultaat: een lymfeklier die de ontsteking tegenhoudt. Juist supergoed dus!

Inmiddels in de klier al een stuk kleiner, zachter en niet meer pijnlijk. Wat ik wil zeggen is: soms doen klieren hun werk voor dingen die je zelf niet door hebt of die niet perse logisch lijken; een virus waar je niks van voelt, een wondje ergens of een ontstoken huid (zoals bij mij, iets wat ik verdorrie zelf had veroorzaakt).

Klieren kunnen best lang hard en groot blijven. Doorgaans 2, 3 weken of zo. Maar ja, je lichaam heeft geen timer en wellicht is het wel een naar virus wat je had, dan moet je lichaam hard werken.

Oh ja, zit je er veel aan? Herhaaldelijk erin porren doet de klier ook niet veel goeds. Been there!

Veel sterkte de komende weken. Probeer positief te zijn. Je bloedwaardes waren oké, je hebt geen gekke klachten verder (toch?) en wordt al geholpen. :)
pensieri felici.
Ik had dit in mijn lies, ook zo’n 6 cm. Ik heb toen antibiotica gehaald (was in het buitenland), maar duurde wel een hele tijd
Heb zelf ook een flink opgezette klier in hals gehad, was duidelijk zichtbaar ook. Bij huisarts geweest en was ook niets bijzonders. Heeft maanden geduurd voordat deze volledig weg was. Nooit meer teruggekomen. Wat ik ermee probeer te zeggen; het hoeft heus niet meteen iets ergs te zijn, adem in adem uit.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven