Kind misbruikt

15-09-2025 20:07 37 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Sorry voor het openen van zo’n zwaar topic. Ik heb behoefte om van me af te schrijven en kan elk mogelijk advies gebruiken.

Vandaag ben ik met mijn lieve dochter (3,5 jaar) naar een binnenspeeltuin geweest. We komen hier regelmatig. Maar vandaag eindigde anders. Mijn dochter is door een volwassen man misbruikt daar, boven op een speeltoestel. De man heeft haar op haar hand geslagen, bedreigd dat ze niets mocht vertellen en aangeraakt in haar onderbroek en bij haar billen.

Ze was zwaar overstuur. Ik ben op een soort automatische piloot gegaan en heb het personeel gewaarschuwd, de politie gebeld en mijn man. De politie heeft camerabeelden veilig gesteld en ook haar kleren.

Ik snap het niet. Ben ik te laks geweest door haar alleen te laten spelen op de toestellen? Ze doet dit altijd en normaal gezien gaat het goed. Natuurlijk kijk ik ook regelmatig waar ze is. Hoe kon dit gebeuren op een relatief drukke middag? Overal liepen kinderen en hun ouders maar er zijn ook wel donkere hoekjes.

Gaat mijn dochter hiervan gevolgen ondervinden? Dat is mijn grootste angst. En dat die vent niet gepakt is (het signalement is niet duidelijk behalve dat hij wrsch blond is en in dochters beleving heeeel groot). Die zit nu lekker aan zijn avondeten met zijn gezin, terwijl mijn dochter in deze nachtmerrie zit. Naar omstandigheden doet ze het zo goed. Ons is geadviseerd de normale routine te volgen. En haar zeker niet aan een verhoor onderwerpen. Morgen moeten we naar de zedenpolitie.

Ik heb de kinderopvang gebeld, het centrum seksueel geweld en mijn vader. Wat kan ik verder nog doen? Is het goed zo? Moet ik ergens op letten?

Ik weet het echt even niet meer.
Je doet het hartstikke goed! Je bent er voor je dochter, dat is wat telt. En je hebt niets fout gedaan!

Als het iets gedaald is allemaal dan zou ik zeker kijken of hulp voor jou misschien goed is voor de verwerking.

Voor nu alleen heel veel sterkte :hug:
Het is zoals het is
Jeetje TO wat heftig. Een hele dikke knuffel voor jou en je dochter :hug:

Wij komen bijna wekelijks bij een indoor in Roermond en misschien naïef maar ik zou me nooit bedenken dat hier zoiets zou gebeuren. Iemand die daar met zijn eigen kinderen komt en zich vergrijpt aan andermans kinderen. Walgelijk.

Nee, zeker was je niet te laks om je dochter alleen te laten spelen. Mijn dochters zijn 2 en 3 en spelen ook “alleen”. Ja ik kijk af en toe even maar zit er niet constant bovenop.

Zo te horen heb je heel goed gehandeld en direct de juiste stappen genomen op automatische piloot. Krachtig van je.

Ik heb zelf als kind meerdere vervelende dingen meegemaakt maar niet op zo’n jonge leeftijd. Rond mijn 6e achtervolgd door een man die wilde dat ik in zijn auto stapte. Op mijn 8e met een buurmeisje door een oude man de bosjes ingelokt. Ik vertrouwde het niet en ging naar huis om mijn moeder te halen en buurmeisje bleef. Toen heeft hij haar ook betast en aan de onderbroek gezeten. Wij hebben aangifte gedaan maar de smeerlap is nooit gevonden. Mijn buurmeisje heeft er later nog wel last van gehad. Destijds heeft haar moeder er op de aangifte na en heel boos worden op buurmeisje niks mee gedaan. Dat boos worden van moeder was erger dan het misbruik vertelde ze me later.

Knuffel je dochter, praat veel met/tegen haar en laat haar zich niet onveilig voelen.
Als je merkt dat de impact toch groter is dan kun je altijd nog kijken naar professionele hulp.
Och wat een verschrikking is er gebeurd. En je hebt heel goed gehandeld.
De routine ingaan is best logisch maar ik zou niet doen alsof er niks is gebeurd richting je dochter niet negeren. Voor tips hoe hier mee om te gaan zou ik wel hulp zoeken met een kinderpsycholoog (of iets dergelijks).

Sterkte. :hug:
Wat vreselijk!! Je doet het goed. Meer dan dit kun je niet doen en ik denk ook zeker niet dat je te laks bent geweest. Het doel is juist lekker spelen en dat een viezerik daar misbruik van maakt is niet jouw schuld. Heel veel sterkte.
Knuffel haar, luister naar haar, koester haar.

Trauma zit niet in wat er gebeurd is, maar hoe de omgeving erop reageert. Dus zorg vooral heel erg dat ze zich veilig bij je voelt en dat ze misschien aankomende tijd niet van je zijde wil wijken, is ook okee.

Wat een ongelofelijk nare situatie, ik snap dat je geen gevaar zag. Daar hoef je je absoluut niet schuldig over te voelen. Je hebt niets laten liggen. Ook al wil iedereen dit voorkomen.
You'll never feel ready cause ready is not a feeling, it is a decision.
EstelleGallois schreef:
15-09-2025 20:07
Die zit nu lekker aan zijn avondeten met zijn gezin, terwijl mijn dochter in deze nachtmerrie zit.

Heel veel sterkte, wat een vreselijke ervaring voor jullie.

Misschien heeft die man wel helemaal geen gezin. Dat hij daar binnen is, zegt niet automatisch dat hij met zijn kinderen daar was.
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
Je kon dit niet voorkomen!
Je hebt goed gereageerd.
Naast dat je je dochter goed in de gaten moet houden met hoe het met haar gaat moet je ook aan jezelf denken. Voor jou is er ook hulp met hoe je hiermee om kan gaan. Maak daar gebruik van. Dan kan je er ook weer beter voor je dochter zijn.
Oh lieve mama, wat moet dit heftig zijn voor je.

Jij had niks beter of anders kunnen doen! Geef jezelf niet de schuld :heart: je doet genoeg door er nu voor haar te zijn.

Het gaat wellicht meer impact hebben op jouzelf dan je denkt, zoek hier asjeblieft ook hulp voor want het moet allemaal nog gaan indalen als het net is gebeurd.

Mijn god wat een drama. Heel veel virtuele knuffels en kracht voor jou en je partner.
Wat verschrikkelijk… heel veel sterkte! Je hebt het al heel goed opgepakt en echt helemaal niks verkeerd gedaan!!!

Misschien niet wat je wilt horen, maar ik zou haar wel in de gaten blijven houden op tekenen van trauma erc, misschien zelfs tot ze veel ouder is. Met geluk houdt ze er inderdaad niks aan over, maar zo’n overschrijding van autonomie kan bijna primitief in het lichaam gaan zitten en er ooit uitkomen. Hóeft niet zo te zijn, maar nog veel te vroeg om uit te sluiten.

Voor nu inderdaad niet te veel verhoren of nadruk op leggen, en gewoon routines volgen. En verder advies vragen van (kinder)psycholoog en/of andere instanties die ervaring hebben met dit soort situaties met jonge kinderen.

Ik hoop oprecht dat ze er niks aan overhoudt, en dat zou heel goed kunnen. Maar onderschat ook de risicos van (onderdrukt) trauma niet bij kinderen.
Wat een nachtmerrie voor jullie zeg. Als ik het zo lees heb je prima gehandeld. Heel veel sterkte :hug:
Probeer vooral bij haar eigen ervaring en reacties te blijven, zodat je niet het risico loopt het goter of kleiner te maken dan het voor haar is. Ze heeft passend bij de sitiuatie gereageerd (overstuur), is door jou opgevangen en is niet meegegaan in de eis van de man om het te verzwijgen (heel goed, laat haar dat weten). Meer kan je niet doen, en het hoeft mede hierdoor echt geen levenslang trauma te geven.
Lieve TO, wat verschrikkelijk dat jullie dit moeten meemaken.
Je bent niet te laks geweest want een kind moet overal onbezorgd kunnen spelen. En jij als moeder zou hier geen zorgen over moeten hebben.

Ik ben moeder van een kind (toen kleuter) wat misbruikt is, wel langdurig en door een familielid. Je wil graag dat iemand je helpt hiermee om te gaan. En je wilt het goed doen voor je dochter.
Ik denk dat als ik er op terug kijk dat ik meer rust had kunnen creëren. Maar ik zocht naar oplossingen en antwoorden bij de politie en die kregen we amper.
Achteraf gezien had ik liever die tijd in mijn kind en gezin willen steken.
Wij en ons kind hebben hulp gekregen van het ggz en daar vertelden ze dat een kind zeer flexibel is. Dus een trauma na zo'n gebeurtenis hoeft niet altijd voor te komen en daarin is het vooral heel belangrijk dat de steun er is voor het kind. Er gewoon te zijn, leuke dingen doen, normaal ritme enzovoorts.
En vergeet zeker jezelf en de rest van je gezin niet en dat is best lastig.
Airysuit schreef:
15-09-2025 20:59
Wat verschrikkelijk… heel veel sterkte! Je hebt het al heel goed opgepakt en echt helemaal niks verkeerd gedaan!!!

Misschien niet wat je wilt horen, maar ik zou haar wel in de gaten blijven houden op tekenen van trauma erc, misschien zelfs tot ze veel ouder is. Met geluk houdt ze er inderdaad niks aan over, maar zo’n overschrijding van autonomie kan bijna primitief in het lichaam gaan zitten en er ooit uitkomen. Hóeft niet zo te zijn, maar nog veel te vroeg om uit te sluiten.

Voor nu inderdaad niet te veel verhoren of nadruk op leggen, en gewoon routines volgen. En verder advies vragen van (kinder)psycholoog en/of andere instanties die ervaring hebben met dit soort situaties met jonge kinderen.

Ik hoop oprecht dat ze er niks aan overhoudt, en dat zou heel goed kunnen. Maar onderschat ook de risicos van (onderdrukt) trauma niet bij kinderen.
In wat ik lees is er niets onderdrukt en ruimte voor dochter om het te uiten, dus ik zou oppassen met dat soort uitspraken.

Dochter heeft nu ook kunnen ervaren dat ze wordt opgevangen, dat ze niet hoeft te zwijgen en dat ze serieus wordt genomen als haar iets naars overkomt. Wie weet is dat het belangrijkste wat ze 'leert' van deze ervaring.
Volgens mij heb je hartstikke goed gehandeld! Wat vreselijk dat jullie dit is overkomen. Verder zou ik ook de huisarts inlichten.
Renske schreef:
15-09-2025 21:17
In wat ik lees is er niets onderdrukt en ruimte voor dochter om het te uiten, dus ik zou oppassen met dat soort uitspraken.

Dochter heeft nu ook kunnen ervaren dat ze wordt opgevangen, dat ze niet hoeft te zwijgen en dat ze serieus wordt genomen als haar iets naars overkomt. Wie weet is dat het belangrijkste wat ze 'leert' van deze ervaring.
Wie weet, en dat is goed mogelijk en dat hoop ik ook. Maar elk brein is anders, de psyche is extreem complex , en het is nooit te voorspellen hoe iemand zoiets lichamelijk opslaat (of niet). Ik heb op jonge leeftijd iets vergelijkbaars meegemaakt en ben heel goed opgevangen etc etc, maar trauma kwam er toch uit in tienertijd, ik loop na jarenlange therapie nog steeds met restanten rond.
Toegegeven, ik was een heel erg gevoelig kind, en ouder dan 3,5 dus ik kon het meer beseffen. Maar ik denk ook niet dat je zomaar kan zeggen dat ze er niks aan overhoudt, hoe goed ze ook opgevangen wordt.
Airysuit schreef:
15-09-2025 21:37
Maar ik denk ook niet dat je zomaar kan zeggen dat ze er niks aan overhoudt, hoe goed ze ook opgevangen wordt.
Tuurlijk kan je dat nooit zeggen.
Meer doen dan er voor je kind zijn kan je niet doen. Je kind volgen. Haar ook geen trauma aanpraten.
Die man, die is fout geweest!!!

Iedere ouder kijkt weleens even de andere kant op. En in zo'n speelhal zijn zoveel kinderen aan het heen en weer rennen en gillen en doen ....... dat je soms echt even goed moet kijken waar die van jou is.

Wees lief voor jezelf en voel je absoluut niet schuldig. Ik weet dat dit makkelijker gezegd dan gedaan is. Maar die man heeft al genoeg kapot gemaakt.

Steek je energie in je dochter en jullie zelf, je hebt goed gehandeld.

Er zijn al veel goede adviezen gegeven en daar sluit ik mij bij aan.

Sterkte voor jullie ❤️
Lieve lieve mama,
Wat moet je geschrokken zijn! Wat een heftige emoties lijken me dit.
Je hebt niets fout gedaan, je hebt het juist fantastisch gedaan!!!

Je dochter durfde naar jou toe te komen en te vertellen wat er gebeurd is.
Jij hebt haar toen laten merken dat die grote man dat niet had mogen doen. Dat het logisch is dat ze overstuur is. Je hebt haar getroost, en laten zien dat je haar zo belangrijk vindt, en die man zo fout, dat je de politie gebeld hebt.
Ik denk dat je dochter daaruit opmaakt: het was naar, ik kon er niets aan doen, maar mama heeft de politie naar die man gestuurd omdat hij heel stout deed. Mama zorgt voor mij als er iets naars is.

Uit eigen ervaring: het was niet het fysieke dat die eerste keer zo vreselijk was. Het was de schaamte, de verwarring, het niet begrijpen, het bang zijn dat mijn moeder erachter kwam, het alleen ermee rondlopen wetend dat het mijn schuld was.

Ik geloof dat het helpt als het geen geheim is, maar net zoiets als een nare val. Als je dochter getroost wordt, voelt dat het niet haar schuld was, dat ze niets fout gedaan heeft. Dat die ander erg fout is, en dat jullie er voor haar zijn bij nare dingen, en dat ze altijd met alles bij jullie terecht kan.

Oh, en als jij rustig kan blijven. Als jij erg emotioneel bent, zal ze daarop reageren.
Je meisje beseft nu niet goed wat er gebeurd is, alleen dat het naar en angstig was.

Sterkte vrouw.
Wat is het ontzettend k*t he, dat je je kind gewoon niet tegen dit soort ellende kan beschermen. Hoe goed je ook op ze let, hoeveel je ook van ze houdt.
Je hart breekt als er wat met je kind gebeurt.
:hug:
Maar wat heb je het goed gedaan.
Wat boft je meisje met een liefdevolle moeder waar ze meteen bij terecht kon en die haar opving en serieus nam.
Airysuit schreef:
15-09-2025 21:37
Wie weet, en dat is goed mogelijk en dat hoop ik ook. Maar elk brein is anders, de psyche is extreem complex , en het is nooit te voorspellen hoe iemand zoiets lichamelijk opslaat (of niet). Ik heb op jonge leeftijd iets vergelijkbaars meegemaakt en ben heel goed opgevangen etc etc, maar trauma kwam er toch uit in tienertijd, ik loop na jarenlange therapie nog steeds met restanten rond.
Toegegeven, ik was een heel erg gevoelig kind, en ouder dan 3,5 dus ik kon het meer beseffen. Maar ik denk ook niet dat je zomaar kan zeggen dat ze er niks aan overhoudt, hoe goed ze ook opgevangen wordt.
Ik zou vooral stoppen met het projecteren van jouw worstelingen waarbij er meer aan de hand was/is (ja, ik heb even het loepje gebruikt) op het kind van TO, en helemaal stoppen met kreten als 'levenslang trauma'. Dat is bullshit en schadelijk.

De dochter heeft iets naars meegemaakt. En daar kan het gewoon bij blijven, bij een nare gebeurtenis, zonder te strooien met trauma's.
En ik zeg niet dat ze er niets aan overhoudt. Misschien onhoudt ze vooral dat ze bij haar moeder/ouders terecht kan.
Renske schreef:
15-09-2025 21:51
Ik zou vooral stoppen met het projecteren van jouw worstelingen waarbij er meer aan de hand was/is (ja, ik heb even het loepje gebruikt) op het kind van TO, en helemaal stoppen met kreten als 'levenslang trauma'. Dat is bullshit en schadelijk.

De dochter heeft iets naars meegemaakt. En daar kan het gewoon bij blijven, bij een nare gebeurtenis, zonder te strooien met trauma's.
En ik zeg niet dat ze er niets aan overhoudt. Misschien onhoudt ze vooral dat ze bij haar moeder/ouders terecht kan.
Ik heb nooit levenslang trauma gezegd of iets in die trant, en vind het flauw dat je na een paar berichten denkt te weten over wat er in mij omgaat.

Ik geef als advies dat het nuttig is om op signalen te blijven letten, en ik geef reden waarom ik dat adviseer. Daar mag je het niet mee eens zijn, en misschien is het overtrokken. Maar ik hou het juist genuanceerd en benadruk meerdere keren dat ze er net zo goed niks aan overhoudt. Nou ja dan kan ze mijn advies negeren toch? Ik probeerde het op een manier te brengen zodat ze het vanaf een andere hoek misschien kan bekijken, maar ik geef nergens aan dat mijn inzicht perse op toepassing moet zijn bij haar. Dus excuses als dat zo overkwam, dan heb ik me verkeerd verwoord.
Je dochter heeft het goed gedaan en jij hebt het goed gedaan. Ze voelt zich veilig bij jou, want ze kwam het meteen vertellen.

Let op haar, maar vooral ook op jezelf. Zoals iemand al zei, de reactie van de omgeving kan erger zijn dan wat ze heeft meegemaakt. Als zij voelt dat jij er emotioneel onder bent en er verdrietig van wordt heb je kans dat ze de volgende keer als ze ergens mee zit, niet naar je toe komt, omdat ze je niet verdrietig wil maken.

Verder inderdaad gewoon jullie routine volgen, dan maak je het voor haar minder groot.

En eventueel een voorleesboekje halen, voor over een paar weken, met dat haar lijf van haar is. Die heb je ongetwijfeld ook op peuter/kleuterniveau. Ze heeft nu goed gehandeld door het meteen te vertellen, dus ze weet het wel.
Toch is het fijn om het soms ook op een neutrale manier te horen, of te bevestigen dat ze het goed gedaan heeft. Zonder er de nadruk op te leggen.
Airysuit schreef:
15-09-2025 22:03
Ik heb nooit levenslang trauma gezegd of iets in die trant, en vind het flauw dat je na een paar berichten denkt te weten over wat er in mij omgaat.

Ik geef als advies dat het nuttig is om op signalen te blijven letten, en ik geef reden waarom ik dat adviseer. Daar mag je het niet mee eens zijn, en misschien is het overtrokken. Maar ik hou het juist genuanceerd en benadruk meerdere keren dat ze er net zo goed niks aan overhoudt. Nou ja dan kan ze mijn advies negeren toch? Ik probeerde het op een manier te brengen zodat ze het vanaf een andere hoek misschien kan bekijken, maar ik geef nergens aan dat mijn inzicht perse op toepassing moet zijn bij haar. Dus excuses als dat zo overkwam, dan heb ik me verkeerd verwoord.
Ik zie het, een verkeerde samenvatting van mij. Was een reactie op dat je er na jarenlange therapie nog steeds de restanten van ervaart. Het leek mij goed om dat voor TO in perspectief te plaatsen.
Wat heb je ontzettend goed gehandeld! Kan me voorstellen dat nu de avond valt alles je pas echt aanvliegt.

Ken je Iva Bicanic?
Hier bv een interview; https://www.linda.nl/persoonlijk/zedenr ... -misbruik/

Mocht je het gevoel hebben vanavond nog iets te ‘moeten’ doen lees dan eens wat publicaties van haar/het CSG mbt misbruik bij kinderen. Ze geeft heel duidelijke adviezen en is (vind ik) ook zo lekker directief.

Was je contact met het CSG fijn? In onze regio zijn ze tegenwoordig 24/7 bereikbaar, misschien bij jou ook? Schroom dan niet om nóg eens te bellen als het je aanvliegt.

Ik wens je heel veel sterkte morgen en de komende tijd. :hug:
Wat erg dit maar ik denk niet dat je dit had kunnen voorkomen. Je kunt moeilijk heel de tijd achter je kind aan rennen in de speeltuin en dat zou ook niet nodig hoeven zijn. Een speeltuin hoort een veilige plek te zijn al heb ik als kind ook meerdere seksende stelletjes betrapt in de speeltuin.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven