Geld & Recht alle pijlers

Familielid ligt niet aanspreekbaar in het ziekenhuis

16-09-2025 12:49 401 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo allemaal. Hier komt altijd goed advies dus ik hoop dat iemand ons kan helpen. Een familielid ligt niet aanspreekbaar in het ziekenhuis. Dit kan mogelijk weken gaan duren. We willen de zaken goed regelen zodat het familielid niet bij wakker worden in bijvoorbeeld financiele problemen zit. We kunnen niet bij de bankrekening, we kunnen niet in de telefoon, we kunnen niet in de mailbox en ga zo maar door. Ik heb wat telefoontjes gepleegd en sommige instanties geven mondjesmaat informatie maar overal loop je tegen de "privacy" aan. Ik snap het maar deze persoon kan niets dus kan ook geen toestemming geven. Hoe kunnen we dit aanpakken of zijn er instanties die hierbij kunnen helpen? Het ziekenhuis komt ook niet verder dan het advies om te blijven bellen en te hopen op de goodwill van een medewerker die je bij een instantie aan de telefoon krijgt maar dat is ook niet erg substantieel vrees ik. Alvast heel erg bedankt voor het advies.
Laylamum schreef:
16-09-2025 19:29
Huh? In wat voor wereld valt iemand die wekenlang niet aanspreekbaar is niet onder langdurig?
Als iemand zo lang onder is, kun je echt niet verwachten dat hij ook zomaar weer wakker wordt en fluitend zn eigen administratie weer oppakt.

TO: heel veel sterkte. Dit zal waarschijnlijk een lang en zwaar traject worden voor diegene die het betreft en diegenen die er dicht omheen staan.
Mogelijk weken is misschien een paar weken. Helemaal niet zeker of het echt een paar weken zijn, Dat kunnen ook een paar dagen zijn. Mogelijk maanden is een ander verhaal.
ladadieladieda schreef:
16-09-2025 19:50
Precies, dat is de ellende die je voor wil zijn. Een kennis heeft exact dit gehad: langdurig ziek (intensive care) en niet aanspreekbaar. Zorgverzekering op achterstand gekomen, niet meer verzekerd, drama. Na ruim een jaar weer in staat tot handelen en erachter gekomen dat ze een schuld had bij de zorgverzekering van over de €10.000,-.
Wat zou zij blij zijn geweest als 1 van haar familieleden de boel had opgepakt.
Sorry, maar hoe kan de schuld bij een zorgverzekering in een jaar oplopen tot 10.000 euro?

Ook omdat het op een gegeven moment via de werkgever gaat lopen. Of uitkeringsinstantie.
paradise wijzigde dit bericht op 16-09-2025 19:56
6.99% gewijzigd
ladadieladieda schreef:
16-09-2025 19:50
Precies, dat is de ellende die je voor wil zijn. Een kennis heeft exact dit gehad: langdurig ziek (intensive care) en niet aanspreekbaar. Zorgverzekering op achterstand gekomen, niet meer verzekerd, drama. Na ruim een jaar weer in staat tot handelen en erachter gekomen dat ze een schuld had bij de zorgverzekering van over de €10.000,-.
Wat zou zij blij zijn geweest als 1 van haar familieleden de boel had opgepakt.
blijkbaar is dat voor sommigen hier geen enkel probleem.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Paradise schreef:
16-09-2025 19:52
Sorry, maar hoe kan de schuld bij een zorgverzekering in een jaar oplopen tot 10.000 euro?

Ook omdat het op een gegeven moment via de werkgever gaat lopen. Of uitkeringsinstantie.
Wat denk jij dat een dagje op de IC kost?
Yavanna schreef:
16-09-2025 20:01
Wat denk jij dat een dagje op de IC kost?
Je blijft gewoon verzekerd hè. Ondanks niet betalen.
Paradise schreef:

Ze lag in het ziekenhuis en de zorgverzekeraar vond dat ze niet meer verzekerd was omdat ze de premie niet meer betaald had.

Misschien is het nu anders, maar haar werkgever had toentertijd niet die betalingen overgenomen.
dweedledee schreef:
16-09-2025 19:29
Het gaat niet alleen om de financiële achterstand. Een energieleverancier zal bij wanbetaling afsluiten. Een verzekering wordt geroyeerd na wanbetaling. Na drie maanden huurachterstand kan er ontbinding van de overeenkomst worden aangevraagd bij de kantonrechter. Dat soort dingen. Dat moet je willen voorkomen.
Als je in coma ligt en bovendien de verhuurder hebt geïnformeerd dat je eraan werkt (bijvoorbeeld door aanvraag bewind) dan gaat een kantonrechter echt geen ontbinding toewijzen hoor.
Idem voor andere instanties, zolang je informeert en eraan werkt loopt het zo'n vaart echt niet.
dubbel
summertje wijzigde dit bericht op 16-09-2025 20:30
99.11% gewijzigd
Dat was vroeger inderdaad anders geregeld. Nu wordt er na een maand of zes via het CAK geïncasseerd. Dat is dan een bestuursrechtelijke premie. En vaak wordt de aanvullende verzekering stopgezet. Je betaalt dan een hogere premie voor de basisverzekering. Via werkgever of uitkeringsinstantie. Je staat dan wel te boek als iemand waarvan een verzekering is geroyeerd. En dat levert weer problemen op bij het afsluiten van andere verzekeringen. Kortom; gezeik wat je niet moet willen.
Summertje schreef:
16-09-2025 20:26
Als je in coma ligt en bovendien de verhuurder hebt geïnformeerd dat je eraan werkt (bijvoorbeeld door aanvraag bewind) dan gaat een kantonrechter echt geen ontbinding toewijzen hoor.
Idem voor andere instanties, zolang je informeert en eraan werkt loopt het zo'n vaart echt niet.

Wie zegt dat? Jouw onderbuikgevoel? Want daar hebben we niet zoveel aan natuurlijk.
ladadieladieda schreef:
16-09-2025 20:06
Ze lag in het ziekenhuis en de zorgverzekeraar vond dat ze niet meer verzekerd was omdat ze de premie niet meer betaald had.

Misschien is het nu anders, maar haar werkgever had toentertijd niet die betalingen overgenomen.
Maar dit kan in Nederland helemaal niet.

Dus het plan van sommige mensen is om door iemands persoonlijke spullen te gaan op basis van persoonlijke informatie?

Terwijl de feiten anders liggen: de meeste mensen hebben ook na een paar maanden niets betalen niet ineens enorme schulden.

Ik hoop in mijn geval wel dat er in ieder geval iemand is die verstand van zaken heeft alvorens mijn huis overhoop te halen.
Paradise schreef:

Omdat je dan niet meer verzekerd bent, maar de verzekering in eerste instantie nog wel de rekening betaalt. Die ze vervolgens weer op jou verhalen.

Leuk dat bij jou alles wel doorloopt, maar als ik ooit voor deze keuze kom te staan, kies ik er ook voor om dingen voor iemand te gaan regelen. Mocht diegene dan later boos op me worden, het zij zo. Liever boos zonder overige ellende dan boos omdat iemand flink in de problemen zit.
En nee, dat betekent niet per se dat je op dag twee in iemands nachtkastje gaat zitten graven.
Voor iemand die schulden heeft gehad, vind ik je best onnozel overkomen eigenlijk.
dweedledee schreef:
16-09-2025 20:28
Wie zegt dat? Jouw onderbuikgevoel? Want daar hebben we niet zoveel aan natuurlijk.
Omdat de kantonrechter een afweging moet maken en ontbinding van de huurovereenkomst niet opweegt tegen een verhuurder die een paar maanden langer op z'n geld moet wachten.
Summertje schreef:
16-09-2025 20:33
Omdat de kantonrechter een afweging moet maken en ontbinding van de huurovereenkomst niet opweegt tegen een verhuurder die een paar maanden langer op z'n geld moet wachten.
Een kantonrechter zal inderdaad niet ontbinden nee. Maar die “andere instanties” dan? Want je bent nogal stellig. Dus leg eens uit?
dweedledee schreef:
16-09-2025 20:37
Een kantonrechter zal inderdaad niet ontbinden nee. Maar die “andere instanties” dan? Want je bent nogal stellig. Dus leg eens uit?
Die willen hun geld. Dus als zij een klant hebben die normaal gesproken goed betaalt hebben ze er veel meer aan om die klant te houden, dan om nu allerlei extra kosten te maken. Nog los van het menselijke aspect. Je moet natuurlijk wel pro actief zijn en laten zie dat er actie wordt ondernomen. Verder zou je bij een energiemaatschappij bijvoorbeeld ook meteen kunnen bespreken of je tijdelijk naar het 'leegstandstarief' kunt.

Aanvulling: ze krijgen hun geld wel he, ze moeten alleen iets langer wachten.
summertje wijzigde dit bericht op 16-09-2025 20:43
5.94% gewijzigd
Maar ik begrijp dat jij hele andere ervaringen hebt Dweedledee?
nausicaa schreef:
16-09-2025 20:31
Omdat je dan niet meer verzekerd bent, m ... verhalen.

Leuk dat bij jou alles wel doorloopt, maar als ik ooit voor deze keuze kom te staan, kies ik er ook voor om dingen voor iemand te gaan regelen. Mocht diegene dan later boos op me worden, het zij zo. Liever boos zonder overige ellende dan boos omdat iemand flink in de problemen zit.
En nee, dat betekent niet per se dat je op dag twee in iemands nachtkastje gaat zitten graven.
Je blijft gewoon verzekerd.

En dan maar boos? Vind ik nogal simpel gesteld.

Zeker omdat de problemen vaak gewoon te overzien zijn.

Bij mij loopt niet alles door trouwens. Bij lange na niet.
paradise wijzigde dit bericht op 16-09-2025 20:51
11.35% gewijzigd
nausicaa schreef:
16-09-2025 20:31
Omdat je dan niet meer verzekerd bent, maar de verzekering in eerste instantie nog wel de rekening betaalt. Die ze vervolgens weer op jou verhalen.

ja precies, dan maar boos hoor.
dweedledee schreef:
16-09-2025 20:33
Voor iemand die schulden heeft gehad, vind ik je best onnozel overkomen eigenlijk.
Zo kennen we je weer. Met je domme gescheld.

En ja, ik heb ervaring, dus ik vind dat ik er wel wat zinnigs over te melden heb.
Summertje schreef:
16-09-2025 20:42
Die willen hun geld. Dus als zij een klant hebben die normaal gesproken goed betaalt hebben ze er veel meer aan om die klant te houden, dan om nu allerlei extra kosten te maken. Nog los van het menselijke aspect. Je moet natuurlijk wel pro actief zijn en laten zie dat er actie wordt ondernomen. Verder zou je bij een energiemaatschappij bijvoorbeeld ook meteen kunnen bespreken of je tijdelijk naar het 'leegstandstarief' kunt.

Aanvulling: ze krijgen hun geld wel he, ze moeten alleen iets langer wachten.
maar daarvoor moet je wel in iemands huis op zoek gaan naar gegevens. Bellen met Essent dat mevr Rosanna in coma ligt en even niet kan betalen, gaat echt niet werken zonder klantennummer of zo hoor.
Paradise schreef:
16-09-2025 20:48
Zo kennen we je weer. Met je domme gescheld.

En ja, ik heb ervaring, dus ik vind dat ik er wel wat zinnigs over te melden heb.
Oei wat een korte teentjes weer. En kom zeg, schelden? Onnozel is gewoon een bijvoegelijk naamwoord. Schelden is echt iets anders. Niet zo overdrijven.

Als ex-schuldenaar zou je echt moeten weten hoe snel dingen uit de klauwen kunnen lopen.
rosanna08 schreef:
16-09-2025 20:49
maar daarvoor moet je wel in iemands huis op zoek gaan naar gegevens. Bellen met Essent dat mevr Rosanna in coma ligt en even niet kan betalen, gaat echt niet werken zonder klantennummer of zo hoor.
Je hebt toch haar adres? Natuurlijk willen ze het liefst een klantnummer, zeker als je dingen wilt wijzigen, maar het is niet zo dat ze helemaal niks kunnen.

Ja, dan moet je weten dat ze bij Essent zit, maar dat staat sowieso op de herinnering/aanmaning.

En ik vind ook niet dat je niks mag onderzoeken, maar iemand z'n mail of telefoon in vind ik wel ver gaan.
summertje wijzigde dit bericht op 16-09-2025 20:57
19.29% gewijzigd
Wat een reacties! Wij willen dus wel iets doen en ik weet zeker dat familielid dat zal waarderen gelukkig. Waarom doen sommige mensen zo hysterisch over privacy? Ik zou alleen maar bij zijn als iemand iets doet als ik in deze situatie komt. Wat verberg je in je telefoon als niemand anders er in mag kijken?

We zijn net in het ziekenhuis geweest en we hebben van de behandelend arts een verklaring gekregen waarin met naam en geboortedatum staat dat familielid is opgenomen op de intensive care sinds een bepaalde datum. Hiermee gaan we in ieder geval woningbouwvereniging, telefoonmaatschappij, verzekering en energie- en watermaatschappij benaderen en vragen wat de mogelijkheden zijn zonder dat bewind direct noodzakelijk is. De tip voor het wijkteam vind ik ook een goeie. Volgens mij wordt bij problemen namelijk vaak het wijkteam ingeschakeld. Zo maar gaan betalen is ook niet handig want wie weet is het inderdaad periodiek ingesteld, dat moeten we dan gaan uitvinden.

Ik heb het over weken maar als familielid hier uitkomt zal ook lange revalidatie nodig zijn. Financiele zaken regelen zal denk ik niet het eerste zijn dat prioriteit krijgt. Dus misschien start ik toch alvast met een aanvraag voor bewind.

Ik denk dat sommige mensen onderschatten hoe snel je in de problemen komt en de kosten oplopen, gigantisch oplopen zelfs. Dat gun je toch niemand? Post ophalen gaan we zeker doen maar het meeste komt helaas niet meer per post maar per e-mail en berichtenbox en daar kunnen we niet bij.
Summertje schreef:
16-09-2025 20:55
Je hebt toch haar adres? Natuurlijk willen ze het liefst een klantnummer, zeker als je dingen wilt wijzigen, maar het is niet zo dat ze helemaal niks kunnen.

Ja, dan moet je weten dat ze bij Essent zit, maar dat staat sowieso op de herinnering/aanmaning.

En ik vind ook niet dat je niks mag onderzoeken, maar iemand z'n mail of telefoon in vind ik wel ver gaan.
En een aanvulling: eigenlijk probeerde ik vooral de ergste paniek weg te halen dat je 'direct' je huis wordt uitgezet of afgesloten van energie etc.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven