De wolf in Nederland

20-12-2022 17:46 2505 berichten
De wolf....

Mooie aanwinst in Nederland of oppassen geblazen?

(volgens mij was er al een topic over, maar door een bug kan ik alleen de eerste twee blz. van actueel zien)

De wolf is in Nederland

Totaal aantal stemmen: 318

een mooie aanwinst (43%)
oppassen geblazen (31%)
allebei (22%)
anders (leg uit) (4%)
Alle reacties Link kopieren Quote
Amaryllis schreef:
17-09-2025 22:52
Hoewel ik ook denk dat de formulering niet zo handig was, snap ik wel wat je bedoelt. Ik ken iemand die is aangereden op een weg waar die persoon al meermaals over geklaagd bij de gemeente (te hard rijden/gevaarlijke situaties). Het was natuurlijk ook erg geweest als het slachtoffer iemand was die zelf ook weleens te hard rijd of tegen aanpassing was, maar het voelde wel extra cru dat juist die bezorgde persoon de sjaak was.
Ja zoiets bedoelde ik inderdaad. Ik dacht er zelf nog over om het aan de hand van een verkeersvoorbeeld (bijv gordel omdoen) te verduidelijken, maar niet meer gedaan. En nogmaals: ik wil natuurlijk dat niemand aangevallen wordt.
Catan schreef:
18-09-2025 06:34
Omdat het één niet zonder het ander gaat, als die schuwe wolven die niemand ooit ziet en die netjes het wild beheren er zijn, dan zullen er ook altijd wolven zijn die niet in dat gebied blijven en zich niet zo netjes gedragen.
Dit denk ik ook.

En er zullen helaas ook altijd asociale idioten blijven die die beesten zullen blijven voeren omdat ze zo dan lekker dichtbij komen voor bijvoorbeeld een foto. Dat ga je gewoon nooit tegenhouden. Maar daarmee wordt natuurlijk ook bepaald (onnatuurlijk) gedrag aangeleerd.
Catan schreef:
18-09-2025 06:34
Omdat het één niet zonder het ander gaat, als die schuwe wolven die niemand ooit ziet en die netjes het wild beheren er zijn, dan zullen er ook altijd wolven zijn die niet in dat gebied blijven en zich niet zo netjes gedragen.
En dat gedrag is, als je er op tijd bij bent, prima af te leren.
thistle schreef:
18-09-2025 07:27
En dat gedrag is, als je er op tijd bij bent, prima af te leren.
Hoe dan? Op puppy-cursus met een wolf die ergens door NL zwerft?
Coniglio schreef:
18-09-2025 07:25
Dit denk ik ook.

En er zullen helaas ook altijd asociale idioten blijven die die beesten zullen blijven voeren omdat ze zo dan lekker dichtbij komen voor bijvoorbeeld een foto. Dat ga je gewoon nooit tegenhouden. Maar daarmee wordt natuurlijk ook bepaald (onnatuurlijk) gedrag aangeleerd.
Dat voeren moet gewoon een toegangsverbod opleveren. Nu mogen (of durven) de gewone mensen de natuur niet meer in in die gebieden.
Coniglio schreef:
18-09-2025 07:42
Hoe dan? Op puppy-cursus met een wolf die ergens door NL zwerft?
Daar is al lang over nagedacht, dat hoef ik niet te verzinnen. Maar bv dat paintballen. Als een wolf iets negatiefs meemaakt bij een schaap, dan legt hij de associatie en zal het schaap uit de weg gaan. Als een pup mensen tegenkomt en deze mensen gaan schreeuwen en boos doen, dan zal deze pup al vroeg leren dat mensen niet leuk zijn. Maar bij de meeste ontmoetingen gaan de mensen stilstaan, lieve geluidjes maken enz.
thistle schreef:
18-09-2025 07:44
Dat voeren moet gewoon een toegangsverbod opleveren. Nu mogen (of durven) de gewone mensen de natuur niet meer in in die gebieden.
Maar dit is toch wel een tikkie naief. Want mensen die willen voeren doen dat toch wel en zorgen dat ze niet gesnapt worden. Dit ga je nooit kunnen voorkomen. Ik denk niet dat de voerders momenteel met een doos frikandellen onder hun arm zich melden bij de boswachter.
Wat ik me afvraag: hoe gaat dat met subsidies nu grote stukken natuur niet meer toegankelijk zijn? Er was een paar jaar geleden veel gedoe over een stuk bos bij de Kroondomeinen dat drie maanden per jaar afgesloten was en dat er daarom geen subsidie meer mocht worden gegeven. Krijgen die gebieden die nu zijn afgesloten voor de wolf nog wel subsidie? Dat zou wel gek zijn ...
Coniglio schreef:
18-09-2025 07:51
Maar dit is toch wel een tikkie naief. Want mensen die willen voeren doen dat toch wel en zorgen dat ze niet gesnapt worden. Dit ga je nooit kunnen voorkomen. Ik denk niet dat de voerders momenteel met een doos frikandellen onder hun arm zich melden bij de boswachter.
Ja dat gebeurt zo ongeveer wel. Er lopen nu mensen met een doos frikandellen onder hun arm, aan het eind van de avond de parkeerplaats af. De boswachter staat ernaast en kan er gewoon niks aan doen. Het is namelijk niet verboden om eten mee te nemen.
thistle schreef:
18-09-2025 07:55
Wat ik me afvraag: hoe gaat dat met subsidies nu grote stukken natuur niet meer toegankelijk zijn? Er was een paar jaar geleden veel gedoe over een stuk bos bij de Kroondomeinen dat drie maanden per jaar afgesloten was en dat er daarom geen subsidie meer mocht worden gegeven. Krijgen die gebieden die nu zijn afgesloten voor de wolf nog wel subsidie? Dat zou wel gek zijn ...
Ik zou het juist de omgekeerde wereld vinden als die geen subsidie meer krijgen? Door slecht/ontbrekend beleid worden die gebieden gedwongen afgesloten en dan ook nog eens gestraft worden daarvoor door de subsidie te stoppen? Het beheer moet toch gewoon doorgaan? Dus die kosten lopen toch ook door.
Coniglio schreef:
18-09-2025 08:08
Ik zou het juist de omgekeerde wereld vinden als die geen subsidie meer krijgen? Door slecht/ontbrekend beleid worden die gebieden gedwongen afgesloten en dan ook nog eens gestraft worden daarvoor door de subsidie te stoppen? Het beheer moet toch gewoon doorgaan? Dus die kosten lopen toch ook door.
Het Kroondomein was op initiatief van de eigenaar (koning) maandenlang dicht. De stukken bos waar je niet in mocht vanwege de wolf was op last van de gemeente. Ik ben geen jurist, maar kan me indenken (en hoop voor de eigenaren) dat dat wel verschil uitmaakt.

Voor zover ik weet zijn er dit jaar ook geen volledige gebieden meer afgesloten toch?
Amaryllis schreef:
18-09-2025 10:27
Het Kroondomein was op initiatief van de eigenaar (koning) maandenlang dicht. De stukken bos waar je niet in mocht vanwege de wolf was op last van de gemeente. Ik ben geen jurist, maar kan me indenken (en hoop voor de eigenaren) dat dat wel verschil uitmaakt.

Voor zover ik weet zijn er dit jaar ook geen volledige gebieden meer afgesloten toch?
Jawel, er zijn kleine gebieden volledig afgesloten. En op de Utrechtse Heuvelrug is toch het dringende advies om er niet in het bos te gaan wandelen.
Die subsidies krijg je onder voorwaarde van openstelling. Openstelling kost namelijk ook geld en tijd door onderhoud aan paden, parkeermogelijkheid, handhaving, educatie, bordjes enz. Menig terreinbeheerder vindt het prima als zijn terrein wordt afgesloten denk ik maar zo. Als de geldstroom dan maar wel blijft komen.
De schaapsherder van de kudde op de Ginkelse Heide bij Ede was afgelopen jaren regelmatig in het nieuws omdat hij zo zorgvuldig zijn kudde beschermt. Extra hoge rasters bij het nachtverblijf, s avonds nog even een check, hij heeft al een keer een wolf van een schaap afgetrapt. Toch zijn daar vannacht 15 schapen doodgebeten. Zo zonde, dat dit nu gebeurt bij iemand die zo goed zijn best lijkt te doen.
Amaryllis schreef:
17-09-2025 23:01
Hier ben ik het heel erg mee eens trouwens. Als ik mezelf in een hokje moet stoppen ben ik meer pro dan anti wolf, maar pro-wolf is niet automatisch ook anti-beheer.
Nou dit dus. En pro-wolf betekent ook niet dat je het oké vindt dat er incidenten zijn en dat er (klein)vee wordt aangevallen. Ik zou dat ook het liefste voorkomen, maar ik wil graag meedenken in dat er meer opties zijn dan afschieten. Als het Echt niet anders kan ben ik daar niet op tegen. Ik hoop alleen niet dat zo’n wolf een probleem werd door menselijk toedoen door dozen frikandellen en meer van zulks.

Want er moet toch iets zijn in ons land waardoor het hier wel uit de hand loopt richting mensen qua niet schuw gedrag en in andere landen niet. Ik vind dat heel raar. Er moet iets zijn wat ze als positief zien.
Stressed is just desserts spelled backwards
Coniglio schreef:
18-09-2025 07:51
Hoezo zouden mensen ook bij een verbod per se willen blijven voeren? En zorgen dat ze niet gesnapt worden? Alleen maar voor een foto?

Meestal doen dingen mensen stiekem en tegen een verbod in als het hen zelf voordeel oplevert.

In het geval van die wolven is er bijna geen voordeel voor de persoon die voert. Ik denk dat hier wel degelijk iets aan te doen is (aan dat voeren).
thistle schreef:
18-09-2025 14:41
Jawel, er zijn kleine gebieden volledig afgesloten. En op de Utrechtse Heuvelrug is toch het dringende advies om er niet in het bos te gaan wandelen.
Die subsidies krijg je onder voorwaarde van openstelling. Openstelling kost namelijk ook geld en tijd door onderhoud aan paden, parkeermogelijkheid, handhaving, educatie, bordjes enz. Menig terreinbeheerder vindt het prima als zijn terrein wordt afgesloten denk ik maar zo. Als de geldstroom dan maar wel blijft komen.
Ah dat wist ik niet, dat er wat gebieden afgesloten zijn. Is dat op initiatief van de eigenaar of van een gemeente? Want een klein gebiedje afsluiten schijnt weinig zoden aan de dijk te zetten.

Vorig jaar hebben ze de halve Treek dichtgegooid, zodat de wolven een plek hadden waar ze zich ongestoord terug kunnen trekken. Ik las achteraf ergens (weet niet meer waar) dat zelfs dat gebied achteraf niet groot genoeg was om dat te bereiken. Mede daarom staan er dit jaar alleen waarschuwingsborden op de heuvelrug, ipv dat ze het bos 'op slot' gooien. Dat er dan wat minder mensen komen zal de subsidie niet in de weg staan lijkt me/hoop ik.

Sowieso vraag ik me af of er iemand is die omdraait bij het zien van dat bord. Of je wil geen risico lopen en mijdt het bos al langer, of je hebt geen keuze / wil dat risico wel nemen, en dan lijkt het me sterk dat je van gedachten veranderd door zo'n bord..
Amaryllis schreef:
18-09-2025 19:39
Sowieso vraag ik me af of er iemand is die omdraait bij het zien van dat bord. Of je wil geen risico lopen en mijdt het bos al langer, of je hebt geen keuze / wil dat risico wel nemen, en dan lijkt het me sterk dat je van gedachten veranderd door zo'n bord..
Niet iedereen is op de hoogte of bezig met waar precies wolven lopen.

Ik woon in de Randstad en ging vroeger regelmatig weleens wandelen op de Heuvelrug. Dat kon tot een paar jaar geleden nog prima. Als ik het zo teruglees vestigde pas in 2023 wolven zich op de Heuvelrug.

Dat is kort geleden.
Paradise schreef:
18-09-2025 18:15
In het geval van die wolven is er bijna geen voordeel voor de persoon die voert. Ik denk dat hier wel degelijk iets aan te doen is (aan dat voeren).
Zeker wel. Het zijn vooral mensen die een mooie foto willen hebben. Of ze vinden het gewoon heel stoer en leuk.
Net zoals dat er mensen zijn die wilde zwijnen voeren (ook zo slim).
Stressed is just desserts spelled backwards
Maleficent schreef:
18-09-2025 15:03

Want er moet toch iets zijn in ons land waardoor het hier wel uit de hand loopt richting mensen qua niet schuw gedrag en in andere landen niet. Ik vind dat heel raar. Er moet iets zijn wat ze als positief zien.
Nederland is een druk bevolkt land met weinig natuurgebieden. Hierbij nu zo’n 150 ( ?) wolven, zorgt gewoon al voor gewenning. De wolven zien en ruiken dagelijks mensen en leren dat ze daar niets van te vrezen hebben.

Daar is geen knakworst voor nodig.
tinydancer schreef:
18-09-2025 22:02
Nederland is een druk bevolkt land met weinig natuurgebieden. Hierbij nu zo’n 150 ( ?) wolven, zorgt gewoon al voor gewenning. De wolven zien en ruiken dagelijks mensen en leren dat ze daar niets van te vrezen hebben.

Daar is geen knakworst voor nodig.
Inderdaad.
We hebben blijkbaar wolvenkenners in ons midden.

Maar:

"Soms wordt verondersteld dat wolven in dichtbevolkte gebieden logischerwijs tam worden, doordat ze regelmatig mensen tegenkomen. Dat is echter niet wat we zien in ons onderzoek", vertelt ecoloog Dries Kuijper van het Poolse Mammal Research Institute in Vroege Vogels.
Sowieso een vreemd argument, van dat drukbevolkte:

Er zijn zoveel (zoog)dieren die er vandoor gaan zodra ze een mens zien. En toch al heel lang in Nederland leven.

Die angst (of juist het ontbreken van angst) is instinct he.
Amaryllis schreef:
18-09-2025 19:39
Zelf ga ik vanwege deze adviezen niet meer het bos in. Wel heel jammer want hardlopen in het bos was mijn favoriete hobby. Nu staan er overal matrixborden en het uitdrukkelijke advies om niet te hardlopen in het bos. Dus voor mij werken ze wel en volgens mij voor heel veel mensen. De horeca in de Heuvelrug heeft ook veel minder bezoekers.

Gelukkig woon ik in Zuid-Holland en heb mij terrein nu verplaatst naar de duinen. Dit zal nog wel een jaar of twee kunnen maar volgens de prognose van Bij12 zullen daar binnenkort ook de wolven verschijnen.
Paradise schreef:
18-09-2025 23:17
We hebben blijkbaar wolvenkenners in ons midden.

Maar:

"Soms wordt verondersteld dat wolven in dichtbevolkte gebieden logischerwijs tam worden, doordat ze regelmatig mensen tegenkomen. Dat is echter niet wat we zien in ons onderzoek", vertelt ecoloog Dries Kuijper van het Poolse Mammal Research Institute in Vroege Vogels.
Tja, dan kun je ‘wolven-expert’ zijn, ingehuurd door een of ander Pools instituut en onderzoek doen ‘diep in de oerbossen van Polen’ maar dat maakt je nog geen expert in het leven met een wolf in je directe woonomgeving hier in Nederland. Die twee omgevingen zijn niet te vergelijken en wat verwacht deze man nou toch ineens? Die vind het maar wat raar dat mensen in Nederland hun hond los laten lopen in een bos ‘want dat zouden mensen in het buitenland nooit doen!’.

Nou en, ik woon niet in het buitenland, ik woon hier op de UH, ik heb een hond aangeschaft om daar o.a. lekker mee te lopen, van de huisarts kreeg ik jaren geleden het advies om veel buiten in het groen te lopen en nu lopen die beesten link, rechts, boven en onder en staan er matrixborden en boa’s die me vertellen daar niet (met de hond) te komen.
Poep, wie heeft jou gescheten?
louise1 schreef:
19-09-2025 09:08
Tja, dan kun je ‘wolven-expert’ zijn, ingehuurd door een of ander Pools instituut en onderzoek doen ‘diep in de oerbossen van Polen’ maar dat maakt je nog geen expert in het leven met een wolf in je directe woonomgeving hier in Nederland. Die twee omgevingen zijn niet te vergelijken en wat verwacht deze man nou toch ineens? Die vind het maar wat raar dat mensen in Nederland hun hond los laten lopen in een bos ‘want dat zouden mensen in het buitenland nooit doen!’.

Nou en, ik woon niet in het buitenland, ik woon hier op de UH, ik heb een hond aangeschaft om daar o.a. lekker mee te lopen, van de huisarts kreeg ik jaren geleden het advies om veel buiten in het groen te lopen en nu lopen die beesten link, rechts, boven en onder en staan er matrixborden en boa’s die me vertellen daar niet (met de hond) te komen.
Tja. Honden. Gezien de vele bijtincidenten jaarlijks met honden is het ook een beetje de vraag of loslopende honden wel gewenst zijn.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven