De wolf in Nederland
vrijdag 19 september 2025 om 09:34
Er zijn geen recente studies of data voor handen om te zeggen dat er in 2024/2025 nog steeds 150.000 duizend bijtincidenten zijn. Dat getal is al een decennium oud geloof ik. Hoeveel bijt en krasincidenten zijn er eigenlijk bij katten vraag ik me ineens af. Wordt dat bijgehouden?
Ik denk ook niet dat die meeste van die beten komen van loslopende honden in een bos of heide en die lukraak naar een mens toe rennen om te bijten. Ik vermoed dat die vooral komen van honden die de dierenarts (assistent) bijten, de postbezorger die "ineens' het terrein op loopt, kinderen die aan de staart of oren trekken of het dier vol pleisters en stickertjes plakken, mensen die per ongeluk op de staart gaan staan. Dat soort dingen.
Ik denk ook niet dat die meeste van die beten komen van loslopende honden in een bos of heide en die lukraak naar een mens toe rennen om te bijten. Ik vermoed dat die vooral komen van honden die de dierenarts (assistent) bijten, de postbezorger die "ineens' het terrein op loopt, kinderen die aan de staart of oren trekken of het dier vol pleisters en stickertjes plakken, mensen die per ongeluk op de staart gaan staan. Dat soort dingen.
louise1 wijzigde dit bericht op 19-09-2025 13:51
Reden: nul vergeten
Reden: nul vergeten
0.07% gewijzigd
Poep, wie heeft jou gescheten?
vrijdag 19 september 2025 om 13:07
Er is 2 weken geleden nog een man doodgebeten. Als je puur kijkt naar de statistieken dan heb je nog steeds meer kans dat je door een hond gedood wordt dan een wolf. Maar dan ligt het altijd aan de opvoeding en doooorrrrrr. Niemand lijkt daar echt wakker van te liggen.louise1 schreef: ↑19-09-2025 09:34Er zijn geen recente studies of data voor handen om te zeggen dat er in 2024/2025 nog steeds 15.000 duizend bijtincidenten zijn. Dat getal is al een decennium oud geloof ik. Hoeveel bijt en krasincidenten zijn er eigenlijk bij katten vraag ik me ineens af. Wordt dat bijgehouden?
En natuurlijk worden katten niet gemonitord. Ze kunnen lelijk krabben en bijten maar dat is niet levensgevaarlijk. Tenzij ze rabies dragen. Maar dat geldt voor meer kleine dieren.
Stressed is just desserts spelled backwards
vrijdag 19 september 2025 om 13:27
Uiteraard is die kans statistisch groter want er zijn veel meer honden dan wolven en er zijn veel meer hond-mensinteracties dan wolf-mensinteracties. De meeste hondenbeten zijn overigens ook niet levensgevaarlijk. Heb Chatgpt er even naar gevraagd:Maleficent schreef: ↑19-09-2025 13:07Er is 2 weken geleden nog een man doodgebeten. Als je puur kijkt naar de statistieken dan heb je nog steeds meer kans dat je door een hond gedood wordt dan een wolf. Maar dan ligt het altijd aan de opvoeding en doooorrrrrr. Niemand lijkt daar echt wakker van te liggen.
En natuurlijk worden katten niet gemonitord. Ze kunnen lelijk krabben en bijten maar dat is niet levensgevaarlijk. Tenzij ze rabies dragen. Maar dat geldt voor meer kleine dieren.
Er zijn geen recente officiële cijfers die exact aangeven hoeveel mensen in Nederland jaarlijks sterven door een hondenbeet. Wel zijn er geschatte cijfers en historische data:
Er wordt geschat dat er ongeveer 1 dode per jaar valt door een hondenaanval in Nederland.
NVPC
+1
In de periode 2010‑2019 kwamen er volgens VeiligheidNL vijf mensen om het leven door hondenbeten.
NOS
+1
In de grotere tijdspanne 1982‑2007 waren er 29 dodelijke bijtincidenten geregistreerd.
Letselschade.NU
+1
Als je wil, kan ik proberen recentere cijfers (de laatste paar jaren) op te zoeken om te zien of dit aantal verandert is. Wil je dat ik dat doe?
Je zei:
ja
ChatGPT zei:
Ik heb gekeken, maar ik kon geen recente bevestigde cijfers vinden die aangeven dat er in Nederland méér dan ongeveer 1 dodelijk hondenbeetincident per jaar zijn. Hier is wat ik wél kon achterhalen:
Volgens de Koninklijke Hondenbescherming en deskundigen wordt geschat dat er in Nederland jaarlijks ongeveer één dodelijk bijtincident is.
NVPC
+2
NU.nl
+2
Er is geen landelijk, uniform geregistreerd systeem dat alle ernstige bijtincidenten of doden consequent bijhoudt, dus de schatting moet met enige voorzichtigheid genomen worden.
NU.nl
+1
Tussen oktober 2021 en augustus 2023 registreerden plastisch chirurgen in Nederland “ongeveer honderd ernstige bijtincidenten” (niet per se dodelijk).
NU.nl
vrijdag 19 september 2025 om 13:51
Excuus, een nul vergeten. Ik zal het aanpassen in het andere bericht. Uiteraard (helaas) is er meer dan één persoon die zwaar gewond raakt van een hondenbeet. Ik heb nergens iets anders dan dat beweerd toch? Snap niet zo goed waarom je daar over begint?
vrijdag 19 september 2025 om 13:54
Ik was dus per ongeluk vergeten een nul te zetten maar het getal van 150.000 is dus van een vrij oude studie. Er zijn geen recente cijfers.
vrijdag 19 september 2025 om 13:58
vrijdag 19 september 2025 om 14:26
Ik vind het opvallend dat iemand ageert tegen wolven maar de hond wel los laat lopen.
Ik heb daar als wandelaar ook geen behoefte aan. En helemaal risicoloos zijn honden ook niet.
Dit in tegenstelling tot hanen of fictieve leeuwen en witte haaien.
vrijdag 19 september 2025 om 14:26
vrijdag 19 september 2025 om 20:49
Ik houd me (helaas) al tijden aan het advies om het bos te mijden met kleine kinderen. Ik bedoelde dat ik me afvroeg of mensen die vanuit bijvoorbeeld Maastricht komen rijden voor een dagje Pyramide zouden omdraaien als ze na 2 uur rijden opeens zo'n bord zien staan. Maar zoals iemand anders al aangaf weet een groot deel van Nederland helemaal niet in welke gebieden er wolven wonen en ook niet welke bossen bij Zeist/Leusden/Den Treek horen.Steven1980 schreef: ↑19-09-2025 07:54Zelf ga ik vanwege deze adviezen niet meer het bos in. Wel heel jammer want hardlopen in het bos was mijn favoriete hobby. Nu staan er overal matrixborden en het uitdrukkelijke advies om niet te hardlopen in het bos. Dus voor mij werken ze wel en volgens mij voor heel veel mensen. De horeca in de Heuvelrug heeft ook veel minder bezoekers.
Gelukkig woon ik in Zuid-Holland en heb mij terrein nu verplaatst naar de duinen. Dit zal nog wel een jaar of twee kunnen maar volgens de prognose van Bij12 zullen daar binnenkort ook de wolven verschijnen.
Terechte opmerking, want ik ben zelf ook wel eens onverwacht op een kudde paarden gestuit in een ander deel van het land.
Dan helpt zo'n bord langs de hoofdwegen natuurlijk wel om je daar bewust(er) van te maken.
vrijdag 19 september 2025 om 21:02
Ik vind het wel relevant. Niet om honden en wolven te vergelijken, maar wel als onderdeel van een bredere vraag: welke risico's vinden we als samenleving aanvaardbaar?
Er zijn heel veel dingen waarvan we weten dat ze een kans geven op ongelukken of ziekte met potentieel dodelijke afloop: roken en alcohol, deelnemen aan het verkeer, honden, seks hebben (SOA's), etc. Die kans is niet voor elk 'ding' even groot en de gevolgen ook niet. Ook verschilt het hoe makkelijk of moeilijk je dat risico kunt verkleinen.
Auto's bijvoorbeeld zijn in feite best gevaarlijk, maar bieden zoveel voordelen dat we een bepaald aantal verkeersdoden per jaar voor lief nemen. Idem voor honden: die kunnen best gevaarlijk zijn, zeker voor kleine kinderen. We hebben echter een lange historie in het samenleven met honden en ze bieden meerwaarde als gezelschapsdier, hulphond of werkhond. Dus mag je ze zonder al te veel beperkingen als huisdier houden. Als er excessen zijn dan wordt het beleid aangepast, vaak met meer regulering. Denk aan het verbieden van bepaalde hondenrassen na meerdere ernstige bijtincidenten.
Het probleem met de wolf is volgens mij nou net dat we niet goed weten hoe groot het risico precies is (er is pas sinds kort een grote populatie, met (gelukkig) nog weinig incidenten) én de meningen behoorlijk verdeeld zijn over de meerwaarde die ze bieden. Een deel van de samenleving vindt wolven zo'n toevoeging dat ze een aantal bijtincidenten en wellicht af en toe een dode zouden accepteren (net als dus met honden en auto's). Als je die meerwaarde niet ziet, dan vindt je dat waarschijnlijk onacceptabel. En dat is dan nog even los van allerlei praktische vraagstukken, zoals de beschermde status van wolven en hoe ingewikkeld het blijkt om er eentje (legaal) af te schieten.
vrijdag 19 september 2025 om 21:10
Ok, heel goed punt. Ik ben het met je eens. En waai dus met de winden mee, maar dat mag de pret niet drukken.Amaryllis schreef: ↑19-09-2025 21:02Ik vind het wel relevant. Niet om honden en wolven te vergelijken, maar wel als onderdeel van een bredere vraag: welke risico's vinden we als samenleving aanvaardbaar?
Er zijn heel veel dingen waarvan we weten dat ze een kans geven op ongelukken of ziekte met potentieel dodelijke afloop: roken en alcohol, deelnemen aan het verkeer, honden, seks hebben (SOA's), etc. Die kans is niet voor elk 'ding' even groot en de gevolgen ook niet. Ook verschilt het hoe makkelijk of moeilijk je dat risico kunt verkleinen.
Auto's bijvoorbeeld zijn in feite best gevaarlijk, maar bieden zoveel voordelen dat we een bepaald aantal verkeersdoden per jaar voor lief nemen. Idem voor honden: die kunnen best gevaarlijk zijn, zeker voor kleine kinderen. We hebben echter een lange historie in het samenleven met honden en ze bieden meerwaarde als gezelschapsdier, hulphond of werkhond. Dus mag je ze zonder al te veel beperkingen als huisdier houden. Als er excessen zijn dan wordt het beleid aangepast, vaak met meer regulering. Denk aan het verbieden van bepaalde hondenrassen na meerdere ernstige bijtincidenten.
Het probleem met de wolf is volgens mij nou net dat we niet goed weten hoe groot het risico precies is (er is pas sinds kort een grote populatie, met (gelukkig) nog weinig incidenten) én de meningen behoorlijk verdeeld zijn over de meerwaarde die ze bieden. Een deel van de samenleving vindt wolven zo'n toevoeging dat ze een aantal bijtincidenten en wellicht af en toe een dode zouden accepteren (net als dus met honden en auto's). Als je die meerwaarde niet ziet, dan vindt je dat waarschijnlijk onacceptabel. En dat is dan nog even los van allerlei praktische vraagstukken, zoals de beschermde status van wolven en hoe ingewikkeld het blijkt om er eentje (legaal) af te schieten.
zaterdag 20 september 2025 om 07:31
zaterdag 20 september 2025 om 09:27
Je kan cynisch doen, maar ik heb dan weer met verbazing naar het gewauwel van die zogenaamde deskundigen zitten luisteren. Daar ontbreekt soms ook gewoon verstand.
Edit: Verstand zal niet ontbreken, ik bedoelde 'gewoon gezond verstand'.
anoniem_68fe681bee59f wijzigde dit bericht op 20-09-2025 09:39
11.38% gewijzigd
zaterdag 20 september 2025 om 09:31
Rare opmerking.
Deskundigen zijn het niet altijd eens, dat is misschien verwarrend.
Maar het zijn nog steeds deskundigen.
Maar ik weet dat veel mensen daar tegenwoordig een broertje dood aan hebben.
Die bedenken liever zelf hoe het zit.
Met vaak kwalijke gevolgen. Want figuren die het zelf beter weten en wolven blijven voeren, maken het bos gewoon gevaarlijker.
paradise wijzigde dit bericht op 20-09-2025 09:33
16.01% gewijzigd
zaterdag 20 september 2025 om 09:32
En ook veel zoogdieren die er niet meer vandoor gaan, vossen, herten, eekhoorns, beren. En ja, dat zal vaak misschien vaak met eten te maken hebben, maar waar mensen zijn is nu eenmaal eten.
zaterdag 20 september 2025 om 09:34
Vossen, herten en eekhoorns die massaal tam zijn geworden?
Mijn god, wat een flauwekul.
En je zegt het zelf al: voeren is het probleem. Die dieren halen niets uit zelfstandig uit rugzakken hoor.
zaterdag 20 september 2025 om 09:46
zaterdag 20 september 2025 om 09:49
Het is de realiteit dat dat gebeurt. Wie heeft er wat aan als gezegd wordt: in theorie, in een heel andere situatie dan de werkelijkheid waarin we leven, zou een wolf superschuw zijn en echt nooit in de buurt van een mens komen?
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in