De wolf in Nederland
zaterdag 20 september 2025 om 10:03
Dat is helemaal door niemand gezegd.
Je trekt zaken uit het verband.
Maar gelukkig denk jij dan: ‘Ja duh’. Dat scheelt.
Types zoals jij maken het bos onveiliger. En de stad ook smeriger (het zijn waarschijnlijk dezelfde types die ook vogels blijven voeren en zo ratten aantrekken.)
zaterdag 20 september 2025 om 10:13
Maak ik het bos onveilig? Hoe dan?
En hoe maak ik de stad smerig volgens jou?
Er zijn trouwens ook types die het geen goed idee vinden om de wolf niet te weren en die het ook geen goed idee vinden om een frikandel aan een wolf te voeren. Het is niet het een of het ander zoals jij schijnt te denken.
anoniem_68fe681bee59f wijzigde dit bericht op 20-09-2025 10:45
0.66% gewijzigd
zaterdag 20 september 2025 om 10:50
Misschien niet massaal, maar ik ben wel eens in een vakantiehuisje geweest waar de eekhoorns gevoerd werden. Die kwamen gewoon voor het raam van het huisje zitten en renden ook niet weg als je naar buiten kwam.
Wolven zijn ook niet massaal tam door het voeren (of andere oorzaken). Van de 100+ wolven in ons land zijn er een paar die mensen opzoeken en voor gedoe zorgen. Schapen aanvallen reken ik dan even niet mee.
zaterdag 20 september 2025 om 10:54
Er lopen twee zaken door elkaar:
Enerzijds de eventuele wens om wolven in Nederland te weren. Daarvoor moet je bij de politiek zijn. (Ik ben zelf ook een voorstander van het weren van wolven.)
Anderzijds het gedrag van mensen dat problematisch is, zoals voeren. Over dat laatste zeggen de meeste experts: voeren is onverstandig en het maakt die beesten nog gevaarlijker.
Ik vind dat mensen die die experts in twijfel trekken onderdeel zijn van het probleem.
En dat komt niet alleen door direct voeren, maar ook door het massaal achterlaten van afval en etensresten in de natuur. Indirect voeren dus. Dat zie je niet alleen bij wolven, maar ook bij wilde zwijnen, en in de stad vogels/ratten. De wolf is niet alleen een probleem, maar ook de mens.
Die wolf is voorlopig nog niet verdreven uit Nederland. Misschien helaas. Maar tot die tijd lijkt me het zinnig en wenselijk de adviezen op te volgen van mensen die er verstand van hebben. En dat is niet voeren.
zaterdag 20 september 2025 om 10:57
Het punt is dat dieren die van nature schuw zijn dat niet opzij schuiven omdat Nederland nu eenmaal drukbevolkt is. Die zoeken mensen in de buurt omdat ze gevoerd worden. Of omdat mensen eten laten slingeren.Amaryllis schreef: ↑20-09-2025 10:50Misschien niet massaal, maar ik ben wel eens in een vakantiehuisje geweest waar de eekhoorns gevoerd werden. Die kwamen gewoon voor het raam van het huisje zitten en renden ook niet weg als je naar buiten kwam.
Wolven zijn ook niet massaal tam door het voeren (of andere oorzaken). Van de 100+ wolven in ons land zijn er een paar die mensen opzoeken en voor gedoe zorgen. Schapen aanvallen reken ik dan even niet mee.
Het is bijna altijd gekoppeld aan eten.
zaterdag 20 september 2025 om 11:03
zaterdag 20 september 2025 om 11:10
Ik snap dan niet waarom je eerst instemmend reageerde op de post van iemand anders die aangaf dat voeren het probleem niet is.
En ik snap ook nog steeds niet waarom je experts in twijfel trekt. Ik vind dat dat weinig goeds voorspelt.
zaterdag 20 september 2025 om 11:16
Ik weet niet welke post je bedoelt. Ik vind voeren stom, al denk ik wel dat we zonder dat gevoer ook een probleem zouden hebben, het zou waarschijnlijk alleen wat langer duren.
zaterdag 20 september 2025 om 11:32
Ik heb zelf niet de term 'massaal' gebruikt, maar het hoeft ook niet massaal te zijn om een probleem te zijn. Het woord 'tam' heb ik ook niet gebruikt, maar daarvoor geldt voor mij wat wolven betreft ook: het probleem begint niet bij 'tam' maar al bij 'niet schuw'.
zaterdag 20 september 2025 om 12:54
Eerder heb ik al aangehaald dat de "Experts" verre van objectief zijn. Veel wolvenexperts zijn logischerwijs enthousiast over de komst van de wolf.
Glenn Lelieveld is de de absolute expert op wolvengebied. Hij heeft op geen enkelpunt gelijk gehand over de ontwikkeling van de wolf. Glenn beweerde toen dat een simpel hekje al meer dan afdoende was
Even een citaat uit 2019:
Glenn Lelieveld, ecoloog bij de Zoogdiervereniging, is opgetogen over de komst van de wolf. Als we het dier met rust laten zal het niemand lastigvallen, want het is een vluchtdier en zeer schuw. Bovendien eet de wolf ree of wild zwijn en zal alleen een schaap doden als de omstandigheden daartoe uitnodigen. En goede omheining is al voldoende om schapen te beschermen.
Eigenlijk lijken dit soort experts op sportjournalisten. Ze zijn wel deskundig maar door enthousiasme nauwelijks objectief.
zaterdag 20 september 2025 om 14:02
Maar dit is toch niet per se onjuist gebleken? Hij noemt namelijk twee belangrijke voorwaarden waar niet aan voldaan is: "als we het dier met rust laten". Dat is niet gebeurd. Mensen gingen vanaf het begin wildrustgebieden in om een glimp van een wolf op te vangen, ze werden soms zelfs gevoerd.Steven1980 schreef: ↑20-09-2025 12:54
Glenn Lelieveld, ecoloog bij de Zoogdiervereniging, is opgetogen over de komst van de wolf. Als we het dier met rust laten zal het niemand lastigvallen, want het is een vluchtdier en zeer schuw. Bovendien eet de wolf ree of wild zwijn en zal alleen een schaap doden als de omstandigheden daartoe uitnodigen. En goede omheining is al voldoende om schapen te beschermen.
Die goede omheining bleek inderdaad wel tegen te vallen, omdat wolven er makkelijker overheen kwamen dan gedacht. Toch zijn de meeste aanvallen nog steeds op de schapen die niet achter een wolfwerend hek staan: ruim 97% volgens een analyse in 2024 (bron Bij12: https://www.nu.nl/wolf/6298032/schapen- ... hermd.html) en schapen zijn ook niet het favoriete maaltje: https://nos.nl/artikel/2567999-wolf-eet ... p-het-menu
We weten dus niet hoe het gegaan zou zijn als 'we' ze op afstand hadden gehouden, door schapen te beschermen en wolven weg te jagen als we ze tegenkwamen (ipv te lokken voor een foto). Misschien net zoals nu of misschien waren ze dan inderdaad liever dieper in het bos gebleven. Nederland is wellicht gewoon te klein voor zowel recreatiebos als een rustgebied groot genoeg voor een wolvenpopulatie. Wolvenexperts hebben zeker niet in alles gelijk gehad en het is goed om uit te zoeken hoe dat komt, maar om dan meteen de roepen dat alle deskundigen niks weten en niet neutraal kunnen zijn is het andere uiterste.
Het lijkt er soms ook op dat mensen dat argument aangrijpen om zich niet te hoeven aanpassen ("zo'n hek heeft toch geen zin" of "ze zullen het nu ook wel weer fout hebben"). Bovendien zullen ze nog altijd meer weten dan een leek als ikzelf die ze alleen uit documentaires en dierentuinen kent. Oh ja, en uit de sprookjesboeken. Daar liep het ook niet helemaal soepel toen een meisje met een mand vol eten door wolvengebied liep.
zaterdag 20 september 2025 om 18:03
Wat flauw om een citaat uit 2019 erbij te pakken. Enkele tientallen jaren geleden waren er bijna geen wolven meer in Europa, niemand wist hoe wolven zich zouden ontwikkelen in een samenleving als het hedendaagse DU of NL. We keken naar DU waar in 2019 bijna 300 behoorlijk schuwe wolven zaten. Dat waren de feiten waar de experts het in 2019 mee moesten doen. Inmiddels zijn we 6 jaar verder. Leven er in Duitsland 1500-2000 wolven. In diezelfde 6 jaar zijn we in NL van 3 naar meer dan 100 wolven gegaan. En we zien voor het eerst hoe wolven het doen in een behoorlijk verstedelijkt gebied met versnipperde natuur, we zien voor het eerst hoe wolven het doen als ze niet bejaagd worden. Die experts stellen voortdurend hun theorieen bij, ook de expert die jij citeert.
zaterdag 20 september 2025 om 18:10
Deze ecoloog sprak toen namens een organisatie die als doel heeft om zoogdierenpopulaties te beschermen, dus hij hoefde niet objectief te zijn. En dat hij expert is komt omdat hij er in gestudeerd heeft, naast 18 miljoen andere Nederlanders is hij dus wel een deskundige te noemen.Steven1980 schreef: ↑20-09-2025 12:54Eigenlijk lijken dit soort experts op sportjournalisten. Ze zijn wel deskundig maar door enthousiasme nauwelijks objectief.
zaterdag 20 september 2025 om 18:12
zaterdag 20 september 2025 om 20:10
Een ecoloog is een wetenschapper. Een wetenschapper moet zowel objectief als onafhankelijk zijn en feiten presenteren zonder beïnvloeding door persoonlijke meningen. Dat wordt ook van hem verwacht.thistle schreef: ↑20-09-2025 18:10Deze ecoloog sprak toen namens een organisatie die als doel heeft om zoogdierenpopulaties te beschermen, dus hij hoefde niet objectief te zijn. En dat hij expert is komt omdat hij er in gestudeerd heeft, naast 18 miljoen andere Nederlanders is hij dus wel een deskundige te noemen.
Natuurlijk mag een wetenschapper ook zijn persoonlijke mening presenteren op verjaardagsfeestjes. Hij wordt hier gepresenteerd als ecoloog. Misschien ben ik daar streng in omdat het tegenwoordig heel normaal is om met een wetenschappelijke achtergrond bij talkshows aan te schuiven waarbij wetenschap en meningen heel fluïde zijn.
zaterdag 20 september 2025 om 20:16
En dat dieren zich "aanpassen" aan hun omgeving is ook niet nieuw.tinydancer schreef: ↑20-09-2025 18:12De experts konden ook in 2019 wel weten dat wolven grote dieren zoals paarden en koeien aanvallen, in Amerika is bekend dat ze elanden neerhalen.
zaterdag 20 september 2025 om 21:01
Ongelukkig gekozen woord, maar ik denk dat bedoeld werd dat het dier vlucht voor mensen.tinydancer schreef: ↑20-09-2025 18:12Nou, een expert die een wolf een vluchtdier noemt, is geen expert hoor.
Wolven zijn roofdieren, meestal van nature schuw. Maar dus niet allemaal.
De experts konden ook in 2019 wel weten dat wolven grote dieren zoals paarden en koeien aanvallen, in Amerika is bekend dat ze elanden neerhalen.
zaterdag 20 september 2025 om 21:09
Het is gewoon iemand met een baan, zijn bedrijf heeft als doel de bescherming van een soort, het is dan ook de mening van zijn organisatie.Steven1980 schreef: ↑20-09-2025 20:10Een ecoloog is een wetenschapper. Een wetenschapper moet zowel objectief als onafhankelijk zijn en feiten presenteren zonder beïnvloeding door persoonlijke meningen. Dat wordt ook van hem verwacht.
Natuurlijk mag een wetenschapper ook zijn persoonlijke mening presenteren op verjaardagsfeestjes. Hij wordt hier gepresenteerd als ecoloog. Misschien ben ik daar streng in omdat het tegenwoordig heel normaal is om met een wetenschappelijke achtergrond bij talkshows aan te schuiven waarbij wetenschap en meningen heel fluïde zijn.
zaterdag 20 september 2025 om 21:16
Ik vind dat je beslist een punt hebt.Steven1980 schreef: ↑20-09-2025 20:10Een ecoloog is een wetenschapper. Een wetenschapper moet zowel objectief als onafhankelijk zijn en feiten presenteren zonder beïnvloeding door persoonlijke meningen. Dat wordt ook van hem verwacht.
Anderzijds worden uitspraken van wetenschappers uit het verband getrokken.
En wordt hier steeds dezelfde wetenschapper aangehaald.
Tot slot: wetenschappers worden ook bedreigd.
zondag 21 september 2025 om 16:02
En dat doen ze dus niet. Dat was een foutieve aanname van de zogenaamde expert. Ze blijven staan en staren je aan (eigen ervaring). Of gaan je volgen, gelukkig zelf nog niet meegemaakt.
woensdag 24 september 2025 om 09:11
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/394554 ... ing-wolvin
Och, nu moet de probleemvader toch blijven leven, ondanks dat zijn kinderen waarschijnlijk al voor zichzelf kunnen zorgen en de afgeschoten wolvin waarschijnlijk helemaal zijn partner niet is. Al was dat allemaal wel zo, dan mag hij van mij alsnog geschoten worden, had hij maar eerder na moeten denken.
Wel een indrukwekkende foto van Bram trouwens bij het artikel! Het lijkt misschien niet zo, maar ik hou echt wel van wolven.
Och, nu moet de probleemvader toch blijven leven, ondanks dat zijn kinderen waarschijnlijk al voor zichzelf kunnen zorgen en de afgeschoten wolvin waarschijnlijk helemaal zijn partner niet is. Al was dat allemaal wel zo, dan mag hij van mij alsnog geschoten worden, had hij maar eerder na moeten denken.
Wel een indrukwekkende foto van Bram trouwens bij het artikel! Het lijkt misschien niet zo, maar ik hou echt wel van wolven.
woensdag 24 september 2025 om 11:23
Zo te zien is de beste man toch niet compleet verblind door enthousiasme over de wolf en in staat om zijn oordeel bij te stellen o.b.v. voortschrijdend inzicht.Steven1980 schreef: ↑20-09-2025 12:54
Glenn Lelieveld is de de absolute expert op wolvengebied. Hij heeft op geen enkelpunt gelijk gehand over de ontwikkeling van de wolf. Glenn beweerde toen dat een simpel hekje al meer dan afdoende was![]()
Eigenlijk lijken dit soort experts op sportjournalisten. Ze zijn wel deskundig maar door enthousiasme nauwelijks objectief.
"Daar is wolvendeskundige Glenn Lelieveld het mee eens. "Er loopt een levensgevaarlijke wolf rond. En die wil Animal Rights op alle mogelijke manieren beschermen." Maar, zo gaf hij ook aan in een advies aan de provincie: "De wolf moet nu weg. Hij is dusdanig gevaarlijk. Ongeacht wat er met de welpen gebeurt." Hoewel er nu een wolvin is gedood, is aan de situatie rond de probleemwolf niets veranderd, zegt Lelieveld".
woensdag 24 september 2025 om 17:40
Ja, soms wel, maar de meeste wolven zien/zagen ons als gevaar en vluchten voor ons. Voor die keer dat jij een wolf ziet, heeft dit wolf jou al vele keren gezien en is voor je op de loop gegaan of heeft zich verschuild.tinydancer schreef: ↑21-09-2025 16:02En dat doen ze dus niet. Dat was een foutieve aanname van de zogenaamde expert. Ze blijven staan en staren je aan (eigen ervaring). Of gaan je volgen, gelukkig zelf nog niet meegemaakt.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in