Terug naar kantoor

maandag 22 september 2025 om 15:14

Hi!
Na best wat jaar ziek thuis gezeten te hebben ben ik (gelukkig!) weer in staat om werk te zoeken. Ik heb ook onwijs veel zin om weer het normale leven rustig te gaan oppakken. Nu ben ik aan het solliciteren voor kantoorbanen bij bijvoorbeeld consultancykantoren en de rijksoverheid (wat ook mijn achtergrond is). Ik ben tijdens covid en de jaren daarna aardig verslonst en ik heb het idee dat mijn pantalons en pumps niet helemaal meer passen? Of wel? Ik heb het vermoeden dat sinds de vele lockdowns de kledingstijl op kantoor informeler is geworden, maar ik weet het eerlijk gezegd niet zo goed. Ik ben sowieso veel afgevallen, dus ik ga in ieder geval nieuwe kleding nodig hebben, want ook mijn spijkerbroeken zijn allemaal te groot geworden. Zo groot zelfs, dat vermaken volgens de kledingmaker geen zin meer heeft.
Wat is gangbaar op kantoor? En waar haal ik mooie kleding? Vanilia en Perfectly Basics zijn er allebei niet meer zie ik.
                    Na best wat jaar ziek thuis gezeten te hebben ben ik (gelukkig!) weer in staat om werk te zoeken. Ik heb ook onwijs veel zin om weer het normale leven rustig te gaan oppakken. Nu ben ik aan het solliciteren voor kantoorbanen bij bijvoorbeeld consultancykantoren en de rijksoverheid (wat ook mijn achtergrond is). Ik ben tijdens covid en de jaren daarna aardig verslonst en ik heb het idee dat mijn pantalons en pumps niet helemaal meer passen? Of wel? Ik heb het vermoeden dat sinds de vele lockdowns de kledingstijl op kantoor informeler is geworden, maar ik weet het eerlijk gezegd niet zo goed. Ik ben sowieso veel afgevallen, dus ik ga in ieder geval nieuwe kleding nodig hebben, want ook mijn spijkerbroeken zijn allemaal te groot geworden. Zo groot zelfs, dat vermaken volgens de kledingmaker geen zin meer heeft.
Wat is gangbaar op kantoor? En waar haal ik mooie kleding? Vanilia en Perfectly Basics zijn er allebei niet meer zie ik.

maandag 22 september 2025 om 15:21

Ligt ook aan of je klantcontact hebt, en wat voor type klanten dat zijn.
Maar (rijks)overheid zie ik vooral veel jeans, sneakers en een jasje
Consultancy kan ook meer corporate zijn
Wat ik zelf wel zie als verschil met 15 jaar geleden (en zeker na Corona), is dat comfort belangrijker geworden is. Minder hakken, minder stropdassen etc.
                    Maar (rijks)overheid zie ik vooral veel jeans, sneakers en een jasje
Consultancy kan ook meer corporate zijn
Wat ik zelf wel zie als verschil met 15 jaar geleden (en zeker na Corona), is dat comfort belangrijker geworden is. Minder hakken, minder stropdassen etc.

maandag 22 september 2025 om 15:24

Het ligt er aan waar je gaat werken. Ik werk in de IT bij de overheid en ik loop hier in spijkerbroek met top en nette ballerina's. Eventueel een jasje of vestje als het koud is. En dan ben ik al vrij netjes in vergelijking met veel collega's in berg/wandelschoenen, hoody enz. 
Nu zie je bij de vrouwen wel meer 'nette' kleding dan bij de mannen. Bijvoorbeeld een pantalon ipv een spijkerbroek. Een bloes ipv een t-shirt. Vaker een net jasje of een vestje ipv een hoody. En meer accessoires. Misschien ook omdat de gemiddelde leeftijd een stuk lager is bij de vrouwen?
Mannen in hogere managementrol dragen vaker een pak.
Hiervoor heb ik in de accountancy gewerkt. Daar varieerde mijn kleding per kantoor. Maar het grootste verschil was dat ik bij de één een nette spijkerbroek droeg en bij de ander een pantalon. Verder nette top plus colbert.
Met andere woorden het ligt heel erg aan waar je gaat werken.
Ik denk dat in de meeste gevallen je niet verkeerd zit met een pantalon, top en eventueel colbert. Als dat jouw ding is natuurlijk.
                    Nu zie je bij de vrouwen wel meer 'nette' kleding dan bij de mannen. Bijvoorbeeld een pantalon ipv een spijkerbroek. Een bloes ipv een t-shirt. Vaker een net jasje of een vestje ipv een hoody. En meer accessoires. Misschien ook omdat de gemiddelde leeftijd een stuk lager is bij de vrouwen?
Mannen in hogere managementrol dragen vaker een pak.
Hiervoor heb ik in de accountancy gewerkt. Daar varieerde mijn kleding per kantoor. Maar het grootste verschil was dat ik bij de één een nette spijkerbroek droeg en bij de ander een pantalon. Verder nette top plus colbert.
Met andere woorden het ligt heel erg aan waar je gaat werken.
Ik denk dat in de meeste gevallen je niet verkeerd zit met een pantalon, top en eventueel colbert. Als dat jouw ding is natuurlijk.
                                    Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

maandag 22 september 2025 om 15:40

Ik werk ook bij de overheid en het is hier erg informeel qua stijl. Spijkerbroek is helemaal prima. Maargoed wij hebben ook geen klantcontact in onze eigen kleding (rechtspraak dus toga bij niet-kantoor activiteiten). Pantalon met (net) shirt of blouse is sowieso prima. Dat draag ik graag. Meestal met loafers oid. Heel soms met sneaker. Ik zou gokken op pantalon en net shirt (eventueel met blazer) en dan even ervaren wat de dresscode is.

maandag 22 september 2025 om 16:10

maandag 22 september 2025 om 16:23

Ik werk voor de overheid namens een consultant. Meestal wel decentrale of semi overheid, overigens. Alles is bij de overheid bijzonder casual. T-shirt en spijkerbroek met gympen is vrij standaard, jeans en overhemd voor management. Op hete zomerdagen is het zelfs niet gek wanneer ik en andere manager in korte broek naar werk komen, afhankelijk van wie je die dag ziet. 
Op kantoor bij de consultant is het vaak net iets netter, maar ook weer niet veel. Ik kies ook meestal voor spijkerbroek en whatever, ik heb geregeld mijn manager daar zien rondlopen in een hoody.
Beste advies, ga voor de sollicitatie business casual, kijk bij het loopje wat de rest draagt en paa daarop aan naarmate je meer gewend raakt.
                    Op kantoor bij de consultant is het vaak net iets netter, maar ook weer niet veel. Ik kies ook meestal voor spijkerbroek en whatever, ik heb geregeld mijn manager daar zien rondlopen in een hoody.
Beste advies, ga voor de sollicitatie business casual, kijk bij het loopje wat de rest draagt en paa daarop aan naarmate je meer gewend raakt.

maandag 22 september 2025 om 16:59

maandag 22 september 2025 om 17:07

maandag 22 september 2025 om 18:17

Hier ook informele kantooromgeving en de meeste collega's kiezen voor een middenweg. Sneakers of laarsjes, bijna niemand loopt nog op pumps of hoge hakken, ook mt-leden niet. 
Jeans en pantalons in alle kleuren gecombineerd met truitjes, bloesjes, blazers en vestjes en giletjes. In de winter ook (gebreide) truien, maar nooit hoodies.
Zie ook zelden nog jurken of rokken. Af en toe een enkeling die er zin in had ofzo.
                    Jeans en pantalons in alle kleuren gecombineerd met truitjes, bloesjes, blazers en vestjes en giletjes. In de winter ook (gebreide) truien, maar nooit hoodies.
Zie ook zelden nog jurken of rokken. Af en toe een enkeling die er zin in had ofzo.

maandag 22 september 2025 om 18:27

Hier dan weer wel soms hoodies, maar wel nette hoodies.Loren schreef: ↑22-09-2025 18:17Hier ook informele kantooromgeving en de meeste collega's kiezen voor een middenweg. Sneakers of laarsjes, bijna niemand loopt nog op pumps of hoge hakken, ook mt-leden niet.
Zonder te opzichtige prints of merknamen.
En niet in schreeuwerig roze.
Of je nu een gebreide trui draagt of een donkerblauwe hoodie zal me toch echt worst wezen.
Jeans bij voorkeur ook wel zonder rafels, scheuren, vlekken of te opvallende kleuren.
(Blauw, grijs, zwart, ... kan prima. Maar een paarse of witte jeans valt nogal op. Zeker in de winter.)
En een jurk niet te kort en niet te chique. We zijn werk, geen gala-feest, strandfeest of discotheek.
Mijn baas loopt de halve zomer in short tot juist boven de knie.
Maar ik vind het zelf geen porum. Tenzij bij 30 graden.
                                    Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
                                                                                Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben

maandag 22 september 2025 om 19:19

Wat fijn dat je weer kunt gaan werken TO!
Hier kan je vast ook inspiratie opdoen mode-beauty/kledingwinkels-en-merken-40 ... ges/512919 en mode-beauty/outfit-inspiratie-nieuwe-ba ... ges/513030
Ik zou beginnen met jezelf trakteren op 1 nieuwe broek met een jasje en een paar tops/ mooie trui voor de herfst die je kunt combineren en dan de eerste weken even afkijken watje collega’s aan hebben. Wat droegen ze tijdens de sollicitatie? Dat is de gemene deler, lijkt me?
                    Hier kan je vast ook inspiratie opdoen mode-beauty/kledingwinkels-en-merken-40 ... ges/512919 en mode-beauty/outfit-inspiratie-nieuwe-ba ... ges/513030
Ik zou beginnen met jezelf trakteren op 1 nieuwe broek met een jasje en een paar tops/ mooie trui voor de herfst die je kunt combineren en dan de eerste weken even afkijken watje collega’s aan hebben. Wat droegen ze tijdens de sollicitatie? Dat is de gemene deler, lijkt me?

maandag 22 september 2025 om 19:32

Ik werk ook bij de Rijksoverheid maar zou nooit een spijkerbroek aandoen naar kantoor. In principe heb ik alleen geplande afspraken met externen maar het komt wel eens voor dat ik ineens moet invallen voor een collega of er loopt een hotemetoot rond.
Ik heb meestal een jurk aan maar ook wel eens een pantalon met bloesje. Nooit een jasje, die passen nooit.
                    Ik heb meestal een jurk aan maar ook wel eens een pantalon met bloesje. Nooit een jasje, die passen nooit.

dinsdag 23 september 2025 om 11:15

zou kijken op de website, vaak staan er plaatjes op van'werkende mensen' en dat geeft een beeld. Ik werk semi overheid en bij ons zijn het letterlijk mijn collega's op de website in de meeste gevallen, gewoon geregeld voor een fotoshoot. Die dag hebben ze vast veiliger keuzes gemaakt trouwens.
Mijn leidinggevende loopt in pak, maar zijn leidinggevende heeft bijna dagelijks een spijkerbroek aan. Sneakers zie ik ook veel. Ik zou pas over een paar weken echt geld gaan uitgeven als je een beter beeld hebt van wat je leuk vindt en van wat passend is. Voor nu gewoon 1 setje kopen wat makkelijk combineert.
                    Mijn leidinggevende loopt in pak, maar zijn leidinggevende heeft bijna dagelijks een spijkerbroek aan. Sneakers zie ik ook veel. Ik zou pas over een paar weken echt geld gaan uitgeven als je een beter beeld hebt van wat je leuk vindt en van wat passend is. Voor nu gewoon 1 setje kopen wat makkelijk combineert.
                                    Lorem Ipsum 

dinsdag 23 september 2025 om 11:28

Tijdens sollicitatiegesprekken ben je niet gauw te formeel gekleed, dus als je daar gewoon gekleed bent zoals je vroeger naar kantoor ging zal je goed zitten.
En als die gesprekken op locatie zijn krijg je al een indruk hoe men gemiddeld is gekleed in de organisatie. Voor zowel Rijksoverheid als consultancy geldt dat er grote onderlinge verschillen zijn tussen organisaties en afdelingen.
De huidige mode voor vrouwen biedt mijn inziens heel veel hybride opties: er is veel kleding waarmee je zowel in een formele omgeving als meer casual omgeving niet uit de toon valt.
                    En als die gesprekken op locatie zijn krijg je al een indruk hoe men gemiddeld is gekleed in de organisatie. Voor zowel Rijksoverheid als consultancy geldt dat er grote onderlinge verschillen zijn tussen organisaties en afdelingen.
De huidige mode voor vrouwen biedt mijn inziens heel veel hybride opties: er is veel kleding waarmee je zowel in een formele omgeving als meer casual omgeving niet uit de toon valt.

dinsdag 23 september 2025 om 11:51

dinsdag 23 september 2025 om 20:08

Niet iedereen die op een kantoor werkt kan zich een jeans van 100 euro of meer veroorloven natuurlijk.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Al een account? Log dan hier in