Rode lijn… praktische veaag
dinsdag 23 september 2025 om 20:00
Het kan gerust aan mij liggen, maar ik vind echt dat hier qua veiligheid over gereageerd wordt. Ja er zou wat kunnen gebeuren, dat kan overal. Nederland is ondanks afgelopen weekend, plaatselijk, echt een heel veilig land om te demonstreren. Je wil echt niet wonen in een land waar dat niet kan, mag of je de volgende dag dood bent.
Afkoelen heeft gewerkt
dinsdag 23 september 2025 om 22:02
De gijzelaars zijn in handen van Hamas. De rode lijn demonstratie gaat over de genocide op Palestijnen in Gaza. Het verschil mag ondertussen toch wel duidelijk zijn. Organiseer een andere demonstratie voor de gijzelaars.grenada schreef: ↑23-09-2025 17:25op hun site staat: : Op 5 oktober trekken we wederom de rode lijn. Omdat alle rode lijnen al zijn overschreden, omdat ze niet lijken te bestaan. Rood is de kleur van verzet tegen onrecht, van actie en van nooit meer is nu."
dus ja, dan mag je ook te stem laten horen voor de onmenselijke behandeling van de gijzelaars. Vind je niet?
dinsdag 23 september 2025 om 22:55
Ik denk dat degenen die hier zo fel reageren over veiligheid van kinderen, echt niet begrijpen wat voor demonstratie dit is. En wat demonstreren überhaupt is en zou moeten zijn.
Echt, demonstreren an sich is geen achterlijke extreme en levensgevaarlijke activiteit. Als we dat gaan denken, kunnen we inderdaad zoals hier eerder al gezegd werd, de fascisten direct maar hun zin geven en ons gewonnen geven.
Echt, demonstreren an sich is geen achterlijke extreme en levensgevaarlijke activiteit. Als we dat gaan denken, kunnen we inderdaad zoals hier eerder al gezegd werd, de fascisten direct maar hun zin geven en ons gewonnen geven.
dinsdag 23 september 2025 om 23:02
Demonstreren is prima. Maar sleep daarin geen kinderen mee! Die kunnen totaal niet inschatten waar ze in terecht komen. Zien gevaarlijke situaties niet (tijdig) aankomen. En hebben nog niet het vermogen hier goed op te anticiperen. En hoe wil jij wegkomen in een massa terwijl je overzicht moet houden op 3 kinderen? Als volwassene kan je je snel verplaatsen (denk aan een waterkanon, rookbommen, vechtpartijen met de politie of andere betogers). Maar met 3 kinderen op sleeptouw niet. Ze kunnen op die leeftijd afdwalen of in paniek raken.
We hebben heel recent nog gezien hoe demonstraties uit de hand lopen. Van zowel links als rechts. En ook bij totaal onschuldige onderwerpen kan het vanuit het niets verkeerd gaan. Agressie en geweld is hier zomaar een onderdeel van. Als ouder ben je echt onverantwoord bezig als je zoiets doet in deze tijd...
We hebben heel recent nog gezien hoe demonstraties uit de hand lopen. Van zowel links als rechts. En ook bij totaal onschuldige onderwerpen kan het vanuit het niets verkeerd gaan. Agressie en geweld is hier zomaar een onderdeel van. Als ouder ben je echt onverantwoord bezig als je zoiets doet in deze tijd...
evelien2010 wijzigde dit bericht op 23-09-2025 23:03
Reden: .
Reden: .
5.38% gewijzigd
dinsdag 23 september 2025 om 23:05
Ben je wel eens op een rode lijn demonstratie geweest? Ik vermoed van niet want je hebt geen idee waar je het over hebt.evelien2010 schreef: ↑23-09-2025 23:02Demonstreren is prima. Maar sleep daarin geen kinderen mee! Die kunnen totaal niet inschatten waar ze in terecht komen. Zien gevaarlijke situaties niet (tijdig) aankomen. En hebben nog niet het vermogen hier goed op te anticiperen. En hoe wil jij wegkomen in een massa terwijl je overzicht moet houden op 3 kinderen? Als volwassene kan je je snel verplaatsen (denk aan een waterkanon, rookbommen, vechtpartijen met de politie of andere betogers). Maar met 3 kinderen op sleeptouw niet. Ze kunnen op die leeftijd afdwalen of in paniek raken.
dinsdag 23 september 2025 om 23:11
Sorry, wat een flauwekul is dit.evelien2010 schreef: ↑23-09-2025 23:02Demonstreren is prima. Maar sleep daarin geen kinderen mee! Die kunnen totaal niet inschatten waar ze in terecht komen. Zien gevaarlijke situaties niet (tijdig) aankomen. En hebben nog niet het vermogen hier goed op te anticiperen. En hoe wil jij wegkomen in een massa terwijl je overzicht moet houden op 3 kinderen? Als volwassene kan je je snel verplaatsen (denk aan een waterkanon, rookbommen, vechtpartijen met de politie of andere betogers). Maar met 3 kinderen op sleeptouw niet. Ze kunnen op die leeftijd afdwalen of in paniek raken.
En zoals ik eerder al aan je vroeg in een eerdere reactie: hoe verhoudt dit zich tot andere bezigheden die aantoonbaar riskant zijn? Zoals deelnemen aan het verkeer?
En noem eens een voorbeeld van een totaal onschuldig onderwerp?
Dat waterkanon wordt echt niet ingezet tegen gewone demonstranten. En zeker niet zomaar tegen kinderen!
dinsdag 23 september 2025 om 23:25
Nou, laten we maar even turven dan: naar hoeveel demonstraties zijn de aanwezigen hier geweest in het afgelopen jaar (of in je hele leven, wat jij wilt) en hoeveel keer is het uit de hand gelopen?
En hoeveel keer was de sfeer juist uitstekend, waren onbekenden vriendelijk tegen je, werd er alle ruimte gemaakt voor kinderen, bejaarden en gehandicapten?
En de recente rellen waren volgens onze regering de schuld van hooligans, niet van fascisten, dus je kunt beter niet neer naar voetbal gaan met je kinderen
.
En hoeveel keer was de sfeer juist uitstekend, waren onbekenden vriendelijk tegen je, werd er alle ruimte gemaakt voor kinderen, bejaarden en gehandicapten?
En de recente rellen waren volgens onze regering de schuld van hooligans, niet van fascisten, dus je kunt beter niet neer naar voetbal gaan met je kinderen
dinsdag 23 september 2025 om 23:28
Jij ook niet, zo te lezen. Ik zou thuisblijven, als ik jou was.evelien2010 schreef: ↑23-09-2025 23:02Demonstreren is prima. Maar sleep daarin geen kinderen mee! Die kunnen totaal niet inschatten waar ze in terecht komen.
woensdag 24 september 2025 om 03:18
Hopelijk ben je consequent en neem je je kinderen ook niet mee naar de sinterklaasintocht, carnaval, kerstmarkt, koningsdagfeesten, palmpasen, kermis etc.evelien2010 schreef: ↑23-09-2025 23:02Demonstreren is prima. Maar sleep daarin geen kinderen mee! Die kunnen totaal niet inschatten waar ze in terecht komen. Zien gevaarlijke situaties niet (tijdig) aankomen. En hebben nog niet het vermogen hier goed op te anticiperen. En hoe wil jij wegkomen in een massa terwijl je overzicht moet houden op 3 kinderen? Als volwassene kan je je snel verplaatsen (denk aan een waterkanon, rookbommen, vechtpartijen met de politie of andere betogers). Maar met 3 kinderen op sleeptouw niet. Ze kunnen op die leeftijd afdwalen of in paniek raken.
woensdag 24 september 2025 om 06:31
Ik ben bij 3 demonstraties geweest in de afgelopen paar jaar. Van niet zo groot (paar duizend) tot erg groot (richting 100.000 mensen) en de sfeer was altijd prima. Je bent onder gelijkgestemden ten slotte.jorchugh_jor schreef: ↑23-09-2025 23:25Nou, laten we maar even turven dan: naar hoeveel demonstraties zijn de aanwezigen hier geweest in het afgelopen jaar (of in je hele leven, wat jij wilt) en hoeveel keer is het uit de hand gelopen?
1x was er een soort van tegen demonstratie: een de zijkant van de Dam stonden wat mensen tegen leuzen te roepen. Daar werd op het podium wat van gezegd en dat was het. Niemand ging met elkaar op de vuist of zo. De sfeer bleef goed.
En zo'n hele grote demonstratie is eigenlijk niet mijn ding - ik vind het nogal eng klinken zo'n super mensen massa - maar je merkt er als je ertussen staat vrij weinig van. Behalve dat het iets van anderhalf uur duurde voordat ik en mijn nichtje met wie ik was in beweging konden komen om van de Dam naar het museumplein te lopen. Maar dan sta je ondertussen gezellig te kletsen en mensen te kijken. Tegen de tijd dat wij daar aankwamen waren de toespraken daar al afgelopen en waren mensen al naar huis aan het gaan.
Ja, het is mogelijk dat er wat vervelends gebeurt, maar de kans dat je daar wat van mee krijgt is zeker bij een grotere demonstratie maar klein.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
woensdag 24 september 2025 om 08:50
Heb je daarbij dan nog een leeftijdgrens in gedachten? Als in 'vanaf 12 jaar vind ik het wel kunnen'?
Want ik kan me voorstellen dat je nog wel onderscheid maakt tussen de hele kleine ukkies en wat oudere kinderen?
En tieners gaan misschien ook gewoon op eigen houtje zonder dat de ouders daar nog wat over te zeggen hebben lijkt me.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
woensdag 24 september 2025 om 11:26
Juist goed om je kinderen te leren wat demonstratierecht is, en hoe je op een vreedzame manier kunt demonstreren.
Mijn kinderen kijken elke dag naar het Jeugdjournaal en zien daarbij regelmatig de vreselijke beelden vanuit Gaza. Zij vinden het zelf ook fijn om mee te doen aan een demonstratie in plaats van machteloos thuis op de bank te blijven zitten.
Mijn kinderen kijken elke dag naar het Jeugdjournaal en zien daarbij regelmatig de vreselijke beelden vanuit Gaza. Zij vinden het zelf ook fijn om mee te doen aan een demonstratie in plaats van machteloos thuis op de bank te blijven zitten.
woensdag 24 september 2025 om 12:06
Dat zijn geen enorme evenementen en er is geen sprake van mogelijk agressie en geweld. Mensen komen daar voor de gezelligheid. En het is ook gericht op kinderen. Behalve bij een Sint intocht met die zwarte Piet toestanden. Daar ben ik inderdaad weggebleven. Zelf wel eens gedemonstreerd of demonstraties gezien. Je bent daar voor verandering en protest. Dat bereik je schreeuwen en duidelijke leuzen. Het trekt nu eenmaal fanatieke types aan die denken iets te kunnen veranderen. En je kunt daarbij stuiten op tegenstanders of mensen die zelf doorslaan in hun overtuigingen (ook al eens gezien). Ik vind kinderen bij protesten niet verantwoord.
woensdag 24 september 2025 om 12:12
Maar heb je de aanslagen op kerstmarkten in Duitsland niet meegekregen? Vechtpartijen op kermissen? Elk jaar weer zoveel dronken geweldplegers die met carnaval aangehouden moeten worden? Doe nou maar niet, je kan niet voorzichtig genoeg zijn!evelien2010 schreef: ↑24-09-2025 12:06Dat zijn geen enorme evenementen en er is geen sprake van mogelijk agressie en geweld. Mensen komen daar voor de gezelligheid. En het is ook gericht op kinderen. Behalve bij een Sint intocht met die zwarte Piet toestanden. Daar ben ik inderdaad weggebleven. Zelf wel eens gedemonstreerd of demonstraties gezien. Je bent daar voor verandering en protest. Dat bereik je schreeuwen en duidelijke leuzen. Het trekt nu eenmaal fanatieke types aan die denken iets te kunnen veranderen. En je kunt daarbij stuiten op tegenstanders of mensen die zelf doorslaan in hun overtuigingen (ook al eens gezien). Ik vind kinderen bij protesten niet verantwoord.
woensdag 24 september 2025 om 12:22
Geweld op kermissen of carnaval is meestal laat in de avond. Daar ga ik niet op dat moment met mijn jonge kind naartoe. Dan ga ik op een ander moment.
Allemaal afhankelijk van de sfeer. Bij grote groepen is het lastiger weg te komen, bij elkaar te blijven. Bijv op festival maak ik daar afspraken over (zoals afspreekpunt).
Ik zou mijn kind alleen meenemen als ze dat zelf wil, 10 zou ik erg jong vinden.
woensdag 24 september 2025 om 12:31
Waar ik woon begint de rottigheid gewoon in de middag, zowel bij de carnaval als de kermis. Een paar jaar geleden was er zelfs een grote vechtpartij bij de kindercarnaval. Bij alles kan de sfeer omslaan, zeker als er drank in het spel is. De rode lijn demonstraties hebben een goede reputatie wat dat betreft.Mugske schreef: ↑24-09-2025 12:22Geweld op kermissen of carnaval is meestal laat in de avond. Daar ga ik niet op dat moment met mijn jonge kind naartoe. Dan ga ik op een ander moment.
Allemaal afhankelijk van de sfeer. Bij grote groepen is het lastiger weg te komen, bij elkaar te blijven. Bijv op festival maak ik daar afspraken over (zoals afspreekpunt).
Ik zou mijn kind alleen meenemen als ze dat zelf wil, 10 zou ik erg jong vinden.
Inderdaad verstandig om een afspreekpunt te hebben.
woensdag 24 september 2025 om 12:50
Zo mooi EeeAaai aan t werk gezetVekl schreef: ↑23-09-2025 19:29Ik ben van mening dat kinderen absoluut niet thuis horen op een demonstratie. Daar zijn verschillende redenen voor:
1. Veiligheidsrisico’s
Demonstraties brengen vaak grote groepen mensen samen. Dat kan leiden tot een chaotische situatie waarbij kinderen gemakkelijk verdrukt, weggeduwd of zelfs gewond kunnen raken. Bovendien kan een demonstratie escaleren door agressieve tegendemonstranten of hard politieoptreden. Kinderen zijn kwetsbaar en horen niet in zulke risicovolle omstandigheden te zijn.
2. Psychische belasting
Tijdens een demonstratie wordt vaak geschreeuwd, geprovoceerd en soms ook geweld gebruikt. Dit kan erg heftig zijn voor kinderen en gevoelens van angst, onrust of stress veroorzaken. Kinderen begrijpen vaak nog niet de volle context en worden zo blootgesteld aan emoties en spanningen die hen kunnen overbelasten.
3. Instrumentalisering van kinderen
Wanneer ouders hun kinderen meenemen naar een demonstratie, kan dit overkomen alsof ze hun kinderen inzetten om hun standpunt kracht bij te zetten. Een kind kan nog niet bewust en zelfstandig kiezen of het ergens achter staat. Het is daarom onjuist om hen mee te nemen in een context waar politieke of maatschappelijke overtuigingen centraal staan.
4. Alternatieven voor betrokkenheid
Ouders die hun kinderen maatschappelijk bewust willen opvoeden, kunnen dat op andere manieren doen: door met hen te praten over belangrijke onderwerpen, boeken of documentaires te bekijken, of samen vrijwilligerswerk te doen. Zo leren kinderen nadenken en hun eigen mening vormen zonder dat ze onnodig risico lopen.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
woensdag 24 september 2025 om 13:04
en dan omgekeerd: Goede vraag! Er zijn verschillende redenen waarom ouders ervoor kiezen hun kinderen mee te nemen naar een demonstratie. Hier een overzicht:
###
Mogelijke redenen om kinderen mee te nemen naar een demonstratie
1. **Democratie en burgerschap leren kennen**
* Kinderen zien in de praktijk hoe mensen in een vrije samenleving hun stem laten horen.
* Ze ervaren dat inspraak en protest deel uitmaken van democratische rechten.
2. **Waarden en overtuigingen meegeven**
* Ouders willen kinderen laten zien wat zij belangrijk vinden (bijvoorbeeld milieu, mensenrechten, vrede).
* Het maakt duidelijk dat opkomen voor je overtuigingen normaal en waardevol is.
3. **Bewustwording en educatie**
* Kinderen leren dat maatschappelijke kwesties meerdere kanten hebben.
* Het kan aanleiding zijn voor gesprekken over rechtvaardigheid, politiek en samenleving.
4. **Samen betrokken zijn**
* Het kan een familie-ervaring zijn: samen ergens voor staan schept verbinding.
* Kinderen voelen zich onderdeel van een groter geheel.
5. **Empowerment en voorbeeldgedrag**
* Ze zien dat gewone mensen samen invloed kunnen hebben.
* Kinderen leren dat actie ondernemen helpt om verandering mogelijk te maken.
6. **Toekomstgericht**
* Vaak draaien demonstraties om thema’s die hun toekomst raken (klimaat, onderwijs, vrede).
* Kinderen worden zo betrokken bij beslissingen die hun eigen leven gaan beïnvloeden.
###
* Kinderen zien in de praktijk hoe mensen in een vrije samenleving hun stem laten horen.
* Ouders willen kinderen laten zien wat zij belangrijk vinden (bijvoorbeeld milieu, mensenrechten, vrede).
* Het maakt duidelijk dat opkomen voor je overtuigingen normaal en waardevol is.
* Het kan aanleiding zijn voor gesprekken over rechtvaardigheid, politiek en samenleving.
6. **Toekomstgericht**
* Vaak draaien demonstraties om thema’s die hun toekomst raken (klimaat, onderwijs, vrede).
* Kinderen worden zo betrokken bij beslissingen die hun eigen leven gaan beïnvloeden.
woensdag 24 september 2025 om 13:34
Helemaal mee eens.Vekl schreef: ↑23-09-2025 19:29Ik ben van mening dat kinderen absoluut niet thuis horen op een demonstratie. Daar zijn verschillende redenen voor:
1. Veiligheidsrisico’s
Demonstraties brengen vaak grote groepen mensen samen. Dat kan leiden tot een chaotische situatie waarbij kinderen gemakkelijk verdrukt, weggeduwd of zelfs gewond kunnen raken. Bovendien kan een demonstratie escaleren door agressieve tegendemonstranten of hard politieoptreden. Kinderen zijn kwetsbaar en horen niet in zulke risicovolle omstandigheden te zijn.
2. Psychische belasting
Tijdens een demonstratie wordt vaak geschreeuwd, geprovoceerd en soms ook geweld gebruikt. Dit kan erg heftig zijn voor kinderen en gevoelens van angst, onrust of stress veroorzaken. Kinderen begrijpen vaak nog niet de volle context en worden zo blootgesteld aan emoties en spanningen die hen kunnen overbelasten.
3. Instrumentalisering van kinderen
Wanneer ouders hun kinderen meenemen naar een demonstratie, kan dit overkomen alsof ze hun kinderen inzetten om hun standpunt kracht bij te zetten. Een kind kan nog niet bewust en zelfstandig kiezen of het ergens achter staat. Het is daarom onjuist om hen mee te nemen in een context waar politieke of maatschappelijke overtuigingen centraal staan.
4. Alternatieven voor betrokkenheid
Ouders die hun kinderen maatschappelijk bewust willen opvoeden, kunnen dat op andere manieren doen: door met hen te praten over belangrijke onderwerpen, boeken of documentaires te bekijken, of samen vrijwilligerswerk te doen. Zo leren kinderen nadenken en hun eigen mening vormen zonder dat ze onnodig risico lopen.
Demonstreren helpt toch niet
Frankly my dear, I don"t give a damn
woensdag 24 september 2025 om 13:45
Of wat dacht je van voetbalwedstrijden.
Pluviofiel|Firm believer of Karma
woensdag 24 september 2025 om 13:45
Lila-Linda schreef: ↑24-09-2025 13:04en dan omgekeerd: Goede vraag! Er zijn verschillende redenen waarom ouders ervoor kiezen hun kinderen mee te nemen naar een demonstratie. Hier een overzicht:
###Mogelijke redenen om kinderen mee te nemen naar een demonstratie
6. **Toekomstgericht**
Look at the stars, look how they shine for you
woensdag 24 september 2025 om 13:46
Lila-Linda schreef: ↑24-09-2025 13:04en dan omgekeerd: Goede vraag! Er zijn verschillende redenen waarom ouders ervoor kiezen hun kinderen mee te nemen naar een demonstratie. Hier een overzicht:
###Mogelijke redenen om kinderen mee te nemen naar een demonstratie
6. **Toekomstgericht**
Pluviofiel|Firm believer of Karma
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in