Wakkerschrikken

25-09-2025 17:14 38 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Al járen schrik ik in paniek wakker met regelmatig ook doodsangst. De reden waarom en hoe ik wakker schrik variëren. Gelukkig is er niet één vast script. Ik denk dat er iets in mijn keel zit of dat ik per ongeluk één van mijn ringen heb doorgeslikt. Een andere variant is dat ik ineens mijn ogen wijd opensper van schrik maar ik weet niet waarom of waarvan ik geschrokken ben. Ook tuur ik soms in het donker strak voor me uit of ik schrik wakker en weet niet waar ik ben en raak daarvan nog meer in paniek.

Alle varianten gebeuren in de eerste slaapcyclus, in mijn geval zo'n 45 tot 60 minuten, na het in slaapvallen. Ik sla wel eens een nachtje of een week/maand over maar het komt altijd terug. Er zijn zeker periodes geweest dat ik het kon koppelen aan heftige life events maar inmiddels ligt dat gelukkig al een ruime tijd achter me. Ook voel ik me niet gespannen of heb ik stress. Ik zit eigenlijk super goed in mijn vel.

De reden dat ik er nooit iets mee gedaan heb is omdat ik het lang kon koppelen aan de life events, daarna een hele lange periode kon ik wel om mezelf grinniken en draaide ik me 'vrolijk' weer om om verder te slapen. Nu was het een tijdje weg maar inmiddels is het weer terug en heftiger dan ooit. Ik kan er niet meer om lachen, ik voel de stress mijn benen verslappen, mijn hart gaat als een razende te keer en ik zeg vaak gekscherend dat ik mezelf écht nog een keer doodschrik. En dat wil ik natuurlijk niet, wel leuk voor op de grafsteen: Ze is zich doodgeschrokken ;-D Ondanks dat ik dit heb ga ik nooit naar bed met de gedachte 'als ik maar weer niet wakker schrik' dus er is ook geen opbouw in spanning met het naar bed gaan, ik ben het eigenlijk altijd weer vergeten dat dit gebeurd.

Uiteraard heb ik al AI en G oogle er op losgelaten. Dan zou ik uitkomen bij nachtelijke paniekaanvallen. Wellicht gemotiveerd door mijn traagwerkende schildklier. Voordat ik een afspraak plan bij de huisarts: zijn er forummers die dit herkennen? Wat doe jij er aan en hoe kwam jij er vanaf en als je het herkent: heb jij ook schildklierproblemen?
Soms denk ik zo diep dat ik vissen voorbij zie zwemmen.
Herkenbaar. Net na in slaap vallend racend hart, rare dingen zien/dromen en denken dat je dood bent bijvoorbeeld, heel naar.

Ooit eens opgezocht wat het was, eens zoeken of ik het nog kan vinden.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hypnagoge_hallucinatie

En nachtelijke paniekaanval idd.
Ik heb dit wel eens. Ik koppel het ook aan te druk/stress.

Soms zie ik iets in mijn slaapkamer of lijkt het alsof er iets op me valt of iets me aanraakt.

Het is naar, ik schreeuw soms keihard, maar ik slaap wel vrij vlot weer verder na zo’n schrikmoment. Ik ben er een beetje aan gewend inmiddels.
I wanna live my life with the volume full!
Star⁴ schreef:
25-09-2025 17:21

Ja herkenbaar :)
I wanna live my life with the volume full!
Star⁴ schreef:

Thx voor de link. Ga ik even over nadenken want ik heb dus niet het idee dat ik droom omdat het zo vaak dezelfde scripts zijn.
Eidde schreef:
Ik heb dit wel eens. Ik koppel het ook aan te druk/stress.

Soms zie ik iets in mijn slaapkamer of lijkt het alsof er iets op me valt of iets me aanraakt.

Het is naar, ik schreeuw soms keihard, maar ik slaap wel vrij vlot weer verder na zo’n schrikmoment. Ik ben er een beetje aan gewend inmiddels.
Oei zelfs schreeuwen. Gelukkig doe ik dat niet maar ik vlieg wel overeind van schrik. Als het heel heftig is ga ik even op mijn bedrand zitten en daarna plassen. En anders draai ik me om en wacht ik even dat mijn lichaam weer gekalmeerd is. Ik zeg lichaam omdat de paniek dus niet in mijn hoofd zit. Bij wakker worden ben ik niet echt bang dat er iets niet goed is.
Ik heb dit soms ook, dat ik helemaal in paniek met een bonzend hart badend in het zweet wakker schrik. Soms kan ik me dan nog een beetje herinneren waarom ik wakker schrik, bijvoorbeeld dromen dat ik te laat kom voor werk of dat een droom levensecht lijkt en ik iemand in de kamer zie staan of een grote spin op de muur naast m'n bed. En dan later het besef van die spin kan ik niet gezien hebben in het donker.
Ik heb dit ook af en toe. Met name de hierboven genoemde spin komt af en toe langs. Ik kan het ook niet koppelen aan stress of iets dergelijks.
Technisch gezien zijn het hypnopompe hallucinaties, aangezien ze ontstaan bij het wakker worden en niet bij het in slaap vallen.
De enige behandeling is gericht op acceptatie, en op slaaphygiëne (regelmaat, geen verstorende factoren etc etc), maar het klinkt alsof je dat allemaal op orde hebt. Dus blijft vooral in die acceptatie zitten en ga niet bang worden dat je je een keer doodschrikt, dat is echt niet mogelijk!
Herkenbaar. Ik heb nachtmerries, maar word ook naar wakker. Kan een bijwerking zijn van de ziektes waar ik momenteel op onderzocht word (die idd met de schildklier te maken hebben), kan pech zijn, kan vervroegde overgang zijn. Hoe dan ook rammel ik mensen die het over slaaphygiëne hebben het liefst door elkaar.
Si abra la puerta hay lobos.
Herkenbaar. Ik heb dit ook al zolang ik het me kan herinneren.
Oh ja, schreeuwen doe ik ook. Maar als ik dan wakker word dan ga ik even naar het toilet en val weer in slaap.
Otje schreef:
25-09-2025 17:24
Thx voor de link. Ga ik even over nadenken want ik heb dus niet het idee dat ik droom omdat het zo vaak dezelfde scripts zijn.
Dat is toch juist het kenmerk van een droom?
Ja heel herkenbaar, dit zijn nachtangsten.
Mijn dochter had er last van toen ze peuter was, na de eerste slaapcyclus ga je niet automatisch door naar de 2e maar krijg je een soort van "bug" in de hersenen (wat niet ernstig was volgens de arts)
Nu is mijn dochter puber en heeft ze er bijna geen last meer van.
Ik zelf heb dit ook in mindere mate, maar heb wel last van slaapwandelen af en toe. Ook mijn vader en tante hebben deze problemen, dus het is wel een familiekwaaltje
Volgens de arts toen der tijd was het niks ernstigs en kon je er niet zo veel aan doen.
Ik had voor mijn dochter toen homeopatische korrels (ik weet niet meer welke dat waren) en dat hielp wel. Maar goed, ze was toen 3 jaar..
Ik heb trouwens geen schildklierproblemen en de rest van mijn familie ook niet.
Je kan altijd een afspraak maken met de dokter, al is het maar om je gerust te stellen en misschien hebben ze nu meer kennis als 10 jaar geleden en kan de dokter je helpen of tips geven.
Bontebok schreef:
25-09-2025 18:40
Dat is toch juist het kenmerk van een droom?
Zou kunnen hoor. Ik bedoelde met scripts te zeggen dat ik weken wakker kan schrikken omdat ik denk dat ik iets heb doorgeslikt, ik graai dan ook echt met mijn vingers in mijn keel. En dan weer weken dat ik ineens wakker schrik met ogen opengesperd. Dan weer weken omdat er 'iemand' in de kamer staat, die variant heb ik inderdaad ook nog gehad. Dus repeterend en niet de ene dag dit en dat andere dag dat.

Met mijn slaap hygiëne is inderdaad niks mis. Ik vind dat ook een rot woord.

Nachtangsten heb ik ook over gelezen. Ik noemde het zelf al jaren slaaphallucinaties omdat ik daar ook eens over gelezen heb. Ik verwacht ook niet dat de huisarts er iets mee kan eigenlijk. Misschien moet ik onder hypnose ofzo of EMDR om mijn slaapmap te resetten :)

Ergens ben ik blij te lezen dat het dus wel een bekend fenomeen is. In mijn omgeving heeft niemand er last van en roepen alleen maar hoe erg ze het vinden.
Otje schreef:
25-09-2025 18:52
Ergens ben ik blij te lezen dat het dus wel een bekend fenomeen is. In mijn omgeving heeft niemand er last van en roepen alleen maar hoe erg ze het vinden.
Ik weet niet beter dan dat het normaal is, dat wat ik ervaar tenminste. Heb het er wel eens met vrienden over gehad en die herkenden het ook allemaal. Mijn beide ouders schreeuwen soms in hun slaap en 2 vriendinnen praten in hun slaap. Toen ik dat voor het eerst hoorde reageerde ik erop maar toen er geen antwoord kwam zag ik pas dat ze gewoon sliepen.
Ik vind het verschrikkelijk. Mijn man slaapt regelmatig op zolder, omdat hij wakker wordt van mijn nachtmerries en angsten en daar ook verdrietig van wordt omdat hij er niets aan kan doen. Ik probeer soms gewoon wakker te blijven omdat ik niet durf te slapen. Heel soms is mijn hoofd wel wakker, maar mijn lijf niet (slaapverlamming klinkt zo extreem, maar dat is het denk ik wel) en dat is zo angstig. En dan moet ik er toch uit en een hele dag leuk doen tegen havo 4. Ik haal dit vast weg zo, want te dramatisch en hoe can i make this about me, maar ik word er echt gek van.
Ik heb een aantal keer gehad dat ik wakker schrok uit een nachtmerrie waarin ik stikte, werd ook echt hoestend wakker. Dit bleek laryngospasme te zijn doordat mijn stembanden geïrriteerd waren door maagzuur dat via een middenrifbreuk omhoog kwam. Die irritatie was ook duidelijk te zien bij de scopie die ik in die periode om een andere reden moest ondergaan bij de KNO. Ik heb het zelf ook gezien, en later ook weer gezien dat het weg was door de maagzuurremmers die ik kreeg.
Sindsdien geen nachtmerries meer.
Rabarbara schreef:
25-09-2025 19:40
Ik vind het verschrikkelijk.
Ach wat naar zeg :hug: van mij hoef je het niet weg te halen maar kan me voorstellen dat je het misschien wil vanwege privacy. Slaapverlamming lijkt me heel eng dat heb ik gelukkig niet.

Ik zie het zelf trouwens ook niet als nachtmerries (misschien onterecht hoor) Die heb ik ook wel eens maar gelukkig niet vaak.

Wat ik me afvraag nog hebben jullie dit ook dagelijks? Oké met soms een pauze van een paar weken? Ik praat echt al over 12 jaar dat ik dit heb.
otje wijzigde dit bericht op 25-09-2025 21:24
32.39% gewijzigd
Irma_3110 schreef:
25-09-2025 19:53
Ik heb een aantal keer gehad dat ik wakker schrok uit een nachtmerrie waarin ik stikte, werd ook echt hoestend wakker. Dit bleek laryngospasme te zijn doordat mijn stembanden geïrriteerd waren door maagzuur dat via een middenrifbreuk omhoog kwam. Die irritatie was ook duidelijk te zien bij de scopie die ik in die periode om een andere reden moest ondergaan bij de KNO. Ik heb het zelf ook gezien, en later ook weer gezien dat het weg was door de maagzuurremmers die ik kreeg.
Sindsdien geen nachtmerries meer.
Dit snap ik wel eigenlijk. Je lichaam vreet met dat maagzuur natuurlijk de hele boel kapot. Fijn dat je het niet meer hebt.
Otje schreef:
25-09-2025 20:11
Ach wat naar zeg :hug: van mij hoef je het niet weg te halen maar kan me voorstellen dat je het misschien wil vanwege privacy. Slaapverlamming lijkt me heel eng dat heb ik gelukkig niet.

Ik zie het zelf trouwens ook niet als nachtmerries (misschien onterecht hoor) Die heb ik ook wel eens maar gelukkig niet vaak.

Wat ik me afvraag nog hebben jullie dit ook dagelijks? Oké met soms een pauze van een paar weken? Ik praat echt al over 12 jaar dat ik dit heb.
Misschien kun je de quote weghalen? Anders heeft verwijderen niet zoveel zin :proud:
Als je hier al 12 jaar last van hebt, hoe hou je dat vol?
Heel herkenbaar, ik heb dit ook. Nu ik met oordoppen in slaap, is het nog erger geworden. Nu word ik vaak wakker met het idee dat ik stik in een van de doppen (geen idee hoe). Beetje vervelend, want ik kan inmiddels niet meer slapen zonder die doppen, maar met die doppen in is het nog erger.
Bij mij heeft het, zoals hierboven ook beschreven, vaak te maken met stress of in iedergeval met drukke periodes in mijn leven. Tijdens vakanties heb ik er zelden tot nooit last van. Volgens mij is het bij mij gestart na een heel traumatische gebeurtenis ongeveer 20 jaar geleden.
Ik lees dus mee :)
Ik heb van kinds af aan nachtmerries, slaapverlamming en hallucinaties. Soms is het een periode weg en dan is het er weer. Meestal weet ik (inmiddels) dat het een droom is als het gebeurt, vroeger zorgde het ervoor dat ik niet durfde slapen. Eerst leek ik het vaker te hebben als ik op mijn rug slaap, maar dat gaat niet (meer?) op. Las laatst dat mensen met een lactose intolerantie misschien vaker nachtmerries hebben na het eten van zuivel, dat gaat voor mij niet op. Misschien zorgt veel eten in de avond ook wel voor onrust 's nachts?
Mijn schildklier is soms te traag (niet genoeg voor medisch ingrijpen), maar daar had ik als kind geen last van denk ik.
Hier geen paniek maar wel jaren geleden last gehad van slaapverlammingen. Wat was dat vreselijk, ik durfde als volwassen vrouw zelfs met een lampje aan niet meer te gaan slapen. Bij mij werd de verlamming getriggerd door op mijn rug te slapen. Doe het nog steeds na al die jaren niet.

Paniek lijkt me ook zo naar.
Dromen doe ik nooit leuk voor zover ik weet, altijd nachtmerries,
Slaapwandelen ook veel gedaan vroeger. Ex heeft weleens bang in bed geleden omdat ik ‘s nachts voor het gordijn naar buiten stond te kijken.
Even voor de andere mensen in dit topic, als het vaak/altijd de angst is om te stikken, zou ik wel een slaaponderzoek laten doen. Dit kan wijzen op slaapapneu.
Dat is bij jou niet het geval TO, omdat jouw angst zich afwisselt (stikken, iemand in de kamer, etc.).

Nachtmerries en nachtangsten zijn wat anders dan slaaphallucinaties. Bij nachtmerries slaap je gewoon en word je wakker met nog die nare droom. Bij nachtangsten slaapt een kind en blijft het over het algemeen ook slapen, al ziet hij/zij er wakker uit.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven