Je niet veilig voelen op het werk om dingen te melden.
vrijdag 26 september 2025 om 20:57
Een vriendin van mij is net begonnen bij een nieuwe werkgever en er is 2 weken geleden iets gebeurd wat echt niet door de beugel kan. Ze is van mening dat het gemeld moet worden maar durft het niet echt te melden want net nieuw, wat als leidinggevende haar niet geloofd?
En daarnaast vind ze het moeilijk om het gesprek aan te gaan met haar leidinggevende en vraagt zich af of mailen ook niet gewoon kan als ze het uiteindelijk wel aandurft.
Ik heb al gezegd dat ze wellicht naar een vertrouwenspersoon kan stappen maar ze heeft geen idee of het bedrijf die een heeft en of ze het dan wel durft.
Ik houd het bewust vaag maar ik vind het heel erg voor haar.
Hebben meer mensen in zo'n situatie gezeten en wat heb je uiteindelijk gedaan?
En daarnaast vind ze het moeilijk om het gesprek aan te gaan met haar leidinggevende en vraagt zich af of mailen ook niet gewoon kan als ze het uiteindelijk wel aandurft.
Ik heb al gezegd dat ze wellicht naar een vertrouwenspersoon kan stappen maar ze heeft geen idee of het bedrijf die een heeft en of ze het dan wel durft.
Ik houd het bewust vaag maar ik vind het heel erg voor haar.
Hebben meer mensen in zo'n situatie gezeten en wat heb je uiteindelijk gedaan?
zaterdag 27 september 2025 om 15:43
Natuurlijk, maar dat is met veel meldingen zo. Als ik meldt aangeraakt te zijn door een collega, kunnen ze mijn naam wel achterhouden, maar weet de ‘dader’ alsnog om wie het gaat natuurlijk. Tenzij hij wekelijks het halve bedrijf lastig valt.
Vertrouwenspersonen zijn er ook met name om je verhaal te kunnen doen, en om samen te kijken wat volgende stappen kunnen zijn. Het is in feite niet hun taak om alle problemen op te lossen. Als er inderdaad een stelselmatig iets is, kunnen ze dat wel aangeven bij leidinggevenden of management, maar het is geen interne politiedienst. Dat denken mensen soms wel en dan zijn ze teleurgesteld dat er niks ‘gedaan’ wordt.
zaterdag 27 september 2025 om 16:02
Vriendin is haar telefoon kwijt en is 99% zeker dat iemand die uit haar tas gehaald heeft tijdens het werk. Het was een oud ding dus ze heeft een nieuwe gehaald en de boel laten blokkeren maar het zit haar niet lekker.Madrigalscapybara schreef: ↑27-09-2025 08:01Gaat het om seksuele intimidatie of een grove grap? Of gaat het om vermoeden van fraude? ik zou het proberen op te schrijven. 1x iets langer en 1x heel feitelijk kort.
zaterdag 27 september 2025 om 16:33
Heeft ze ook een idee wie de dader was?
In ieder geval zou ik dat gewoon melden bij mijn leidinggevende. Die wil ook vast wel weten dat er spullen gestolen worden. Zullen vast niet alleen privéspullen zijn.
Ze zal er misschien niet meteen een nieuwe telefoon aan overhouden, maar wel alertheid of een stevig signaal richting de organisatie.
zaterdag 27 september 2025 om 17:28
Ze kan toch melden dat telefoon uit haar tas is verdwenen zonder namen te noemen?
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
zaterdag 27 september 2025 om 17:51
Als het geen 100 procent, dan alleen maar melden dat de telefoon weg is.
Het zal maar bij die 1 procent zitten....
zaterdag 27 september 2025 om 18:29
Zeker. Hoe groot de kans is dat een willekeurige collega een oud model telefoon uit je tas steelt, hangt nogal af van je werkplek. Het kàn natuurlijk overal, mensen doen rare dingen. Maar de kans dat je collega-advocaat of collega-docent een oude telefoon steelt lijkt me echt niet groot.Vivalafete25 schreef: ↑27-09-2025 17:51Als het geen 100 procent, dan alleen maar melden dat de telefoon weg is.
Het zal maar bij die 1 procent zitten....
Bij bv een plek waar veel onbekenden komen, is dat al weer anders.
Maar dit lijkt me niet zo ingewikkeld toch? Je hoeft ook niet te melden dat je telefoon gestolen is door een collega, je meldt gewoon dat je het heel vervelend vindt, maar dat helaas je telefoon uit je tas verdwenen is op dag zus en zo. Dit soort dingen zijn inderdaad wel belangrijk om te melden, want als het vaak gebeurt, moeten ze er iets mee. Als het de eerste en enige melding is, zal er niet veel mee gebeuren. Dan zou het best kunnen dat ze denken: kan, of je bent hem toch elders kwijt geraakt. Niet omdat ze vriendin niet geloven, maar omdat zelfs zij zelf blijkbaar niet 100% zeker is. Maar als er nog vijf mensen ineens komen melden dat er spullen verdwijnen, is dat wel reden tot zorg.
Ik zou hier verder niet te moeilijk over doen met vertrouwenspersonen en zo hoor. Dit is toch niks gênants, extreem persoonlijks of heel gevoelig?
zaterdag 27 september 2025 om 20:10
zaterdag 27 september 2025 om 20:18
Dit zou ik ook zeggen. Waarom is ze bang niet geloofd te worden? Is het uit een afgesloten ruimte verdwenen waar maar een paar mensen toegang toe hebben? En hoe erg is het als ze haar niet geloven? Het niet vertellen uit angst dat ze je niet geloven lijkt me nog erger. Als ze haar gewoon geloven dan is dat een fijne meevaller en kan ze haar beeld van de leidinggevende bijstellen. Als ze haar inderdaad niet geloven dan is dat natuurlijk heel vervelend, maar weet ze tenminste dat haar voorgevoel terecht was.Ginger schreef: ↑27-09-2025 16:33Heeft ze ook een idee wie de dader was?
In ieder geval zou ik dat gewoon melden bij mijn leidinggevende. Die wil ook vast wel weten dat er spullen gestolen worden. Zullen vast niet alleen privéspullen zijn.
Ze zal er misschien niet meteen een nieuwe telefoon aan overhouden, maar wel alertheid of een stevig signaal richting de organisatie.
Bij mij op werk krijgen we trouwens regelmatig (ik denk 1-2x per jaar) een mail dat er weer meer gestolen wordt, met de oproep om kamers goed af te sluiten. Bij ons kan echter iedereen naar binnen lopen. Als er maar een paar mensen toegang hadden tot haar tas op dat moment, dan is het uiteraard pijnlijker voor de organisatie.
zondag 28 september 2025 om 08:34
Ow bah.. zoiets heb ik op het werk ook gehad. Er liep regelmatig iemand over de afdeling die ik niet vertrouwde. Slecht gevoel bij. Ik had een kantoor alleen. Kon niet op slot. Als ik een afspraak had zette ik vanaf dat moment mijn privéspullen op het secretariaat. Later bleek dat die persoon van collega’s hun lunch boterhammen jatte. Ook op andere afdelingen. Dat was wel weer heel sneu..
zondag 28 september 2025 om 10:07
Die is heel lastig want het gaat hier om een misdrijf, en geen bewijs. Hoe weet je vriendin het zeker? Heeft ze aangifte gedaan?
zondag 28 september 2025 om 10:16
zondag 28 september 2025 om 10:17
En nog even terugkomend op de topictitel, dit heeft toch niks te maken met dat ze zich niet veilig zou voelen op haar werk? Dit is gewoon een apart verhaal dat ze niet wil vertellen aan haar leidinggevende omdat het een heftige beschuldiging is terwijl ze eigenlijk niet eens weet dat die beschuldiging klopt. Je zou nog kunnen zeggen dat zoiets de veiligheid van haar collega’s juist aantast.
zondag 28 september 2025 om 10:18
Voor hetzelfde geld is de telefoon eruit gevallen, heeft ze hem ergens laten liggen, is ze gezakkenrold voordat ze op haar werk was, of noem maar op.
zondag 28 september 2025 om 10:18
Nou ja, dat hangt van de situatie af. Als ik op mijn werk aankom, en nog even iemand app ‘ik zie je vanavond!’. Mijn telefoon in mijn tas stop (je mag op heel veel plekken je eigen telefoon niet bij je hebben), en een paar uur later is hij weg. Dan weet ik toch vrij zeker dat ik hem niet ineens magisch verloren ben.
En dan kom je dus op die 99%. Die 1% blijft dan over voor de kleine kans dat hij op hele rare wijze toch uit je tas gevallen is oid. In hoeverre dat een optie is, hangt ook weer van de situatie af (waar is je tas, waar stop je de telefoon enz).
zondag 28 september 2025 om 10:22
Maar zeker weten dat je hem in de tas hebt gestopt is geen zekerheid. Ikzelf kan er van overtuigd zijn dat is sleutels of telefoon op plek x heb gelegd en dan vind ik hem toch terug in het toilet/de koelkast whatever. Dus ze weet niet of hij gestolen is. Hij is verdwenen.Tweede punt is dat ze niet weet, als hij al gestolen is, of haar collega’s dat hebben gedaan. Zijn er klanten, onderhoudsmedewerkers, schoonmakers, onbevoegden binnengeweest? Dat weet je niet.nausicaa schreef: ↑28-09-2025 10:18Nou ja, dat hangt van de situatie af. Als ik op mijn werk aankom, en nog even iemand app ‘ik zie je vanavond!’. Mijn telefoon in mijn tas stop (je mag op heel veel plekken je eigen telefoon niet bij je hebben), en een paar uur later is hij weg. Dan weet ik toch vrij zeker dat ik hem niet ineens magisch verloren ben.
zondag 28 september 2025 om 12:16
Dat valt dus ook onder die 1%. En ze zegt toch ook niks over wie hem gestolen zou hebben of dat dat een collega zou zijn? Ik snap echt niet waarom je zo fel reageert. Ze beschuldigt niemand in het bijzonder, zegt alleen dat haar telefoon verdwenen is op een manier die bijna zeker alleen kan inhouden dat iemand hem meegenomen heeft. Ik kan echt genoeg scenario’s bedenken waarin het inderdaad zeker is dat je je een telefoon bij je had toen je aankwam (bv omdat je ter plekke nog iemand een bericht hebt gestuurd, of iemand een foto hebt laten zien), hij niet willekeurig ergens anders kan liggen, en hij er niet meer is als je je spullen weer ophaalt. Zeker op plekken met strakke regels en routines bv, waar je je mobiel niet misschien wel/misschien niet in je zak kunt stoppen.Bontebok schreef: ↑28-09-2025 10:22Maar zeker weten dat je hem in de tas hebt gestopt is geen zekerheid. Ikzelf kan er van overtuigd zijn dat is sleutels of telefoon op plek x heb gelegd en dan vind ik hem toch terug in het toilet/de koelkast whatever. Dus ze weet niet of hij gestolen is. Hij is verdwenen.Tweede punt is dat ze niet weet, als hij al gestolen is, of haar collega’s dat hebben gedaan. Zijn er klanten, onderhoudsmedewerkers, schoonmakers, onbevoegden binnengeweest? Dat weet je niet.
Als op mijn werk iets ineens verdwenen is, willen ze dat heel graag weten hoor. Ook al werk ik op een plek waar inderdaad ook best onbevoegden geweest kunnen zijn. Niemand die dan direct een van mijn collega’s verdenkt, maar ze moeten er wel van weten. Dus het lijkt me echt niet meer dan normaal dat je in elk geval bij je leidinggevende meldt wat er gebeurd is.
zondag 28 september 2025 om 17:20
Het is toch een raar verhaal, natuurlijk meld je het al je iets kwijt bent, al is het alleen maar omdat iemand anders het ook gevonden kan hebben. Maar je collega’s beschuldigen van diefstal is wel van een hele andere orde.nausicaa schreef: ↑28-09-2025 12:16Dat valt dus ook onder die 1%. En ze zegt toch ook niks over wie hem gestolen zou hebben of dat dat een collega zou zijn? Ik snap echt niet waarom je zo fel reageert. Ze beschuldigt niemand in het bijzonder, zegt alleen dat haar telefoon verdwenen is op een manier die bijna zeker alleen kan inhouden dat iemand hem meegenomen heeft. Ik kan echt genoeg scenario’s bedenken waarin het inderdaad zeker is dat je je een telefoon bij je had toen je aankwam (bv omdat je ter plekke nog iemand een bericht hebt gestuurd, of iemand een foto hebt laten zien), hij niet willekeurig ergens anders kan liggen, en hij er niet meer is als je je spullen weer ophaalt. Zeker op plekken met strakke regels en routines bv, waar je je mobiel niet misschien wel/misschien niet in je zak kunt stoppen.
Als op mijn werk iets ineens verdwenen is, willen ze dat heel graag weten hoor. Ook al werk ik op een plek waar inderdaad ook best onbevoegden geweest kunnen zijn. Niemand die dan direct een van mijn collega’s verdenkt, maar ze moeten er wel van weten. Dus het lijkt me echt niet meer dan normaal dat je in elk geval bij je leidinggevende meldt wat er gebeurd is.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in