Wij gaan scheiden
maandag 29 september 2025 om 11:39
Goedemorgen,
Mijn man en ik hebben vanmorgen hét gesprek gehad: we gaan scheiden.
Ik voel me verdrietig en opgelucht tegelijk. Verdrietig omdat het ons niet is gelukt en ik het voor ons kind van 7 zo graag anders had gezien. Opgelucht omdat onze relatie al jaren niet meer lekker liep en het onvermijdelijk werd.
Ons kind staat voor ons beide op de eerste plaats. We hebben geen ruzie en willen er alles aan doen om de scheiding (en het leven daarna) harmonieus te laten verlopen.
Ik heb me al redelijk ingelezen en informatie opgezocht. We hebben besproken dat ik (als alles lukt financieel gezien) ga verhuizen en we een co-ouderschap willen. We gaan nu op zoek naar een mediator.
Het lijkt me fijn om hier met mensen te praten die ervaring hebben met scheiden of op dit moment door hetzelfde gaan. Ik merk dat ik best veel vragen heb, zoals wanneer vertellen we het aan onze zoon en aan de familie en vrienden? Ik sta ik open voor praktische informatie en tips.
Liefs, Liquido
Mijn man en ik hebben vanmorgen hét gesprek gehad: we gaan scheiden.
Ik voel me verdrietig en opgelucht tegelijk. Verdrietig omdat het ons niet is gelukt en ik het voor ons kind van 7 zo graag anders had gezien. Opgelucht omdat onze relatie al jaren niet meer lekker liep en het onvermijdelijk werd.
Ons kind staat voor ons beide op de eerste plaats. We hebben geen ruzie en willen er alles aan doen om de scheiding (en het leven daarna) harmonieus te laten verlopen.
Ik heb me al redelijk ingelezen en informatie opgezocht. We hebben besproken dat ik (als alles lukt financieel gezien) ga verhuizen en we een co-ouderschap willen. We gaan nu op zoek naar een mediator.
Het lijkt me fijn om hier met mensen te praten die ervaring hebben met scheiden of op dit moment door hetzelfde gaan. Ik merk dat ik best veel vragen heb, zoals wanneer vertellen we het aan onze zoon en aan de familie en vrienden? Ik sta ik open voor praktische informatie en tips.
Liefs, Liquido
maandag 29 september 2025 om 23:17
Welkom Mutsie, wat vervelend voor jullie. Hebben jullie kinderen? Ook prima als je er niks over wilt zeggen hoor.
Wij hebben relatietherapie gehad en ook beide individueel. Heeft zeker geholpen om bepaalde patronen te doorbreken, maar sommige patronen zijn erg hardnekkig en die blijven we bij elkaar triggeren.
Ook zijn we er achter gekomen dat we toch echt meer van elkaar verschillen en anders over dingen denken dan we dachten. Ook dat helpt niet mee.
Wij hebben relatietherapie gehad en ook beide individueel. Heeft zeker geholpen om bepaalde patronen te doorbreken, maar sommige patronen zijn erg hardnekkig en die blijven we bij elkaar triggeren.
Ook zijn we er achter gekomen dat we toch echt meer van elkaar verschillen en anders over dingen denken dan we dachten. Ook dat helpt niet mee.
maandag 29 september 2025 om 23:25
Dank je, SweetFirefly!
We gaan tegen zoon zeggen dat hij er zeker mag praten met (andere) mensen en wellicht kunnen we ook voorbeelden noemen met wie (hoewel ik hem daarin ook weer niet te veel wil sturen). Misschien dat de maatschappelijk werkster op school iets kan betekenen, maar ik ga eerst zijn juf mailen t.z.t.
Hij heeft ook op zijn oude school 2 vriendjes waarvan de ouders kort voor onze verhuizing zijn gescheiden. 1 van die jongens wil hij graag nog eens zien, dat zouden we kunnen plannen een tijdje nadat we het verteld hebben.
We gaan tegen zoon zeggen dat hij er zeker mag praten met (andere) mensen en wellicht kunnen we ook voorbeelden noemen met wie (hoewel ik hem daarin ook weer niet te veel wil sturen). Misschien dat de maatschappelijk werkster op school iets kan betekenen, maar ik ga eerst zijn juf mailen t.z.t.
Hij heeft ook op zijn oude school 2 vriendjes waarvan de ouders kort voor onze verhuizing zijn gescheiden. 1 van die jongens wil hij graag nog eens zien, dat zouden we kunnen plannen een tijdje nadat we het verteld hebben.
dinsdag 30 september 2025 om 11:10
De podcast Roels sofasessies hoorde ik van een vriendin.
Verder zoveel mogelijk vastleggen. Dan is er zo weinig mogelijk overleg noodzakelijk (je weet nooit hoe het loopt). Dus vaste afspraken over verjaardagen (ook van familie), alle feestdagen, vakanties, en zaken als verhuizingen.
Reken erop dat nieuwe partners alles zullen veranderen. Die hebben weer hun eigen belangen en wellicht ook omgangsregelingen.
Bedenk wel dat ook een rechter heel veel zaken niet kan afdwingen. En rechtszaken zijn enorm duur. Dat geld heb je niet in de praktijk. Dus probeer flexibel te zijn.
En beter gebruik je de (gezamenlijke) kinderrekening dan alimentatie. Echt probeer afhankelijkheid te voorkomen. In de praktijk zie ik daar de meeste problemen over ontstaan. Mensen die nog hun hand ophouden bij hun ex. Of mensen die moeten betalen terwijl een ex zaken doet die niet kloppen. Leer jezelf redden. Uit elkaar zou ook echt klaar moeten zijn. Voor je kind moet je zorgen. Maar alimentatie is echt iets van vroeger.
Verder zoveel mogelijk vastleggen. Dan is er zo weinig mogelijk overleg noodzakelijk (je weet nooit hoe het loopt). Dus vaste afspraken over verjaardagen (ook van familie), alle feestdagen, vakanties, en zaken als verhuizingen.
Reken erop dat nieuwe partners alles zullen veranderen. Die hebben weer hun eigen belangen en wellicht ook omgangsregelingen.
Bedenk wel dat ook een rechter heel veel zaken niet kan afdwingen. En rechtszaken zijn enorm duur. Dat geld heb je niet in de praktijk. Dus probeer flexibel te zijn.
En beter gebruik je de (gezamenlijke) kinderrekening dan alimentatie. Echt probeer afhankelijkheid te voorkomen. In de praktijk zie ik daar de meeste problemen over ontstaan. Mensen die nog hun hand ophouden bij hun ex. Of mensen die moeten betalen terwijl een ex zaken doet die niet kloppen. Leer jezelf redden. Uit elkaar zou ook echt klaar moeten zijn. Voor je kind moet je zorgen. Maar alimentatie is echt iets van vroeger.
dinsdag 30 september 2025 om 11:17
Ik dacht bij mijn scheiding ook dat we als nette beschaafde mensen uit elkaar gingen, totdat puntje bij paaltje kwam en ik via een gesprek bij de bank hoorde dat ex opeens nog een lening van een paar ton had afgesloten, zichzelf failliet ging laten verklaren en ik voor alles kon opdraaien. Dit alles onder het oog van de mediator.
Mijn advies zou dus zijn: neem een eigen advocaat! Nu begrijp ik dat mijn ervaring (hopelijk) niet een standaard verhaal is maar een goede mediator vinden is gewoon lastig (en dat heb ik dan wel weer ook vaker gehoord)
Mijn advies zou dus zijn: neem een eigen advocaat! Nu begrijp ik dat mijn ervaring (hopelijk) niet een standaard verhaal is maar een goede mediator vinden is gewoon lastig (en dat heb ik dan wel weer ook vaker gehoord)
dinsdag 30 september 2025 om 13:55
poohtjesschrijft schreef: ↑30-09-2025 11:17Ik dacht bij mijn scheiding ook dat we als nette beschaafde mensen uit elkaar gingen, totdat puntje bij paaltje kwam en ik via een gesprek bij de bank hoorde dat ex opeens nog een lening van een paar ton had afgesloten, zichzelf failliet ging laten verklaren en ik voor alles kon opdraaien. Dit alles onder het oog van de mediator.

Was je er op tijd bij? Heb je het kunnen voorkomen?
dinsdag 30 september 2025 om 16:10
Dank voor de uitleg.Solsol schreef: ↑29-09-2025 21:07Dat klopt, daarom geef ik ook aan dat niet alle afspraken rechtstreeks af te dwingen zijn. Ook een rechter kan wat veranderen, en als een ouder bijvoorbeeld z’n kind niet meer ophaalt kun je hem ook niet dwingen. Maar de meeste afspraken (zoals omgang en wie wat voor kind betaalt enzo en vakantieplanningen) laat een rechter doorgaans wel in stand, als die redelijk en wettelijk zijn opgenomen in het ouderschapsplan.
Het ging er ook om dat een opmerking werd gemaakt dat het geen geldig document was, en dat klopt gewoon niet. Het is echt wel een belangrijk en leidend document dus je moet de inhoud niet onderschatten. Bovendien is het kind van TO nog jong en moet je dus nog heel wat jaren voordat kind 12 is.

dinsdag 30 september 2025 om 16:12
Klopt!NightNurse schreef: ↑29-09-2025 21:41Inderdaad de wissel op vrijdag doen en dan bij voorkeur direct na schooltijd. Als je een weekend weg wil, of een voetbalwedstrijd of atletiekcompetitie op zaterdagochtend om 8 uur hebt, of een dagje uit wil, is het echt niet handig om de wissel op zaterdag te hebben
dinsdag 30 september 2025 om 16:14
Ik ging daar gaande weg wel van balen 50%, 50%, maar dat hangt natuurlijk ook af van de redelijkheid van de ex-man en hoe goed hij voor het betreffende kind is.
dinsdag 30 september 2025 om 16:17
Ja, dat is ook mijn ervaring. Ik heb nu een advocaat en we gaat proberen het ouderschapsplan van 50/50 aan te passen naar meer tijd bij mij en minder bij vader (omdat mijn dochter van 11 bang is voor haar vader), maar dat ik niet eenvoudig.
candy wijzigde dit bericht op 30-09-2025 16:25
2.72% gewijzigd
dinsdag 30 september 2025 om 16:24
poohtjesschrijft schreef: ↑30-09-2025 11:17Ik dacht bij mijn scheiding ook dat we als nette beschaafde mensen uit elkaar gingen, totdat puntje bij paaltje kwam en ik via een gesprek bij de bank hoorde dat ex opeens nog een lening van een paar ton had afgesloten, zichzelf failliet ging laten verklaren en ik voor alles kon opdraaien. Dit alles onder het oog van de mediator.

dinsdag 30 september 2025 om 19:35
evelien2010 schreef: ↑30-09-2025 11:10
Echt probeer afhankelijkheid te voorkomen. In de praktijk zie ik daar de meeste problemen over ontstaan. Mensen die nog hun hand ophouden bij hun ex. Of mensen die moeten betalen terwijl een ex zaken doet die niet kloppen. Leer jezelf redden. Uit elkaar zou ook echt klaar moeten zijn. Voor je kind moet je zorgen. Maar alimentatie is echt iets van vroeger.
Dank je wel voor je bericht en tips. De podcast ga ik zeker beluisteren, zie dat het Roel van Velzen is.
Dat alimentatie iets is van vroeger en dat uit elkaar klaar zou moeten zijn ben ik het niet mee eens. Ons kind zijn levensstandaard moet na de scheiding in beide huizen gelijk zijn. Dan kan ik fulltime gaan werken maar dan zal ik nooit ook maar in de buurt komen van mijn man zijn salaris. Bovendien wil mijn man graag dat zijn zoon in alle opzichten niks tekort komt. Ik zie dat niet als hand ophouden bij ex.
liquidonarcotic wijzigde dit bericht op 30-09-2025 19:38
0.05% gewijzigd
dinsdag 30 september 2025 om 19:43
Wat heftig en verdrietig dat je dochter bang is voor haar vader. Is dit na de scheiding gekomen?
dinsdag 30 september 2025 om 19:43
Partner-alimentatie vind ik 20ste eeuws behoudens een paar uitzonderingen.LiquidoNarcotic schreef: ↑30-09-2025 19:35Dank je welvoor je bericht en tips. De podcast ga ik zeker beluisteren, zie dat het Roel van Velzen is.
Dat alimentatie iets is van vroeger en dat uit elkaar klaar zou moeten zijn ben ik het niet mee eens. Ons kind zijn levensstandaard moet na de scheiding in beide huizen gelijk zijn. Dan kan ik fulltime gaan werken maar dan zal ik nooit ook maar in de buurt komen van mijn man zijn salaris. Bovendien wil mijn man graag dat zijn zoon in alle opzichten niks tekort komt. Ik zie dat niet als hand ophouden bij ex.
Kinder-alimentatie vind ik dan weer doodnormaal.
Spreek ook nu al af hoe lang die doorloopt. Tot zijn 18de? Ook tijdens zijn studies of opleiding? Tijdens hoeveel studies?
Wat als je kind na zijn HBO bijvoorbeeld nog een extra master wil doen?
Wat als je 16-jarig kind eerst een korte MBO-opleiding doet, een jaar of wat gaat werken om op zijn 19de te besluiten toch naar de HBO te willen?
Je kan bijvoorbeeld ook stellen dat zolang kind studeert de alimentatie tot zijn 21 doorloopt.
Maar wat als ie dan nog net 1 jaar HBO te gaan heeft?
Je weet nu overigens hoe (ex-)partner erin staat.
Je weet niet hoe hij erin staat als hij straks een nieuwe vriendin met 2 kinderen van haar én nog een bonuskind van hun beiden heeft.
Je kan dus maar beter nu al een idee op papier zetten voor hij straks terugkrabbelt dat het "met 4 kinderen wel wat duur wordt" en hij dus terugkeert op wat er mondeling afgesproken was.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
dinsdag 30 september 2025 om 20:01
@Wissewis: dank je wel voor je bericht en je tips. Ik heb ze genoteerd, goed om alvast over na te denken!
Ik had het inderdaad ook over kinderalimentatie, maar partneralimentatie zou ik niet per sé ouderwets vinden. We hebben er beide destijds voor gekozen om kind zo weinig mogelijk onder te brengen bij de kinderopvang. Ik ben ook een tijd helemaal gestopt met werken, hoewel dit startte als gevolg van blijvende lichamelijke klachten na de zwangerschap en bevalling.
Maar ook nu zien we beide liever dat er minder wordt gewerkt en er dus meer tijd is voor kind en weinig of geen opvang nodig is. Denk dat dat in ons geval alleen gaat lukken (door het grote verschil in salaris) als man het meest werkt en dus ook partneralimentatie gaat betalen.
Maar we zullen zien wat mogelijk is en hoe man er uiteindelijk over denkt.
Uiteraard ga ik zodra kind zich wat makkelijker kan redden weer meer werken.
Ik had het inderdaad ook over kinderalimentatie, maar partneralimentatie zou ik niet per sé ouderwets vinden. We hebben er beide destijds voor gekozen om kind zo weinig mogelijk onder te brengen bij de kinderopvang. Ik ben ook een tijd helemaal gestopt met werken, hoewel dit startte als gevolg van blijvende lichamelijke klachten na de zwangerschap en bevalling.
Maar ook nu zien we beide liever dat er minder wordt gewerkt en er dus meer tijd is voor kind en weinig of geen opvang nodig is. Denk dat dat in ons geval alleen gaat lukken (door het grote verschil in salaris) als man het meest werkt en dus ook partneralimentatie gaat betalen.
Maar we zullen zien wat mogelijk is en hoe man er uiteindelijk over denkt.
Uiteraard ga ik zodra kind zich wat makkelijker kan redden weer meer werken.
dinsdag 30 september 2025 om 20:20
Dankje! We hebben 2 kinderen ja, van 5 en 7 dus ook nog best jong en denk dat het zonder hen misschien al over was geweest.LiquidoNarcotic schreef: ↑29-09-2025 23:17Welkom Mutsie, wat vervelend voor jullie. Hebben jullie kinderen? Ook prima als je er niks over wilt zeggen hoor.
Relatietherapie heeft ons ook echt wel inzicht en handvaten gegeven, maar of het voldoende is ben ik nog niet zeker van. Ik heb soms ook het idee dat wij twee verschillende kanten uit groeien. In veel dingen denken we wel hetzelfde, maar we zijn ook in veel dingen heel anders. Kan aanvullen, maar zit soms ook in de weg denk ik.
Wij hebben ook geen ruzie en kunnen prima praten samen, maar soms heb ik het idee dat het gewoon 'op' is.
Ik hoop echt dat het ons lukt om er met hard werken toch nog uit te komen, maar regelmatig ben ik ook bang dat het te laat is en het niet meer goed komt.
Heb jij ondertussen al wat meer duidelijk voor jezelf wat je moet weten en hoe je het aan wil pakken?
Ik hoop voor jullie dat het inderdaad gewoon goed samen kan zonder gedoe en wat het beste is voor jullie kind.
Heel veel succes en sterkte!
dinsdag 30 september 2025 om 20:23
Wissewis schreef: ↑30-09-2025 19:43
Je weet nu overigens hoe (ex-)partner erin staat.
Je weet niet hoe hij erin staat als hij straks een nieuwe vriendin met 2 kinderen van haar én nog een bonuskind van hun beiden heeft.
Je kan dus maar beter nu al een idee op papier zetten voor hij straks terugkrabbelt dat het "met 4 kinderen wel wat duur wordt" en hij dus terugkeert op wat er mondeling afgesproken was.
We hebben het hier al vaak over gehad, ook toen er van scheiden helemaal geen sprake was. Vanuit mijn/onze eigen ervaring als kind en wat we om ons heen hebben gezien, gaan we hoe dan ook beide niet samenwonen met een eventuele nieuwe partner voor ons kind uit huis is. Ook vinden we dat een goede verstandhouding met ex voor de eventuele nieuwe relatie gaat.
Man is emotioneel erg intelligent en gaat door het vuur voor zijn zoon. De band die ze hebben is heel erg mooi om te zien, ze zijn twee handen op 1 buik. Ze zijn alles voor elkaar.
Ik weet dat dit voor veel mensen heel naïef klinkt. Uiteraard leggen we alles vast wat er vast te leggen valt. Ben erg blij met alle tips die ik voorbij zie komen hier!
dinsdag 30 september 2025 om 21:01
@Mutsie: heel herkenbaar allemaal wat je schrijft. Ik hoop ook dat jullie er uit komen.
Ik heb inmiddels een hele lijst met vragen en tips. Maandag staat de eerste afspraak met de advocaat/mediator. Deze week afstemmen met man wanneer we het onze zoon (en de rest) gaan vertellen. Wellicht dat we toch eerst de afspraak van maandag afwachten.
Man en ik kunnen prima praten. Er is een last van onze schouders gevallen, dat voelt fijn.
Verder voelt het vreemd. Gewerkt en een familielid gezien vandaag, maar niks kunnen zeggen. Elke keer als ik naar onze zoon kijk breekt mijn hart
Ik heb inmiddels een hele lijst met vragen en tips. Maandag staat de eerste afspraak met de advocaat/mediator. Deze week afstemmen met man wanneer we het onze zoon (en de rest) gaan vertellen. Wellicht dat we toch eerst de afspraak van maandag afwachten.
Man en ik kunnen prima praten. Er is een last van onze schouders gevallen, dat voelt fijn.
Verder voelt het vreemd. Gewerkt en een familielid gezien vandaag, maar niks kunnen zeggen. Elke keer als ik naar onze zoon kijk breekt mijn hart

dinsdag 30 september 2025 om 22:23
Partneralimentatie vind ik bijna net zo logisch als kinderalimentatie. Het is nu eenmaal hoe dat is geregeld, zeker in gevallen waar (meestal) de moeder minder werkt voor de kinderen. Daar ben je als partners beide bij, als je dat beslist. Je kiest er willens en wetens voor dat een van de partners de financieel zwakkere is en daar geef je een klein beetje zekerheid in de vorm van partneralimentatie voor terug. Per saldo loopt de alimentatiegerechtigde die achterstand nooit meer in, dus ondanks dat beetje partneralimentatie voor beperkte duur, is de betaler altijd nog in het voordeel.
Kinderalimentatie is helemaal logisch en vanzelfsprekend als de draagkracht erg verschilt. Ik heb een kinderrekening altijd afgehouden omdat ik het niet zag zitten om over zo’n rekening discussies te voeren. Die heb ik nu al gehad met ex omdat die vond dat ik voor zijn drieweekse vakantie met kind moest zorgen voor 21 onderbroeken. Die hij vervolgens aanschafte en inhield op de alimentatie. Dan kun je denken ‘waar zeur je over?’ maar zo was er elke keer wel wat. Ik had dus geen behoefte aan een rekening die ik ook voor een x bedrag volstortte en waar ex vervolgens dure ski-outfits van zou kopen e.d.
Het makkelijkst is om de ondeelbare kosten bij een ouder te laten en de ander betaalt alimentatie. Dat voelt nooit leuk voor die mannen, want die denken dat je van 250 euro per maand je kind in Prada kunt hijsen en er ook nog van op vakantie kunt, maar dat is nu eenmaal hoe de standaard regeling werkt.
Kinderalimentatie is helemaal logisch en vanzelfsprekend als de draagkracht erg verschilt. Ik heb een kinderrekening altijd afgehouden omdat ik het niet zag zitten om over zo’n rekening discussies te voeren. Die heb ik nu al gehad met ex omdat die vond dat ik voor zijn drieweekse vakantie met kind moest zorgen voor 21 onderbroeken. Die hij vervolgens aanschafte en inhield op de alimentatie. Dan kun je denken ‘waar zeur je over?’ maar zo was er elke keer wel wat. Ik had dus geen behoefte aan een rekening die ik ook voor een x bedrag volstortte en waar ex vervolgens dure ski-outfits van zou kopen e.d.
Het makkelijkst is om de ondeelbare kosten bij een ouder te laten en de ander betaalt alimentatie. Dat voelt nooit leuk voor die mannen, want die denken dat je van 250 euro per maand je kind in Prada kunt hijsen en er ook nog van op vakantie kunt, maar dat is nu eenmaal hoe de standaard regeling werkt.
dinsdag 30 september 2025 om 23:13
Jullie gaan uit elkaar. Dus kind krijgt 2 verschillende levens straks. En ook Jullie zullen beiden als mens veranderen. Het is een illusie dat alles gelijk blijft of dat dat zou moeten. Ook bij mensen die wel bij elkaar blijven kan het leven veranderen. Dat is nu eenmaal hoe het leven gaat. Betalen voor je kind is prima. Maar je partner is echt wat anders. Dat is tijdelijk en jij hoeft niet in de buurt te komen van het inkomen van je partner. De wettelijke regels zijn al enorm aangescherpt. Van mensen die uit elkaar gaan wordt verwacht dat ze zelf gaan werken. En zichzelf redden. Jarenlang je hand ophouden bij je partner (niet voor je kind maar voor jezelf) is niet meer van deze tijd. En als de alimentatie stopt kom je ook in de problemen omdat je niet jezelf kunt redden. En in de praktijk zorgt afhankelijkheid vaak voor problemen. Jullie levens gaan los van elkaar veranderen. Er gaan nieuwe partners komen en dan kan je enorme toestanden krijgen over geld.LiquidoNarcotic schreef: ↑30-09-2025 19:35
dinsdag 30 september 2025 om 23:25
Helaas kan je dat soort dingen niet afdwingen. Die beloftes zijn gedaan in een totaal andere periode. Het staat jouw ex volledig vrij om een nieuwe partner te vinden en om te gaan samenwonen. Jij bent straks iemand uit het verleden. Het is niet heel gek dat iemand nieuw geluk wil na de ellende van een scheiding. En dan krijgt hij (en jij) ook te maken met de mening van de nieuwe partners. Die hebben ook recht op hun wensen mbt hun relatie. Die willen wellicht niet 10 jaar wachten om te mogen samenwonen. Of zich aan jouw idee van wat goed is houden. Je kunt volledig door het vuur voor je kind gaan maar beiden verschillende meningen hebben. Bedenk dat je nu nog niet alles kunt vastleggen voor de komende 20 jaar. Er kunnen nieuwe baby's komen of stiefkinderen bij de partners. Of omstandigheden waardoor men toch het gezin wil of moet samenvoegen of juist intensief latten. Met de nieuwe partners is er een toekomst. Jullie hebben je kans gehad en dat is het verleden. Kort gezegd: hij mag zijn kind op zijn wijze opvoeden. Daar heb jij geen zeggenschap over en tal van zaken zijn op de lange termijn niet af te dwingen in de praktijk. Laat dat idee dus los.LiquidoNarcotic schreef: ↑30-09-2025 20:23We hebben het hier al vaak over gehad, ook toen er van scheiden helemaal geen sprake was. Vanuit mijn/onze eigen ervaring als kind en wat we om ons heen hebben gezien, gaan we hoe dan ook beide niet samenwonen met een eventuele nieuwe partner voor ons kind uit huis is. Ook vinden we dat een goede verstandhouding met ex voor de eventuele nieuwe relatie gaat.
Man is emotioneel erg intelligent en gaat door het vuur voor zijn zoon. De band die ze hebben is heel erg mooi om te zien, ze zijn twee handen op 1 buik. Ze zijn alles voor elkaar.
Ik weet dat dit voor veel mensen heel naïef klinkt. Uiteraard leggen we alles vast wat er vast te leggen valt. Ben erg blij met alle tips die ik voorbij zie komen hier!
woensdag 1 oktober 2025 om 08:45
Mijn ex is een geweldige vader en gaat ook door het vuur voor zijn kinderen. Is ook nuchter, realistisch en weet ik veel wat nog allemaal meer. Maar eenmaal op die roze wolk met een nieuwe partner was er van veel stellige uitspraken helemaal geen sprake meer hoor.evelien2010 schreef: ↑30-09-2025 23:25Helaas kan je dat soort dingen niet afdwingen. Die beloftes zijn gedaan in een totaal andere periode. Het staat jouw ex volledig vrij om een nieuwe partner te vinden en om te gaan samenwonen. Jij bent straks iemand uit het verleden. Het is niet heel gek dat iemand nieuw geluk wil na de ellende van een scheiding. En dan krijgt hij (en jij) ook te maken met de mening van de nieuwe partners. Die hebben ook recht op hun wensen mbt hun relatie. Die willen wellicht niet 10 jaar wachten om te mogen samenwonen. Of zich aan jouw idee van wat goed is houden. Je kunt volledig door het vuur voor je kind gaan maar beiden verschillende meningen hebben. Bedenk dat je nu nog niet alles kunt vastleggen voor de komende 20 jaar. Er kunnen nieuwe baby's komen of stiefkinderen bij de partners. Of omstandigheden waardoor men toch het gezin wil of moet samenvoegen of juist intensief latten. Met de nieuwe partners is er een toekomst. Jullie hebben je kans gehad en dat is het verleden. Kort gezegd: hij mag zijn kind op zijn wijze opvoeden. Daar heb jij geen zeggenschap over en tal van zaken zijn op de lange termijn niet af te dwingen in de praktijk. Laat dat idee dus los.
Dus idd TO, laat dat echt los.
Gewoon _melon met login problemen

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in