Rood met witte stippen - gespot?

06-10-2025 08:37 14 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn kleuter wil heel graag échte vliegenzwammen zien. Vorig jaar heb ik twee hotspots bezocht maar waren we net te laat, denk ik.

Heb jij zelf vliegenzwammen gespot? Laat dan hier even weten waar en wanneer. Zodat ik met kleutertjelief er op af kan.

Mijn dank is groot!
Afbeelding
Heb je een natuurgebied vlakbij met een Facebook groep?
Want op dergelijke groepen zie ik dan vaak foto’s van bijzondere dingen voorbij komen.
Hangt er toch vanaf waar je woont, als je in Limburg woont lijkt mij Drenthe ver weg.? Van het weekend gezien bij Drouwenerzand in Drenthe. Ik heb het idee dat je bij zanderige grond moet zijn om ze te vinden want deze stonden aan het meer bij zandgrond.
Hmm, ik zie ze echt heel regelmatig gewoon in het bos? Wel zandgrond hier, wellicht is dat de truc. Maar echt zeldzaam zijn ze niet volgens mij.
Ik heb ze al wel weer gezien maar inderdaad, in welke regio?
Ze staan meestal bij berken. Ook andere bomen trouwens, maar ik spot ze zelf het vaakst bij berken in de buurt. En zandgrond inderdaad.

Ze staan maar heel kort dus als iemand nu een tip geeft en je gaat daar het weekend heen, dan zijn ze al lang niet meer zo mooi. Ze komen razendsnel op en zijn net zo snel weer verpieterd.
Ik heb ze deze herfst nog niet zoveel gezien eigenlijk. Misschien dat het nu wat meer gaat komen omdat het lang droog was en het nu wel veel heeft geregend. (regio Veluwe).
Stressed is just desserts spelled backwards
Ik heb ze vorige maand al gezien hier in de buurt, maar die zijn inmiddels weer weg.

Misschien in de buurtapp of een lokale Facebook-groep vragen? In welke regio zoek je ze?
Ik woon zuid/mid holland. Maar zeker bereid een eind te rijden. Dank voor de tips tot nu toe :).
wolkie schreef:
06-10-2025 09:15
Hangt er toch vanaf waar je woont, als je in Limburg woont lijkt mij Drenthe ver weg.? Van het weekend gezien bij Drouwenerzand in Drenthe. Ik heb het idee dat je bij zanderige grond moet zijn om ze te vinden want deze stonden aan het meer bij zandgrond.
Is wel op de route naar opa en oma!
Hier kan je zien waar andere mensen ze gezien hebben. Als je op de datum van een waarneming klikt, krijg je een plattegrond waar de exacte locatie aangegeven staat.

https://waarneming.nl/species/15649/obs ... dvanced=on
Een eind rijden zou niet nodig moeten zijn hoor. Als je maar weet waar je moet zijn.
Misschien kan je hier wat mee: https://www.natuurmonumenten.nl/kindere ... denstoelen
Philó schreef:
06-10-2025 10:34
Is wel op de route naar opa en oma!
Dan kan je er langs maar het waren er maar een paar en zo mooi zijn ze niet (meer). Zou er zeker niet voor expres gaan rijden. Dan kan het wel eens een fikse teleurstelling worden.
Misschien is het makkelijker om het te vragen in een buurtappgroep?
Lorem Ipsum
angelfish666 schreef:
06-10-2025 10:41
Hier kan je zien waar andere mensen ze gezien hebben. Als je op de datum van een waarneming klikt, krijg je een plattegrond waar de exacte locatie aangegeven staat.

https://waarneming.nl/species/15649/obs ... dvanced=on
Dit wilde ik net tippen.
Hierop kan je goed zien waar ze vandaag nog gespot zijn.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven