Antidepressiva?
zaterdag 26 juli 2025 om 17:17
Hi,
Al jaren heb ik periodes dat ik af en aan erg somber ben. Dan zie ik gewoon echt geen positieve dingen. Het is niet altijd maar periodes. Ik heb al vanalles geprobeerd wat dan tijdelijk goed lijkt te werken zoals geen hormonale anti conceptie meer, therapie.
Toch voel ik mij regelmatig echt ellendig erdoor. Ik denk dan ook vaak dat het leven echt niet zo hoeft. Ik denk er niet aan mezelf wat aan te doen maar echt de zin van het leven zie ik ook niet behalve er zijn voor mijn kinderen.
Ik denk wel eens na over medicatie. Het schrikt mij ook af omdat ik bang ben voor de bijwerkingen of dat ik er niet meer vanaf kom. Maar ik lees hier ook vaak goede ervaringen. Ik ben eigenlijk op zoek naar ervaringen ermee. En ik snap zeker dat het niet iets is wat je zomaar even neemt en alles gaat goed. Maar ik hoop dat het de scherpe randjes van het leven kan halen.
Al jaren heb ik periodes dat ik af en aan erg somber ben. Dan zie ik gewoon echt geen positieve dingen. Het is niet altijd maar periodes. Ik heb al vanalles geprobeerd wat dan tijdelijk goed lijkt te werken zoals geen hormonale anti conceptie meer, therapie.
Toch voel ik mij regelmatig echt ellendig erdoor. Ik denk dan ook vaak dat het leven echt niet zo hoeft. Ik denk er niet aan mezelf wat aan te doen maar echt de zin van het leven zie ik ook niet behalve er zijn voor mijn kinderen.
Ik denk wel eens na over medicatie. Het schrikt mij ook af omdat ik bang ben voor de bijwerkingen of dat ik er niet meer vanaf kom. Maar ik lees hier ook vaak goede ervaringen. Ik ben eigenlijk op zoek naar ervaringen ermee. En ik snap zeker dat het niet iets is wat je zomaar even neemt en alles gaat goed. Maar ik hoop dat het de scherpe randjes van het leven kan halen.
Terug van weggeweest
dinsdag 7 oktober 2025 om 09:04
Hoi TO,
Om met de deur in huis te vallen, bij sommige mensen werkt de serotoninehuishouding niet zo goed wat dus kan zorgen voor dit soort klachten.
Ik ben ook zo iemand, ik word er vooral onrustig van in mijn hoofd en ik slaap slecht.
Daarom slik ik ook alweer een aantal jaar AD en mijn leven is hier echt een stuk leuker van.
Mijn advies, praat er een keer rustig met je huisarts over.
Om met de deur in huis te vallen, bij sommige mensen werkt de serotoninehuishouding niet zo goed wat dus kan zorgen voor dit soort klachten.
Ik ben ook zo iemand, ik word er vooral onrustig van in mijn hoofd en ik slaap slecht.
Daarom slik ik ook alweer een aantal jaar AD en mijn leven is hier echt een stuk leuker van.
dinsdag 7 oktober 2025 om 09:26
dinsdag 7 oktober 2025 om 12:06
Nee dus.MissHolmes schreef: ↑07-10-2025 09:04Hoi TO,
Dat serotonine helpt betekent niet dat de oorzaak bij serotonineproblemen ligt.
Vergelijk: paracetamol helpt bij hoofdpijn, maar de hoofdpijn wordt niet veroorzaakt door een paracetamoltekort.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
dinsdag 7 oktober 2025 om 19:47
Dat zeg ik ook niet, TO vraagt naar ervaringen met AD en ik vertel mijn probleem en mijn ervaring met een middel wat hier tegen helpt. Overigens is niet iedere AD voor problemen met serotonine.
dinsdag 7 oktober 2025 om 20:07
Je schrijft toch letterlijk dat je serotoninehuishouding niet goed werkt. Hoe kom je daarbij?MissHolmes schreef: ↑07-10-2025 19:47Dat zeg ik ook niet, TO vraagt naar ervaringen met AD en ik vertel mijn probleem en mijn ervaring met een middel wat hier tegen helpt. Overigens is niet iedere AD voor problemen met serotonine.
David Dunning
David Dunning
dinsdag 7 oktober 2025 om 20:08
Voor zover ik weet is men toch echt redelijk zeker van die biologische component.
En het serotonine tekort is misschien ontkracht, toch doet die heropname remming iets. Of het nou een tekort, een gevoeligheid of wat dan ook is.
Een vriendin van me is psychiater, zal binnenkort eens navragen wat de stavaza op dat onderzoeksgebied op dit moment is.
dinsdag 7 oktober 2025 om 20:29
Ik beweer toch nergens dat er geen biologische component kan zijn?Summertje schreef: ↑07-10-2025 20:08Voor zover ik weet is men toch echt redelijk zeker van die biologische component.
En het serotonine tekort is misschien ontkracht, toch doet die heropname remming iets. Of het nou een tekort, een gevoeligheid of wat dan ook is.
Een vriendin van me is psychiater, zal binnenkort eens navragen wat de stavaza op dat onderzoeksgebied op dit moment is.
Maar, zoals voor alle psychiatrische diagnoses: ze worden gesteld aan de hand van (gedrags)symptomen.
Er wordt geen bloed geprikt op serotonine, er wordt geen hersenscan gemaakt om te bepalen of er iets is.
Dus elke fysieke verklaring is een simplificatie.
Wat niet betekent dat er geen lichamelijke conponenten mee (kunnen) spelen.
David Dunning
David Dunning

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in