Niets met sibling hebben
donderdag 9 oktober 2025 om 14:45
Na weer een zwaar vermoeiende avond ben ik eigenlijk gewoon op zoek naar tips en herkenning.
Sibling en ik zijn totaal verschillend, zowel qua leven als hoe we daarin staan. Bij sibling gaat alles vanzelf, partner jong leren kennen, altijd samen gebleven, terwijl ik meerdere relaties heb gehad die bijna altijd eindigende omdat hij vreemd ging. Ook nu sta ik er alleen voor met de kinderen, wat het allemaal niet makkelijker maakt voor mij.
Ook qua werk en sociaal leven gaat het bij sibling veel makkelijker. Maar ik merk dat het contact me nu ook steeds meer energie gaat kosten.
Ik kan genieten van kleine dingen, bij sibling moet alles groter en groter. We gaan niet naar een concert, nee, we vliegen naar Amerika voor een speciale experience rondom de artiest. We gaan geen dagje naar de dierentuin, maar naar Afrika voor een safari, dat idee.
Maar ook als ik een keer iets persoonlijks deel, dan wordt het altijd afgewimpeld met een "ach, ja, kan gebeuren he"
Relatie over, de overleden kat, ach, tja, vervelend.
Ik merk ook dat ik daardoor ook steeds minder wil delen met sibling.
We gaan rond kerst met de hele familie weg en ik merk nu al dat ik daar tegenop zie, omdat ik me na ieder bezoekje nog minderwaardiger voel. Nee, ik kan mijn kinderen niet even meenemen naar Afrika nee, en nee, 3x per week sporten en meerdere keren per week sociale activiteiten ondernemen zit er niet in als je er alleen voor staat, mijn kinderen zitten wel op twee sporten, maar paardrijles, skieen en hockey gaat 'm niet worden nee.
Ik dacht dat ik daar voor mezelf redelijk vrede mee had, totdat sibling weer een steek onder water geeft of gewoon een klote opmerking maakt.
Wat ik hiermee wil? Hart luchten? Vragen of iemand wat liters teflon in de aanbieding heeft?
Sibling en ik zijn totaal verschillend, zowel qua leven als hoe we daarin staan. Bij sibling gaat alles vanzelf, partner jong leren kennen, altijd samen gebleven, terwijl ik meerdere relaties heb gehad die bijna altijd eindigende omdat hij vreemd ging. Ook nu sta ik er alleen voor met de kinderen, wat het allemaal niet makkelijker maakt voor mij.
Ook qua werk en sociaal leven gaat het bij sibling veel makkelijker. Maar ik merk dat het contact me nu ook steeds meer energie gaat kosten.
Ik kan genieten van kleine dingen, bij sibling moet alles groter en groter. We gaan niet naar een concert, nee, we vliegen naar Amerika voor een speciale experience rondom de artiest. We gaan geen dagje naar de dierentuin, maar naar Afrika voor een safari, dat idee.
Maar ook als ik een keer iets persoonlijks deel, dan wordt het altijd afgewimpeld met een "ach, ja, kan gebeuren he"
Relatie over, de overleden kat, ach, tja, vervelend.
Ik merk ook dat ik daardoor ook steeds minder wil delen met sibling.
We gaan rond kerst met de hele familie weg en ik merk nu al dat ik daar tegenop zie, omdat ik me na ieder bezoekje nog minderwaardiger voel. Nee, ik kan mijn kinderen niet even meenemen naar Afrika nee, en nee, 3x per week sporten en meerdere keren per week sociale activiteiten ondernemen zit er niet in als je er alleen voor staat, mijn kinderen zitten wel op twee sporten, maar paardrijles, skieen en hockey gaat 'm niet worden nee.
Ik dacht dat ik daar voor mezelf redelijk vrede mee had, totdat sibling weer een steek onder water geeft of gewoon een klote opmerking maakt.
Wat ik hiermee wil? Hart luchten? Vragen of iemand wat liters teflon in de aanbieding heeft?

donderdag 9 oktober 2025 om 14:52
Zijn dat niet twee heel verschillende dingen? Dat jullie levens anders lopen en het bij sibling allemaal veel makkelijker gaat (en tegelijk ook 'grootser en meeslepender', als in, safari in Afrika, concert in Amerika) is één ding. Dat jij sibling niet meelevend vindt bij tegenslagen en vindt dat ze steken onder water geeft is een ander.
Heb je de indruk dat sibling jou echt het beste gunt en gewoon niet zo goed is in steun geven in moeilijke tijden (en misschien een wat beperkt beeld heeft van wat 'het beste' is, als in, blijkbaar drie dure sporten)? Of is je sibling gewoon niet zo leuk en aardig? In het eerste geval zou je nog wat energie kunnen steken in bijsturen, zo van, 'kunnen we het er een keer over hebben dat ik me niet zo gesteund voelt als ik verdrietig ben en daarom steeds minder wil delen'. Of bij een steek onder water gewoon 'nouja dat is ook niet erg aardig'.
En het derde probleem lijkt me dat jij gevoelig bent voor een oordeel. Vind jij dat jouw kinderen echt beter af zouden zijn met paardrijles, skiën en hockey? Ik vind blijkbaar meerdere kinderen en dan allemaal meer dan één sport al best veel eigenlijk. Ik denk dat er in Nederland een kleine minderheid van kinderen is die door hun ouders mee wordt genomen naar Afrika op safari. Jij lijkt je wel aan die 'standaard' te spiegelen. Klopt dat?
Heb je de indruk dat sibling jou echt het beste gunt en gewoon niet zo goed is in steun geven in moeilijke tijden (en misschien een wat beperkt beeld heeft van wat 'het beste' is, als in, blijkbaar drie dure sporten)? Of is je sibling gewoon niet zo leuk en aardig? In het eerste geval zou je nog wat energie kunnen steken in bijsturen, zo van, 'kunnen we het er een keer over hebben dat ik me niet zo gesteund voelt als ik verdrietig ben en daarom steeds minder wil delen'. Of bij een steek onder water gewoon 'nouja dat is ook niet erg aardig'.
En het derde probleem lijkt me dat jij gevoelig bent voor een oordeel. Vind jij dat jouw kinderen echt beter af zouden zijn met paardrijles, skiën en hockey? Ik vind blijkbaar meerdere kinderen en dan allemaal meer dan één sport al best veel eigenlijk. Ik denk dat er in Nederland een kleine minderheid van kinderen is die door hun ouders mee wordt genomen naar Afrika op safari. Jij lijkt je wel aan die 'standaard' te spiegelen. Klopt dat?
donderdag 9 oktober 2025 om 14:55
Is het trouwens je enige sibling? Ik wil ook nog even zeggen: ik vind het heel rot voor je. Een siblingband kan zo waardevol zijn, ook de rollen als oom/tante voor elkaars kinderen, en kan zo steunend zijn, zeker als je zelf geen partner hebt (of in elk geval geen partner die de andere ouder van je kinderen is). Ik had je gegund dat het contact veel positiever en veel meer vanzelf ging. En heb zelf ook een periode gehad met veel frustraties over het contact met een van mijn siblings (inmiddels is het alweer wat beter en verbaas ik mij slechts over sommige dingen
, en dat is echt niet leuk. En dan kon ik mijn frustraties gelukkig nog delen met andere sibling met wie ik heel goed kan praten (en die zich ook soms verbaast). Ergens ook wel goed nieuws: het kan dus aanzienlijk beter worden (hoewel ik niet verwacht dat het ooit zo hecht en steunend wordt als de band met sommige andere familieleden, maar dat hoeft ook niet).

donderdag 9 oktober 2025 om 15:04
Sommige mensen die het bizar goed voor elkaar hebben, geloven dat dat allemaal komt doordat zij zelf van die fantastisch slimme keuzes maken.
En als een ander dan meer pech heeft, kijken ze daar op neer, hadden ze maar betere keuzes moeten maken.
Jouw sibling kan hun eigen privilege niet meer zien en is er geen fijner mens van geworden.
Dat is jammer, maar feitelijk niet anders dan als het bij vrienden gebeurt dat je uit elkaar groeit: wil jij je tijd besteden met mensen die op jou neerkijken? Wil je dat je kinderen horen dat jij belachelijk gemaakt wordt?
En als een ander dan meer pech heeft, kijken ze daar op neer, hadden ze maar betere keuzes moeten maken.
Jouw sibling kan hun eigen privilege niet meer zien en is er geen fijner mens van geworden.
Dat is jammer, maar feitelijk niet anders dan als het bij vrienden gebeurt dat je uit elkaar groeit: wil jij je tijd besteden met mensen die op jou neerkijken? Wil je dat je kinderen horen dat jij belachelijk gemaakt wordt?
donderdag 9 oktober 2025 om 15:06
Bij mijn zus en mij lijkt dat ook zo, dat alles een kant op gaat, maar over het geheel zijn onze gelukjes en ongelukjes eerlijk verdeeld. Zij heeft de langdurige relatie met een betrouwbare klussende man, ik heb een betere baan en mooiere auto. Zij hebben uiteraard met zijn tweeën een hoger inkomen, maar ik heb betere vakanties (omdat zij hun geld anders besteden). Over en weer hebben we weinig dat ons stoort, het enige waar we niet meer over discussiëren is politiek (rechtstig/linksig).
Zijn die ‘steken onder water’ niet gewoon vragen/opmerkingen met jouw eigen oordelende sausje erover?
Zijn die ‘steken onder water’ niet gewoon vragen/opmerkingen met jouw eigen oordelende sausje erover?
donderdag 9 oktober 2025 om 15:10
Al ben ik enig kind...ben het hier zo mee eens en dat betrek ik dan op vrienden. Mij partner heeft vergelijkbare verstandhouding met zus met als verschil dat daar ooit wel de beerput open is geklapt en je verre van vrolijk werd als je zag wat daar kwam bovendrijven.Dropdrop schreef: ↑09-10-2025 15:04Sommige mensen die het bizar goed voor elkaar hebben, geloven dat dat allemaal komt doordat zij zelf van die fantastisch slimme keuzes maken.
Echter haar en hen ( van man) wereldvreemdheid en daarmee gepaarde arrogantie blijft bestaan...ons contact is daarom alleen functioneel...laten ons niet meer leegzuigen.
Succes TO
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
donderdag 9 oktober 2025 om 15:10
Bij dit soort posts vraag ik me altijd af waarom het zo essentieel is om de woorden broer of zus te vermijden. Het woord sibling vind ik altijd zo afleidend.
Los daarvan: dit klinkt niet helemaal als niets met sibling hebben, dan denk ik eerder aan mijn man en zijn broer. Die hebben niets met en niets tegen elkaar. Geen vriendschap, geen ruzie, het is meer een kennis die we op verjaardagen tegenkomen en dan gaat ieder weer zijn eigen weg. Bij jou spelen er andere dingen want je hebt last van dit gedrag. En het klinkt ook vervelend. Heb je dat al wel eens uitgesproken?
In een open gesprek zou je nog verbaasd kunnen staan als dat goed van de grond komt. Meestal hebben mensen die alles voor elkaar hebben het helemaal niet nodig om een ander naar beneden te drukken voor hun eigen ego. Ergens zit dan toch laag zelfvertrouwen, opkijken tegen jou, of wat het ook mag zijn. Het zou tot verrassende inzichten kunnen leiden als je het gesprek zo kunt voeren dat het geen welles-niets strijd om gelijk wordt.
Los daarvan: dit klinkt niet helemaal als niets met sibling hebben, dan denk ik eerder aan mijn man en zijn broer. Die hebben niets met en niets tegen elkaar. Geen vriendschap, geen ruzie, het is meer een kennis die we op verjaardagen tegenkomen en dan gaat ieder weer zijn eigen weg. Bij jou spelen er andere dingen want je hebt last van dit gedrag. En het klinkt ook vervelend. Heb je dat al wel eens uitgesproken?
In een open gesprek zou je nog verbaasd kunnen staan als dat goed van de grond komt. Meestal hebben mensen die alles voor elkaar hebben het helemaal niet nodig om een ander naar beneden te drukken voor hun eigen ego. Ergens zit dan toch laag zelfvertrouwen, opkijken tegen jou, of wat het ook mag zijn. Het zou tot verrassende inzichten kunnen leiden als je het gesprek zo kunt voeren dat het geen welles-niets strijd om gelijk wordt.
donderdag 9 oktober 2025 om 15:12
“Alles gaat vanzelf bij sibling”. Dat zal voor een hoop dingen vast gelden maar natuurlijk niet voor alles. Jij hebt ook je talenten en competenties. Staar je niet blind op een ander. Kijk eens naar naar wat je allemaal wel voor elkaar krijgt; je voedt je kinderen alleen op. Dat is hartstikke knap, elke beslissing moet je alleen nemen, je moet altijd rekening houden met en je staat dus bijna altijd aan.

Laat in de herfst blaadjes in de tuin gewoon liggen of veeg ze op een hoop: goed voor insecten, vogels, eekhoorns en egels.
donderdag 9 oktober 2025 om 15:16
Ja, enige sibling.-Helena- schreef: ↑09-10-2025 14:55Is het trouwens je enige sibling? Ik wil ook nog even zeggen: ik vind het heel rot voor je. Een siblingband kan zo waardevol zijn, ook de rollen als oom/tante voor elkaars kinderen, en kan zo steunend zijn, zeker als je zelf geen partner hebt (of in elk geval geen partner die de andere ouder van je kinderen is). Ik had je gegund dat het contact veel positiever en veel meer vanzelf ging. En heb zelf ook een periode gehad met veel frustraties over het contact met een van mijn siblings (inmiddels is het alweer wat beter en verbaas ik mij slechts over sommige dingen, en dat is echt niet leuk. En dan kon ik mijn frustraties gelukkig nog delen met andere sibling met wie ik heel goed kan praten (en die zich ook soms verbaast). Ergens ook wel goed nieuws: het kan dus aanzienlijk beter worden (hoewel ik niet verwacht dat het ooit zo hecht en steunend wordt als de band met sommige andere familieleden, maar dat hoeft ook niet).
Onze moeder was er gisteren ook bij en zij verbaasde zich ook over bepaalde opmerkingen, wat vooral over een nonchalante houding ging. (Categorie kind is onderweg tijdens een wandeling duur speelgoed verloren, maar ik loop dan niet terug hoor, ik blijf niet bezig).
Die warme band verwacht ik ook niet meer, het voelt vooral vaak als een constante strijd wie het beste is, die mijn inziens nergens op slaat maar me wel veel energie kost, omdat ik mijn best doe om het gezellig te houden, maar als alles wat ik zeg gelijk overtroeft moet worden....
donderdag 9 oktober 2025 om 15:50
Ik heb weinig gemeen met één van mijn zussen. Die zou ook op safari naar Afrika gaan, waar ik totaal geen behoefte aan heb. Ze heeft dan ook een partner met geld uitgezocht, dus dat is skiën, eigen boot enz.
Ik heb verder geen last van haar leven, want we zien elkaar nauwelijks en mijn moeder is overleden, dus die kan niet meer opscheppen.
Overigens ben ik de oudste en was zij vroeger altijd bezig om mij te overtreffen, terwijl ik dat uiteraard andersom niet met haar had (want ik deed heel lang veel dingen als vanzelf eerder of beter). Ik weet niet of eerzucht al voornamelijk in een mens zit, of sterker gemaakt wordt door de plek in het gezin. Ik heb het in ieder geval niet zo en zij heel veel.
Ik heb verder geen last van haar leven, want we zien elkaar nauwelijks en mijn moeder is overleden, dus die kan niet meer opscheppen.
Overigens ben ik de oudste en was zij vroeger altijd bezig om mij te overtreffen, terwijl ik dat uiteraard andersom niet met haar had (want ik deed heel lang veel dingen als vanzelf eerder of beter). Ik weet niet of eerzucht al voornamelijk in een mens zit, of sterker gemaakt wordt door de plek in het gezin. Ik heb het in ieder geval niet zo en zij heel veel.
donderdag 9 oktober 2025 om 15:53
Wat ontzettend jammer voor je. Een sibling kan juist zoveel extra bieden. Heb je het er weleens over gehad met haar? Haar verteld wat haar houding met je doet? Een open gesprek, waarin je je ook durft kwetsbaar op te stellen. Dan hoef je ook geen wedstrijd aan te gaan, en heeft zij die behoefte misschien ook minder. Als het je zo opvreet is het denk ik wel belangrijk dat ze dat weet.
Ik heb twee broers, van wie er één het ook allemaal behoorlijk op de rit heeft. Maar hij vindt dat totaal onbelangrijk, buiten gewoon de praktische zaken die mogelijk zijn met geld. Hij is ook de eerste die hulp aanbiedt als hij denkt dat ik dat nodig heb.
Hopelijk komen jullie eruit.
Ik heb twee broers, van wie er één het ook allemaal behoorlijk op de rit heeft. Maar hij vindt dat totaal onbelangrijk, buiten gewoon de praktische zaken die mogelijk zijn met geld. Hij is ook de eerste die hulp aanbiedt als hij denkt dat ik dat nodig heb.
Hopelijk komen jullie eruit.
donderdag 9 oktober 2025 om 15:54
Grappig, ik dacht juist wat een zielig opschepperig mannetje.Lila-Linda schreef: ↑09-10-2025 15:51Kun je kwetsbaarnaar haar zijn? Gewoon eens aangeven wat haar verhalen met je doen?
donderdag 9 oktober 2025 om 15:58
donderdag 9 oktober 2025 om 16:00
donderdag 9 oktober 2025 om 16:03
Ik heb zo'n broer. Alles gaat voor de wind en daar vertelt hij graag over, zijn interesse naar mij toe is minimaal. Ik heb mijn verwachtingen losgelaten, probeer het beste te halen uit de momenten waarop we elkaar zien en verder zit het me eigenlijk wel gescheten.
En ineens kwam hij langs, zomaar out of the blue, moest toch even contact maken met zijn zusje. Niet dat hij toen heel veel interesse tentoonspreidde maar ik merk dat ik er wel oké mee ben. Hij vindt het fijn om geroemd en geprezen te worden en ik wil die rol best even innemen.
Hamvraag in dit soort situaties is altijd: "zou ik willen ruilen" en het antwoord is nee. Ik ben blij met mijn leven, mijn huisje, mijn portemonneetje, mijn vriendje en mijn autootje. En ik ben blij voor hem dat hij veel royaler mag leven.
En ineens kwam hij langs, zomaar out of the blue, moest toch even contact maken met zijn zusje. Niet dat hij toen heel veel interesse tentoonspreidde maar ik merk dat ik er wel oké mee ben. Hij vindt het fijn om geroemd en geprezen te worden en ik wil die rol best even innemen.
Hamvraag in dit soort situaties is altijd: "zou ik willen ruilen" en het antwoord is nee. Ik ben blij met mijn leven, mijn huisje, mijn portemonneetje, mijn vriendje en mijn autootje. En ik ben blij voor hem dat hij veel royaler mag leven.
.
donderdag 9 oktober 2025 om 16:06
Ik zou je verwachtingen flink gaan terugschroeven en zeker geen (emotionele) zaken meer delen maar het lekker oppervlakkig houden.
Op alles wat zij zeggen wat pocherig overkomt zeg je: ach leuk ja, en op alles wat lullig naar jou gezegd wordt zeg je of letterlijk niks, of ‘het is maar wat je belangrijk vindt hè/dat is ook niet echt aardig’.
En je hoeft niet met de hele familie weg hè. Leuk dat dat wellicht een traditie is of iemand dat heel graag wil, maar als het jou energie (en geld) kost kun je ook nu al zeggen dat je dit jaar afhaakt of andere plannen hebt.
Heel erg klote, maar wij hebben dit ook binnen de familie. Ik ben er het liefst zo min mogelijk mee bezig, want anders kost het echt veel energie.
Op alles wat zij zeggen wat pocherig overkomt zeg je: ach leuk ja, en op alles wat lullig naar jou gezegd wordt zeg je of letterlijk niks, of ‘het is maar wat je belangrijk vindt hè/dat is ook niet echt aardig’.
En je hoeft niet met de hele familie weg hè. Leuk dat dat wellicht een traditie is of iemand dat heel graag wil, maar als het jou energie (en geld) kost kun je ook nu al zeggen dat je dit jaar afhaakt of andere plannen hebt.
Heel erg klote, maar wij hebben dit ook binnen de familie. Ik ben er het liefst zo min mogelijk mee bezig, want anders kost het echt veel energie.
donderdag 9 oktober 2025 om 16:10
Ik heb geen zussen/broers, dus ik kan dit wellicht niet goed beoordelen. Jullie hebben niet "niets" met mekaar hoor. Jullie hebben elk (wederzijds dus) oordelen over mekaar.
Dus de vraag is: kan je hierover nog bij mekaar te rade gaan of niet ? In hoeverre is dit ooit anders geweest ?
Kan je het niet meer zien als een kennis en minder van haar verwachten - was leuk geweest als jullie besties zouden zijn, maar blijkbaar zit dat er niet in. Daar heb je dan als het goed is wel een goede vriendin voor.
Verder kan je haar niet veranderen, maar wel je reactie op haar. Als ze je raakt met steken onder water, waar zit dat dan in en hoe zou je daar sterker kunnen in worden of dingen in perspectief leren zetten ?
Dus de vraag is: kan je hierover nog bij mekaar te rade gaan of niet ? In hoeverre is dit ooit anders geweest ?
Kan je het niet meer zien als een kennis en minder van haar verwachten - was leuk geweest als jullie besties zouden zijn, maar blijkbaar zit dat er niet in. Daar heb je dan als het goed is wel een goede vriendin voor.
Verder kan je haar niet veranderen, maar wel je reactie op haar. Als ze je raakt met steken onder water, waar zit dat dan in en hoe zou je daar sterker kunnen in worden of dingen in perspectief leren zetten ?
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.â€
donderdag 9 oktober 2025 om 16:31
Tja, broers/zussen zijn net echte mensen, sommige zijn leuk, andere niet. En nagelang de fases in het leven kan dat ook nog veranderen.
Zelf probeer ik de niet leuke mensen altijd op gepaste afstand te houden. Maar soms kun je er niet onderuit (maar dat kan met een stomme collega ook niet altijd). Je kunt het wel gaan overanalyseren en hopen dat het beter wordt, maar daar heb je alleen maar jezelf mee.
Jammer is het wel. Maar we hechten denk ik ook te veel waarde aan de bloedband soms. We maken er ook geen drama van als je niet superclose met de buren bent
Zelf probeer ik de niet leuke mensen altijd op gepaste afstand te houden. Maar soms kun je er niet onderuit (maar dat kan met een stomme collega ook niet altijd). Je kunt het wel gaan overanalyseren en hopen dat het beter wordt, maar daar heb je alleen maar jezelf mee.
Jammer is het wel. Maar we hechten denk ik ook te veel waarde aan de bloedband soms. We maken er ook geen drama van als je niet superclose met de buren bent

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in