Vegaburger en plantaardige worst mag niet meer?!
donderdag 9 oktober 2025 om 16:56
Ja hoor de vleeslobby heeft het voor elkaar gekregen dat namen zoals "vegaburger" en "plantaardige worst" mogelijk niet meer mogen. De landbouwcommissie van het Europees parlement heeft al voor gestemd voor een verbod.
Bron: https://www.duurzaam-ondernemen.nl/de-l ... -worstjes/
Leuk stukje erover in de volkskrant:
https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~bd2bfcf3/
Toen ik het gisteren voorbij zag komen op de social media van de Vegetarische Slager dacht ik echt van nee dit is een grapje toch? Het Europees Parlement heeft toch wel wat beters te doen dan zich over deze onzin te buigen?! De klimaat crisis, de oorlogen die nu gaande zijn bijvoorbeeld. Maar nee hoe een vleesvervanger genoemd mag worden is belangrijker want dat vindt de vleesindustrie niet leuk.
Bron: https://www.duurzaam-ondernemen.nl/de-l ... -worstjes/
Leuk stukje erover in de volkskrant:
https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~bd2bfcf3/
Toen ik het gisteren voorbij zag komen op de social media van de Vegetarische Slager dacht ik echt van nee dit is een grapje toch? Het Europees Parlement heeft toch wel wat beters te doen dan zich over deze onzin te buigen?! De klimaat crisis, de oorlogen die nu gaande zijn bijvoorbeeld. Maar nee hoe een vleesvervanger genoemd mag worden is belangrijker want dat vindt de vleesindustrie niet leuk.

zaterdag 11 oktober 2025 om 10:49
zaterdag 11 oktober 2025 om 12:34
madamzonderm schreef: ↑11-10-2025 11:39Het lijkt me problematischer dat we het woord burger zowel gebruiken voor een mens dan iets dat sommige mensen eten.
Daar zat ik ook nog aan te denken!
"Hoi, ik ben een groenteburger! En dus dol op groente!"
zaterdag 11 oktober 2025 om 12:37
Gerookte knorrieblokjes ( geen knorblokjes, want dan gaat Knorr weer protesteren natuurlijk).LemoosGaatDoor schreef: ↑11-10-2025 02:10Tok tok brokjes. Piep stukjes. Hinnik staaf. Briesende balletjes.
zaterdag 11 oktober 2025 om 12:52
Doet me denken aan de Engelstalige namen van de Vegetarian Butcher: What the Cluck, Cod Almighty, Impeckable, Unbelievaballs, Patty on the Back, Chickened Out BurgerLemoosGaatDoor schreef: ↑11-10-2025 02:10Tok tok brokjes. Piep stukjes. Hinnik staaf. Briesende balletjes.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
zondag 12 oktober 2025 om 08:07
Crap, nu ben ik in de war, mag bull nog wel in combinatie met shit? en wat nou als een veganist dit zegt?Lebow schreef: ↑09-10-2025 17:22Met dank aan de vleeslobby en de hulp van conservatieve en rechtse parlementariërs.
Wat een bullshit, maar er zit nou eenmaal een boel geld in die vleesindustrie.
Als dit echt doorgaat, ga ik een campagne opzetten om een lijn te trekken en inderdaad de kaasburgers, garnalenkroketten en palingworsten ook van naam te laten veranderen. Dát zal ze leren.

People sometimes ask, why do you always choose the hardest road. Who says there was an easier way?
zondag 12 oktober 2025 om 08:15
Oei, ik drink soms een biertje, eet vlees/vis/gevogelte, maar ook een aantal keer per week vlees vervangers.
Ik vind plantaardige yoghurt lekkerder dan de andere variant, maar doe er wel een schep honing in.
Ik eet liever een kaassoufflé dan een frikandel, maar noem mezelf geen vegetariër, maar ook geen vleeseter.
Oh ik voel een identiteitscrisis aankomen.
On topic, wat een onzin, ik heb het idee dat de meeste mensen echt wel weten wanneer iets plantaardig is of vlees, ook al staar er "worst of burger"
IK heb in mijn samengestelde gezin een puber die blaat over hoe vies en blegh " nepvlees" is, maar hij schuift toch echt de pasta/lasagne/roerbakschotels naar binnen alsof zijn leven er vanaf hangt"
Gezeur dus.
People sometimes ask, why do you always choose the hardest road. Who says there was an easier way?
zondag 12 oktober 2025 om 11:39
Interessant om te zien dat hier ook mensen regelmatig misgrijpen. Andersom gebeurt dat volgens mij minder snel, dus vega(n)s die met echte Filet American of kip thuis komen. Of ik ken ze niet, dat kan natuurlijk ook. Misschien omdat je oog als niet-vega minder getraind is op het 'vegan' logo of herkennen van ingrediënten?
Nu doe ik meestal boodschappen bij de Albert Heijn en daar zijn alle veganistische producten voorzien van een groen prijskaartje. Dat helpt wel natuurlijk, om te zien dat een worst geen vlees bevat.
Nu doe ik meestal boodschappen bij de Albert Heijn en daar zijn alle veganistische producten voorzien van een groen prijskaartje. Dat helpt wel natuurlijk, om te zien dat een worst geen vlees bevat.
zondag 12 oktober 2025 om 18:07
Amaryllis schreef: ↑12-10-2025 11:39Interessant om te zien dat hier ook mensen regelmatig misgrijpen. Andersom gebeurt dat volgens mij minder snel, dus vega(n)s die met echte Filet American of kip thuis komen. Of ik ken ze niet, dat kan natuurlijk ook. Misschien omdat je oog als niet-vega minder getraind is op het 'vegan' logo of herkennen van ingrediënten?
Het feit dat het niet tussen het vlees ligt zou toch ook een indicatie moeten zijn dat het geen vlees is. Tenzij je denkt dat vleestomaten ook van vlees gemaakt zijn.
zondag 12 oktober 2025 om 18:17
zondag 12 oktober 2025 om 19:00
Één heel iemand met per ongelukke vegetarische filet American las ik.
(Wat ik overigens heel bijzonder vind want bij AH hebben de vega varianten allemaal een groen etiket)
zondag 12 oktober 2025 om 19:21
Ik koop regelmatig vegetarische of vegan producten, maar het is mij nog nooit opgevallen dat die een groen prijskaartje hebben. Is dat al lang zo?
Persoonlijk let ik dan op het woord vega, of vegan. En zo’n groen vinkje op de verpakking.
Naar toilet en schoonmaakproducten ga ik nog gerichter op zoek naar de vegan varianten. Zou dat binnenkort ook niet meer mogen van het Europese Parlement?
Persoonlijk let ik dan op het woord vega, of vegan. En zo’n groen vinkje op de verpakking.
Naar toilet en schoonmaakproducten ga ik nog gerichter op zoek naar de vegan varianten. Zou dat binnenkort ook niet meer mogen van het Europese Parlement?
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
zondag 12 oktober 2025 om 19:30
Bij AH al een paar jaar dacht ik. De schapkaartjes.
zondag 12 oktober 2025 om 20:12
Ladylola2022 schreef: ↑12-10-2025 08:15Oei, ik drink soms een biertje, eet vlees/vis/gevogelte, maar ook een aantal keer per week vlees vervangers.
Ik vind plantaardige yoghurt lekkerder dan de andere variant, maar doe er wel een schep honing in.
Ik eet liever een kaassoufflé dan een frikandel, maar noem mezelf geen vegetariër, maar ook geen vleeseter.
Oh ik voel een identiteitscrisis aankomen.
On topic, wat een onzin, ik heb het idee dat de meeste mensen echt wel weten wanneer iets plantaardig is of vlees, ook al staar er "worst of burger"
IK heb in mijn samengestelde gezin een puber die blaat over hoe vies en blegh " nepvlees" is, maar hij schuift toch echt de pasta/lasagne/roerbakschotels naar binnen alsof zijn leven er vanaf hangt"
Gezeur dus.
Gezien jouw dieetwensen ben jij een flexitarier. Dat is erg hip.
zondag 12 oktober 2025 om 22:50
Ja en ook nog zo'n lampje wat zo irritant knippert. Of hebben meer van die kaartjes dat?

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in