Neurodiversiteit --> Algemeen topic ❤
woensdag 22 februari 2023 om 11:16

OP met info
= 6e reactie op pagina 1
philó wijzigde dit bericht op 07-03-2023 12:45
93.22% gewijzigd
maandag 6 oktober 2025 om 11:15
Dank je, voor jou ook! Hoe gaat het nu? Ik hoop een beetje dat je thuis bent gebleven om even een tijdje op adem te komen.Bo-Katan schreef: ↑05-10-2025 09:11
@pianissimo, sterkte voor jou, ik snap wel een beetje hoe je je voelt hoor. Ik was na mijn diagnose vooral heel teleurgesteld, het gaat niet over. Ik dacht dat ik gewoon een burn out had 6 jaar geleden maar de oorzaak was heel anders… en daar baalde ik enorm van. Nog steeds eigenlijk.
maandag 6 oktober 2025 om 12:44
Pianissimo schreef: ↑06-10-2025 11:15Dank je, voor jou ook! Hoe gaat het nu? Ik hoop een beetje dat je thuis bent gebleven om even een tijdje op adem te komen.
Lief dat je vraagt. Nee ik ben wel aan het werk gegaan ( thuis) maar het gaat niet goed. Ik ben erg duizelig en zo moe.
Morgen bel ik mijn manager om me ziek te melden. Dit gaat helaas niet meer.
maandag 6 oktober 2025 om 13:27
maandag 6 oktober 2025 om 14:00
Het is goed dat je deze beslissing hebt genomen. Het is belangrijk om aan jezelf te denken. Heb je al contact met je huisarts opgenomen? Sterkte!
Je pense donc je suis
maandag 6 oktober 2025 om 14:12
Aan de ene kant zie ik al wat vooruitgang en weet man nu gelukkig ook meer over autisme,ADHD,psychische aandoeningen etc. dan vroeger. Maar aan de andere kant moeten er zeker nog meer dingen worden verbeterd-vooral op de werkvloer wat meer aanpassingen etc... want daar mag best wat meer rekening worden gehouden met neurodiversiteit. Verder ook eens met je! Ons brein werkt nou eenmaal niet neurotypisch,we lopen tegen bepaalde dingen aan wat het voor ons lastig maakt en daar kunnen we inderdaad niets aan doen.Pianissimo schreef: ↑06-10-2025 13:27Ik denk dat dat de juiste beslissing is. Het klinkt alsof je het echt even nodig hebt.
Zoals Solomio al schreef, de maatschappij is niet bepaald op ons ingericht. Daar kunnen wij ook niet zoveel aan doen.
Hopelijk verandert dat in de toekomst.
Je pense donc je suis
maandag 6 oktober 2025 om 16:06
woensdag 8 oktober 2025 om 09:19
vrijdag 10 oktober 2025 om 15:26
zaterdag 11 oktober 2025 om 12:14
Dat is lastig. Weet de bedrijfsarts wel genoeg over langdurige overprikkeling i.v.m. met autisme en wat weet hij over autisme? Want dat vermoeden heb ik niet en dan al die info die je krijgt...in zulke situaties heb ik daar ook moeite mee. Hij zou eens in jouw schoenen moeten staan. En dat dit in sommige situaties een burn-out kan veroorzaken en je daar ook vatbaarder voor bent aangezien je daar in het verleden al mee te maken had.Bo-Katan schreef: ↑10-10-2025 15:26De bedrijfsarts vindt me niet volledig arbeidsongeschiktdus ik moet over één of twee weer gaan opbouwen. Alsof dan ineens alles weer over is. Ik heb er maanden over getwijfeld of ik me ziek zou melden, en nu was het voor mij niet meer houdbaar. En krijg ik dit als reactie.
Hiermee bedoel ik trouwens niet ´gewone overprikkeling´ die ook al vervelend is maar die minder wordt of verdwijnt als je uit de situatie stapt. Want wat jij meemaakt op dit moment t.o.v. overprikkeling is echt enorm onprettig.
Kan je huisarts daar niet iets voor je betekenen? Een schriftelijke bevestiging van een ziekmelding voor bepaalde tijd klaarmaken? Dit schiet me ff te binnen. Sterkte! Weet dat je niet alleen bent!

Je pense donc je suis
zaterdag 11 oktober 2025 om 12:38
Klopt hoor, het is in mijn geval chronische overprikkeling, ik heb geprobeerd het uit te leggen maar ben daar onvoldoende in geslaagd helaas. Het was ook een lang gesprek met veel vragen. Ik denk dat deze bedrijfsarts, net als de vorige, te weinig weet over ass in relatie tot werk helaas.
Ik kan pas over een dikke week naar de huisarts dus zal het nog even benoemen, echter die gaat er niet over of ik kan werken.
Ik kan pas over een dikke week naar de huisarts dus zal het nog even benoemen, echter die gaat er niet over of ik kan werken.
zaterdag 11 oktober 2025 om 12:53
Google anders eens op 'autistische burn out Annelies Spek'. Ik krijg de link hier niet geplakt om de een of andere reden.Bo-Katan schreef: ↑11-10-2025 12:38Klopt hoor, het is in mijn geval chronische overprikkeling, ik heb geprobeerd het uit te leggen maar ben daar onvoldoende in geslaagd helaas. Het was ook een lang gesprek met veel vragen. Ik denk dat deze bedrijfsarts, net als de vorige, te weinig weet over ass in relatie tot werk helaas.
Er valt van alles aan te merken op dat hele fenomeen autistische burn-out, maar voor artsen met weinig verstand van autisme kan het mss wel wat uitleg geven.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
zaterdag 11 oktober 2025 om 18:22
Herkenbaar helaas.. zou je het op papier kunnen zetten en mailen aan de bedrijfsarts? Of zou iemand met je mee kunnen de volgende keer?Bo-Katan schreef: ↑11-10-2025 12:38Klopt hoor, het is in mijn geval chronische overprikkeling, ik heb geprobeerd het uit te leggen maar ben daar onvoldoende in geslaagd helaas. Het was ook een lang gesprek met veel vragen. Ik denk dat deze bedrijfsarts, net als de vorige, te weinig weet over ass in relatie tot werk helaas.
Zo naar dit. Het is ook gewoon niet te zien aan de buitenkant. Ik kan er helemaal zen uitzien terwijl ik een uur daarvoor nog hysterisch door het huis liep omdat ik een trui niet kon vinden. Dat gedeelte ziet niemand.
zaterdag 11 oktober 2025 om 19:38
Wat een naar figuur. Ik weet nog dat ik te laat van huis vertrokken was en ook nog in de file kwam. Ik moest sowieso al een uur rijden, terwijl ik telkens paniekaanvallen had. Mijn werk was niet eens in die stad. Dus ik belde of de afspraak kon worden verzet. Nee, en ik kon ook meteen weer helemaal 100% aan het werk gaan want ik was niet meer ziek volgens de bedrijfsarts.
Als ik nu terug denk aan toen vind ik dat ik veel onverschilliger had moeten zijn en gewoon voet bij stuk moeten houden. Het ergste wat had kunnen gebeuren is misschien ontslag? Nou, dat is ook niet het einde van de wereld. Misschien was het wel een zegen geweest zelfs.
Ik zou in ieder geval de huisarts afwachten. En daar het niet beter voor doen komen dan het is. En voor die tijd zou ik niet gaan werken.
Als ik nu terug denk aan toen vind ik dat ik veel onverschilliger had moeten zijn en gewoon voet bij stuk moeten houden. Het ergste wat had kunnen gebeuren is misschien ontslag? Nou, dat is ook niet het einde van de wereld. Misschien was het wel een zegen geweest zelfs.
Ik zou in ieder geval de huisarts afwachten. En daar het niet beter voor doen komen dan het is. En voor die tijd zou ik niet gaan werken.
zaterdag 11 oktober 2025 om 19:45
Oh dat is ook balen zeg! Ik denk er ook weleens over om ontslag te nemen omdat dst de enige manier is om rust te krijgen. Maar ja, heb ook inkomen nodig natuurlijk.
Bedankt voor het meedenken.
Nee ik ga de komende twee weken niet aan het werk, dan heb ik eerst nog een gesprek met manager. Ik moet zeggen, de drempel om me ziek te melden was al heel hoog. En dan doe ik dat omdat het echt niet meer ging, krijg ik dit
Bedankt voor het meedenken.
Nee ik ga de komende twee weken niet aan het werk, dan heb ik eerst nog een gesprek met manager. Ik moet zeggen, de drempel om me ziek te melden was al heel hoog. En dan doe ik dat omdat het echt niet meer ging, krijg ik dit
zaterdag 11 oktober 2025 om 19:53
zaterdag 11 oktober 2025 om 20:23
https://www.anneliesspek.nl/wp-content/ ... ut-TBV.pdfBo-Katan schreef: ↑11-10-2025 12:38Klopt hoor, het is in mijn geval chronische overprikkeling, ik heb geprobeerd het uit te leggen maar ben daar onvoldoende in geslaagd helaas. Het was ook een lang gesprek met veel vragen. Ik denk dat deze bedrijfsarts, net als de vorige, te weinig weet over ass in relatie tot werk helaas.
Ik heb de link wel kunnen plaatsen. En eens met Solomio verder. Er staat daar goede uitleg in. Zou goed zijn als bedrijfsarts zich daarin zou verdiepen.
Je pense donc je suis
zaterdag 11 oktober 2025 om 20:33
Goed idee! En vooral dingen opschrijven. Als ik veel vragen heb of een ingewikkelde vraag heb dan deel ik het altijd in stukjes en neem het zo mee naar behandelaren of het nou de huisarts of iemand anders is etc...Pianissimo schreef: ↑11-10-2025 18:22Herkenbaar helaas.. zou je het op papier kunnen zetten en mailen aan de bedrijfsarts? Of zou iemand met je mee kunnen de volgende keer?
Zo naar dit. Het is ook gewoon niet te zien aan de buitenkant. Ik kan er helemaal zen uitzien terwijl ik een uur daarvoor nog hysterisch door het huis liep omdat ik een trui niet kon vinden. Dat gedeelte ziet niemand.
Hier ook. Dan weet ik dat ik iets ergens heb neergelegd en vergeet ik dat het daar ligt. Maar ik weet wel dat het in de buurt ligt en niet onder een stapel,dat dan weer niet want ik hou altijd goed het overzicht. Spullen verlies ik trouwens nooit. Dan zou ik echt van streek raken en dan bovengemiddeld. En nee,dat ziet niemand. Ik reageer daar nog geen eens meer op als mensen zeggen (een klein gedeelte maar) dat ze de ass en ADHD niet aan me kunnen zien. Het kan me inmiddels nog maar weinig schelen want die mensen blijf je toch houden maar ik snap dat het voor anderen vervelend kan zijn.
Wel schiet ik in verdediging als iemand rare opmerkingen over mijn ass en ADHD maakt en dat als modediagnoses neerzet want dat is het niet. Dat ervaar ik als vervelender dan het andere en dan ratel ik enorm door die mensen heen en val ze in de rede.
Je pense donc je suis

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in