Napraattopic 2025.8, met geklets en een brandend zonnetje

13-08-2025 14:42 2481 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Beste forummers,

Welkom in napraat 2025.8 met geklets.

Hierin kunnen jullie volop napraten over alles wat er op het forum gebeurt en in jullie dagelijks leven.
Een paar regels:
- er mag wel gesproken worden over wat iemand schrijft, maar niet over wat of hoe iemand is.
- er mag niet gehint of gehengeld worden naar vorige nicks.
- er mag hier wel besproken worden of iemand trollt.
- bashen van het andere napraattopic is niet toegestaan.

De normale regels van het hele forum gelden natuurlijk ook hier.

Ook in 'napraat 2.0' kan er worden nagepraat, maar dan zonder off-topic berichten.
https://forum.viva.nl/overig/napraat-z ... 35907716

Veel napraatplezier!

Met vriendelijke groet,

Moderators Vivaforum
moderatorviva wijzigde dit bericht op 13-08-2025 20:17
0.13% gewijzigd
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Gefeliciteerd met je vader MrsM
Wat is het saai hier :|

Kip Madras dan maar 🤷
There is always something happening, and it's usually right now
Ja, dat was makkelijk. Alles op nieuw tablet overgezet. Morgen screenprotector erop en nieuwe hoes. Tablet nieuw is een halve cm groter. En daar zag ik dan tegenop. Was bang dat ik het niet zou kunnen en moest wachten op een kind. Mooi niet dus.
Afkoelen heeft gewerkt
Wat een vreemd topic van dat drugsverslaafde kind.
Star⁴ schreef:
12-10-2025 19:07
Ja ik heb al spijt dat ik heb gereageerd.
Afkoelen heeft gewerkt
Star⁴ schreef:
12-10-2025 19:07
Ik vind vooral het aandringen op opzeggen baan echt heel raar.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Moiren schreef:
12-10-2025 19:18
Nogal.
Ik weet ook niet goed wat ik ervan denken moet.
There is always something happening, and it's usually right now
Moiren schreef:
12-10-2025 19:18
Dit. Die jongen is 20. Moeder moet ook door.
Afkoelen heeft gewerkt
Redhead70 schreef:
12-10-2025 19:33
Dit. Die jongen is 20. Moeder moet ook door.
Door weet ik niet, maar ze moet wel gewoon eten kunnen kopen.
Si abra la puerta hay lobos.
Ik vind die TO vreemd schrijven, maar dat kan ook zijn omdat ze echt heel erg in de war is, dus ik vind er eerst maar niets van.
Rabarbara schreef:
12-10-2025 19:34
Door weet ik niet, maar ze moet wel gewoon eten kunnen kopen.
Dat bedoel ik inderdaad en haar huis betalen etcetera.
Afkoelen heeft gewerkt
Rabarbara schreef:
12-10-2025 19:35
Ik vind die TO vreemd schrijven, maar dat kan ook zijn omdat ze echt heel erg in de war is, dus ik vind er eerst maar niets van.
Eens.
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
Rabarbara schreef:
12-10-2025 19:35
En de huur kunnen betalen. En niet haar hele leven in het teken van de verslaafde zetten. Zelfs niet als het je kind is.
Maar veel adviseren dat wel.
Ruin it yourself.
Moiren schreef:
12-10-2025 20:38
En de huur kunnen betalen. En niet haar hele leven in het teken van de verslaafde zetten. Zelfs niet als het je kind is.

Dit.

Ik weet dat het hard klinkt, maar heb van dichtbij gezien wat een verslaafd kind voor invloed heeft, ik reageer daar maar niet.

Ik weet alleen dat het een hel is voor ouders (en de verslaafde), en dat een verslaafde alles kapot maakt om hem heen. Alle banden verbreken is de enige optie is mijn ervaring.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Moiren schreef:
12-10-2025 20:38
Toen ik begon hier te forummen, nam ik veel van die stellige adviesgevers serieus (ik was toen bijna tien jaar jonger en ik neem sowieso mensen snel serieus als ze doen alsof ze veel weten en dat ook redelijk beargumenteerd formuleren), maar door de jaren heen ben ik er wel achtergekomen dat veel mensen hier ook maar gewoon wat roepen. Lekker makkelijk ook, als het jouw leven niet is. "Schop je man het huis uit!" "Je kind is niet goed snik!" "Jij had nooit kinderen moete krijgen" "Mars is lekkerder dan Snickers!"
Het kan hier allemaal maar.
MrsM schreef:
12-10-2025 20:50
Dit.

Ik weet dat het hard klinkt, maar heb van dichtbij gezien wat een verslaafd kind voor invloed heeft, ik reageer daar maar niet.

Ik weet alleen dat het een hel is voor ouders (en de verslaafde), en dat een verslaafde alles kapot maakt om hem heen. Alle banden verbreken is de enige optie is mijn ervaring.
Vind ik ook wel makkelijker gezegd dan gedaan als het om je eigen kind gaat. Wel eens dat je jezelf goed moet beschermen en ook hard moet kunnen zijn.
Voor de rest kun je er helaas niet altijd voor kiezen om niet met een verslaafde om te gaan, maar dat is weer een ander onderwerp.
Rabarbara schreef:
12-10-2025 20:51
Toen ik begon hier te forummen, nam ik veel van die stellige adviesgevers serieus (ik was toen bijna tien jaar jonger en ik neem sowieso mensen snel serieus als ze doen alsof ze veel weten en dat ook redelijk beargumenteerd formuleren), maar door de jaren heen ben ik er wel achtergekomen dat veel mensen hier ook maar gewoon wat roepen. Lekker makkelijk ook, als het jouw leven niet is. "Schop je man het huis uit!" "Je kind is niet goed snik!" "Jij had nooit kinderen moete krijgen" "Mars is lekkerder dan Snickers!"
Het kan hier allemaal maar.
Ja precies. Zo was het voor mij ook hoor. Het heeft me een bepaalde tijd heel erg onzeker gemaakt.
Ruin it yourself.
MrsM schreef:
Dit.

Het is net bekend. Wie weet gaat deze jonge man juist heel goed op behandeling en ontwenning.
Om gelijk al je kind er uit te schoppen is nogal niet wat.
Ruin it yourself.
MrsM schreef:
Dit.

Alle banden verbreken is de enige optie is mijn ervaring.
Ja joh, tuurlijk. Ook als het je kind is? Of de ouder met wie je samenleeft omdat je nou eenmaal nog minderjarig bent?
Onze harten bleven branden door de liefdesvlam
Lady*Voldemort schreef:
12-10-2025 20:55
Ja joh, tuurlijk. Ook als het je kind is? Of de ouder met wie je samenleeft omdat je nou eenmaal nog minderjarig bent?

Ik zeg niet in het geval van TO daar is te weinig over bekend, maar bij wat ik heb gezien was dat de enige optie om zelf nog overeind te kunnen blijven.

Als je als ouder blij bent dat je kind in de gevangenis zit omdat je dan weet waar die is en geen gekke dingen kan doen, als hij alles steelt wat los en vast zit, liegt en bedriegt, de rest van het gezin in gevaar brengt door de mensen met wie die omgaat...

En die ouders zijn door een hel gegaan, en nog steeds, want blijft toch je kind. Maar sommigen willen niet geholpen worden of kunnen gewoonweg niet meer geholpen worden. Vreselijk. Een verslaving maakt alles om die persoon kapot.

Maar wat ik heb gezien was misschien ook wel heel extreem. Ik hoop dat het bij TO met hulp en ondersteuning nog goedkomt.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Moiren schreef:
12-10-2025 20:55
Het is net bekend. Wie weet gaat deze jonge man juist heel goed op behandeling en ontwenning.
Om gelijk al je kind er uit te schoppen is nogal niet wat.

Nee daar heb je gelijk in, ik hoop dat hulp zal helpen.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Verslaving is vooral een heel complex probleem en aangezien veel mensen complexe problemen veel te onhandig vinden, worden er oplossingen aangedragen die iemand die echt in die situatie zit, geen biet helpen. Als ik hier als kind van 16 een topic had geopend (toen was er nog geen internet thuis, dat scheelt), had ik vast ook prachtige tips gekregen, waar ik geen centimeter verder mee geholpen was.

TO's kind steelt haar huis niet leeg. TO's kind heeft een zelfmoordpoging gedaan en is heel erg droevig. En verslaafd. Lijkt me dat je eerst een heel traject met je kind ingaat voor je kind op straat zet en de sloten verwisselt.
Ik lees een topic over iemand die met haar partner en de kat naar een vakantiehuisje wil. Zou de kat daar wel zin in hebben?
Rabarbara schreef:
12-10-2025 21:25
Verslaving is vooral een heel complex probleem en aangezien veel mensen complexe problemen veel te onhandig vinden, worden er oplossingen aangedragen die iemand die echt in die situatie zit, geen biet helpen. Als ik hier als kind van 16 een topic had geopend (toen was er nog geen internet thuis, dat scheelt), had ik vast ook prachtige tips gekregen, waar ik geen centimeter verder mee geholpen was.

TO's kind steelt haar huis niet leeg. TO's kind heeft een zelfmoordpoging gedaan en is heel erg droevig. En verslaafd. Lijkt me dat je eerst een heel traject met je kind ingaat voor je kind op straat zet en de sloten verwisselt.

Daarom reageer ik daar ook niet, want mijn ervaring is niet die van een ander, het enige wat TO helpt is professionele hulp zoeken.

En mijn reactie hier was idd kort door de bocht, maar dat is oud zeer wat door zulke topics opspeelt. Dat had ik anders moeten verwoorden of had beter gewoon niks kunnen zeggen. :cry:
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven