Werk & Studie alle pijlers

Niet gezien worden

11-10-2025 10:23 38 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi allemaal,
Ik werk inmiddels al 4 jaar bij een werkgever en heb nog nooit een functioneringsgesprek gehad. Er wordt door de leidinggevende nooit een gesprek ingepland, niet gevraagd naar je ontwikkelingsdoelen, of je nog ambities hebt en hoe je in je werk zit. Het is gewoon je werk doen en verder niet. Er is per jaar een studie/opleidingsbudget beschikbaar, ik heb gevraagd of ik een persoonlijke ontwikkelingscursus mocht doen maar dat werd geweigerd. Ik vraag me af of dit soort gesprekken vanuit een leidinggevende gedaan moeten worden of dat ik zelf aan de bel moet trekken en moet vragen om zo’n gesprek. Andere collega’s vinden het prima, geen gezeik en commentaar en gewoon doen wat je moet doen. Ik begin er de balen van te krijgen en voel me niet gezien. Kan iemand mij hier advies in geven?
Poespas schreef:
11-10-2025 21:48
Bij mij waren fg gesprekken heel professioneel en zeker geen wassen neus.
Goede gesprekken over ontwikkelingsbehoefte, evt trainingen, ervaring opdoen, belastbaarheid, positie van de afdeling, takenpakket, communicatie, klantrelaties, dynamiek op de afdeling etc.
Hangt ook wel af denk ik van hoe je er zelf instaat ..ik haalde vooraf breed feedback op.
Maar het hele idee dat dat in vastgestelde maanden moet, en dat dan de hele lijst aan de orde zou moeten komen, met officele invulvelden in Afas zelfs. Een lg kan toch ook spontaan zeggen, hee Marjan, zullen we vrijdag een kop koffie drinken. En als je dat dan regelmatig doet, dan schrikt er niemand van zo'n verzoek en hoor je nog eens wat er op dat moment speelt, in plaats van in jan-juni-dec.
_horizon_ schreef:
11-10-2025 19:04
Hoe vaak spreek je je leidinggevende? En waar gaan die gesprekken over? Is er een cultuur van feedback geven, frequent overleg waarin je ook doelen of ambities kan bespreken etc., dan vind ik een functioneringsgesprek niet zo boeiend.

Als er geen ruimte is om over dit soort onderwerpen in gesprek te gaan - op welk moment dan ook-, en er wordt ook niet op gehandeld als je aangeeft hier wel behoefte aan te hebben, dan is het tijd om een organisatie te zoeken die beter bij je past.

Dat is (onderdeel van) het functioneringsgesprek.
Het eerste wat bij mij opkomt is: misschien eens rondkijken naar een andere baan. Heb je het verder wel naar je zin bij je werkgever
Loren schreef:
12-10-2025 18:23
Maar het hele idee dat dat in vastgestelde maanden moet, en dat dan de hele lijst aan de orde zou moeten komen, met officele invulvelden in Afas zelfs. Een lg kan toch ook spontaan zeggen, hee Marjan, zullen we vrijdag een kop koffie drinken. En als je dat dan regelmatig doet, dan schrikt er niemand van zo'n verzoek en hoor je nog eens wat er op dat moment speelt, in plaats van in jan-juni-dec.

Dit moet allemaal helemaal niet. In Afas misschien, maar dat is eerder een gebrek van Afas dan dat het functioneringsgesprek niet deugt.
nerdopviva schreef:
12-10-2025 18:48
Dit moet allemaal helemaal niet. In Afas misschien, maar dat is eerder een gebrek van Afas dan dat het functioneringsgesprek niet deugt.
Bij ons moet dat zeker wel.
Loren schreef:
12-10-2025 20:42
Bij ons moet dat zeker wel.

Bij jullie gaat het dus niet om het functioneringsgesprek, maar om regeltjes en invulveldjes. Het probleem is het systeem, niet het functioneringsgesprek.
nerdopviva schreef:
12-10-2025 20:56
Bij jullie gaat het dus niet om het functioneringsgesprek, maar om regeltjes en invulveldjes. Het probleem is het systeem, niet het functioneringsgesprek.
Mwah. Ik heb liever doorlopend fatsoenlijke communicatie met lg over het reilen en zeilen en autonomie over zaken als opleiding (binnen belaalde budgettaire grenzen uiteraard). Ik ga echt niet beter functioneren van 3 keer per jaar op audiëntie moeten bij de baas.
nerdopviva schreef:
12-10-2025 18:30
Dat is (onderdeel van) het functioneringsgesprek.
Maar dat kan ook om andere manieren vormgegeven worden. Toen ik destijds lg was, kwamen dat gesprekken al vaak veel eerder en op andere momenten aan bod.
Loren schreef:
12-10-2025 18:23
Absoluut....alleen de meeste managers doen dat niet...daarom verzint hr de cyclus. Ik had ooit een manager die iedereen 6 x per jaar sprak.
Poespas schreef:
12-10-2025 22:47
Absoluut....alleen de meeste managers doen dat niet...daarom verzint hr de cyclus. Ik had ooit een manager die iedereen 6 x per jaar sprak.
Zo kan het ook ja.

Als managers geen manier kunnen vinden voor goede communicatie met hun team dsn kun je beter naar de managementvaardigheden kijken dan medewerkers verplichten om deze geesprekken te voeren.
nerdopviva schreef:
12-10-2025 18:48
Niks hoeft per definitie in Afas. Dat is allemaal afhankelijk van hoe de organisatie kiest Afas in te richten
Prei schreef:
13-10-2025 08:42
Niks hoeft per definitie in Afas. Dat is allemaal afhankelijk van hoe de organisatie kiest Afas in te richten
Het gaat natuurlijk niet om Afas (al is dat bij ons verplicht), het gaat erom dat je volgens een door weet ik veel wie verzonnen lijstje vraag-antwoord af moet werken in zo'n cyclus.

Daarmee krijg je als lg niet boven tafel wat er werkelijk speelt op dat moment, ik ga er niet beter van functioneren en het kost veel tijd die ook aan iets nuttigs besteed had kunnen worden.
Ik reageerde op iemand die stelde dat het een gebrek van Afas was terwijl het gewoon de organisatie zelf is die voor afvinklijstjes in Afas kiest.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven