Wanneer winterdekbed erop?

13-10-2025 23:15 79 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik slaap nu onder het herfstdeel en ik twijfel of ik het zomerdeel er weer aan vast zal ritsen. Ik merk namelijk dat ik het sommige nachten wat koud heb en andere nachten weer helemaal niet. Maar naar mijn idee is het nog wat vroeg aangezien ik pas vorige maand het zomerdeel heb verwisseld.

Wanneer leggen anderen het winterdekbed erop? Pas als het gaat vriezen of lig je er nu al onder?

Niet dat ik mijn keuze daarvan laat afhangen, ga denk ik als ik mijn bed eind deze week verschoon gewoon het zomerdeel aan het herfstdeel ritsen maar ben benieuwd of oktober echt zo vroeg is.
Net besloten dat bij de volgende laken verschoning herfst deel erop gaat. Die gebruiken we de hele winter door.
Ik heb het winterdekbed er twee weken geleden op gelegd. Heerlijk!
Het ligt er ook maar net aan hoeveel gram jouw dekens zijn, dat verschilt nl. Gewoon een extra deken er op gooien als je het koud hebt. Zelf heb ik jaarrond 1 dezelfde deken er op.
Hier ligt hij er al 2 weken op, heerlijk.
KamilleT schreef:
13-10-2025 23:31
Nooit. Ik heb gewoon één dekbed en dat is prima voor de zomer en de winter, tenzij er een hittegolf is.
Hier hetzelfde.
PimPom schreef:
14-10-2025 08:10
Hier ligt er 1 dekbed (ik heb geen twee-delige versie) er alweer een paar weken op. Sinds twee weken ook een sprei erop.
Ik merkte dat ik consequent 's ochtends rond 5en wakker werd, dat is niet iets wat ik normaal doe. Kwam puur doordat ik het kouder had en daardoor wakker werd. Nu alles weer op bed ligt slaap ik prima door. Dus niet kijken naar de kalender, maar naar wat comfortabel is.
Dit!
Wissewis schreef:
14-10-2025 00:35
Na 3 nachten halfbevroren te zijn en slecht geslapen te hebben.
Meestal zo ongeveer tegen half december.

Als ik dat ding er nu op leg vervloekt mijn man me.
En bevries ik alsnog in december à januari omdat mijn lijf gewend raakt aan een bepaalde hoeveelheid warmte.
En zijn de dekens en "extra lagen" dus gewoon op.

Ik zou 2 losse dekbedden kopen. Kan je allebei je eigen warmte bepalen. Of vervloekt hij dat ook? Dan arme jij. Goed slapen is zo belangrijk voor je gemoed en dus je relatie.
Gryla schreef:
14-10-2025 09:22
Ik zou 2 losse dekbedden kopen. Kan je allebei je eigen warmte bepalen. Of vervloekt hij dat ook? Dan arme jij. Goed slapen is zo belangrijk voor je gemoed en dus je relatie.
Eens. Of... ik had zelf aan mijn kant een flanellen laken zitten en partner niet.
Ik vind een dekbed delen echt veel kouder dan een eigen dekbed. Wij sliepen niet tegen elkaar aan en daardoor was er altijd ruimte tussen ons waar koude lucht onder de deken kwam. Brrrr...

Ik heb nu een flanellen laken, een fleece kleed en daarover mijn dekbed. Na drie dagen wakker worden omdat ik het koud had, vond ik het wel best. Ik weiger het koud te hebben 's nachts.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Pas als het vriest (slaap met raam open) en dan in een eigen dekbedhoes, zodat ik kan bepalen of ik ze allebei wil of maar 1.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Eigenlijk nooit. En ik slaap met het raam open. Vind het nu nog best warm eigenlijk en we wonen in een niet geweldig geïsoleerd jaren 30 huis.
Nooit. Ik slaap nog onder een katoenen laken nu en als het kouder wordt gaat er een 2persoons zomerdekbed op. Man slaapt al een hele poos regelmatig onder een joekel van een dekbed (2x2m ofzo en heel zwaar) die soms ook p/o een beetje op mij terechtkomt. Dat krijgt ie meteen terug. Ik haat te veel warmte.

Als het echt goed vriest vind ik het wel heerlijk onder een warm dekbed (en 1 extra in de buurt voor als het nodig is) Met het raam open.
Zin in!
pink-freud wijzigde dit bericht op 14-10-2025 15:05
Reden: Correctie en toevoeging
8.46% gewijzigd
Vanity of vanities; all is vanity
Nog een dun katoenen zomerdekbed in dekbedovertrek en als ik het koud heb doe ik een los iets dikker zomerdekbed erover.

Als het echt kouder dan warmer dekbed en naar wens een dekentje erover.
.
Ik rits niet maar leg het andere deel er los bovenop, in een hoes. Als ik het warm krijg gooi ik dat eraf.
"Boring conversation anyway"
Ik heb een bamboo zomerdekbed en een 4 seizoenen wollen dekbed. De laatste jaren gebruik ik het zomerdeel van mijn wollen dekbed de hele winter door, is eigenlijk warm genoeg. En die ligt er deze maand wel op. Met de R in de maand gaat het warmere dekbed er ongeveer op. (Tenzij begin September het nog 20 graden is maar meestal worden de nachten dan wel kouder)
Ik heb om deze reden overal losse dekens :P
Ik slaap onder een zomerdekbed en heb nog een los zomerdekbed naast ik er soms bij pak. Niet ideaal maar anders is het te warm.
Bij mij ligt de gehele editie, winter/zomer, al een paar weken op mijn bed. Ik slaap onder een schuin dak zonder een verdieping daarboven.
Night after night who treats you right
Baby, it's the guitar man
Wij hebben een goed geïsoleerde slaapkamer en een Emma-matras dat best wel warm is, dus wij hebben nog geen winterdekbed. Het hangt denk ik echt af van je slaapkamer en je matras.

We hebben nu nog het lente/herfstdekbed erop. In de zomer hebben we zelfs extra dunne. Meestal heb ik het in de herfst wel eerder koud dan mijn vriend, dus dan leg ik aan mijn kant nog een losse wollen deken erover.

Ik heb iemand eens horen zeggen dat ze de dekbedden verwisselt als de wintertijd (dit jaar 25/26 oktober) ingaat, maar ik zou gewoon doen wat jij lekker vindt.
Wij gebruiken het dikkere deel alleen als het lang en hard vriest. Wij hebben sinds begin deze week weer voor het eerst het zomerdekbed in gebruik. Dat is meestal tot het voorjaar voldoende.
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
Ik heb al een paar weken mijn herfst- en zomerdeel. Maar ik heb ze in aparte dekbedhoezen, zodat ik het zomerdeel erop kan leggen als ik het koud heb, en weg kan leggen als het niet te koud is.

In de winter leg ik er nog een extra zomer- + herfstdeel op, anders is het te koud. Dus dan heb ik ook twee dekbedhoezen met in elk zomer- + herfstdeel.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Sun.lover schreef:
14-10-2025 13:30
Wij gebruiken het dikkere deel alleen als het lang en hard vriest. Wij hebben sinds begin deze week weer voor het eerst het zomerdekbed in gebruik. Dat is meestal tot het voorjaar voldoende.
Wat leg je er in de zomer op dan?
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Moiren schreef:
14-10-2025 14:28
Wat leg je er in de zomer op dan?
Ik vermoed alleen een laken. Ik heb afgelopen zomer ook lang met alleen een hoeslaken, zonder dekbed, geslapen.
Ik ben zeer kouwelijk + woon in een 18e eeuws huis + graag het raam open 's nachts.
Dusssss hele jaar rond beide dekbedden in de hoes, nu in de herfst een extra plaid over mijn voeten. Mocht het nog gaan vriezen, dan haal ik extra slaapzak van zolder en heb dus 4 lagen :)
En dan begin ik de nacht vaak met sokken aan

En in nood kan ik korte pyjama vervangen door een lange pyjama

Oke, en als het echt hard vriest mag het raam wel eens dicht
KamilleT schreef:
13-10-2025 23:31
Nooit. Ik heb gewoon één dekbed en dat is prima voor de zomer en de winter, tenzij er een hittegolf is.
Ik ook, ben niet anders gewend
Frankly my dear, I don"t give a damn
Ik kwam een paar weken terug uit de tropen en toen ging de dubbele er gelijk op. En nog steeds. Heerlijk!

Ik kan nog meer upgraden. Op een gegeven moment gaat de wollen deken erbij op, en daarna komt het flanellen onderlaken. Dan heb ik het eigenlijk nooit meer koud.
Ik vind het overigens heerlijk om wakker te worden omdat ik het koud heb en dan de deken over me heen kan trekken. Zo'n knus gevoel
Frankly my dear, I don"t give a damn

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven