Werk & Studie alle pijlers

Van stage naar betaalde functie

14-10-2025 16:04 14 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Op dit moment doe ik een opleiding en heb ik een (onbetaalde) praktijkplek bij een organisatie waar ik het erg naar mijn zin heb. Mijn opleiding is bijna klaar en ik wil nu eigenlijk kijken of zij ook openstaan voor een (betaald) dienstverband. Ik heb daarvoor een afspraak gemaakt met de leidinggevende. Ik heb veel positieve feedback gekregen op mijn functioneren. Ook sta ik heel erg achter de visie van deze organisatie. Tegelijkertijd zie ik ook dat ze weinig budget hebben, het is een kleine organisatie en de financiële ruimte is beperkt. Wel weet ik dat ze erover nadenken om uit te breiden. Iemand een idee hoe ik dit gesprek kan aanvliegen? Er is genoeg werk te vinden in mijn vakgebied, maar ik voel me hier echt op mijn plek en zou dit graag willen voortzetten in een betaalde vorm.
Je laatste zin is wat je wil zeggen. Zeg dat eens hardop.

En dan is het aan hen om te zien of ze geld voor je (over) hebben.
Houdt het klein en bij jezelf.
lila-linda wijzigde dit bericht op 14-10-2025 16:27
0.64% gewijzigd
Eens met Lila-Linda.

Bedenk vooraf; Wat heb jij nodig om rond te komen per maand? Hoeveel dagen wil je daarvoor werken? Zie je het zitten om part-time een andere baan erbij te nemen?

Pas op dat je niet voor 1 dag betaald krijgt, en 4 dagen vrijwilligerswerk of stage gaat lopen wanneer je afgestudeerd bent.
Eens met lila linda. Houdt wel ern ondergrens aan voor jezelf. Het wordt dan een baan met bijbehorend salaris en arbeidsvoorwaarden.

Ik kan zo niet inschatten waar je vandaan komt, maar een baan is meer dan salaris...het gaat ook om opleidingsbudget, pensioenopbouw, vakantiedagen.
En kijk er ook een keer naar met een objectieve blik, puur economisch/financieel. Als je eenmaal gaat werken is je salaris ook de basis voor pensioen, ww, wia, secundaire arbeidsvoorwaarden, groei mogelijkheden etc. En als een organisatie geen marktconform salaris kan betalen is dat ook een risico. Bestaan ze over een tijdje nog, kunnen ze uberhaupt doen wat ze willen doen?

Misschien iemand anders mee laten kijken die geen binding heeft.
Je moet inderdaad erop letten dat je dan ook betaald wordt voor alle uren, en niet nog een dag in de week voor niks erbij doet.

Maar over pensioenopbouw, opleidingsbudget zou ik waarschijnlijk niet meteen veel nadenken.
Als je wilt doorgroeien kun je over jaar weer ergens anders solliciteren.

Maar zo denk ik.
Andere mensen zijn doelgerichter.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Bedankt voor de reacties! Dat geeft me stof tot nadenken. Ik verwacht dat het om een parttime functie zal gaan, die ik graag zou combineren met een andere baan. Wel ben ik me bewust van het risico om toch (deels) als vrijwilliger ingezet te worden. Dat is voor mij een aandachtspunt, omdat ik de neiging heb om vanuit betrokkenheid en loyaliteit snel meer te doen dan eigenlijk de bedoeling is. Ik heb morgen het gesprek, dus ben benieuwd wat hieruit komt en houd jullie aandachtspunten in mijn achterhoofd.
Koffiezetapparaat schreef:
15-10-2025 10:19
Bedankt voor de reacties! Dat geeft me stof tot nadenken. Ik verwacht dat het om een parttime functie zal gaan, die ik graag zou combineren met een andere baan. Wel ben ik me bewust van het risico om toch (deels) als vrijwilliger ingezet te worden. Dat is voor mij een aandachtspunt, omdat ik de neiging heb om vanuit betrokkenheid en loyaliteit snel meer te doen dan eigenlijk de bedoeling is. Ik heb morgen het gesprek, dus ben benieuwd wat hieruit komt en houd jullie aandachtspunten in mijn achterhoofd.
en als je dat leuk vindt, is dat ook prima he?
Lila-Linda schreef:
15-10-2025 10:22
Zeker! Maar ik ben geneigd om teveel hooi op mijn vork te nemen. Hierdoor heb ik 2x een flinke burn-out gehad. Dus vandaar dat ik hier wel voor moet waken. Alles wat leuk is, kost ook energie.
Hoe weet je zeker dat zij weinig budget hebben?
Wat soms een nadeel is met binnen hetzelfde bedrijf blijven is dat je vaak nog lang als stagiair gezien wordt. En behandelt. Bij mijn vorige baan kwam iemand als stagiair binnen en moest vervolgens 3 jaar lang nog verbeterpunten vanuit zijn stage aanhoren, salaris werd erg laag ingezet (want ja, hiervoor stagiair). Zelfs na zijn promotie tot accountmanager werd hij bij klanten geïntroduceerd als : “Pietje begon bij ons ooit als stagiair”. Dat is op een gegeven moment echt niet leuk.
Poep, wie heeft jou gescheten?
louise1 schreef:
16-10-2025 13:31
Wat soms een nadeel is met binnen hetzelfde bedrijf blijven is dat je vaak nog lang als stagiair gezien wordt. En behandelt. Bij mijn vorige baan kwam iemand als stagiair binnen en moest vervolgens 3 jaar lang nog verbeterpunten vanuit zijn stage aanhoren, salaris werd erg laag ingezet (want ja, hiervoor stagiair). Zelfs na zijn promotie tot accountmanager werd hij bij klanten geïntroduceerd als : “Pietje begon bij ons ooit als stagiair”. Dat is op een gegeven moment echt niet leuk.
Grote kans dat hij in de aantekeningen van de klant ook als "stagiair" staat beschreven omdat ze hem zo makkelijk konden onthouden. Dat wil je niet.
Lila-Linda schreef:
15-10-2025 10:22
Niet als daar op een gegeven moment misbruik van wordt gemaakt. Voor je het weet heb je het labeltje "dat doet die en die wel joh".
Appletje schreef:
17-10-2025 20:14
Niet als daar op een gegeven moment misbruik van wordt gemaakt. Voor je het weet heb je het labeltje "dat doet die en die wel joh".
Daar ben jezelf bij he

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven