Vooroordeel gelovige mensen

woensdag 15 oktober 2025 om 18:37

Zelf ben ik niet gelovig opgevoed (wel gedoopt door mijn katholieke ouders die dat alleen deden als knieval voor hun gelovige ouders) dus eigenlijk heb ik weinig ervaring met religie. Het staat ver van me af en hoewel ik vind dat iedereen lekker moet leven zoals hij of zij dat wil, merk ik bij mezelf een soort onbegrip voor gelovigen. Ik kan me er niet in verplaatsen, vind het een beetje dom, achterhaald, niet meer van deze tijd. Maar het is dus wel een vooroordeel en misschien ten onrechte. 
Op Instagram volg ik veel fitness-influencers, gewoon leuk en om wat inspiratie op te doen voor mijn eigen trainingen. Vanochtend keek ik naar een filmpje van een (leuke, aardige) vrouw die op een loopband stond om haar dagelijkse cardio te doen, en opeens zoemde ze in en werd duidelijk wat ze tijdens het lopen aan het lezen was: de bijbel. Ik wilde haar eigenlijk meteen ontvolgen, zo’n domper vond ik het.
Ik heb het toch maar niet gedaan, vond het een beetje beschamend dat ik blijkbaar zo over mensen oordeel, de beste vrouw doet niemand kwaad en put waarschijnlijk troost uit de bijbel maar nu vraag ik me dus af: ben ik de enige die moeite heeft met religieuze mensen?
                    Op Instagram volg ik veel fitness-influencers, gewoon leuk en om wat inspiratie op te doen voor mijn eigen trainingen. Vanochtend keek ik naar een filmpje van een (leuke, aardige) vrouw die op een loopband stond om haar dagelijkse cardio te doen, en opeens zoemde ze in en werd duidelijk wat ze tijdens het lopen aan het lezen was: de bijbel. Ik wilde haar eigenlijk meteen ontvolgen, zo’n domper vond ik het.
Ik heb het toch maar niet gedaan, vond het een beetje beschamend dat ik blijkbaar zo over mensen oordeel, de beste vrouw doet niemand kwaad en put waarschijnlijk troost uit de bijbel maar nu vraag ik me dus af: ben ik de enige die moeite heeft met religieuze mensen?

vrijdag 17 oktober 2025 om 00:50

oh ik haal ze ook uit andere boeken, misschien wel meer dan uit de bijbel. Niemand verplicht me volgens de bijbel te leven je maakt het zo belangrijk als je zelf wil. Sommige leven er naar (bijna niet mogelijk gezien tijdsbeeld) voor andere is het inderdaad gewoon een inspiratie Ik voel er alleen minder de weerzin bij dan jij. Het zou mij ook storen dat iemand in sportschool er zo mee koketteert. Waarom, wat wil je laten zien? Misschien dat ze haar inspiratie uit die bijbel haalt en haar volgers er op wil wijzen. Die zendingsdrang heb ik niet.Claire45 schreef: ↑17-10-2025 00:38Heeft dat ‘begrijpen wat de bedoeling is’ niet gewoon te maken met ouder worden en een soort levenswijsheid die je opdoet? Ik begrijp het leven nu ook beter dan 20 jaar geleden, wat niet betekent dat het er allemaal zoveel leuker en gemakkelijker op is geworden, maar goed, daar zal de bijbel ook niet bij helpen en uiteindelijk hebben we het er allemaal maar mee te doen. Zingeving en geluk zijn lastige woorden, maar ik geloof dat het in kleine dingen zit, momenten, meer moet je niet verwachten. Ik kan me wel voorstellen dat bepaalde passages uit de bijbel je kunnen inspireren of helpen om dingen in perspectief te zien, maar dat heb ik bij veel andere boeken ook wel. Het voordeel is dat ik er niet naar hoef te leven, die boeken zijn geen leidraad maar gewoon vrijblijvende teksten die ik naar eigen inzicht kan interpreteren. Mij lijkt het niet-vrijblijvende van het geloof vervelend, maar misschien vergis ik me daarin en ervaar jij het heel anders.

vrijdag 17 oktober 2025 om 02:50

Even alleen reagerend op de OP:
Je onbegrip voor gelovigen en dat je het dom vindt is jammer.
Omdat je daarbij voorbij gaat aan de verregaande invloed die iets kan hebben op je wereldbeeld als je dat vanaf de paplepel ingegoten hebt gekregen als waarheid. Dus eigenlijk moet je niet alleen naar die gelovige kijken en dat dom vinden, maar ook naar de ouders (in sommige gevallen). Kind kan er niets aan doen wat ie aangeleerd krijgt.
Daarnaast heeft het geloof voor sommige mens ook andere consequenties. Zoals bijv grote invloed op je sociale leven en familiebanden, waardoor mensen het praktiseren of niet.
                    Je onbegrip voor gelovigen en dat je het dom vindt is jammer.
Omdat je daarbij voorbij gaat aan de verregaande invloed die iets kan hebben op je wereldbeeld als je dat vanaf de paplepel ingegoten hebt gekregen als waarheid. Dus eigenlijk moet je niet alleen naar die gelovige kijken en dat dom vinden, maar ook naar de ouders (in sommige gevallen). Kind kan er niets aan doen wat ie aangeleerd krijgt.
Daarnaast heeft het geloof voor sommige mens ook andere consequenties. Zoals bijv grote invloed op je sociale leven en familiebanden, waardoor mensen het praktiseren of niet.

vrijdag 17 oktober 2025 om 06:01

Ik neem aan dat je niet op mijn punt in wenst te gaan en je daarom op bijzaken concentreert?Claire45 schreef: ↑16-10-2025 22:56Bij een onveilige omgeving stel ik me iets anders voor; er is in dit topic vooralsnog een doodnormale discussie gaande en er is volgens mij nog niet gescholden (of gestaft of geband) dus je kunt gewoon opschrijven wat je denkt, voelt en gelooft. Er zijn in dit topic genoeg mensen die het met jou eens zijn (ik krijg heel wat meer tegenwind) en die er min of meer hetzelfde over denken als jij. Dat is niet onveilig op een discussieforum, dat is gewoon een discussie (waarin mensen andere meningen hebben en het dus niet altijd met jou eens zijn).
Het grote pijnpunt is het woord ‘dom’ in mijn OP. Dat komt namelijk in heel veel reacties terug. Maar blijkbaar leest iedereen maar half, want ik benoem juist mijn schaamte: zo wil ik niet over anderen denken of oordelen - ik noem het zelf nota bene een vooroordeel.
Maar ja, maar ja. Het woord is gevallen en meteen is dit topic onveilig en veroordelend en iedereen blijft maar haken aan dat ene woordje: dom.
Ik ben in dit topic vaker en explicieter voor dom uitgemaakt dan alle gelovigen bij elkaar, omdat ik naar fitness-filmpjes kijk. Ook door jou, overigens. Want fitness ís oppervlakkig en simpel en ijdel, dus wat verbeeld ik me wel niet? Mij maakt het helemaal niks uit wat anderen ervan vinden, ik vind het leuk en voel geen enkele aandrang om me te verantwoorden - laat mij lekker blij zijn met mijn fitness-filmpjes. Ja, toch?
Waarom ligt dat zoveel gevoeliger als het om het geloof gaat? Je weet dat veel mensen jouw visie niet delen, zoals ik weet dat veel mensen míjn visie niet delen. Mij raakt dat niet in het minst, sterker, ik snap heel goed dat mensen neerkijken op fitness-fanaten. Ik geef ze voor een groot deel nog gelijk ook. Maar het is míjn passie. Dus laat mij lekker schuiven, mijn zelfbeeld hangt niet af van wat anderen dom of zinloos vinden, en zo zou ik er hopelijk ook over denken als ik iets anders deed dat door veel mensen dom en zinloos werd gevonden, zoals geloven.
Maar goed, mijn geloof is iets persoonlijks. Jij bent niet de enige in dit topic die gezegd heeft dat gelovigen dom zijn. Daarnaast, zeggen dat je iemand dom vindt en daarna zeggen dat je dat eigenlijk niet wilt vinden, haalt niets weg van je oorspronkelijke uitspraak. En dat woord is niet 'gevallen' het is bewust getypt door iemand die echt wel weet wat het effect van een dergelijke woordkeuze is, net zoals ik prima weet wat er gebeurt als ik een topic onveilig noem.
Het is een misvatting te denken dat dit topic iets met mijn zelfbeeld doet. Ik ben arrogant genoeg om me niet te laten raken door forummers die gelovigen dom vinden terwijl ik deze forummers zelden op coherente beweringen betrap. Maar zoals ik in een topic van kinderhaters niet over mijn kinderen zou praten, zie ik niet in waarom ik mijn persoonlijke geloofsbeleving onderdeel zou laten maken van deze discussie.
Overigens vind ik fitness niet oppervlakkig en ijdel. Kijken naar influencers wel. Dat betekent niet dat je het niet moet doen. Dat zou voor mij wel betekenen dat ik met iets meer verdraagzaamheid naar de gewoontes van andere mensen zou kijken.
                                    Si abra la puerta hay lobos.

vrijdag 17 oktober 2025 om 07:30

Dit is toch wel een dieptepunt. Even voor anderen bepalen of het onveilig is of niet.Claire45 schreef: ↑16-10-2025 22:56Bij een onveilige omgeving stel ik me iets anders voor; er is in dit topic vooralsnog een doodnormale discussie gaande en er is volgens mij nog niet gescholden (of gestaft of geband) dus je kunt gewoon opschrijven wat je denkt, voelt en gelooft. Er zijn in dit topic genoeg mensen die het met jou eens zijn (ik krijg heel wat meer tegenwind) en die er min of meer hetzelfde over denken als jij. Dat is niet onveilig op een discussieforum, dat is gewoon een discussie (waarin mensen andere meningen hebben en het dus niet altijd met jou eens zijn).
Het grote pijnpunt is het woord ‘dom’ in mijn OP. Dat komt namelijk in heel veel reacties terug. Maar blijkbaar leest iedereen maar half, want ik benoem juist mijn schaamte: zo wil ik niet over anderen denken of oordelen - ik noem het zelf nota bene een vooroordeel.
[Knip voor leesbaarheid]

vrijdag 17 oktober 2025 om 08:06

Ja dit is ook mijn probleem met de meeste gelovigen, ze mogen denken wat ze denken hoor maar meestal is het onaardig en kwetsend.Fantasy schreef: ↑16-10-2025 23:35Van deze stellingen ga ik lichtelijk over mijn nek.
Wat is dit kwetsend. Er zijn inderdaad gelovigen die er zo over denken. Omdat je god hebt "afgewezen", kan je zomaar depressief worden. Weet je waarom ik psychische shit heb? Door de vreselijke dingen die me in mijn kindertijd zijn aangedaan (je mag zelf verzinnen wat). Ik was vijf, zes, zeven jaar oud. En door een erfelijke psychische aandoening. Me van god afgewend? Hoe dan?
Heb je eigenlijk wel door wat je daar zo even neerplemt? Je oordeelt over anderen op basis van, tja, van wat eigenlijk?
En zoals deze verklaringen ook, waarom mensen depressief zijn of een burn-out krijgen omdat ze geen voldoening uit het leven halen en zich tot God moeten wenden kan ik niks mee. Alle verklaringen die gelovigen altijd aandragen heb ik genoeg logische weerleggingen tegen. Het is inderdaad namelijk veel logischer dat mensen depressief of burn-out krijgen omdat ze trauma’s hebben meegemaakt (waar een god ze niet tegen heeft beschermd iig) of omdat we gewoon inmiddels zover af leven van de oertijd en hoe we toen leefden, dat onze geest en lichaam makkelijk op de hobbel raakt.
Ik heb sowieso heel veel moeite met het idee dat een God zogenaamd alle mooie dingen regelt maar als er dan wat kuts gebeurd is dat voor een hoger doel en het testen van het geloof. Ik zou niet weten wat de test moet zijn bij kleine kinderen die de meest erge shit overkomt. Daar kan ik me echt boos over maken.
Mensen zijn gewoon van nature angstige en onzekere wezens, dus willen ze graag in een hoger doel geloven, en daar hebben mensen jaren geleden handig gebruik van gemaakt door een kerk op te richten en die mensen geld af te troggelen. En omdat mensen onderontwikkeld waren en kuddedieren zijn werkte dat natuurlijk enorm goed. Het geeft houvast. Echt niets meer en niets minder.
Ik heb ook mijn fair share binnen mogen kijken bij verschillende geloofsgemeenschappen en je ziet ook dat bij heel veel groepen (de deur kerken enzo) ook echt veel kwetsbare mensen rondlopen. Maar dat is dan vooral bij de meer moderne kerken, bij de ouderwetse kerken is de aanwas meer gewoon van huis uit

vrijdag 17 oktober 2025 om 08:32

Normaal doe ik dat toch ook in eigen huis en val ik daar niemand lastig mee? Ik reageer op iemand die ongelovig is en aangeeft een vooroordeel te hebben. Ik ben ook niet de gene die er zieke kinderen bij haalt, dat zijn vaak de ongelovige die dan komen met “als er een god bestaat hoe kan het dan dat hij toestaat dat kinderen zo jong ziek worden” daar probeer ik het antwoord hoe ik daar naar kijk op te geven. Want die vragen stelt elke gelovige zichzelf, hoe moet je dat dan in de wereld zien. Dat is geen wet geen wetenschap maar de antwoorden die ik zelf ook probeer te vinden.Taskmaster schreef: ↑17-10-2025 08:10Nee. Als je echt goed gaat lezen en begrijpen concludeer je dat er niet is.
Dit soort gezever over wat God wil en vindt is dikke nonsens. Je hebt m nog nooit gesproken, de bijbel is ook maar een boek. Je verzint en interpreteert alles zelf. Doe in je eigen huis lekker wat je zelf wilt maar haal er geen zieke kinderen van een ander bij.
Ik zie het in zelfde lijn als oorlogen en leed. Is dat de schuld van God of de wereld waar we in leven? En wat wordt er als gelovige dan van mij verwacht?
                                    doddieweer wijzigde dit bericht op 17-10-2025 08:44

7.17% gewijzigd

vrijdag 17 oktober 2025 om 08:35

Ik heb mijn eigen posts even teruggelezen en het blijkt dat ik je niet ‘dom’ heb genoemd. Wel onkritisch en koloniaal.
En dat was niet omdat je van fitness houdt, maar omdat je stro-pop-argumentatie gebruikt en grove generalisaties.
Dat laatste wil ik best alsnog ‘dom’ noemen.

vrijdag 17 oktober 2025 om 08:41

Ik heb ooit gehoord van gelovige mensen dat dit allemaal gebeurt omdat de duivel de baas is op deze wereld. De aarde is reddeloos verloren doordat de mensheid God collectief hebben afgewezen en de gelovige mensen hebben pech dat ze in deze verziekte wereld wonen, dus het onheil treft hen ook. Verlossing voor de gelovigen pas na de dood.Doddieweer schreef: ↑17-10-2025 08:32Normaal doe ik dat toch ook in eigen huis en val ik daar niemand lastig mee? Ik reageer op iemand die ongelovig is en aangeeft een vooroordeel te hebben. Ik ben ook niet de gene die er zieke kinderen bij haalt, dat zijn vaak de ongelovige die dan komen met “als er een god bestaat hoe kan het dan dat hij toestaat dat kinderen zo jong ziek worden” daar probeer ik het antwoord hoe ik daar naar kijk op te geven. Want die vragen stelt elke gelovige zichzelf, hoe moet je dat dan in de wereld zien. Dat is geen wet geen wetenschap maar de antwoorden die ik zelf ook probeer te vinden.
Ik zie het in zelfde lijn als oorlogen en leed. Is dat de schuld van God of de wereld waar we in leven?

vrijdag 17 oktober 2025 om 08:49

Dat geloof ik niet, ik denk als gelovige nu ook al een taak te hebben. En bij moet dragen aan een mooiere wereld.-April- schreef: ↑17-10-2025 08:41Ik heb ooit gehoord van gelovige mensen dat dit allemaal gebeurt omdat de duivel de baas is op deze wereld. De aarde is reddeloos verloren doordat de mensheid God collectief hebben afgewezen en de gelovige mensen hebben pech dat ze in deze verziekte wereld wonen, dus het onheil treft hen ook. Verlossing voor de gelovigen pas na de dood.

vrijdag 17 oktober 2025 om 09:22

Ik vind dat dus juist een beetje hypocriet. Gelovigen mogen zelf wel kwetsende dingen roepen want dat hoort bij hun geloof, maar wij mogen daar niet kritisch tegenover staan want dan is het onveilig.
Maar dat is ook precies mijn probleem met alle religies: ik vind ze veroordelend en hypocriet.

vrijdag 17 oktober 2025 om 09:45

Nou niet iedereen toch, er zijn gekwetste mensen aan beide kanten. Het viva forum staat al jaren bekend dat je flink tegengas en zelfs botte reacties kunt krijgen. Iemand die geloofd stelt zichzelf genoeg kritische vragen.Solsol schreef: ↑17-10-2025 09:22Ik vind dat dus juist een beetje hypocriet. Gelovigen mogen zelf wel kwetsende dingen roepen want dat hoort bij hun geloof, maar wij mogen daar niet kritisch tegenover staan want dan is het onveilig.
Maar dat is ook precies mijn probleem met alle religies: ik vind ze veroordelend en hypocriet.
En tegenpolen zullen elkaar wel eens lastig begrijpen. Dat proberen we wel te bewerk stellen hier. Maar een gelovige die welbewust kwetst nou in mijn geloof past dat zeker niet. Dat een reactie gevoelig kan overkomen kan.

vrijdag 17 oktober 2025 om 09:59

Nee bewust kwetsen vast niet, maar ik vind dat als je voorbeelden aanhaalt over inmiddels overleden kinderen die nagels lakken en wat jouw visie daar dan op is, al zeer kwetsend en ongepast. Niet alleen voor de ouders van dat kind, ook voor de maatschappij.Doddieweer schreef: ↑17-10-2025 09:45Nou niet iedereen toch, er zijn gekwetste mensen aan beide kanten. Het viva forum staat al jaren bekend dat je flink tegengas en zelfs botte reacties kunt krijgen. Iemand die geloofd stelt zichzelf genoeg kritische vragen.
En tegenpolen zullen elkaar wel eens lastig begrijpen. Dat proberen we wel te bewerk stellen hier. Maar een gelovige die welbewust kwetst nou in mijn geloof past dat zeker niet. Dat een reactie gevoelig kan overkomen kan.
En ik begrijp helemaal dat het juist aardig en uitleggend bedoeld was, maar dat is mijn probleem dus ook: het is vaak gewoon echt niet aardig wat er gezegd wordt, zelfs als je soms goedbedoeld is. En wat er ondertussen ook allemaal gedacht wordt over niet-gelovigen en niet naar de hemel gaan en zonder doel leven ect ect vind ik ook niet zo aardig.
Maar dit is ook maar gewoon mijn bescheiden mening. Ik begrijp dat anderen dat heel anders zien en dat is prima. Ik en het geloof matchen gewoon niet.

vrijdag 17 oktober 2025 om 10:03

Solsol schreef: ↑17-10-2025 09:22Ik vind dat dus juist een beetje hypocriet. Gelovigen mogen zelf wel kwetsende dingen roepen want dat hoort bij hun geloof, maar wij mogen daar niet kritisch tegenover staan want dan is het onveilig.
Het gaat wel iets verder dan dat toch? Dikke nonsens, een boek met onzin, gelovigen hebben vaak een lager IQ.
Iedereen mag kritisch zijn, dat ben ik ook, maar ga niet beledigen door gelovigen in feite dom te noemen.
Andersom lees ik ook wel dingen hoor waar mijn wenkbrauwen van omhoog gaan, dat maakt een normaal gesprek over geloven vaak wel lastig. Het oordelen en veroordelen komt idd van 2 kanten. (Niet bij iedereen overigens. )

vrijdag 17 oktober 2025 om 10:10

Vraag dan eens ipv gekwetst reageren waarom ik dat deed. Tijn ben ik en ik denk vele anderen nooit vergeten. Een gewoon schoolkind dat nagels was gaan lakken daar hadden we nu niet meer over gepraat. Maar in zijn jonge leventje liet hij ons iets zien en hield hij ons een spiegel voor, hij keek met zijn ziekte om naar andere zieke mensen en zat nagels te lakken hele dagen. Hij maakte onwisbare indruk op mij.Solsol schreef: ↑17-10-2025 09:59Nee bewust kwetsen vast niet, maar ik vind dat als je voorbeelden aanhaalt over inmiddels overleden kinderen die nagels lakken en wat jouw visie daar dan op is, al zeer kwetsend en ongepast. Niet alleen voor de ouders van dat kind, ook voor de maatschappij.
En ik begrijp helemaal dat het juist aardig en uitleggend bedoeld was, maar dat is mijn probleem dus ook: het is vaak gewoon echt niet aardig wat er gezegd wordt, zelfs als je soms goedbedoeld is. En wat er ondertussen ook allemaal gedacht wordt over niet-gelovigen en niet naar de hemel gaan en zonder doel leven ect ect vind ik ook niet zo aardig.
Maar dit is ook maar gewoon mijn bescheiden mening. Ik begrijp dat anderen dat heel anders zien en dat is prima. Ik en het geloof matchen gewoon niet.

vrijdag 17 oktober 2025 om 11:41

Wat iedereen in z'n eigen huis doet, moeten ze zelf weten. Tot op zekere hoogte. 
Wat mij ontzettend stoort is dat er dan wel ook gestemd wordt op christelijke politieke partijen en die willen dan weer voor HEEL NEDERLAND bepalen of er wel of niet euthanasie en abortus gepleegd mag worden, of de supermarkt op zondag open is, en wat al niet meer.
Of dat er op campussen van universiteiten anti-abortusprotesten gelopen worden.
Prima als je vanwege je geloof ZELF geen abortus of euthanasie wil. Maar leg die wil niet aan anderen op.
Wat mij betreft zouden politieke partijen op basis van geloof verboden mogen worden.
                    Wat mij ontzettend stoort is dat er dan wel ook gestemd wordt op christelijke politieke partijen en die willen dan weer voor HEEL NEDERLAND bepalen of er wel of niet euthanasie en abortus gepleegd mag worden, of de supermarkt op zondag open is, en wat al niet meer.
Prima als je vanwege je geloof ZELF geen abortus of euthanasie wil. Maar leg die wil niet aan anderen op.
Wat mij betreft zouden politieke partijen op basis van geloof verboden mogen worden.

vrijdag 17 oktober 2025 om 11:44

Das een mooi streven, maar het wordt een probleem als jouw mooiere wereld niet de mijne is. Om een voorbeeld te noemen: voor de een is een mooiere wereld als er geen abortussen meer worden uitgevoerd en voor de ander is dat als abortus wel mogelijk is.Doddieweer schreef: ↑17-10-2025 08:49Dat geloof ik niet, ik denk als gelovige nu ook al een taak te hebben. En bij moet dragen aan een mooiere wereld.

vrijdag 17 oktober 2025 om 11:47

Taskmaster schreef: ↑17-10-2025 11:41Wat iedereen in z'n eigen huis doet, moeten ze zelf weten. Tot op zekere hoogte.
Tot op zekere hoogte eens, maar aan de andere kant: alle politieke partijen willen hun overtuiging opdringen aan de rest van Nederland. BBB wil bijvoorbeeld de natuur naar de knoppen laten gaan en daar moet iedereen dan maar onder lijden. En wilde de FvD de vrouw niet weer als baarmachine achter het aanrecht. Plus dat FvD het recht op abortus wil inperken, zonder ook maar een christelijk woord in hun overtuigingen.
Dus het opleggen van de wil aan anderen is in dit geval niet iets van gelovigen, maar van politici.

vrijdag 17 oktober 2025 om 11:54

Zou het dan al niet mooi zijn om geen oordeel te hebben in die lastige keuze die iemand moet maken? Niet mijn overtuiging een ander op te leggen?. Ik ben gelovig maar voor euthanasie en abortus. Als je het mij al zou vragen en niet voor me in zou vullen als gelovige. Ik kan niets met sommige ideeën van christelijke partijen. Het zou voor mij reden zijn niet op ze te stemmen.
                                    doddieweer wijzigde dit bericht op 17-10-2025 12:11

0.42% gewijzigd

vrijdag 17 oktober 2025 om 11:56

Ze zullen altijd moeten samenwerken met andere partijen dus of je echt kans krijgt voor heel nederland te regelen,,, het is ze in ieder geval tot nu toe niet gelukt.Taskmaster schreef: ↑17-10-2025 11:41Wat iedereen in z'n eigen huis doet, moeten ze zelf weten. Tot op zekere hoogte.
En aangezien D66 VVD of PVDA minstens nodig zijn om regering te vormen zie ik niet snel gebeuren dat het recht om daarin zelf te bepalen snel wordt afgeschaft.

vrijdag 17 oktober 2025 om 12:15

Sorry, ik ben inderdaad niet ingegaan op je punt (dat gelovigen van allerlei verschillende stromingen op één hoop gegooid worden). Ik vrees dat ik er gewoon te weinig vanaf weet om er genuanceerder naar te kunnen kijken. De ene stroming is ongetwijfeld vrijzinniger en ruimdenkender dan de andere, en ja, natuurlijk gaat elke gelovige anders om met zijn geloof. Maar voor mij blijft het geloof draaien (in elke stroming) om een God, een bijbel, een kerk. En om de houvast die het geloof mensen geeft. Dat concept vind ik moeilijk te begrijpen, maar ook interessant. De verhalen in de bijbel zijn mooi, dus ik kan me voorstellen dat een preek van iemand die goed kan vertellen de moeite waard is, en dat mensen om die reden graag naar de kerk gaan. Maar daar houdt mijn voorstellingsvermogen op. Ik zie mezelf geen vrede hebben met de dood van een dierbare omdat hij nu naar God of de hemel gaat.Rabarbara schreef: ↑17-10-2025 06:01Ik neem aan dat je niet op mijn punt in wenst te gaan en je daarom op bijzaken concentreert?
Maar goed, mijn geloof is iets persoonlijks. Jij bent niet de enige in dit topic die gezegd heeft dat gelovigen dom zijn. Daarnaast, zeggen dat je iemand dom vindt en daarna zeggen dat je dat eigenlijk niet wilt vinden, haalt niets weg van je oorspronkelijke uitspraak. En dat woord is niet 'gevallen' het is bewust getypt door iemand die echt wel weet wat het effect van een dergelijke woordkeuze is, net zoals ik prima weet wat er gebeurt als ik een topic onveilig noem.
Het is een misvatting te denken dat dit topic iets met mijn zelfbeeld doet. Ik ben arrogant genoeg om me niet te laten raken door forummers die gelovigen dom vinden terwijl ik deze forummers zelden op coherente beweringen betrap. Maar zoals ik in een topic van kinderhaters niet over mijn kinderen zou praten, zie ik niet in waarom ik mijn persoonlijke geloofsbeleving onderdeel zou laten maken van deze discussie.
Overigens vind ik fitness niet oppervlakkig en ijdel. Kijken naar influencers wel. Dat betekent niet dat je het niet moet doen. Dat zou voor mij wel betekenen dat ik met iets meer verdraagzaamheid naar de gewoontes van andere mensen zou kijken.
Ik snap dat geloof iets persoonlijks is, maar waarom is het zo moeilijk om uit te leggen wat het concreet en op dagelijkse basis voor jou (elke gelovige) betekent? Wat het brengt? En hoe dan? Dat zou veel ophelderen.
Ik denk (ik ga me gewoon verplaatsen in een gelovige) dat het prettig is om duidelijke handvatten te hebben, en om een soort verbinding te vinden in het geloof omdat je samen met mede-gelovigen (van dezelfde stroming) probeert bepaalde normen en waarden na te leven/streven. Het is waarschijnlijk ook fijn om een goed mens te willen zijn, iets wat meer mensen willen, maar het geloof maakt die goedheid iets concreter en je bent er bewuster mee bezig: niet oordelen (wat ik wel doe
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Al een account? Log dan hier in