Tienerzoon glipt uit mijn vingers

maandag 20 oktober 2025 om 15:45

Even een nieuw account aangemaakt. Ik heb ook een andere account, maar ik kom nooit op deze pijler, en als je deze topic leest begrijp je vast wel waarom ik dit even apart wil houden.
Ik heb 1 zoon, 16, een hele normale jongen die echt heel makkelijk is geweest in de opvoeding. We hadden nooit ergens moeite mee. We zijn een tweeverdienergezin in een goeie buurt, hij gaat naar een goeie school, ik heb de eerste zes jaar van zijn leven niet gewerkt om bij hem te kunnen zijn. Hij haalt altijd goede cijfers, hij is een echt knuffeldier met zijn mama, hij sport veel, hij speelde een instrument, echt alles ging makkelijk en we hebben nooit problemen met hem gehad. We hebben hem ook opgevoed om vrouwen en mensen van andere afkomst te respecteren, en dat was echt nooit een probleem. Hij was nog feministischer dan mijn vriend in bepaalde opzichten. Hij heeft veel vrienden, hij heeft veel vriendinnen (platonisch), en hij heeft al meer dan twee jaar dezelfde verkering, een hartstikke leuk, lief, ambitieus en mondig meisje waar hij het heel gezellig mee heeft.
Dat is allemaal omgeturnt in de laatste weken. Ik had wel wat opgemerkt aan het gedrag van mijn zoon, maar ik had er niet iets kwaads in gezien. Toen zat ik opeens met zijn huilende verkering aan tafel, terwijl ik me afvroeg wat er allemaal gebeurde zonder dat ik het zag. Ik was totaal verrast, en ik kon mijn emoties ook niet goed onder controle houden terwijl ze vertelde hoe mijn zoon zich gedroeg. Hij was van de ene op de andere dag veranderd in een seksistische narcist. Hij had geprobeerd om druk op de seksuele kant van hun relatie te zetten, op een manier die ik nooit van hem zou hebben verwacht. Toen zij heel volwassen haar grenzen aangaf heeft hij haar gewoon gedumpt. Om het nog erger te maken heeft hij voordat ze door het proces van het verbreken van hun relatie heen waren het al aangelegd met een ander meisje.
Het wordt nog erger, hij is bezig met meerdere meisjes. Met een van die meisjes heeft hij ook, na een paar weken al, zijn maagdelijkheid verloren. Ik was daar best overstuur van, dat hij zo achteloos met zoiets speciaals omgaat. Hij trekt zich niks van me aan, en hij vindt dat ik er niks mee te maken heb wat hij met die meisjes doet. Natuurlijk ben ik samen met mijn vriend meerdere keren met hem gaan zitten om zijn gedrag bespreekbaar te maken, maar hij geeft niets toe. We proberen een compromis met hem te vinden, maar hij blijft bij zijn gedrag en wil er niets aan veranderen. Hij is er verrukt van dat het "werkt" wat hij met die meisjes doet, en hij gelooft gewoon niet meer in wat we hem vertellen over hoe jongens met meisjes om horen te gaan. Hij kijkt alleen nog maar naar de meisjes om hem heen als seksobjecten, en hij geeft er niks om wat wij ervan zeggen.
Mijn vriend is ook geen hulp, want die vindt dat we geen recht hebben om in het leven van onze zoon in te grijpen zolang hij niets illegaals doet en zijn cijfers goed blijven.
Ik heb geprobeerd bespreekbaar te maken wat hem op dit pad heeft gezet, en ik zette me al schrap voor Andrew Tate. Hij blijkt niet door Andrew Tate beinvloed te zijn, maar door een website waar een letterlijke prostituee tips aan jongens geeft over hoe ze met seks om moeten gaan. Die website heb ik gelezen, en het staat vol met de meest afschuwelijke achterhaalde seksistische leugens die ik ooit heb gezien, maar mijn zoon geloofd er heilig in, en hij zegt dat het werkt. Ik snap niet dat het legaal is om zulke verheerlijking van seksueel geweld op het internet te zetten, maar ik weet niet wat ik eraan kan doen. Mijn zoon kreeg die site aangeraden van een andere jongen op school. Ik heb in een paar weken dat ik niet opgelet heb totaal de grip verloren op mijn zoon, en mijn vriend helpt helemaal niks. Ik ben ten einde raad, ik wil niet dat mijn zoon een seksuele predator wordt, ik wil niet dat hij van me vervreemd, ik kan wel blijven praten maar hij luistert gewoon niet.
Ik heb hem al huisarrest gegeven en hem verboden om met die nieuwe meisjes om te gaan, maar hij komt gewoon niet thuis na school en trekt zich niets van me aan. Ik heb zijn abbo opgezegd, zowel als straf als om te zorgen dat hij niet meer met de verkeerde mensen contact zoekt, maar dat kan ik ook niet blijven doen. Ik heb echt heel erg advies nodig. Ik hoop dat er hier vrouwen zijn die ook dit soort problemen met hun zoon herkennen, want ik zou het al heel fijn vinden als ik niet de enige was met deze ervaring.
                    Ik heb 1 zoon, 16, een hele normale jongen die echt heel makkelijk is geweest in de opvoeding. We hadden nooit ergens moeite mee. We zijn een tweeverdienergezin in een goeie buurt, hij gaat naar een goeie school, ik heb de eerste zes jaar van zijn leven niet gewerkt om bij hem te kunnen zijn. Hij haalt altijd goede cijfers, hij is een echt knuffeldier met zijn mama, hij sport veel, hij speelde een instrument, echt alles ging makkelijk en we hebben nooit problemen met hem gehad. We hebben hem ook opgevoed om vrouwen en mensen van andere afkomst te respecteren, en dat was echt nooit een probleem. Hij was nog feministischer dan mijn vriend in bepaalde opzichten. Hij heeft veel vrienden, hij heeft veel vriendinnen (platonisch), en hij heeft al meer dan twee jaar dezelfde verkering, een hartstikke leuk, lief, ambitieus en mondig meisje waar hij het heel gezellig mee heeft.
Dat is allemaal omgeturnt in de laatste weken. Ik had wel wat opgemerkt aan het gedrag van mijn zoon, maar ik had er niet iets kwaads in gezien. Toen zat ik opeens met zijn huilende verkering aan tafel, terwijl ik me afvroeg wat er allemaal gebeurde zonder dat ik het zag. Ik was totaal verrast, en ik kon mijn emoties ook niet goed onder controle houden terwijl ze vertelde hoe mijn zoon zich gedroeg. Hij was van de ene op de andere dag veranderd in een seksistische narcist. Hij had geprobeerd om druk op de seksuele kant van hun relatie te zetten, op een manier die ik nooit van hem zou hebben verwacht. Toen zij heel volwassen haar grenzen aangaf heeft hij haar gewoon gedumpt. Om het nog erger te maken heeft hij voordat ze door het proces van het verbreken van hun relatie heen waren het al aangelegd met een ander meisje.
Het wordt nog erger, hij is bezig met meerdere meisjes. Met een van die meisjes heeft hij ook, na een paar weken al, zijn maagdelijkheid verloren. Ik was daar best overstuur van, dat hij zo achteloos met zoiets speciaals omgaat. Hij trekt zich niks van me aan, en hij vindt dat ik er niks mee te maken heb wat hij met die meisjes doet. Natuurlijk ben ik samen met mijn vriend meerdere keren met hem gaan zitten om zijn gedrag bespreekbaar te maken, maar hij geeft niets toe. We proberen een compromis met hem te vinden, maar hij blijft bij zijn gedrag en wil er niets aan veranderen. Hij is er verrukt van dat het "werkt" wat hij met die meisjes doet, en hij gelooft gewoon niet meer in wat we hem vertellen over hoe jongens met meisjes om horen te gaan. Hij kijkt alleen nog maar naar de meisjes om hem heen als seksobjecten, en hij geeft er niks om wat wij ervan zeggen.
Mijn vriend is ook geen hulp, want die vindt dat we geen recht hebben om in het leven van onze zoon in te grijpen zolang hij niets illegaals doet en zijn cijfers goed blijven.
Ik heb geprobeerd bespreekbaar te maken wat hem op dit pad heeft gezet, en ik zette me al schrap voor Andrew Tate. Hij blijkt niet door Andrew Tate beinvloed te zijn, maar door een website waar een letterlijke prostituee tips aan jongens geeft over hoe ze met seks om moeten gaan. Die website heb ik gelezen, en het staat vol met de meest afschuwelijke achterhaalde seksistische leugens die ik ooit heb gezien, maar mijn zoon geloofd er heilig in, en hij zegt dat het werkt. Ik snap niet dat het legaal is om zulke verheerlijking van seksueel geweld op het internet te zetten, maar ik weet niet wat ik eraan kan doen. Mijn zoon kreeg die site aangeraden van een andere jongen op school. Ik heb in een paar weken dat ik niet opgelet heb totaal de grip verloren op mijn zoon, en mijn vriend helpt helemaal niks. Ik ben ten einde raad, ik wil niet dat mijn zoon een seksuele predator wordt, ik wil niet dat hij van me vervreemd, ik kan wel blijven praten maar hij luistert gewoon niet.
Ik heb hem al huisarrest gegeven en hem verboden om met die nieuwe meisjes om te gaan, maar hij komt gewoon niet thuis na school en trekt zich niets van me aan. Ik heb zijn abbo opgezegd, zowel als straf als om te zorgen dat hij niet meer met de verkeerde mensen contact zoekt, maar dat kan ik ook niet blijven doen. Ik heb echt heel erg advies nodig. Ik hoop dat er hier vrouwen zijn die ook dit soort problemen met hun zoon herkennen, want ik zou het al heel fijn vinden als ik niet de enige was met deze ervaring.

maandag 20 oktober 2025 om 19:28

Neem aan dat je vriend niet zijn vader is? Waarom respecteer je je vriend zijn visie niet? 
Kan me ook voorstellen dat je zoon zich niet van zijn 14 wil binden aan een meisje.
En ik neem ook aan dat je al die dingen van zijn ex vriendin weet? Misschien moet je dat met een korreltje zout nemen?
En uiteraard wil je zoon stilaan zijn eigen ding doen…
                    Kan me ook voorstellen dat je zoon zich niet van zijn 14 wil binden aan een meisje.
En ik neem ook aan dat je al die dingen van zijn ex vriendin weet? Misschien moet je dat met een korreltje zout nemen?
En uiteraard wil je zoon stilaan zijn eigen ding doen…

maandag 20 oktober 2025 om 19:35

Ik denk dat het normaal is dat een kind van 16 jaar niet meer precies doet wat zijn moeder wil. Het is belangrijk om jouw visie uit te dragen maar ook interesse te tonen in zijn gedachten. Meestal komt het na een paar jaar weer redelijk goed.
Goed dat zijn vriendin nu van hem af is, natuurlijk is ze verdrietig maar heel goed dat ze voor zichzelf is opgekomen
                    Goed dat zijn vriendin nu van hem af is, natuurlijk is ze verdrietig maar heel goed dat ze voor zichzelf is opgekomen
                                    Het is zoals het is

maandag 20 oktober 2025 om 19:37

Ik denk dat het tijd is om je zoon op dit gebied los te laten. Hij maakt z’n eigen keuzes, en je hebt met 16 jaar heel weinig meer te sturen. Ook al snap ik je frustratie, ik denk dat je vriend gelijk heeft. En ook ik denk dat je de verhalen van z’n ex-vriendin met een korrel zout moet nemen.
Hij was een brave maagd maar blijkbaar komen z’n hormonen nu los en heeft hij behoefte aan andere dingen dan z’n vriendin. En dat hij rondscharrelt en tips krijgt hoe hij meisjes in bed krijgt, is wellicht ook gewoon een fase. Netjes is anders, maar hij komt vast wel weer bij zinnen als hij even ‘rondgeneukt’ heeft. En daar hoort stoere praat over meisjes helaas soms ook bij. Dat betekent niet meteen dat hij een serieverkrachter is.
Je kunt wel grenzen stellen, maar dan meer dan ‘geen geslet onder mijn dak’ wordt dat niet denk ik. Ik denk ook dat je verder komt met boodschappen als: als je perse om wil gaan met seks doe het dan veilig en met respect (dus geen zin doordrukken enzo), dan met boodschappen als: ik wil niet dat je zo bent/zo doet/zo wordt.
                    Hij was een brave maagd maar blijkbaar komen z’n hormonen nu los en heeft hij behoefte aan andere dingen dan z’n vriendin. En dat hij rondscharrelt en tips krijgt hoe hij meisjes in bed krijgt, is wellicht ook gewoon een fase. Netjes is anders, maar hij komt vast wel weer bij zinnen als hij even ‘rondgeneukt’ heeft. En daar hoort stoere praat over meisjes helaas soms ook bij. Dat betekent niet meteen dat hij een serieverkrachter is.
Je kunt wel grenzen stellen, maar dan meer dan ‘geen geslet onder mijn dak’ wordt dat niet denk ik. Ik denk ook dat je verder komt met boodschappen als: als je perse om wil gaan met seks doe het dan veilig en met respect (dus geen zin doordrukken enzo), dan met boodschappen als: ik wil niet dat je zo bent/zo doet/zo wordt.

maandag 20 oktober 2025 om 19:40

Je vriend heeft wel gelijk. Jij gaat niet over zijn seksuele leven. Je mag er wat vinden, maar hij is 16. Hoe harder jij nu gaat verbieden, hoe harder hij gaat doen wat jij niet wil. Probeer in verbinding te blijven met hem zodat je contact houdt en hij open naar je blijft. Accepteer dat hij nu zn eigen keuze maakt. Je hebt er de afgelopen jaren van alles in gestopt en vertrouw er op dat dat er weer uitkomt. 
Vwb die website dat zou je kunnen melden op school. Misschien dat ze er daar iets mee kunnen. Of misschien kan je voor jezelf bellen met de Rutgerstichting. Wellicht dat ze advies hebben hoe hier mee om te gaan? Je zoon is heus niet direct verloren omdat hij nu op seksuele ontdekkingstocht gaat. Ook jonge vrouwen zijn geen heilige maagd Maria die direct eeuwige trouw wensen en op je 16e ontmaagd worden, is ook niet vreemd.
                    Vwb die website dat zou je kunnen melden op school. Misschien dat ze er daar iets mee kunnen. Of misschien kan je voor jezelf bellen met de Rutgerstichting. Wellicht dat ze advies hebben hoe hier mee om te gaan? Je zoon is heus niet direct verloren omdat hij nu op seksuele ontdekkingstocht gaat. Ook jonge vrouwen zijn geen heilige maagd Maria die direct eeuwige trouw wensen en op je 16e ontmaagd worden, is ook niet vreemd.

maandag 20 oktober 2025 om 19:41

Goede post!!Solsol schreef: ↑20-10-2025 19:37Ik denk dat het tijd is om je zoon op dit gebied los te laten. Hij maakt z’n eigen keuzes, en je hebt met 16 jaar heel weinig meer te sturen. Ook al snap ik je frustratie, ik denk dat je vriend gelijk heeft. En ook ik denk dat je de verhalen van z’n ex-vriendin met een korrel zout moet nemen.
                                    Het is zoals het is

maandag 20 oktober 2025 om 19:52

maandag 20 oktober 2025 om 20:06

Blijven praten met hem over dit onderwerp is denk ik key. Dat respect en consent belangrijk zijn. Dat betekent echter niet dat hij maagd had moeten blijven of niet met meerdere meiden seks mag hebben. Daar heb je als moeder denk ik weinig invloed op. En dat mag hij ook lekker zelf weten. Dat hij zich zo afzet tegen jouw ideeen lijkt me pittig, maar je er heel hard tegen verzetten gaat weinig positiefs opleveren vrees ik.

maandag 20 oktober 2025 om 20:14

Je relatie onder druk zetten om seks te hebben is absoluut niet oké. En hoe weet je dat je de verhalen van zijn ex met een korrel zout moet nemen? En waarom denk je dat hij vast weer bij zinnen komt? Dat dachten de ouders van al die Tate-fans vast ook.Solsol schreef: ↑20-10-2025 19:37Ik denk dat het tijd is om je zoon op dit gebied los te laten. Hij maakt z’n eigen keuzes, en je hebt met 16 jaar heel weinig meer te sturen. Ook al snap ik je frustratie, ik denk dat je vriend gelijk heeft. En ook ik denk dat je de verhalen van z’n ex-vriendin met een korrel zout moet nemen.

maandag 20 oktober 2025 om 20:22

Serieus? Je hebt het hier niet over een getrouwd stel, maar over tieners die de wereld willen ontdekken en dat die griet niet wil nog is volkomen terecht voor haar, maar dat hij dan zegt, prima dan zoek ik verder is ook volkomen terecht.
En hoogstwaarschijnlijk komt hij wel bij zinnen, aangezien zijn hormonen ook settelen, en hij straks volwassen wordt. En wordt hij dat niet, dan komt hij er vanzelf achter doordat geen vrouw hem nog serieus neemt. Daar komen de ouders van al die Tate fans nu ook achter. (En al die Tate fans zelf)

maandag 20 oktober 2025 om 20:24

Ik denk ook dat dit het enige is wat echt belangrijk in dit verhaal. Verder zie ik het probleem niet zo?Solsol schreef: ↑20-10-2025 19:37Ik denk dat het tijd is om je zoon op dit gebied los te laten. Hij maakt z’n eigen keuzes, en je hebt met 16 jaar heel weinig meer te sturen. Ook al snap ik je frustratie, ik denk dat je vriend gelijk heeft. En ook ik denk dat je de verhalen van z’n ex-vriendin met een korrel zout moet nemen.

maandag 20 oktober 2025 om 20:33

Nou ja, als dat vetgedrukte waar is, is dat op zich wel een gigantisch probleem.
Ik snap de terughoudendheid van mensen bij nieuwe nicks best, maar als een jongen zijn vriendin onder druk zet om seks te hebben dan is dat niet oké. En dat je daar als ouder veel moeite mee hebt, lijkt me volstrekt logisch.
Ik heb geen zoons, wel tienerdochters. En de ontspannen houding van sommige forummers hier stuit me een beetje tegen de borst.
                                    Si abra la puerta hay lobos.

maandag 20 oktober 2025 om 20:34

Lieve t.o, ik begrijp jouw zorgen heel goed en vind de reacties hier erg vreemd die in het begin worden gegeven.Yildizlar2 schreef: ↑20-10-2025 19:26Antwoord op je vraag , nee ik heb deze problemen bij mijn twee zoons niet gehad . Die hebben beide een relatie met wederzijds respect.
Natuurlijk gaat een kind van 16 al grotendeels zijn eigen weg, dat deed ik zelf ook. En seks hoort daarbij. Is allemaal normaal en gezond. Maar zo over de grenzen van meisjes gaan en over hen praten zijn dat niet.
Wat mij meteen ook te binnen schoot was dat je zoon waarschijnlijk ook beïnvloed wordt door (veel) porno kijken. Daar krijgen mensen ook een verkeerd beeld van seks van en het doet ook echt wat met het brein. Een pornoverslaving ontstaat vaak in die leeftijd. Ik spreek uit ervaring met iemand in mijn omgeving die ermee worstelt vanaf zijn 14e.

maandag 20 oktober 2025 om 20:43

maandag 20 oktober 2025 om 20:51

Dit.Hecamel schreef: ↑20-10-2025 20:22En hoogstwaarschijnlijk komt hij wel bij zinnen, aangezien zijn hormonen ook settelen, en hij straks volwassen wordt. En wordt hij dat niet, dan komt hij er vanzelf achter doordat geen vrouw hem nog serieus neemt. Daar komen de ouders van al die Tate fans nu ook achter. (En al die Tate fans zelf)
Het leven is geen pornofilm, daar komt ie heus wel achter. Maar we hebben allemaal wel eens een experimentele fase gehad, daar leer je van.

maandag 20 oktober 2025 om 20:53

Hoe weet jij dat je de verhalen van z’n ex niet met een korrel zout moet nemen, of dat hij wellicht nooit meer bij zinnen komt?
Dat weten we allebei niet, maar ik zeg dan ook alleen maar wat ik zelf denk en niet dat dat absolute waarheid is. En ik keur z’n gedrag ook niet goed. Alleen met 16 jaar valt er weinig nog te bepalen, tenzij je hem alleen maar verder weg van je wil drijven. En daar kun je hem dan dus met veel drama op aan gaan spreken maar hij gaat alleen maar meer ertegenin dan. Ik zeg toch ook dat de wel op de grenzen van anderen moet gaan zitten, maar niet op de seks an sich (waar TO zich nu erg op richt).

maandag 20 oktober 2025 om 20:53

En dit idd ook! Het wordt wel erg gebagatelliseerd hier.jorchugh_jor schreef: ↑20-10-2025 20:43Je hebt het over ‘seksueel geweld’. Dat is gewoon strafbaar. Hoe kun je ooit daarover een gesprek aangaan en ‘een compromis in vinden’?
Hoe moet ik me dat voorstellen? “Ik vind het niet zo erg dat je dwang gebruikt, maar laten we dan afspreken dat je het bij één meisje houdt en altijd met condoom?”

maandag 20 oktober 2025 om 20:54

Mee eensSylphide75 schreef: ↑20-10-2025 20:34Lieve t.o, ik begrijp jouw zorgen heel goed en vind de reacties hier erg vreemd die in het begin worden gegeven.
Natuurlijk gaat een kind van 16 al grotendeels zijn eigen weg, dat deed ik zelf ook. En seks hoort daarbij. Is allemaal normaal en gezond. Maar zo over de grenzen van meisjes gaan en over hen praten zijn dat niet.
Wat mij meteen ook te binnen schoot was dat je zoon waarschijnlijk ook beïnvloed wordt door (veel) porno kijken. Daar krijgen mensen ook een verkeerd beeld van seks van en het doet ook echt wat met het brein. Een pornoverslaving ontstaat vaak in die leeftijd. Ik spreek uit ervaring met iemand in mijn omgeving die ermee worstelt vanaf zijn 14e.
TO, is er een vader of oom of opa waar zoon respekt voor heeft en naar luistert?
En gebruik wellicht het punt in je gesprek naar zoon dat seksueel geweld strafbaar is. Consequensies heeft etc.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Al een account? Log dan hier in