Burenoverlast ervaringen, deel 3
vrijdag 31 oktober 2025 om 19:02
Ik weet niet of we dit onder burenoverlast moeten verstaan maar vind het wel overlast.....
In onze buurt/stad zijn er geen helloween activiteiten. Nu begrijp ik dat kinderen wel bij de supermarkten een bakje kopen om snoep op te halen en zo langs de deuren gaan. Nu ook weer twee kids aan de deur aan te bellen en om snoep te vragen...en om geld. Vooral geld eigenlijk. Gewoon hondsbrutaal..."mevrouw geef geld, kijk bakje"
Ik denk vooral social media toch die kennis geeft dat er dan iets te halen valt....
We hebben geen versiering of licht aan.... geen teken dat we eraan mee doen. Maar zo irritant.....heb gewoon de bel uitgedaan, en alle lichten in de gang zijn uit....
In onze buurt/stad zijn er geen helloween activiteiten. Nu begrijp ik dat kinderen wel bij de supermarkten een bakje kopen om snoep op te halen en zo langs de deuren gaan. Nu ook weer twee kids aan de deur aan te bellen en om snoep te vragen...en om geld. Vooral geld eigenlijk. Gewoon hondsbrutaal..."mevrouw geef geld, kijk bakje"
Ik denk vooral social media toch die kennis geeft dat er dan iets te halen valt....
We hebben geen versiering of licht aan.... geen teken dat we eraan mee doen. Maar zo irritant.....heb gewoon de bel uitgedaan, en alle lichten in de gang zijn uit....
Zwijgen is geen zwakte maar een sterkte.
vrijdag 31 oktober 2025 om 19:17
Ik ben gek op honden, fantastische dieren (alle dieren eigenlijk) maar ik moet eerlijk zeggen dat ik hondengeblaf 1 van de irritantste geluiden vind. Ik heb het niet over een hond die even aanslaat op de postbode of een voorbijganger maar je hebt ook van die mensen die hun hond in de tuin gooien en ze lekker non stop laten blaffen. Echt super asociaal en zonde voor het dier, die kan er ook niks aan doen.
Vroeger hadden we buren die de hond vaak de hele dag alleen thuis lieten en dat dier zat non stop te blaffen, niet te doen. Buren meerdere malen op aangesproken en zelfs de politie gebeld. Dat had wel indruk gemaakt want daarna was het een stuk minder.
Ik heb geen begrip voor mensen die anderen met lawaai opzadelen. Klus geluiden trek ik mega slecht maar dat kun je niet voorkomen en is nou vaak eenmaal nodig (tenzij je klussen als hobby hebt, dan zou ik wel over de zeik zijn) Of harde muziek, ook zo vreselijk.
Wij hebben echt geluk met onze buren maar wonen helaas wel in een klusbuurt. Heel vaak kettingzagen, bosmaaiers, schuurmachines enz. Ik kan er zo niet tegen dat ik meestal het huis ontvlucht. Ik zou echt graag in een hutje op de hei wonen!
Vroeger hadden we buren die de hond vaak de hele dag alleen thuis lieten en dat dier zat non stop te blaffen, niet te doen. Buren meerdere malen op aangesproken en zelfs de politie gebeld. Dat had wel indruk gemaakt want daarna was het een stuk minder.
Ik heb geen begrip voor mensen die anderen met lawaai opzadelen. Klus geluiden trek ik mega slecht maar dat kun je niet voorkomen en is nou vaak eenmaal nodig (tenzij je klussen als hobby hebt, dan zou ik wel over de zeik zijn) Of harde muziek, ook zo vreselijk.
Wij hebben echt geluk met onze buren maar wonen helaas wel in een klusbuurt. Heel vaak kettingzagen, bosmaaiers, schuurmachines enz. Ik kan er zo niet tegen dat ik meestal het huis ontvlucht. Ik zou echt graag in een hutje op de hei wonen!
vrijdag 31 oktober 2025 om 19:19
Jemig, super brutaal! Daar zou ik geen cent of snoep aan geven!Lolainthebigcity schreef: ↑31-10-2025 19:02Ik weet niet of we dit onder burenoverlast moeten verstaan maar vind het wel overlast.....
Ik zou idd ook lekker de bel uit doen!
zaterdag 1 november 2025 om 00:21
Lady*Voldemort schreef: ↑31-10-2025 18:25Het probleem is natuurlijk dat niet iedereen honden de liefste wezens op aard vindt. Ik heb persoonlijk bijvoorbeeld niet echt een hekel aan honden, maar de liefste wezens ter wereld is nou ook weer overdreven. En als ik nacht in nacht uit wakker word gehouden door een blaffende al dan niet demente hond baal ik gewoon als een stekker.Ik mag hopen dat jij je daar ook enigszins in kunt verplaatsen?
Zo erg is het ook weer niet. Het gebeurd de laatste tijd alleen wel eens dat hij midden in de nacht naar buiten wil en vervolgens tegen de schuurdeur staat te blaffen.
Dement, doof, blind. Daar gaat geen cursus/training nog wat aan veranderen. Ik heb het met de buurtjes links, rechts en achter wel besproken. Veel begrip. Geen korte lontjes zoals hier.
donderdag 6 november 2025 om 17:18
Hallodaar schreef: ↑01-11-2025 00:21Zo erg is het ook weer niet. Het gebeurd de laatste tijd alleen wel eens dat hij midden in de nacht naar buiten wil en vervolgens tegen de schuurdeur staat te blaffen.
Dement, doof, blind. Daar gaat geen cursus/training nog wat aan veranderen. Ik heb het met de buurtjes links, rechts en achter wel besproken. Veel begrip. Geen korte lontjes zoals hier.
Een van onze honden heeft ook beginnende dementie, is 's nachts erg onrustig en moet er dan wel 4x uit per nacht. Zielig voor de hond, maar ook voor ons haha.
Wij hebben van de dierenarts medicatie gekregen 2x half pilletje per dag, Viyofyllin heet het. Ik moet zeggen dat het goed werkt. Misschien iets om na te vragen bij je dierenarts?
donderdag 6 november 2025 om 21:58
Jouw buurtjes hebben veel begrip. Voor jou. Maar kan jij ook begrip opbrengen voor mensen die gestressed raken door geluidsoverlast?Hallodaar schreef: ↑01-11-2025 00:21Zo erg is het ook weer niet. Het gebeurd de laatste tijd alleen wel eens dat hij midden in de nacht naar buiten wil en vervolgens tegen de schuurdeur staat te blaffen.
zaterdag 8 november 2025 om 10:01
Halloween.... dat wordt hier in de buurt omgetoverd tot een mega-feest.
Lichteffecten, rookmachines, muziek, de hel meuk.
Bijna iedereen doet mee.
Je kunt van te voren een affiche ophangen. Hangt er geen, dan komt er niemand aan je deur.
Super leuk allemaal....
Maar....
Dit jaar waren er meer dan 400 kinderen onderweg.
Hoe dat komt? Kinderen uit andere buurten en zelfs gele groepen van over de grens (waar we redelijk dicht bij wonen) doen mee.
Er is geen opgave, dus precies weet je het niet.
We hadden 300 snoepjes en na 2 uur hebben we het affiche wrg gehaald. Alles was op. En nog steeds liepen en groepen.
Of het echt overlast is weet ik niet, maar hier zal de initiatiefneemster wel iets mee moeten.
We hebben nu de halve avond binnen gezeten. Terwijl het buiten juist zo leuk is. Maar im daar tussen te staan en te zeggen: 'sorry, we hebben niks meer', is ook niks.
Lichteffecten, rookmachines, muziek, de hel meuk.
Bijna iedereen doet mee.
Je kunt van te voren een affiche ophangen. Hangt er geen, dan komt er niemand aan je deur.
Super leuk allemaal....
Maar....
Dit jaar waren er meer dan 400 kinderen onderweg.
Hoe dat komt? Kinderen uit andere buurten en zelfs gele groepen van over de grens (waar we redelijk dicht bij wonen) doen mee.
Er is geen opgave, dus precies weet je het niet.
We hadden 300 snoepjes en na 2 uur hebben we het affiche wrg gehaald. Alles was op. En nog steeds liepen en groepen.
Of het echt overlast is weet ik niet, maar hier zal de initiatiefneemster wel iets mee moeten.
We hebben nu de halve avond binnen gezeten. Terwijl het buiten juist zo leuk is. Maar im daar tussen te staan en te zeggen: 'sorry, we hebben niks meer', is ook niks.
de wereld wacht om ontdekt te worden
zaterdag 8 november 2025 om 11:49
Of ze durven niet te zeggen dat ze er last van hebben.ZaphodBeeblebrox schreef: ↑06-11-2025 21:58Jouw buurtjes hebben veel begrip. Voor jou. Maar kan jij ook begrip opbrengen voor mensen die gestressed raken door geluidsoverlast?
Klinkt misschien hard, maar probeer hier als baasje iets aan te doen! Dit is voor zo'n beest ook niet te doen toch?
Geef hem inderdaad dat pilletje om rustig te worden
zaterdag 8 november 2025 om 12:04
Als je gewoon het gesprek aangaat, ga ik er vanuit dat je met volwassen mensen te maken hebt die zich ook kunnen uitspreken. Ik zou mijn hond zeker geen pilletje geven “omdat iemand er misschien niets van durft te zeggen”.
Ja, lawaai is vervelend. Een jankende baby ook. Dat is soms overmacht en een tijdelijke situatie. Daar probeer je idd iets aan te doen, maar soms lukt dat niet. Het klinkt helemaal niet “hard”, maar nogal simpel om te denken dat je daar “zo” iets aan kunt veranderen.
zaterdag 8 november 2025 om 12:08
Sterkte met je hond. Fijn dat je begrip krijgt vanuit je omgeving. Overkomt jou en hem ook.Hallodaar schreef: ↑01-11-2025 00:21Zo erg is het ook weer niet. Het gebeurd de laatste tijd alleen wel eens dat hij midden in de nacht naar buiten wil en vervolgens tegen de schuurdeur staat te blaffen.
zaterdag 8 november 2025 om 13:10
Ik heb denk ik nog een leuke voor dit topic:
Mijn buitenlamp was van de week kapot, dus toen ik een nieuwe had heeft mijn vader hem voor me opgehangen. Zelf was ik er niet, maar ik hoorde dat mijn overbuurman kwam ''klagen'' dat het in zijn huiskamer scheen.
Ik heb hier nooit wat van gehoord, anders had ik er natuurlijk wat aan gedaan, nu hangt de buitenlamp iets meer naar bededen in de hoop dat het verholpen is
Tevens denk ik dat dit (jammer genoeg) niet te verhelpen is, bijna alle buitenlampen springen al aan zodra er mensen voorbij lopen.
Degene die ik nu heb reageert tot de 10 meter en brandt zo'n 40 seconden.
Mijn buitenlamp was van de week kapot, dus toen ik een nieuwe had heeft mijn vader hem voor me opgehangen. Zelf was ik er niet, maar ik hoorde dat mijn overbuurman kwam ''klagen'' dat het in zijn huiskamer scheen.
Ik heb hier nooit wat van gehoord, anders had ik er natuurlijk wat aan gedaan, nu hangt de buitenlamp iets meer naar bededen in de hoop dat het verholpen is
Tevens denk ik dat dit (jammer genoeg) niet te verhelpen is, bijna alle buitenlampen springen al aan zodra er mensen voorbij lopen.
Degene die ik nu heb reageert tot de 10 meter en brandt zo'n 40 seconden.
zaterdag 8 november 2025 om 22:01
Oh, Noas, dat doet me denken aan een buurman in mijn studententijd. Hadden we ook maanden zo’n lamp met detector en plots was de buurman het blijkbaar beu dat die lamp in zijn keuken scheen. Hadden we geen idee van. Hij ging daarom maar asociaal met een zaklamp bij ons binnen staan schijnen, tot we dat doorhadden en naar buiten kwamen om te vragen wat er aan de hand was. Hij was compleet overstuur en had niet het fatsoen/de woorden om dit ons normaal te vertellen. Complete waanzin die man.
zaterdag 8 november 2025 om 22:06
Vorig jaar verbleef ik in een airBNB in een appartementencomplex en werd gek van bonkende bovenburen, met hun hielen op de vloer, stoelen schuiven, inclusief een rennend kind. Vast al eerder hier gemeld. Ik heb geen oplossing, maar waarom zijn appartementen zó gehorig en kan daar geen rekening mee gehouden worden bij de bouw?
3x aangebeld maar ze trokken zich er ook niets van aan. ‘Kind was nu eenmaal niet tegen te houden’ was hun argument
Was blij weer thuis te zijn.
3x aangebeld maar ze trokken zich er ook niets van aan. ‘Kind was nu eenmaal niet tegen te houden’ was hun argument
zaterdag 8 november 2025 om 22:45
Ik woon in een nieuwbouw appartement en ik wil hier op mijn blote knieën wel weg. Ik hoor precies wat jij hoorde, knettergek word ik ervan. Ik hoor het zelfs als de bovenburen de rolgordijnen naar beneden doen, of de wc doortrekken. Nu moet ik wel zeggen, een collega van mij woont in een duur koopappartement en hoort helemaal niets van zijn buren. Ik woon in sociale huur, wellicht dat er dan toch minder geïnvesteerd wordt in goede isolatie. Bij mij wel dus in ieder geval.Gryla schreef: ↑08-11-2025 22:06Vorig jaar verbleef ik in een airBNB in een appartementencomplex en werd gek van bonkende bovenburen, met hun hielen op de vloer, stoelen schuiven, inclusief een rennend kind. Vast al eerder hier gemeld. Ik heb geen oplossing, maar waarom zijn appartementen zó gehorig en kan daar geen rekening mee gehouden worden bij de bouw?
3x aangebeld maar ze trokken zich er ook niets van aan. ‘Kind was nu eenmaal niet tegen te houden’ was hun argument![]()
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
zaterdag 8 november 2025 om 23:11
Het ligt ook wel echt aan wat voor buren je hebt, hoor.MockTurtle schreef: ↑08-11-2025 22:45Ik woon in een nieuwbouw appartement en ik wil hier op mijn blote knieën wel weg. Ik hoor precies wat jij hoorde, knettergek word ik ervan. Ik hoor het zelfs als de bovenburen de rolgordijnen naar beneden doen, of de wc doortrekken. Nu moet ik wel zeggen, een collega van mij woont in een duur koopappartement en hoort helemaal niets van zijn buren. Ik woon in sociale huur, wellicht dat er dan toch minder geïnvesteerd wordt in goede isolatie. Bij mij wel dus in ieder geval.
Ik heb 10 jaar lang structurele overlast gehad van verschillende buren. Onderburen, naaste buren, schuin boven/onder buren. Recht boven mij heb ik geen buren.
Goed, al deze overlastgevers zijn inmiddels verhuisd of uit hun huis gezet en wonen er nieuwe buren. En tuurlijk hoor ik wel eens wat, maar het is nu gewoon normaal, rustig, eindelijk normale mensen.
Ook een Pluviofiel
zaterdag 8 november 2025 om 23:15
Wij hier iets vergelijkbaars met Noas, maar dan met een televisie. We hadden een nieuwe gekocht, stuk groter (man is een filmgekkie). Maar die moest wel op een andere plek hangen. Hoorden we na een tijd dat onze overburen last hadden van het licht, en daarna bleek dat de buren naast ons ook al een tijd last hadden. Hadden we helemaal niet bij nagedacht.
Ha! It is funny because the squirrel gets dead.
zondag 9 november 2025 om 02:43
Maar een rolgordijn naar beneden doen of de wc doortrekken moet toch gewoon gebeuren? Zijn gewoon woongeluiden, stoor ik me op zich niet aan. Maar vind niet dat ik dit zou moeten horen in nieuwbouw. Akkoord, zoals zij hierboven loopt, klinkt het alsof ze over kaal beton loopt, op haar hielen. En ze heeft regelmatig kleinkinderen over de vloer te rennen en te schreeuwen. Ik twijfel zeker over haar ondervloer en haar manieren, maar ook absoluut aan de bouw van deze flat (2023 opgeleverd).Djessy schreef: ↑08-11-2025 23:11Het ligt ook wel echt aan wat voor buren je hebt, hoor.
Ik heb 10 jaar lang structurele overlast gehad van verschillende buren. Onderburen, naaste buren, schuin boven/onder buren. Recht boven mij heb ik geen buren.
Goed, al deze overlastgevers zijn inmiddels verhuisd of uit hun huis gezet en wonen er nieuwe buren. En tuurlijk hoor ik wel eens wat, maar het is nu gewoon normaal, rustig, eindelijk normale mensen.
Ik reageerde vooral ook op het stukje dat er rekening gehouden kan worden met geluid bij het bouwen van appartementen, maar dat dat blijkbaar niet (altijd) gebeurt. En daar is mijn appartement het voorbeeld van.
mockturtle wijzigde dit bericht op 09-11-2025 02:47
15.83% gewijzigd
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
zondag 9 november 2025 om 02:48
zondag 9 november 2025 om 07:46
Is nochtans erg eenvoudig op te lossen. Riem aan en mee naar buiten.Hallodaar schreef: ↑01-11-2025 00:21Zo erg is het ook weer niet. Het gebeurd de laatste tijd alleen wel eens dat hij midden in de nacht naar buiten wil en vervolgens tegen de schuurdeur staat te blaffen.
Ik heb zelf een hond. No way dat ik met de buren zou gaan praten dat ze moeten begrijpen dat zij midden in de nacht tegen een schuurdeur staat te blaffen en indien ze dat niet begrijpen korte lontjes zouden hebben. Mijn hond mag 's nachts niet in de tuin staan blaffen. Punt.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in