Docententips
            
                                
              zaterdag 1 november 2025 om 08:45
            
                            
                                                             
                                Is aanspreken, waarschuwen, eruit echt beleid van de school, of van die ene collega? Als het schoolbeleid is heeft het MT wel verzaakt door je niet te steunen. Eerste tip dus, krijg echt duidelijk wat het beleid is en voer dat uit. Volgende tip, maak het geen toneelstuk maar blijf binnen die kaders van schol jezelf en je eigen stijl uitvoeren. Ik werk ook in het VSO e, deze doelgroep voelt uitermate goed aan als je niet echt bent, niet authentiek. En daar nemen ze een loopje mee.
                                                                                                                                                                                                                                                                                                
                                                                                                                    
                    
                                    "After all this time?" "Always."
                                
                                                                                
            
                                
              zaterdag 1 november 2025 om 11:50
            
                            
                                                             
                                Pre teaching, verbinden op momenten dat het goed gaat, door van tevoren in te spelen op leerlingen en hun te verwachten gedrag voorkomen dat het escaleert. 
Gedrag is een vak zeggen wij altijd.
Maak heel concreet wat je wil zien. Met voorbeeld, inoefenen, complimenten, herhaling.
Zorg op de momenten dat het kan voor de verbinding, maar laat daarbij de regels en je grenzen niet verschuiven.
Super consequent reageren kan ook heel vriendelijk.
Voorspelbaarheid werkt enorm en maakt dingen veilig.
Maar vooral het stukje vooraf al participeren maakt veel verschil.
                    Gedrag is een vak zeggen wij altijd.
Maak heel concreet wat je wil zien. Met voorbeeld, inoefenen, complimenten, herhaling.
Zorg op de momenten dat het kan voor de verbinding, maar laat daarbij de regels en je grenzen niet verschuiven.
Super consequent reageren kan ook heel vriendelijk.
Voorspelbaarheid werkt enorm en maakt dingen veilig.
Maar vooral het stukje vooraf al participeren maakt veel verschil.
            
                                
              zaterdag 1 november 2025 om 13:01
            
                            
                                                             Bedankt! Ga ik zeker helderder benoemen.Avocadeau schreef: ↑01-11-2025 11:50Pre teaching, verbinden op momenten dat het goed gaat, door van tevoren in te spelen op leerlingen en hun te verwachten gedrag voorkomen dat het escaleert.
Gedrag is een vak zeggen wij altijd.
Maak heel concreet wat je wil zien. Met voorbeeld, inoefenen, complimenten, herhaling.
Zorg op de momenten dat het kan voor de verbinding, maar laat daarbij de regels en je grenzen niet verschuiven.
Super consequent reageren kan ook heel vriendelijk.
Voorspelbaarheid werkt enorm en maakt dingen veilig.
Maar vooral het stukje vooraf al participeren maakt veel verschil.
            
                                
              zaterdag 1 november 2025 om 15:07
            
                            
                                                             Heel erg bedankt voor je fijne tip! Ik ga me verdiepen.Moiren schreef: ↑01-11-2025 13:29Deze kinderen zijn al zo vaak gestraft, dat doet ze echt helemaal niets meer.
En dat zijn voor hun natuurlijk betekenisloze beloningen.
Ik liet ze altijd iets “winnen”, een kwartier YouTube op het bord na een week goed gedrag (en hier zelf ook steeds actief op wijzen, doen jullie het deze week net zo goed als Klaas, dan zit dat YouTube er wel in!)
Of zelf muziek maken. Een spel. Zoek datgene waarvoor elke klas gaat. En de lat voor gewenst gedrag leg je elke keer een klein beetje hoger.
In het VSO sta je niet voor de klas, je bent onderdeel van de klas. Jij bent degene die stuurt en zij pikken jouw vibe op.
Uitleggen dat je moe bent kan ook helpen, vaak vinden ze het namelijk heel leuk om jou weer te helpen. Koffie halen, naar de printer lopen, tafels rechtzetten. En dan niet na schooltijd, maar gewoon onder leestijd.
Verdiep je ook in de transactional analyse. Ik ben oké, jij bent niet oke kunnen deze kinderen wel dromen.
Bejegening vanuit en naar de volwassen rol, dus met verantwoordelijkheid, kan veel opleveren.
            
                                
              zaterdag 1 november 2025 om 15:27
            
                            
                                                             TO heeft topic leeg getrokken.
                                    moiren wijzigde dit bericht op 02-11-2025 17:30
                                                                        
                                                                                                                                                                        
                                                                                                                    
  17.13% gewijzigd
                                
                                    Don’t let anyone ruin your day. It’s your day. 
Ruin it yourself.
                                                                                Ruin it yourself.
            
                                
              zaterdag 1 november 2025 om 15:52
            
                            
                                                             
                    Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
  
    
      
    
    Al een account? Log dan hier in