Wanneer stoppen met zak- en kleedgeld
vrijdag 24 oktober 2025 om 13:31
Oudste van 17 heeft een bijbaan waarmee hij zo'n €450 per maand verdient en hij krijgt maandelijks ook nog een stagevergoeding van €250. We kunnen zak-en kleedgeld wel missen, maar hebben het zelf niet mega ruim. Wat hij per maand te besteden heeft, kan ik bij lange na niet uitgeven aan mezelf. Zouden jullie gewoon zak- en kleedgeld blijven geven in deze situatie?
woensdag 29 oktober 2025 om 09:55
Als ouders is je doel de kinderen financieel zelfstandig maken. Het kind bepaalt zelf de financiële doelen. Wij zijn regelmatig in gesprek. Wat wil je? Hoe ga je dat sparen?
Wat regel je zelf? Wat vind jij redelijk?
Ik moedig zelfstandigheid aan, dus dan zegt de 17 jarige, mam ik betaal mijn telefoon verzekering voortaan zelf. Ze weten ook wat de vaste lasten hier zijn en wat mijn financiële strategie is. En ik krijg ook tips en adviezen van hen tegenwoordig.
Wat regel je zelf? Wat vind jij redelijk?
Ik moedig zelfstandigheid aan, dus dan zegt de 17 jarige, mam ik betaal mijn telefoon verzekering voortaan zelf. Ze weten ook wat de vaste lasten hier zijn en wat mijn financiële strategie is. En ik krijg ook tips en adviezen van hen tegenwoordig.
vrijdag 7 november 2025 om 19:12
Ik heb niet alles gelezen, maar ik vind het niet alleen liggen aan wat hij maandelijks verdient, maar ook wat voor uitgaven hij heeft voor bijvoorbeeld zijn opleiding. Mijn dochter doet een opleiding die niet lang duurt, maar wel duur is en ze krijgt geen studiefinanciering. Ik doe daarom wel maandelijks een bijdrage voor haar opleiding. Als ze straks klaar is en fulltime werkt terwijl ze nog thuis woont, doe ik dat uiteraard niet meer. Maar ze gaat heel goed met geld om en spaart lekker, daarom geef ik het haar graag. Als ze alles meteen over de balk smeet aan shoppen en uitgaan, zou ik het misschien niet doen.
vrijdag 7 november 2025 om 19:22
Eens. Je kunt ook niet alle 15-jarigen over één kam scheren. Mijn oudste was op die leeftijd van 8 tot 18:00 uur van huis voor school (lange dagen en ver fietsen), ik vroeger van 7:30 tot 16:30 uur en dan had ik nog huiswerk. Dat zijn gewoon volledige werkdagen. Verwacht je van fulltime werkende mensen ook dat ze in het weekend of ‘s avonds nog een bijbaan hebben?
En mijn jongste van 16 is snel overprikkeld en heeft ook best lange dagen en veel huiswerk, die werkt wel, maar vaak maar 2 (en soms 4) uurtjes per week, wat eigenlijk al zwaar is. Ben je net thuis van school, moet je weer weg om te werken en dan ‘s avonds laat nog huiswerk maken. Niet iedereen kan het aan om naast een volledige schoolweek nog een bijbaan te hebben.
vrijdag 7 november 2025 om 19:30
Hoe belangrijk vind je het dat hij dat rijbewijs haalt? En dat hij dat haalt rond zijn 18 à 20 en niet pas als hij het zelf nodig vindt op zijn 35?
Mijn ouders vonden het belangrijk, dus betaalden ze het voor wie het wou. (Ik niet, mijn zus wel.)
Ik kan me voorstellen dat als je middenin Amsterdam of woont je het minder belangrijk vindt.
Of dat het moeilijk ligt als je zelf elke maand moet rekenen.
Het zou bij mij overigens samenvallen met de vraag "Wat betaal ik als ouder mee aan studiekosten op MBO / HBO / unief?".
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
vrijdag 7 november 2025 om 19:39
Nee, en niemand vraagt dat ook van jou kinderen. Waarom reageer je zo aangevallen?Blackstarr schreef: ↑07-11-2025 19:22Eens. Je kunt ook niet alle 15-jarigen over één kam scheren. Mijn oudste was op die leeftijd van 8 tot 18:00 uur van huis voor school (lange dagen en ver fietsen), ik vroeger van 7:30 tot 16:30 uur en dan had ik nog huiswerk. Dat zijn gewoon volledige werkdagen. Verwacht je van fulltime werkende mensen ook dat ze in het weekend of ‘s avonds nog een bijbaan hebben?
En mijn jongste van 16 is snel overprikkeld en heeft ook best lange dagen en veel huiswerk, die werkt wel, maar vaak maar 2 (en soms 4) uurtjes per week, wat eigenlijk al zwaar is. Ben je net thuis van school, moet je weer weg om te werken en dan ‘s avonds laat nog huiswerk maken. Niet iedereen kan het aan om naast een volledige schoolweek nog een bijbaan te hebben.
zaterdag 8 november 2025 om 07:02
zaterdag 8 november 2025 om 08:09
Blackstarr schreef: ↑07-11-2025 19:22Eens. Je kunt ook niet alle 15-jarigen over één kam scheren. Mijn oudste was op die leeftijd van 8 tot 18:00 uur van huis voor school (lange dagen en ver fietsen), ik vroeger van 7:30 tot 16:30 uur en dan had ik nog huiswerk. Dat zijn gewoon volledige werkdagen. Verwacht je van fulltime werkende mensen ook dat ze in het weekend of ‘s avonds nog een bijbaan hebben?
Volwassen hebben naast hun fulltime baan natuurlijk ook heel veel andere taken om te doen. Huishouden, boodschappen, koken etc.
Wij vonden het als ouders belangrijker dat kinderen en bijbaan hadden dan dat ze thuis taken en verantwoordelijkheden hadden. Tafeldekken en vaatwasser in- of uitruimen was zo'n beetje het enige dat ze deden enkele keren per week. Een hun eigen was opruimen. Verder deden wij alles, of de schoonmaakster.
verbena wijzigde dit bericht op 08-11-2025 17:32
0.08% gewijzigd
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
zaterdag 8 november 2025 om 14:21
Mijn oudste is 18 en krijgt nog steeds een bijdrage, ze verdiend zelf geld maar ze kan maar beperkt werken naast de opleiding waar ze flink reistijd voor heeft en ze heeft ADHD en leven is al vermoeiender voor haar dan voor de meeste andere jonge mensen.
Ik zou alleen stoppen met kleedgeld/zakgeld als ze echt meer verdiend dan nu, als ze van school zijn en gaan werken of als ik niet meer kan betalen.
En na 21 is ook wel klaar, dus als ze nog verder gaat leren is dat mooi maar dan houdt jeugdloon op en dan zou ik wel stoppen met maandelijks geld. Misschien dan bijdragen of helpen met sparen voor een groter doel/bedrag.
Ik zou alleen stoppen met kleedgeld/zakgeld als ze echt meer verdiend dan nu, als ze van school zijn en gaan werken of als ik niet meer kan betalen.
En na 21 is ook wel klaar, dus als ze nog verder gaat leren is dat mooi maar dan houdt jeugdloon op en dan zou ik wel stoppen met maandelijks geld. Misschien dan bijdragen of helpen met sparen voor een groter doel/bedrag.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in