Puberkamer do's en don'ts

12-11-2025 22:07 52 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn kinderen zijn bijna pubers en we zijn aan het nadenken over hun slaapkamers voor als we die willen verbouwen en herinrichten.

Dus ik ben nieuwsgierig.
Wat zijn nou de do's en don'ts van een puberslaapkamer? Wat werkt nou echt en wat lijkt leuk maar is het niet? Wat werkt voor jullie pubers?
the_architect wijzigde dit bericht op 12-11-2025 22:37
0.67% gewijzigd
Er is bijvoorbeeld ruimte voor een tweepersoonsbed maar is dat handig? Ze hebben nu een halfhoogslaper.
Eentje wil een echte hoogslaper met een bureau eronder maar dat lijkt me super onhandig bijvoorbeeld.
Vooral geen hele uitgesproken stijl kiezen. Kans is groot dat ze na een jaar heel wat anders willen een kamer ineens 'voor kleuters' is
La_Galette schreef:
12-11-2025 22:09
Vooral geen hele uitgesproken stijl kiezen. Kans is groot dat ze na een jaar heel wat anders willen een kamer ineens 'voor kleuters' is
Ja dat had ik inderdaad al wel bedacht. Dat de expliciete dingen snel vervangen kunnen worden als het 'nodig' is. Dus bvb geen behang met tijgers maar posters van iets specifieks aan de muur, zoiets.
The_Architect schreef:
12-11-2025 22:08
Er is bijvoorbeeld ruimte voor een tweepersoonsbed maar is dat handig? Ze hebben nu een halfhoogslaper.
Eentje wil een echte hoogslaper met een bureau eronder maar dat lijkt me super onhandig bijvoorbeeld.
Alleen al hel met verschonen, ziek en kotsen.
Moiren schreef:
12-11-2025 22:13
Alleen al hel met verschonen, ziek en kotsen.
Ja precies.
En niet gezellig met logees.
Wat willen je pubers? Wat vinden die leuk? Toen mijn kamer een upgrade kreeg na heel lang David de Kabouter behang mocht ik zelf kiezen. En alle meubels heb ik toen ook zelf uitgezocht en sommigen heb ik nog steeds in gebruik.
Natuurlijk was er wel een budget maar mijn ouders hadden zoiets jouw kamer dus kies maar. Naast natuurlijk de basics als kledingkast bed en bureau.

Wat ik nu vooral veel zie bij pubers is van die neon teksten aan de muur of van die lichtsnoeren in verschillende kleuren.
Ik zou idd eerder voor een 2 persoons, een eenpersoons met onderschuifbed of een eenpersoons met slaapbankje gaan.

Goed ruim bureau voor een gamer.

Kledingkasten zijn niet nodig.

Boekenkast waar het hele jaar de schoolboeken op dezelfde plek kunnen staan.

Wasmand met 2 vakken op eigen slaapkamer, kunnen ze zelf alvast de vuile was sorteren.

Verduisterende (rol)gordijnen.
Oja en een lekkere stoel om in te hangen.
Tuurlijk mogen ze zelf kiezen. Maar ik zou graag willen dat ik dan niet elk half jaar de boel op de kop zou moeten zetten omdat ze wat anders willen :mrgreen: of omdat het super onpraktisch is.

Één kind wil een tweepersoonsbed bijvoorbeeld. Is dat handig vroeg ik me af.
Moiren schreef:
12-11-2025 22:17

Kledingkasten zijn niet nodig.

... Waar moet hun kleding dan in?
The_Architect schreef:
12-11-2025 22:19
Tuurlijk mogen ze zelf kiezen. Maar ik zou graag willen dat ik dan niet elk half jaar de boel op de kop zou moeten zetten omdat ze wat anders willen :mrgreen: of omdat het super onpraktisch is.

Één kind wil een tweepersoonsbed bijvoorbeeld. Is dat handig vroeg ik me af.
Handig in welke zin?
Het ligt lekker, het is fijn als je verkering blijft slapen en een mooi moment om zelf je bed te verschonen.
Handig is natuurlijk afhankelijk van de ruimte, maar echt loop-en speelruimte is er niet meer nodig.
The_Architect schreef:
12-11-2025 22:19
... Waar moet hun kleding dan in?
De grond. Duh. En op de andere helft van het tweepersoonsbed. De bureaustoel.
Moiren schreef:
12-11-2025 22:20
Handig in welke zin?
Het ligt lekker, het is fijn als je verkering blijft slapen en een mooi moment om zelf je bed te verschonen.
Handig is natuurlijk afhankelijk van de ruimte, maar echt loop-en speelruimte is er niet meer nodig.
Nee dat is zo, de knikkerbanen door de hele kamer-fase is op een gegeven moment wel voorbij natuurlijk.
Hier net de kamer omgebouwd. Puber was heel duidelijk in wat ze wilde. Sowieso een tweepersoonsbed (1.60m) met opbergruimte er onder. Verder heb ik een wasmand op de kamer gezet. Alles wat er niet in zit, gaat niet in de was. Ik heb een kapstok aan de deur gehangen, voor de kleding die nog wel een dagje kan (en die ze niet terug hangt in de kast…was leuk bedacht, maar gebeurt niet). Eerst lag alles op een hoop over de bureaustoel, maar dat is ook onpraktisch.

Ik zou echt geen hoogslaper meer doen. Inderdaad met logeren en met ziek zijn en verschonen is het niet handig. Hier wordt veel meer gelogeerd sinds dit bed.

En ik weet niet of het een optie is, of misschien hebben jullie dit al. Maar kind heeft hier de grootste slaapkamer. Bij haar moet er namelijk een bureau bij ook. In onze kamer staat alleen een bed en een ladekast. Zij heeft de ruimte meer nodig dan wij :)
Irregular_Choice schreef:
12-11-2025 22:21

En ik weet niet of het een optie is, of misschien hebben jullie dit al. Maar kind heeft hier de grootste slaapkamer. Bij haar moet er namelijk een bureau bij ook. In onze kamer staat alleen een bed en een ladekast. Zij heeft de ruimte meer nodig dan wij :)
Kinderen hier hebben vrij grote kamers. Dus er is ruimte voor een tweepersoonsbed en een bureau en dan kan je nog door de kamer lopen.
the_architect wijzigde dit bericht op 12-11-2025 22:23
39.76% gewijzigd
Lades onder het bed is ideaal. Scheelt gelijk troep wat onder het bed geschoven wordt.
Moiren schreef:
12-11-2025 22:23
Lades onder het bed is ideaal. Scheelt gelijk troep wat onder het bed geschoven wordt.
Oh ja. Ik zag al zo'n bed bij de IKEA dat wel handig was. Leek de aanstaande puber ook wel wat.
Hier een 1.40 van Ikea met lades aan de kant die niet tegen de muur staat.

Oja nachtkastje is ook fijn.
Wij zijn pas verhuisd. De pubers hebben hun kamer zelf in mogen richten met een budget wat toereikend was voor een mix tussen 2e hands en goedkoop-nieuw.

Uiteindelijk hebben ze zelf voor een heel basic-interieur gekozen maar wel met een goede (relatief prijzige) stoel om in te gamen.
Prioriteiten hè :lol:
.
Moiren schreef:
12-11-2025 22:21
De grond. Duh. En op de andere helft van het tweepersoonsbed. De bureaustoel.
Hier wilde ze echt gewoon een kledingkast. En ik sowieso ook. Ik wil geen hopen kleding op de grond en heb ook gemeld dat als ik dat wel zie, ik de kast verkoop en alles op 1grote hoop flikker, ongevouwen en ongesorteerd en ze zelf de was mag gaan doen. Dus die kledingkast is gewoon heel netjes en wordt goed gebruikt :)
The_Architect schreef:
12-11-2025 22:23
Kinderen hier hebben vrij grote kamers. Dus er is ruimte voor een tweepersoonsbed en een bureau en dan kan je nog door de kamer lopen.
Dat is zeker fijn! In onze kamer zou het echt niet passen. Maar goed, wij hebben 2 kamers want onze kledingkasten staan ergens anders :)
The_Architect schreef:
12-11-2025 22:24
Oh ja. Ik zag al zo'n bed bij de IKEA dat wel handig was. Leek de aanstaande puber ook wel wat.
Juist geen lades hier, maar dus een bed wat omhoog kan scharnieren met ruimte eronder. Voor lades heb je ruimte nodig om het bed om die lade uit te kunnen schuiven. Nachtkastje op de grond naast het bed is dan al een probleem, want dan kan die lade niet meer open.
Barnsteen schreef:
12-11-2025 22:28
Wij zijn pas verhuisd. De pubers hebben hun kamer zelf in mogen richten met een budget wat toereikend was voor een mix tussen 2e hands en goedkoop-nieuw.

Uiteindelijk hebben ze zelf voor een heel basic-interieur gekozen maar wel met een goede (relatief prijzige) stoel om in te gamen.
Prioriteiten hè :lol:
Hm een gamestoel, had ik echt totaal niet aan gedacht!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven