Wajong mét of zónder WIA
donderdag 20 november 2025 om 22:52
Hallo,
Ik heb momenteel een Wajong met ziektewet, maar ben 100% afgekeurd sn heb dus recht op een volledige Wajong. De ziektewet houd na 2 jaar op en ik kan een WiA aanvragen. Nu vraag ik me af, als ik geen WIA aanvraag (moe van bemoeienis) of mijn Wajong hoger of lager wordt. Waarom stel ik deze vraag hier? Omdat het nergens te vinden is en het UWV incompetent is , zeker 30 min aan telefoon en nog geen antwoord gekregen.
Ik heb momenteel een Wajong met ziektewet, maar ben 100% afgekeurd sn heb dus recht op een volledige Wajong. De ziektewet houd na 2 jaar op en ik kan een WiA aanvragen. Nu vraag ik me af, als ik geen WIA aanvraag (moe van bemoeienis) of mijn Wajong hoger of lager wordt. Waarom stel ik deze vraag hier? Omdat het nergens te vinden is en het UWV incompetent is , zeker 30 min aan telefoon en nog geen antwoord gekregen.
vrijdag 21 november 2025 om 06:59
Dit staat er over op de site van het UWV:
Wajong en WIA, WAO of WAZ
Krijgt u naast uw Wajong een WIA-, WAO-, of WAZ-uitkering? Dan passen wij de hoogte van uw Wajong aan.
Of uw Wajong hoger of lager wordt, ligt aan de hoogte van de inkomsten die met uw Wajong zijn verrekend voordat u WIA, WAO of WAZ kreeg.
Is uw WIA, WAO of WAZ hoger dan die inkomsten, dan wordt u Wajong lager. Is uw WIA, WAO of WAZ lager, dan wordt uw Wajong hoger.
https://www.uwv.nl/nl/wajong/wajong-teg ... -uitkering
Wajong en WIA, WAO of WAZ
Krijgt u naast uw Wajong een WIA-, WAO-, of WAZ-uitkering? Dan passen wij de hoogte van uw Wajong aan.
Of uw Wajong hoger of lager wordt, ligt aan de hoogte van de inkomsten die met uw Wajong zijn verrekend voordat u WIA, WAO of WAZ kreeg.
Is uw WIA, WAO of WAZ hoger dan die inkomsten, dan wordt u Wajong lager. Is uw WIA, WAO of WAZ lager, dan wordt uw Wajong hoger.
https://www.uwv.nl/nl/wajong/wajong-teg ... -uitkering
vrijdag 21 november 2025 om 09:28
Ik heb in dezelfde situatie gezeten en veel gehad aan de hulp van het FNV. Ik ben uiteindelijk erg blij dat ik die WIA aanvraag wel heb gedaan want mijn WIA is zeker 1000 euro hoger dan wat mijn Wajong zou zijn. Nou werkte ik voor mijn uitval wel fulltime zonder voorzieningen dus het was al wel snel duidelijk dat een eventuele WIA veel hoger uit zou vallen. Maar het is echt een ellendige route met heel veel verdriet en frustratie en dat terwijl je die Wajong niet voor niks hebt gekregen. Je valt een beetje tussen de regelingen in. Ik was ook nog zwanger/net bevallen dus behalve Wajong en WIA was er dus ook nog sprake van WAZO. Iedereen was in de war. Leuker kunnen het niet maken, maar ook zeker niet makkelijker. O wacht, dat is de slogan van een ander log overheidsorgaan.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in