American Vintage trui van alpaca wol
maandag 24 november 2025 om 10:51
Ik heb een American Vintage trui gekocht. Een droom van een trui, fluffy en warm in de kleur ecru/grijs. Ik heb er voor gespaard en ben er heel blij mee. Eigenlijk wil ik de trui wassen want de boord wordt toch wat vuil door makeup. Tot mijn schrik zie ik dat dat niet kan/mag. Hoe doen jullie dat? Ik kan de trui toch niet elke maand naar de stomerij brengen?
maandag 24 november 2025 om 11:09
maandag 24 november 2025 om 11:18
maandag 24 november 2025 om 12:13
Ik lees even mee. Ik was mijn merinowol en andere wol-items altijd met een wolwasmiddel op 30C en centrifuge op 800 toeren en dan liggend drogen. Dat gaat altijd goed.
Maar heb nu voor het eerst ook een baby-alpaca item, waarop op het label staat dat hij alleen gestoomd mag worden. Dus dat vind ik toch wel spannend
Maar heb nu voor het eerst ook een baby-alpaca item, waarop op het label staat dat hij alleen gestoomd mag worden. Dus dat vind ik toch wel spannend
maandag 24 november 2025 om 12:19
Mijn beste wollen trui gaat niet in de wasmachine. Die hang ik na het dragen altijd buiten en liefst bij mistig weer, daar frist-ie van op. En ik draag er altijd wat onder. Als hij echt een keer vies mocht zijn dan zou ik hem denk ik heel voorzichtig wassen of laten stomen maar dat zou ik zeker niet elke maand doen. Je draagt zo'n trui toch ook niet elke dag neem ik aan?
Iets minder dure truien doe ik inderdaad wel in de wasmachine op een extreem voorzichtig programma maar ook dat gebeurt niet na elke draagbeurt of zo. Ze worden er niet mooier van.
Iets minder dure truien doe ik inderdaad wel in de wasmachine op een extreem voorzichtig programma maar ook dat gebeurt niet na elke draagbeurt of zo. Ze worden er niet mooier van.
Harba lorifa
maandag 24 november 2025 om 12:45
Met de hand. Wolwasmiddel gebruiken of gewoon haarshampoo. Paar keer knijpen in de wol en dan gewoon in sopje laten liggen. In ieder geval 2 uur. Daarna een paar keer uitspoelen. Niet gaan wringen of zo. Pak een grote handdoek en rol de trui erin zodat er veel water in handdoek trekt. Daarna liggend laten drogen.
Ben zelf een wolspinster en alpaca kan heel goed tegen nattigheid, zeep en warm water. Gebruik weinig zeep, vuil laat makkelijk los. Je hoeft dan ook niet zoveel uit te spoelen. Je moet wel veel beweging in het water vermijden omdat alpaca makkelijk vilt.
Ben zelf een wolspinster en alpaca kan heel goed tegen nattigheid, zeep en warm water. Gebruik weinig zeep, vuil laat makkelijk los. Je hoeft dan ook niet zoveel uit te spoelen. Je moet wel veel beweging in het water vermijden omdat alpaca makkelijk vilt.
maandag 24 november 2025 om 12:47
goeie tip, dankvanlippebiesterveld schreef: ↑24-11-2025 12:45Met de hand. Wolwasmiddel gebruiken of gewoon haarshampoo. Paar keer knijpen in de wol en dan gewoon in sopje laten liggen. In ieder geval 2 uur. Daarna een paar keer uitspoelen. Niet gaan wringen of zo. Pak een grote handdoek en rol de trui erin zodat er veel water in handdoek trekt. Daarna liggend laten drogen.
maandag 24 november 2025 om 13:07
Ginevra schreef: ↑24-11-2025 12:19Mijn beste wollen trui gaat niet in de wasmachine. Die hang ik na het dragen altijd buiten en liefst bij mistig weer, daar frist-ie van op. En ik draag er altijd wat onder. Als hij echt een keer vies mocht zijn dan zou ik hem denk ik heel voorzichtig wassen of laten stomen maar dat zou ik zeker niet elke maand doen. Je draagt zo'n trui toch ook niet elke dag neem ik aan?
Dit ook, het fijne van wol is juist dat het niet echt gaat stinken of juist gemakkelijk weer uitgelucht is. Mijn wollen (wandel)sokken hoef ik ook maar heel weinig te wassen. Ze gaan gewoon niet stinken.
maandag 24 november 2025 om 13:12
ik doe mijn lievelingswollentrui ook op de hand, vind ik sneller dan in een apart programma in de machine. Als het echt om de kraag gaat waar zweet/creme/makeupresten zitten, Kun je ook overwegen een blokje ossengalzeep in lauw water zacht te maken en enkel die plek extra te dippen/wassen in een teiltje. Let op: geen ijskoud water doen!
Verder hang ik m wel eens in de douche als mijn man langdurig heeft gedoucht, dan ruikt het lekker en is het een soort instant stoombeurt
.
Andere items koop ik daarom niet van 100% wol, want het wil nog wel eens in de vaart der wasmachinevolkeren in de machine belanden.
Verder hang ik m wel eens in de douche als mijn man langdurig heeft gedoucht, dan ruikt het lekker en is het een soort instant stoombeurt
Andere items koop ik daarom niet van 100% wol, want het wil nog wel eens in de vaart der wasmachinevolkeren in de machine belanden.
maandag 24 november 2025 om 17:30
Ik heb best veel wollen American Vintage truien en ik let eigenlijk nooit op het wasvoorschrift. Ik doe ze op het wolwasprogramma in de wasmachine op de koudste stand met een wolwasmiddel en dat gaat altijd prima. Eén keer had ik verkeerd wasmiddel of het programma stond niet goed en toen had ik een Barbietruitje, was ook nog net mijn lievelingstrui. Maar als ik goed oplet blijven ze echt gewoon mooi.Leyap88 schreef: ↑24-11-2025 11:18Wol was, zou koud mogelijk, zo laag mogelijk centrifugeren en met wolwasmiddel. Liggend laten drogen op een wasrek.
Als je dat niet aandurft zelf handwassen in koud water. Wel goed uitkloppen naderhand zodat de vezels van de trui niet gaan plakken.
Mijn wol gaat tot nu toe goed op deze manier!
maandag 24 november 2025 om 20:13
Heeft niks te maken met het merk, het heeft te maken met het feit dat het alpaca is. Alpaca kun je niet wassen, gewoon nooit. Wij van de wasserij wassen de bovenkleding op dertig graden, en ook daar komen alpaca truien als poppenkleertjes uit tevoorschijn. Gelukkig herken ik ze tegenwoordig al van drie kilometer afstand maar we hebben er al heel wat moeten vergoeden aan de klant en dat is toch jammer.pompelmoentje schreef: ↑24-11-2025 19:46Hier ook een barbietruitje van AV. Ik koop niks meer van dat merk.
Graftak!
maandag 24 november 2025 om 20:52
Maar zijn die dan van 100% alpacawol? Ik keek net op het label van de trui die ik nu aan heb, die is van 60% alpacawol. Ik heb hem nu al 2 jaar en al tig keer gewassen (wolwasprogramma en wolwasmiddel) en hij is nog geen millimeter gekrompen.Lady*Voldemort schreef: ↑24-11-2025 20:13Heeft niks te maken met het merk, het heeft te maken met het feit dat het alpaca is. Alpaca kun je niet wassen, gewoon nooit. Wij van de wasserij wassen de bovenkleding op dertig graden, en ook daar komen alpaca truien als poppenkleertjes uit tevoorschijn. Gelukkig herken ik ze tegenwoordig al van drie kilometer afstand maar we hebben er al heel wat moeten vergoeden aan de klant en dat is toch jammer.
maandag 24 november 2025 om 21:02
Mijn gewone sokken stinken ook nooit, maar dat betekent niet dat ze niet vies zijn. Een trui waar je iets onder draagt oké, maar je sokken niet wassen?!
maandag 24 november 2025 om 21:59
Dit is inderdaad precies waarom ik tegenwoordig voor max. 60% alpacawol ga. Bovendien gebruikt(te?) American Vintage een type zijde door hun truien die ook nogal van de krimp is.. Prachtig hoor, daar niet van.Blackstarr schreef: ↑24-11-2025 20:52Maar zijn die dan van 100% alpacawol? Ik keek net op het label van de trui die ik nu aan heb, die is van 60% alpacawol. Ik heb hem nu al 2 jaar en al tig keer gewassen (wolwasprogramma en wolwasmiddel) en hij is nog geen millimeter gekrompen.
dinsdag 25 november 2025 om 06:52
Goed om te weten.Lady*Voldemort schreef: ↑24-11-2025 20:13Heeft niks te maken met het merk, het heeft te maken met het feit dat het alpaca is. Alpaca kun je niet wassen, gewoon nooit. Wij van de wasserij wassen de bovenkleding op dertig graden, en ook daar komen alpaca truien als poppenkleertjes uit tevoorschijn. Gelukkig herken ik ze tegenwoordig al van drie kilometer afstand maar we hebben er al heel wat moeten vergoeden aan de klant en dat is toch jammer.
dinsdag 25 november 2025 om 07:27
Nou inderdaad. Ieuw! Maar een trui vind ik ook niet fris als je hem echt nooit wast. Ik was mijn wollen truien ook niet zo vaak als andere kleding, maar toch wel zo nu en dan.
dinsdag 25 november 2025 om 09:26
Same, en in ongeveer alles van American vintage staat handwas. Ik heb van de zomer een AV trui en vest gekocht waar handwas op staat en heb ze al meerdere keren probleemloos gewassen. Ik was alles gewoon koud op wolwas. Ook mijn kasjmieren truien. Ik vind AV wel echt van mindere kwaliteit, Zara en C&A hebben vaak mooiere wollen truien.Blackstarr schreef: ↑24-11-2025 17:30Ik heb best veel wollen American Vintage truien en ik let eigenlijk nooit op het wasvoorschrift. Ik doe ze op het wolwasprogramma in de wasmachine op de koudste stand met een wolwasmiddel en dat gaat altijd prima. Eén keer had ik verkeerd wasmiddel of het programma stond niet goed en toen had ik een Barbietruitje, was ook nog net mijn lievelingstrui. Maar als ik goed oplet blijven ze echt gewoon mooi.
dinsdag 25 november 2025 om 09:42
Bij lagere percentages kun je de gok wel wagen inderdaad, zeker omdat je thuis je eigen wollen trui vast niet in de droger gooit.Blackstarr schreef: ↑24-11-2025 20:52Maar zijn die dan van 100% alpacawol? Ik keek net op het label van de trui die ik nu aan heb, die is van 60% alpacawol. Ik heb hem nu al 2 jaar en al tig keer gewassen (wolwasprogramma en wolwasmiddel) en hij is nog geen millimeter gekrompen.
Graftak!
dinsdag 25 november 2025 om 10:52
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in