‘Ask the captain’ deel 2

27-02-2020 19:36 783 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
In de USA Today staat een leuke rubriek met de naam van dit topic, waar lezers vragen kunnen stellen aan een vlieger over het vliegen. Misschien een leuk idee voor dit forum?
Kom maar op met die vragen...

Deel 2...
Fate is just the weight of circumstances
MidasWolf schreef:
11-09-2025 22:38
Cygnus,

Op moment van schrijven 11-09.
Weet je nog waar jij was op 9/11 was jij bijvoorbeeld thuis of op route. Misschien wel in Amerika op dat moment. En hoe kregen jullie het nieuws mee, mocht je op route zijn geweest op dat moment. En nog terug moeten vliegen.

De eerste vluchten moeten vast gek zijn geweest, de sfeer aan boord, de angst, de afmeldingen/niet opdagen voor een de vlucht, omdat dit zo algemeen gedeeld/meegekregen onder de aandacht is geweest.
Ik zat in Caracas, Venezuela, aan het ontbijt op het terras. Een cabinelid kwam aanlopen en zei dat er een vliegtuig in het WTC was gevlogen. We dachten eerst aan een sportvliegtuigje. Niet lang daarna kwam hij weer terug van zijn kamer met de melding van de tweede. We geloofden hem niet, maar de waarheid werd wel pijnlijk duidelijk toen ik zelf de tv aanzette.
We zijn geloof ik een dag vertraagd. Probleem was dat de route boven de oceaan door Amerikaans geleid gebied moest en dat was gesloten. We hebben op de terugweg een flink eind moeten omvliegen.
En ja, de spanning in de bemanning was er zeker. We hebben nog nooit zoveel cockpitbezoek (van cabine dan) gehad…
Allereerst dank voor je antwoord.
Laatste post over 9/11 van mij.

Dat geloof ik zeker, zoiets hield je toch niet voor mogelijk. De spanning onder passagiers zo kort na het gebeuren zal ook groot zijn geweest. Een deel vind vliegen normaal al spannend. Laat staan toen.

Voor de crew die op dat moment in New York zat, moet het helemaal chaos zijn geweest. Die zullen wel ruim een week vast hebben gezeten. Net als andere crew in de VS.

Ben je ooit wel eens in het WTC geweest Cygnus.
Karakter is wat je bent in het donker.
MidasWolf schreef:
12-09-2025 19:37
Allereerst dank voor je antwoord.
Laatste post over 9/11 van mij.

Ben je ooit wel eens in het WTC geweest Cygnus.
Nee, ik vloog in de tijd dat het WTC nog bestond niet op NY. Ik ben wel meerdere keren bij het 9/11 memorial geweest, zeker voor Amerikaanse begrippen erg stijlvol gedaan.
cygnus schreef:
06-07-2025 20:18
Fijn om te lezen Marieke. En moedig van je, als je er zo tegen op ziet. Dat boek is een goede, het tabletje wat minder vind ik zelf. Maar uiteindelijk moet je doen wat het beste voor je voelt.
Als je wilt, en wat meer kwijt wilt en/of wil weten over vliegangst, kun je me gerust een pb sturen…
@Cygnus: mede dank zij jouw posts, ik ben na 5 jaar niet meer durven vliegen afgelopen week naar Lanzarote gevlogen. Was best nerveus van tevoren, stewardess gewaarschuwd, nog even podcast geluisterd en ogen dicht en me voorstellen dat het vliegtuig op de golven van de lucht ging. Ook terugvlucht met slechts lichte turbulentie rustig ondergaan. Dank voor deze rubriek!
Marieke schreef:
28-09-2025 15:52
@Cygnus: mede dank zij jouw posts, ik ben na 5 jaar niet meer durven vliegen afgelopen week naar Lanzarote gevlogen. Was best nerveus van tevoren, stewardess gewaarschuwd, nog even podcast geluisterd en ogen dicht en me voorstellen dat het vliegtuig op de golven van de lucht ging. Ook terugvlucht met slechts lichte turbulentie rustig ondergaan. Dank voor deze rubriek!
Fijn om te lezen Marieke! Je bent goed bezig! Een mooie vind ik “voorstellen dat het vliegtuig op de golven van de lucht ging”. Als je dat lukt en je daarmee de bewegingen van het vliegtuig kunt accepteren, dan ben je al echt ver hoor. Wat je met lichte turbulentie al lukt werkt op dezelfde manier met heftiger turbulentie, zolang je maar geen irreële dingen in het hoofd gaat halen dat het vliegtuig in gevaar is of zo. Dat is namelijk echt niet het geval. En dan kan je alles aan qua vliegen dan. Fijn gevoel? Dat is wat je vast moet houden, want dan krijgt vliegen opeens een positieve lading in plaats van een negatieve. Chapeau Marieke!
Voor wie een hekel heeft aan turbulentie: maak geen gebruik van sites die een voorspelling doen over hoe turbulent je vlucht gaat worden. Ik kreeg een voorspelling dat er bijna 6 uur aan moderate tot severe turbulentie zou zijn.

De route die in de voorspelling stond werd helemaal niet gevlogen en bijna de hele vlucht was rustig.
Naast je werk als piloot, vlieg je ook als hobby in andere toestellen? ULM bijv of andere categorieën?
poohtjesschrijft schreef:
30-09-2025 11:33
Naast je werk als piloot, vlieg je ook als hobby in andere toestellen? ULM bijv of andere categorieën?
Dat heb ik wel gedaan. Ik heb een tijd mijn SEP (Single Engine Piston, de kleine eenmotorige vliegtuigjes) weer geldig gehad. Maar dat heb ik tijdens de coronaperiode laten verlopen om 2 redenen: het is leuk om mensen mee te nemen, maar dat houdt op een gegeven moment toch ook op. En ik voelde me er niet helemaal comfortabel bij. Dat komt omdat er ook mensen rondvliegen die zo’n brevet halen als hobby, maar niet altijd goed weten waar ze mee bezig zijn. Het gaat allemaal op zicht, dus ook de separatie van elkaar. Daar zijn ook regels voor, zoals rechts heeft voorrang, maar ik kwam toch te vaak mensen tegen die die regels gewoon aan de laars lapten. Dat ging me teveel irriteren. En dat is geen goed ding…
Nieuwe vraag:

Nu er zoveel in het nieuws is over mogelijke stroomuitval. Hoe moet dit dan met de vliegtuigen?
Stel dat er satellieten gesaboteerd worden? En er geen contact meer mogelijk is met luchtverkeersleiding? Hoe weet je dan als piloot waar en wanneer je kan landen ofzo.. lijkt mij een hele onveilige situatie opleveren?
Is hier over nagedacht dat je weet?
Ik ben benieuwd naar het antwoord.

Vorige week trouwens gevlogen en best heel veel turbelentie gehad. Maar continue bedacht dat het vooral heel oncomfortabel is en niet onveilig. De stewardessen had ik verteld over mn vliegangst en die waren ook mega lief. Kwamen vragen stellen hoe het ging en dat zelfs meerdere keren. Heel erg fijn gevlogen zo!
Heel fijn voor jou, maar ik heb er nu weer nieuwe zorgen bij! @(
Such fun!1
Mwrosa schreef:
19-11-2025 22:30
Nieuwe vraag:

Nu er zoveel in het nieuws is over mogelijke stroomuitval. Hoe moet dit dan met de vliegtuigen?
Stel dat er satellieten gesaboteerd worden? En er geen contact meer mogelijk is met luchtverkeersleiding? Hoe weet je dan als piloot waar en wanneer je kan landen ofzo.. lijkt mij een hele onveilige situatie opleveren?
Is hier over nagedacht dat je weet?
Ik ben benieuwd naar het antwoord.

Vorige week trouwens gevlogen en best heel veel turbelentie gehad. Maar continue bedacht dat het vooral heel oncomfortabel is en niet onveilig. De stewardessen had ik verteld over mn vliegangst en die waren ook mega lief. Kwamen vragen stellen hoe het ging en dat zelfs meerdere keren. Heel erg fijn gevlogen zo!
Bedoel je stroomuitval van centrales en daardoor van verkeersleiding? Daar is zeker over nagedacht, en voor veel functies is dan een back-up in de vorm van lokale generatoren. Baanverlichting en landingssystemen bijvoorbeeld. En wat betreft uitval van satellieten, dat is niet de enige vorm van navigatie: vliegtuigen hebben ook traagheidsnavigatie wat onafhankelijk is van systemen buiten het vliegtuig. Wel iets onnauwkeuriger dan GPS, maar daarmee kunnen we wel het vliegveld vinden.
En mocht toch nog alle communicatie uitvallen, dan zijn daar procedures voor, en met lichtsignalen kan dan eventueel nog instructies voor de landing gegeven worden.
Fijn dat jouw laatste vlucht zo goed voor je verlopen is!
MarindaH schreef:
19-11-2025 23:11
Heel fijn voor jou, maar ik heb er nu weer nieuwe zorgen bij! @(
Oh, dat was zeker mijn bedoeling niet! En het antwoord vind ik ook wel geruststellend 😊😊
Voor de geïnteresseerden een stuk over hoogtemeting en -meters in een vliegtuig. Klinkt simpel, maar er zitten toch wat haken en ogen aan.
In de luchtvaart wordt de hoogte in voeten gemeten, overgenomen uit de scheepvaart. 1000ft is ongeveer 300m (ft van het Engelse feet). Hoewel lang geleden is afgesproken op termijn naar ISA te gaan, is er geen enkel initiatief in die richting.
Hoogte kun je meten door een elektronisch signaal te sturen naar beneden, een soort peillood. Nadeel hiervan is dat dat alleen maar werkt op lage hoogtes, maar we hebben ze wel en ze heten radio altimeters (Engels voor hoogtemeter). Werken alleen onder de 2500ft.
De andere manier is door simpelweg de luchtdruk te meten, want die neemt af naarmate je hoger gaat. Maar luchtdruk aan de grond varieert en dus ook de meting. Vandaar dat we een referentiedruk instellen. Er zijn 2 smaken: de luchtdruk op het vliegveld, QFE geheten, of de luchtdruk op zeeniveau, en die heet QNH. De laatste wordt bijna overal gebruikt, alleen Rusland en wat gelieerde landen gebruiken QFE. De hoogte die we dus zien is ten opzichte van het zeeniveau en niet ten opzichte van de grond, wat bij radio altimeters wel het geval is.
Tijdens de vlucht zelf is QNH niet handig, want dan zou je de referentiedruk steeds moeten aanpassen. Boven een bepaalde hoogte, vastgesteld door de luchtvaartautoriteit, gebruiken we dan ook de wereldwijde standaardwaarde van 1013,2hPa, zodat iedereen dezelfde referentie heeft. Die hoogte heet de transition altitude. Daarboven moet je dus op standaard vliegen. Vlakbij het vliegveld voor de landing wil je weer QNH gebruiken zodat je ook weet hoe hoog boven het terrein je zit en dat doe je tijdens de daling bij het passeren van het transition level.
Op standaard spreken we niet meer over feet, maar over levels, waarbij de laatste twee nullen weg worden gelaten. 30.000ft is dan FL300 (Flight Level).
nog even over de voertaal tussen piloot en verkeersleiding: soms hoor je de captain zijn mededelingen doen in het Engels, en is dat zo ontzettend onduidelijk dat ik me afvraag: levert dat nooit problemen op in de communicatie met de verkeersleiding? (of doen ze dan gewoon wat beter hun best?)
En nú in één keer goed
Greebo123 schreef:
24-11-2025 18:20
nog even over de voertaal tussen piloot en verkeersleiding: soms hoor je de captain zijn mededelingen doen in het Engels, en is dat zo ontzettend onduidelijk dat ik me afvraag: levert dat nooit problemen op in de communicatie met de verkeersleiding? (of doen ze dan gewoon wat beter hun best?)
:-D Deze vraag is al eens eerder gesteld, min of meer. Het ligt niet aan het Engels van de vlieger, maar aan het omroepsysteem, genaamd PAS (Passenger Address System). Door het hele vliegtuig heen zitten er speakers. Als je voor elke speaker een kabel zou moeten trekken uit de versterker, dan heb je heel veel kabels nodig. Niet alleen voor het PAS, maar ook voor de IFE (In-Flight Entertainment, de films en spelletjes op jouw schermpje). En dat is heel veel gewicht en dat betekent meer brandstofverbruik. In plaats daarvan wordt er een multiplex-systeem gebruikt, waar meerdere signalen over één kabel lopen, dus ook het PAS. Dat komt alleen de geluidskwaliteit niet ten goede, vandaar dat het vaak niet goed klinkt. De radio’s voor de verkeersleiding werken uiteraard anders, met VHF-golven (Very High Frequency), en dat klinkt een stuk helderder.
Het is overigens vaak een keuze om de mededelingen alleen in het Engels te doen. Voor het praatje uit de cockpit maakt het niet veel uit, maar voor de demo voor de start wel: als dat te lang duurt staan we aan de baan nodeloos kerosine te verstoken als de demo nog niet klaar is. We hadden vroeger een purser die de demo (in de tijd voor de video’s) in 7 talen deed. Stond je bij de baan, was hij pas bij taal 3. Slecht idee… Overigens, bij hem was geen van die 7 talen verstaanbaar…
Als toevoeging: het Engels wat we gebruiken met de verkeersleiding is zeker niet Cambridge. Dat komt omdat de ‘th’ over de radio onduidelijk is. We spreken dan ook het getal 3 - three - uit als ‘tree’.
De meeste dingen die door de piloot of purser worden omgeroepen in de cabine zijn voor 50% onverstaanbaar. Komt deels door de kwaliteit van de speakers denk ik en deels doordat het een riedeltje is dat zo vaak is uitgesproken dat piloot en purser niet eens meer doorhebben wat ze nou zeggen. De hele intonatie is vaak weg en er wordt op 200% snelheid afgeraffeld.
Is dit iets dat piloten en pursers doorhebben?
Pioen00 schreef:
25-11-2025 10:38
De meeste dingen die door de piloot of purser worden omgeroepen in de cabine zijn voor 50% onverstaanbaar. Komt deels door de kwaliteit van de speakers denk ik en deels doordat het een riedeltje is dat zo vaak is uitgesproken dat piloot en purser niet eens meer doorhebben wat ze nou zeggen. De hele intonatie is vaak weg en er wordt op 200% snelheid afgeraffeld.
Is dit iets dat piloten en pursers doorhebben?
We zijn er ons wel bewust van, en we krijgen ook (summiere) training om dat te ondervangen. De zaken die de purser meestal omroept zijn routine en veelal zelfs voorgeschreven. Het is erg lastig om dat levendig te houden, zeker als je dat vier keer op een dag moet doen. Bij het cockpitpraatje speelt wat anders. Als je dat doet ben je echt even uit de operatie, en dat vinden vliegers niet fijn. Dan ontstaat snel de neiging om het te snel te doen. We weten dat wel, maar het kost best veel moeite om er iets aan te doen. En tsja, het is niet onze ‘core business’…
cygnus schreef:
25-11-2025 11:20
We zijn er ons wel bewust van, en we krijgen ook (summiere) training om dat te ondervangen.
Als een piloot het dan een keer wel rustig en levendig presenteert, maakt dat zo'n groot verschil! Communiceer goed of anders gewoon niet. Dat doe je in de cockpit ook naar elkaar, daar wordt niet geaccepteerd dat je iets zegt dat onverstaanbaar is toch?
Pioen00 schreef:
25-11-2025 11:29
Als een piloot het dan een keer wel rustig en levendig presenteert, maakt dat zo'n groot verschil! Communiceer goed of anders gewoon niet. Dat doe je in de cockpit ook naar elkaar, daar wordt niet geaccepteerd dat je iets zegt dat onverstaanbaar is toch?
Over de kwaliteit en verstaanbaarheid, lees even een paar posts terug. Daar kunnen we helaas weinig aan veranderen. Vliegen is ook gewoon mensenwerk, en de één is wat beter in verbaal presenteren als de ander. Dat betekent niet dat als je er niet zo goed in bent, je het dan maar helemaal achterwege moet laten.
Bovendien, smaken verschillen. Sommige passagiers vinden het leuk als alles verteld wordt, terwijl anderen denken ‘houd je kop eens’. Ik herinner me nog Jan Mulder, die bij een praatshow zei dat er teveel geluld wordt uit de cockpit. Je kan blijkbaar niet iedereen tevreden stellen, dus we proberen een gulden middenweg te vinden. Als je probeert te slapen, of een film aan het kijken bent, zit je misschien niet te wachten op de mededeling dat links Villa Riba en rechts Villa Bacho ligt…
Twee vragen van mij:

Soms treedt er vertraging op terwiijl de passagiers al in het vliegtuig zitten. DIt overkwam mij vorige week op Sharm. We stonden al op de startbaan toen er een technisch probleempje bovenkwam.
Op basis waarvan wordt besloten wanneer de passagiers het toestel mogen/moeten verlaten? Wij hebben twee uur in een bloedheet vliegtuig moeten wachten voor we er uit mochten.... Nu snap ik dat je eerst even aankjkt of het probleem misschien snel verholpen kan worden (en je dan niet net je passagiers hebt uitgeladen), maar twee uur?

Als een passagier een hond in het ruim meeneemt, kan de crew hier dan bij vanuit het vliegtuig? Hebben zij een mogelijkheid tussentijds te checken of het goed gaat?
En als het vliegtuig stil staat, is er dan wel airco/luchtverversing in het ruim?
Zarah schreef:
25-11-2025 15:43
Twee vragen van mij:

Soms treedt er vertraging op terwiijl de passagiers al in het vliegtuig zitten. DIt overkwam mij vorige week op Sharm. We stonden al op de startbaan toen er een technisch probleempje bovenkwam.
Op basis waarvan wordt besloten wanneer de passagiers het toestel mogen/moeten verlaten? Wij hebben twee uur in een bloedheet vliegtuig moeten wachten voor we er uit mochten.... Nu snap ik dat je eerst even aankjkt of het probleem misschien snel verholpen kan worden (en je dan niet net je passagiers hebt uitgeladen), maar twee uur?

Als een passagier een hond in het ruim meeneemt, kan de crew hier dan bij vanuit het vliegtuig? Hebben zij een mogelijkheid tussentijds te checken of het goed gaat?
En als het vliegtuig stil staat, is er dan wel airco/luchtverversing in het ruim?
Goede vragen!
Er zijn een aantal mogelijke oorzaken voor vertraging als de passagiers al aan boord zijn. De meest voorkomende is een slottijd, een door de verkeersleiding opgelegde tijdsperiode (15min) waarin gestart moet worden. Die wil nog wel eens veranderen, dus dan is het niet handig om de passagiers van boord te laten gaan. Zoals jij had, een technische reden, hangt met name af van de tijd die het technisch personeel denkt nodig te hebben. Maar die schatten dat over het algemeen nogal optimistisch in. Dus dat hangt vaak af van de aard van het probleem: weten ze al wat het is of moet er nog naar een oorzaak gezocht worden? Soms gaat dat snel, soms ook niet.

Nee, we kunnen met geen mogelijkheid in het vrachtruim komen tijdens de vlucht, en er zijn ook geen camera’s. Het enige wat we kunnen doen is de temperatuur van het vrachtruim in de gaten houden.

En ja, er is airco als het vliegtuig stil staat. Dat komt van een kleine, extra straalmotor in de staart, de Auxiliary Power Unit of APU. Alleen die maakt veel lawaai en produceert fijnstof, dus veel vliegvelden zijn er niet blij mee als die lang draait. Het kan ook van een aangekoppelde airco-unit komen, maar die koelen over het algemeen niet zo goed.
cygnus wijzigde dit bericht op 25-11-2025 21:09
0.02% gewijzigd
Vlieg je nog actief Cygnus?
Is je werk in de loop van de tijd leuker of juist minder leuk geworden?
Vlieg je nog actief Cygnus?
Is je werk in de loop van de tijd leuker of juist minder leuk geworden?
cygnus schreef:
25-11-2025 16:43
Goede vragen!
Er zijn een aantal mogelijke oorzaken voor vertraging als de passagiers al aan boord zijn. De meest voorkomende is een slottijd, een door de verkeersleiding opgelegde tijdsperiode (15min) waarin gestart moet worden. Die wil nog wel eens veranderen, dus dan is het niet handig om de passagiers van boord te laten gaan. Zoals jij had, een technische reden, hangt met name af van de tijd die het technisch personeel denkt nodig te hebben. Maar die schatten dat over het algemeen nogal optimistisch in. Dus dat hangt vaak af van de aard van het probleem: weten ze al wat het is of moet er nog naar een oorzaak gezocht worden? Soms gaat dat snel, soms ook niet.

Nee, we kunnen met geen mogelijkheid in het vrachtruim komen tijdens de vlucht, en er zijn ook geen camera’s. Het enige wat we kunnen doen is de temperatuur van het vrachtruim in de gaten houden.

En ja, er is airco als het vliegtuig stil staat. Dat komt van een kleine, extra straalmotor in de staart, de Auxiliary Power Unit of APU. Alleen die maakt veel lawaai en produceert fijnstof, dus veel vliegvelden zijn er niet blij mee als die lang draait. Het kan ook van een aangekoppelde airco-unit komen, maar die koelen over het algemeen niet zo goed.
Dankjewel voor je uitgebreide antwoord!

Het duurde in ons geval al ruim een uur voor er een techneut bij het vliegtuig was helaas... Nou ja, door alle vertraging wel recht op een vergoeding, en daarmee een groot deel van onze tickets weer terugverdiend!
Overigens vind ik het wel bijzonder dat de airline je daar zelf totaal niet over informeert.....het was dat een mede-passagier me er op wees, anders had ik waarschijnlijk niet eens aan gedacht.

Ik had in dit geval zelf een hond in het ruim zitten (ik ben vaak flight-parent als ik terug vlieg uit Egypte) en het personeel verzekerde me dat er in het ruim wel airco was tijdens het wachten (ruim 4 uur...), maar ik heb eigeniljk helemaal niets gehoord, ook niet toen we uit- en weer in stapten. Is het standaard procedure dat die airco in het ruim wel aan blijft staan als er levende dieren in het ruim vervoerd worden?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven