Leaseauto; Hoe werkt dat?
woensdag 26 november 2025 om 19:54
Yes ik heb een nieuwe baan! Veel zin in, start in het nieuwe jaar.
Bij de baan hoort een leaseauto. Nou ben ik een totale leek op autogebied en het hele concept van bijtelling snap ik totaal niet. En van de mensen die ik tot nu toe om uitleg heb gevraagd wordt ik ook niet veel wijzer (buurman en HR)
Kan iemand mij in Jip en Janneke taal uitleggen wat bijtelling inhoudt? Ik heb nu de indruk dat er een x bedrag bovenop je bruto salaris komt maar je netto toch minder krijgt uitbetaald? Hoe werkt dat dan?
Bij de baan hoort een leaseauto. Nou ben ik een totale leek op autogebied en het hele concept van bijtelling snap ik totaal niet. En van de mensen die ik tot nu toe om uitleg heb gevraagd wordt ik ook niet veel wijzer (buurman en HR)
Kan iemand mij in Jip en Janneke taal uitleggen wat bijtelling inhoudt? Ik heb nu de indruk dat er een x bedrag bovenop je bruto salaris komt maar je netto toch minder krijgt uitbetaald? Hoe werkt dat dan?
woensdag 26 november 2025 om 22:16
Goed punt. Bij ons rijd je in je eerste jaar inderdaad ook in een beschikbare auto. Of als die er niet is, een auto via de shortlease. En bij dat laatste ben je afhankelijk wat er beschikbaar is bij de leasemaatschappij, al is de keuze wel ruim.GebruikerOnbekend123 schreef: ↑26-11-2025 22:01En mag je überhaupt zelf een auto uitkiezen/bestellen? Bij de grote organisaties waar ik gewerkt heb begon je met een auto uit de beschikbare pool. Als die einde contract was mocht je pas een eigen auto kiezen/bestellen. En dan idd binnen een bepaald budget. 60.000 is echt heel veel budget voor een auto als je net binnen komt ergens.
Als je kiest voor een auto die voor 2026 is tenaamgesteld, betaal je over de eerste 30.000 17% bijtelling ipv 22%.
woensdag 26 november 2025 om 22:33
Ik zou alles wel goed laten berekenen voordat je nee zegt tegen privégebruik van de leaseauto. Uiteindelijk kost het meestal netto 200-300, max 400 euro en volgens mij is dat hoog, afhankelijk natuurlijk idd van de exacte auto.
Maar dan rij je wel gratis qua elektriciteit/benzine. En je hebt geen wegenbelasting en verzekering en onderhoud.
Bij mijn auto is wegenbelasting en verzekering al meer dan 130 euro, onderhoud zeker wel 100 per maand reservering inclusief banden, en dan hoef ik nog maar 100-200 euro benzine te rijden per maand, waar ik altijd dik aan kom. Dus het is als je een beetje kilometers maakt, vaak echt wel de goedkoopste optie, en ook heel erg stressvrij rijden (want 0 zorgen om onderhoud en onverwachte kosten).
Maar goed je moet het natuurlijk zelf weten, maar het zou zonde zijn als je het niet goed berekend.
Maar dan rij je wel gratis qua elektriciteit/benzine. En je hebt geen wegenbelasting en verzekering en onderhoud.
Bij mijn auto is wegenbelasting en verzekering al meer dan 130 euro, onderhoud zeker wel 100 per maand reservering inclusief banden, en dan hoef ik nog maar 100-200 euro benzine te rijden per maand, waar ik altijd dik aan kom. Dus het is als je een beetje kilometers maakt, vaak echt wel de goedkoopste optie, en ook heel erg stressvrij rijden (want 0 zorgen om onderhoud en onverwachte kosten).
Maar goed je moet het natuurlijk zelf weten, maar het zou zonde zijn als je het niet goed berekend.
woensdag 26 november 2025 om 22:35
Nou ik weet er duidelijk weinig tot niks van af. Weet bijvoorbeeld ook helemaal niet of die vergelijkbare gezinsauto (maar dan nieuw ipv 12 jaar oud) wel binnen mijn functie past. Heb er gewoon geen idee van hoe dat werkt.
Tijdens de sollicitatie was het meer een mededeling; bij deze functie is een leaseauto verplicht en ik dacht nou oké, lijkt me prima. Heb me daar verder ook niet mee bezig gehouden ofzo.
Krijg als het goed is nog voor 1 december iets van een leaeovereenkomst, ik neem maar aan dat daar dan ook iets over de soort auto instaat
Tijdens de sollicitatie was het meer een mededeling; bij deze functie is een leaseauto verplicht en ik dacht nou oké, lijkt me prima. Heb me daar verder ook niet mee bezig gehouden ofzo.
Krijg als het goed is nog voor 1 december iets van een leaeovereenkomst, ik neem maar aan dat daar dan ook iets over de soort auto instaat
woensdag 26 november 2025 om 22:40
Max 400 netto bij ons zeker niet. Bijtelling van 800 tot 900 is geen uitzondering en als je ook nog een eigen bijdrage betaalt, zit je wel over de 400 netto.Solsol schreef: ↑26-11-2025 22:33Ik zou alles wel goed laten berekenen voordat je nee zegt tegen privégebruik van de leaseauto. Uiteindelijk kost het meestal netto 200-300, max 400 euro en volgens mij is dat hoog, afhankelijk natuurlijk idd van de exacte auto.
woensdag 26 november 2025 om 22:42
Je kunt altijd nog kiezen voor geen privégebruik. Maar je kunt dit niet gedurende een kalenderjaar wijzigen.simsalabimbam schreef: ↑26-11-2025 22:35Nou ik weet er duidelijk weinig tot niks van af. Weet bijvoorbeeld ook helemaal niet of die vergelijkbare gezinsauto (maar dan nieuw ipv 12 jaar oud) wel binnen mijn functie past. Heb er gewoon geen idee van hoe dat werkt.
Maar bijvoorbeeld wel per 1-1-2027.
woensdag 26 november 2025 om 22:42
Zou dat wel bespreken voordat je ergens ja op zegt.
Je kunt dan kiezen of je de auto niet privé gaat rijden. Daarin kun je nog de keuze maken of je hem ook als gezinsauto wil (mits je dat ook mag kiezen), of dat jij juist een kleine auto least en de huidige auto houdt. Dan kan koekblik van man weg.
En bereken ook eerlijk hoeveel de huidge gezinsauto werkelijk kost.
Je kunt dan kiezen of je de auto niet privé gaat rijden. Daarin kun je nog de keuze maken of je hem ook als gezinsauto wil (mits je dat ook mag kiezen), of dat jij juist een kleine auto least en de huidige auto houdt. Dan kan koekblik van man weg.
En bereken ook eerlijk hoeveel de huidge gezinsauto werkelijk kost.
woensdag 26 november 2025 om 23:15
Is dat dan een benzineauto? Want bij een elektrische auto, die TO dan zou krijgen, is de bijtelling een stuk lager. Maar goed als het dan wel 400-600 zou zijn kan TO een paar dingen doen, waaronder of niet privé rijden of kijken of ze een lagere klasse kan/mag nemen. Ze moet iig goed laten doorrekenen wat het haar nou kost, ten opzichte van haar huidige auto. En dan ook incalculeren dat die auto wellicht een keer een dikke reparatie nodig heeft. Dat was eigenlijk mijn punt
donderdag 27 november 2025 om 00:25
Nee hoor, vanaf 2026 is er geen verschil in bijtelling meer. Bij nieuwe auto’s.Solsol schreef: ↑26-11-2025 23:15Is dat dan een benzineauto? Want bij een elektrische auto, die TO dan zou krijgen, is de bijtelling een stuk lager. Maar goed als het dan wel 400-600 zou zijn kan TO een paar dingen doen, waaronder of niet privé rijden of kijken of ze een lagere klasse kan/mag nemen. Ze moet iig goed laten doorrekenen wat het haar nou kost, ten opzichte van haar huidige auto. En dan ook incalculeren dat die auto wellicht een keer een dikke reparatie nodig heeft. Dat was eigenlijk mijn punt![]()
donderdag 27 november 2025 om 00:30
En bij elektrische auto’s uit 2025 is de bijtelling over de eerste 30.000 17% ipv 22%. Dat scheelt iets, maar elektrische auto’s zijn vaak wel duurder, dus per saldo komt het dan ook op hetzelfde neer.
Bij auto’s van 2026 is het dus allemaal 22% en omdat elektrische auto’s duurder zijn, is de bijtelling zelfs hoger. En door de nieuwe wetgeving vanaf 2027, worden leaseauto’s straks allemaal elektrisch.
Bij auto’s van 2026 is het dus allemaal 22% en omdat elektrische auto’s duurder zijn, is de bijtelling zelfs hoger. En door de nieuwe wetgeving vanaf 2027, worden leaseauto’s straks allemaal elektrisch.
donderdag 27 november 2025 om 01:03
Ik zou dit ook goed checken. Het lijkt me erg onwaarschijnlijk dat je direct een nieuwe auto mag uitkiezen.Pelle schreef: ↑26-11-2025 22:16Goed punt. Bij ons rijd je in je eerste jaar inderdaad ook in een beschikbare auto. Of als die er niet is, een auto via de shortlease. En bij dat laatste ben je afhankelijk wat er beschikbaar is bij de leasemaatschappij, al is de keuze wel ruim.
Als je kiest voor een auto die voor 2026 is tenaamgesteld, betaal je over de eerste 30.000 17% bijtelling ipv 22%.
donderdag 27 november 2025 om 08:26
Hoezo onwaarschijnlijk? Ik ken verschillende mensen om me heen die vanuit werk een leaseauto rijden, maar mochten allemaal bij aanvang een nieuwe auto uitzoeken.
To, houd er rekening mee dat je niet zomaar zelf dat leasecontract tekent! Dan kun je jezelf behoorlijk in de vingers snijden als je binnen de lease periode een andere baan neemt. Dan moet je nieuwe werkgever maar net bereid zijn om dat leasecontract over te nemen, zo niet dan zit je er persoonlijk aan vast.
En je zegt 500 euro per maand veel te vinden. Is dat echt duurder dan de gezinsauto die je nu rijdt? Betaal jij van 500 euro afschrijving, onderhoud, verzekering, wegenbelasting en brandstof? Waarschijnlijk ga je op je nieuwe werk een pas krijgen waarmee je onbeperkt kan tanken/laden en dan wordt het wel erg interessant om voor lease te gaan. Plus het ontzorgd worden qua onderhoud en afschrijving is heerlijk. Daarvoor zou ik wel gaan leasen (zakelijk) als ik de mogelijkheid zou hebben.
donderdag 27 november 2025 om 08:34
Wij hebben jarenlang de leaseauto niet prive gereden, dat ging prima. We hadden een apparaatje in de auto die precies de ritten registreerde en in de werkagenda stonden keurig alle afspraken met locatie. Dit was alles aan administratie. We reden per jaar 2-3 keer met de auto prive naar hele belangrijke afspraken (bv ziekenhuis in de zelfde stad) als de gezinsauto niet beschikbaar was om geen enkele twijfel te krijgen over privegebruik.
Nu rijden we de leaseauto wel prive. Ja, het is fijn dat er altijd een goed onderhouden auto staat. Maar als we hem straks inleveren krijgen we wel weer hoge kosten want dan mogen we voor ieder parkeerdeukje in de deur 250 euro gaan betalen. Dus of we een volgende auto weer prive gaan rijden, dat weten we niet.
Nu rijden we de leaseauto wel prive. Ja, het is fijn dat er altijd een goed onderhouden auto staat. Maar als we hem straks inleveren krijgen we wel weer hoge kosten want dan mogen we voor ieder parkeerdeukje in de deur 250 euro gaan betalen. Dus of we een volgende auto weer prive gaan rijden, dat weten we niet.
donderdag 27 november 2025 om 08:37
Als je zelf een goede auto hebt die al min of meer afgeschreven is, zou ik dit doen, en een kleine elektrische leasen. Is misschien toch wel voordeliger en je bent niet direct je auto kwijt bij einde dienstverband.
Ideaal is het echter niet, als je nooit vanuit werk privéritten kan maken, en er moet ook maar voldoende parkeergelegenheid zijn voor dat wagenpark aan huis.
Kan je wel opladen thuis?
donderdag 27 november 2025 om 09:09
simsalabimbam schreef: ↑26-11-2025 22:35Nou ik weet er duidelijk weinig tot niks van af. Weet bijvoorbeeld ook helemaal niet of die vergelijkbare gezinsauto (maar dan nieuw ipv 12 jaar oud) wel binnen mijn functie past. Heb er gewoon geen idee van hoe dat werkt.
Er vanuit gaande dat je zelf een lease auto mag bestellen, dan werkt het vaak zo. Bij iedere functiecategorie hoort een bijbehorende leasecategorie. Dus bv voor functie A mag je een auto uit categorie 1 kiezen. Dat kunnen dan vastgestelde modellen door de werkgever zijn, of er hoort een leasebudget bij. Met zo’n leasebudget kun je gaan shoppen bij de leasemaatschappij(en). B.v. het leasebudget voor een categorie 1 auto is maximaal € 400.- per maand. Dan kun je dus kijken welke auto’s er binnen dat budget vallen. Die kosten van € 400 betaalt je werkgever aan de lease maatschappij voor de auto, jij betaalt bijtelling. Hoe hoger het leasebudget, hoe duurder de auto, hoe meer kosten voor de werkgever.
Soms mag je een duurdere auto leasen dan de toegewezen categorie, over het extra kosten deel betaal je dan een eigen bijdrage. Dit is vaak wel aan voorwaarden gebonden. Dus in dit voorbeeld, als je kiest voor een auto van €500 per maand. Dan betaalt werkgever € 400, jij €100 eigen bijdrage + bijtelling.
Dit in het algemeen, er kunnen per werkgever nog allerlei voorwaarden, uitzonderingen of andere werkwijze zijn. Ik zou dus vooral naar hun beleid omtrent leasen vragen en dat goed doornemen.
Hoe jij het schets, het was een mededeling dat je verplicht een leaseauto krijgt. En dat je nog een lease overeenkomst krijgt. Lijkt op dat je niet zelf kan kiezen, maar een poolauto van het bedrijf krijgt. Ik zou er dan niet perse op rekenen dat dat een grote gezinsauto is…
donderdag 27 november 2025 om 09:33
Als je een elektrische auto leaset van €60.000,-, betaal je over de 1e €30000 17% en over de 2e €30000 22% bijtelling. Dat is €5100 en €6600,-, samen €11700,-, dus €975 per maand.
Hierover betaal je inkomstenbelasting, omdat het gezien wordt als loon. Als je bijtelling volledig in de 3e schijf valt is dat 49,5%, dus €483 per maand. Als je een eigen bijdrage aan je werkgever betaalt voor privégebruik, wordt die afgetrokken van de bijtelling. Is je eigen bijdrage bijvoorbeeld €350,- per maand, dan kun je die van de €483 in dit voorbeeld aftrekken en betaal je nog maar €132,- loonbelasting.
Per saldo betaal je dus over die auto van €60000 elke maand slechts €483,- en dat zijn al je autokosten. Het is echt spotgoedkoop. Ik zou er mijn auto van 2 jaar oud wel voor opgeven. Geen onderhoudskosten, afschrijving, brandstof, verzekering en wegenbelasting meer.
Hierover betaal je inkomstenbelasting, omdat het gezien wordt als loon. Als je bijtelling volledig in de 3e schijf valt is dat 49,5%, dus €483 per maand. Als je een eigen bijdrage aan je werkgever betaalt voor privégebruik, wordt die afgetrokken van de bijtelling. Is je eigen bijdrage bijvoorbeeld €350,- per maand, dan kun je die van de €483 in dit voorbeeld aftrekken en betaal je nog maar €132,- loonbelasting.
Per saldo betaal je dus over die auto van €60000 elke maand slechts €483,- en dat zijn al je autokosten. Het is echt spotgoedkoop. Ik zou er mijn auto van 2 jaar oud wel voor opgeven. Geen onderhoudskosten, afschrijving, brandstof, verzekering en wegenbelasting meer.
donderdag 27 november 2025 om 09:47
Je vergeet dat ze er pas in 2026 gaat werken en als de auto ook van 2026 is, betaalt ze 22%.ladadieladieda schreef: ↑27-11-2025 09:33Als je een elektrische auto leaset van €60.000,-, betaal je over de 1e €30000 17% en over de 2e €30000 22% bijtelling. Dat is €5100 en €6600,-, samen €11700,-, dus €975 per maand.
En ten tweede klopt het niet dat je met eigen bijdrage hetzelfde betaalt als zonder eigen bijdrage.
De eigen bijdrage gaat van de bruto bijtelling af.
Dus in jouw voorbeeld met 350 eigen bijdrage (wat bizar hoog is)
Eigen bijdrage: 350 netto.
Bruto bijtelling: 975 - 483 =492, netto bijtelling = 243 netto.
Samen 593 netto.
En bij een auto van 2026 nog een stuk meer.
Een vergelijkbare auto kun je er nog steeds niet privé mee rijden. Maar TO rijdt een auto van 14 jaar oud en voor lange ritten gebruiken ze waarschijnlijk de leaseauto van man.
donderdag 27 november 2025 om 10:19
Hou er rekening mee dat als je voor je lease-periode vertrekt je nog een restbedrag moet betalen, tenzij je nieuwe werkgever je auto overneemt.
Bij het inleveren van je lease auto wordt heel nauwkeurig naar de staat van de auto gekeken en eventuele schade nog - gedeeltelijk - op jouw verhaald.
Wat is je schade regeling? Maximaal bedrag per keer?
Wat gebeurt er als je over de afgesproken KMs gaat?
Wie mag de auto gebruiken behalve jij?
Als je onder de 500km privé wil blijven hou een gedegen administratie bij en ga vooral niet naar de Efteling of andere grote attracties met je lease auto.
Bij het inleveren van je lease auto wordt heel nauwkeurig naar de staat van de auto gekeken en eventuele schade nog - gedeeltelijk - op jouw verhaald.
Wat is je schade regeling? Maximaal bedrag per keer?
Wat gebeurt er als je over de afgesproken KMs gaat?
Wie mag de auto gebruiken behalve jij?
Als je onder de 500km privé wil blijven hou een gedegen administratie bij en ga vooral niet naar de Efteling of andere grote attracties met je lease auto.
natsuro wijzigde dit bericht op 27-11-2025 10:27
13.82% gewijzigd
donderdag 27 november 2025 om 10:22
Als je de auto niet prive gaat gebruiken, kost deze je niks. Je mag de auto dan 500 km per jaar prive rijden.simsalabimbam schreef: ↑26-11-2025 20:13Chat gpt heb ik het ook gevraagd, maar dan snap ik het nog steeds niet eigenlijk.
Kost het je dan altijd netto geld? Ook als ik de auto privé niet zou gebruiken?
Ik twijfel nog of ik de auto ook privé wil gaan gebruiken.
Als je de auto wel prive wil gaan rijden, moet je bijtelling betalen en waarschijnlijk een eigen bijdrage. Dat laatste moet je even checken bij je werkgever. De bijtelling is geheel afhankelijk van de nieuwe waarde van je auto
Rekensom:
Stel je least een auto met een waarde van 40.000 euro. As dit een gewone auto betreft (benzine of diesel) dan betaal je per jaar 22% over 40.000 = 8800 euro. Dat bedrag wordt opgeteld bij je salaris waardoor je dus over 733 euro per maand extra loonbelasting betaald. Indien jouw salaris lager is dan 75000 euro per jaar, val je in het tarief 36,97% en kost de auto je € 271 per maand netto.
donderdag 27 november 2025 om 10:40
Heb je het topic wel gelezen? Of alleen de OP? Ze moet een elektrische auto rijden.Bergje65 schreef: ↑27-11-2025 10:22Als je de auto niet prive gaat gebruiken, kost deze je niks. Je mag de auto dan 500 km per jaar prive rijden.
Als je de auto wel prive wil gaan rijden, moet je bijtelling betalen en waarschijnlijk een eigen bijdrage. Dat laatste moet je even checken bij je werkgever. De bijtelling is geheel afhankelijk van de nieuwe waarde van je auto
Rekensom:
Stel je least een auto met een waarde van 40.000 euro. As dit een gewone auto betreft (benzine of diesel) dan betaal je per jaar 22% over 40.000 = 8800 euro. Dat bedrag wordt opgeteld bij je salaris waardoor je dus over 733 euro per maand extra loonbelasting betaald. Indien jouw salaris lager is dan 75000 euro per jaar, val je in het tarief 36,97% en kost de auto je € 271 per maand netto.
Verder zijn er al meerdere rekenvoorbeelden gegeven. En die 36,97% klopt ook niet. Want je vergeet de loonheffingskortingen. Als er 733 bij je loon wordt opgeteld, betaal je weliswaar 36,97% LB, maar krijg je ook minder arbeidskorting en algemene heffingskorting, samen zo’n 12,5%. Waardoor je toch weer op die 49,5% uitkomt. Ik maak regelmatig pro forma berekeningen en netto scheelt het altijd ongeveer 50% van de bruto bijtelling. Plus je vergeet de eigen bijdrage nog. Dus 271 is wel heel optimistisch gerekend.
donderdag 27 november 2025 om 10:45
Op www.bereken.het kan je uitrekenen wat een lease auto je gaat kosten en welke invloed dit heeft op je salaris en belastingen.
Het kan ook nog invloed hebben op de hoogte van kinderopvangtoeslag of eventuele andere toeslagen.
Het kan ook nog invloed hebben op de hoogte van kinderopvangtoeslag of eventuele andere toeslagen.
phlox24 wijzigde dit bericht op 27-11-2025 10:51
28.25% gewijzigd
donderdag 27 november 2025 om 10:47
Nee, ik heb de reacties niet gelezen en ik benoem de eigen bijdrage. Ik nam deze alleen niet mee in mn berekening. Je hebt gelijk over de kortingen maar dan spreek je over hyperexacte berekeningen. Als ik die in mijn geval meeneem scheelt het 14 euro per maand (meer)Pelle schreef: ↑27-11-2025 10:40Heb je het topic wel gelezen? Of alleen de OP? Ze moet een elektrische auto rijden.
Verder zijn er al meerdere rekenvoorbeelden gegeven. En die 36,97% klopt ook niet. Want je vergeet de loonheffingskortingen. Als er 733 bij je loon wordt opgeteld, betaal je weliswaar 36,97% LB, maar krijg je ook minder arbeidskorting en algemene heffingskorting, samen zo’n 12,5%. Waardoor je toch weer op die 49,5% uitkomt. Ik maak regelmatig pro forma berekeningen en netto scheelt het altijd ongeveer 50% van de bruto bijtelling. Plus je vergeet de eigen bijdrage nog. Dus 271 is wel heel optimistisch gerekend.
bergje65 wijzigde dit bericht op 27-11-2025 10:50
8.85% gewijzigd
donderdag 27 november 2025 om 11:53
14 euro? Tussen 37% en 49,5%?Bergje65 schreef: ↑27-11-2025 10:47Nee, ik heb de reacties niet gelezen en ik benoem de eigen bijdrage. Ik nam deze alleen niet mee in mn berekening. Je hebt gelijk over de kortingen maar dan spreek je over hyperexacte berekeningen. Als ik die in mijn geval meeneem scheelt het 14 euro per maand (meer)
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in