Werk & Studie alle pijlers

Leaseauto; Hoe werkt dat?

26-11-2025 19:54 61 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Yes ik heb een nieuwe baan! Veel zin in, start in het nieuwe jaar.
Bij de baan hoort een leaseauto. Nou ben ik een totale leek op autogebied en het hele concept van bijtelling snap ik totaal niet. En van de mensen die ik tot nu toe om uitleg heb gevraagd wordt ik ook niet veel wijzer (buurman en HR)

Kan iemand mij in Jip en Janneke taal uitleggen wat bijtelling inhoudt? Ik heb nu de indruk dat er een x bedrag bovenop je bruto salaris komt maar je netto toch minder krijgt uitbetaald? Hoe werkt dat dan?
Ik heb het ingevuld in berekenhet.nl.
Salaris 50.000 per jaar
Auto 40.000
22%
Bruto bijtelling 733
LB 275
Minder heffingskorting 94
Samen 369 netto.

94 is geen 14 euro.
Pelle schreef:
27-11-2025 11:53
14 euro? Tussen 37% en 49,5%?
Nee, tussen wel of niet de loonheffing en arbeidskorting erbij rekenen
In mijn geval scheelt dat 14 euro per maand
Ik heb een benzineauto met een waarde van 20K
Bergje65 schreef:
27-11-2025 13:02
Als ik reken op basis van 14 Euro en cataloguswaarde van auto EUR 20.000 kom je op een inkomen van ongeveer EUR 29.000 bruto op jaarbasis. De situatie van TO is waarschijnlijk anders en dan kan het verschil flink oplopen.

Berekening gemaakt op berekenhet.nl
Wat ik al eerder schreef: als je zelf een prima auto hebt, tel je hem toch gewoon niet bij.
Doen wij ook al jaren niet en met auto die mijn man heeft + tarief loonbelasting is het ook aan alle geld te duur.
Zou op zo’n € 700 per maand komen en dan zou hij niet eens een eigen bijdrage hebben. En je blijft 5 jaar de volle bijtelling over de nieuwprijs betalen; dat is € 42.000 voor de hele periode.
Bergje65 schreef:
27-11-2025 13:02
Maar je rekende met een auto van 40.000. Daar hoort ook een bepaald salaris bij en dan scheelt het zo’n 94 euro..
Pelle schreef:
27-11-2025 15:38
Maar je rekende met een auto van 40.000. Daar hoort ook een bepaald salaris bij en dan scheelt het zo’n 94 euro..
In mn voorbeeld rekende ik met een auto van 40K. toen begon jij over de kortingen. Ik heb vervolgens alleen maar gezegd dat dat in MIJN persoonlijke situatie slechts 14 euro scheelt
Bergje65 schreef:
27-11-2025 15:47
In mn voorbeeld rekende ik met een auto van 40K. toen begon jij over de kortingen. Ik heb vervolgens alleen maar gezegd dat dat in MIJN persoonlijke situatie slechts 14 euro scheelt
Je schreef in mijn geval. Dat vind ik niet duidelijk slaan op jouw persoonlijke situatie.
Zeker omdat ik reageerde op jouw rekenvoorbeeld en aangaf dat ik 271 te optimistisch vond, omdat je de heffingskortingen was vergeten.
Waarop jij reageerde dat dat wel hyperexact was. Ik vind een verschil van 94 euro niet hyperexact.
GebruikerOnbekend123 schreef:
26-11-2025 20:54
Wat voor auto is dat dan? Want 700 netto bijtelling is bizar veel. Ik heb net een nieuwe (elektrische) leaseauto, cataloguswaarde rond de 47.000 euro en mijn bijtelling is netto zo’n 250 euro.

Ik rijd overigens al heul lang lease en zou niet meer anders willen. Elke paar jaar een mooie nieuwe auto, alles geregeld en nooit onverwachte kosten. Heerlijk, alleen al dat zorgeloze is mij het geld dubbel en dwars waard.
Dat laatste is voor mij ook de reden om een leaseauto te houden, ook al heb ik hem voor mijn werk niet nodig. Als er wat is heb je geen onverwachte kosten en als de energie duurder wordt merk je er niets van. En door een laadpas die ook in het buitenland gebruikt mag worden zijn buitenlandse reizen lekker goedkoop.
Ik weet niet of TO intussen door de bomen het bos nog ziet.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Even niet terzake:
Wat voor werk ga je doen waarbij zo'n dure lease-auto verplicht is?

Ik dacht zoiets alleen gold in sectoren als banken, advocatuur en verzekeringen (en misschien IT) maar ik denk dat mensen die daar solliciteren, meteen begrijpen van fiscale bijtelling is.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Deze regeling schijnt in de pijplijn te zitten:

Vanaf januari 2027 moeten werkgevers een pseudo-eindheffing van 12% betalen over de catalogusprijs van een benzine- of hybride leaseauto van de zaak die ook privé of voor woon-werkverkeer wordt gebruikt. Deze heffing is een extra belasting voor de werkgever en kan niet worden doorberekend aan de werknemer. De regeling is bedoeld om de verduurzaming van zakelijke mobiliteit te stimuleren.

Zou mij niet verbazen dat dit gevolgen heeft voor de leasemogelijkheden die werkgevers aanbieden.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven