Vraag het de mods 2025
vrijdag 4 juli 2025 om 09:20
Beste forummers,
In dit topic kunnen jullie terecht met al jullie vragen aan ons over beleid, bannen, topics enz.
Onderlinge discussies kunnen in een van de Napraattopics en hier gaan we ook meer op modereren.
Vragen aan ons worden door ons beantwoord, maar dit kan even duren.
Wij proberen om minimaal 1 x per dag te modereren dus soms moeten jullie even geduld hebben.
Alle mededelingen zijn te lezen in het Centraal Moderatortopic:
https://forum.viva.nl/overig/centraal- ... s/512215
Napraten kan hier met geklets:
overig/napraattop-2024-8-met-geklets-en ... ges/512711
en zonder geklets:
https://forum.viva.nl/overig/napraat-2 ... /504615
Bugs kunnen hier gemeld worden:
https://forum.viva.nl/overig/het-nieuw ... 35895576
En blokkade- en anonimisatieverzoeken hier:
https://forum.viva.nl/overig/verwijde ... es/512213
Met vriendelijke groet,
Moderators Vivaforum.
In dit topic kunnen jullie terecht met al jullie vragen aan ons over beleid, bannen, topics enz.
Onderlinge discussies kunnen in een van de Napraattopics en hier gaan we ook meer op modereren.
Vragen aan ons worden door ons beantwoord, maar dit kan even duren.
Wij proberen om minimaal 1 x per dag te modereren dus soms moeten jullie even geduld hebben.
Alle mededelingen zijn te lezen in het Centraal Moderatortopic:
https://forum.viva.nl/overig/centraal- ... s/512215
Napraten kan hier met geklets:
overig/napraattop-2024-8-met-geklets-en ... ges/512711
en zonder geklets:
https://forum.viva.nl/overig/napraat-2 ... /504615
Bugs kunnen hier gemeld worden:
https://forum.viva.nl/overig/het-nieuw ... 35895576
En blokkade- en anonimisatieverzoeken hier:
https://forum.viva.nl/overig/verwijde ... es/512213
Met vriendelijke groet,
Moderators Vivaforum.
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
maandag 1 december 2025 om 09:27
In theorie eens, maar zeker FV ging ook qua vorm echt ver over de schreef.Rooss4.0 schreef: ↑01-12-2025 08:40Verschil maken tussen inhoud in vorm. Over de vorm (schelden, bashen enz) kun je vallen en daar kun je op modereren maar ik zou het een verademing vinden als er op de inhoud beduidend minder gemodereerd zou worden.
Om maar even een voorbeeld te geven, Nomennescio kreeg ban na ban omdat haar postings niet vielen in de vivamores. En eigenlijk vind ik dat van Fashionvictim ook terwijl zij imo volledig postten op de inhoud. Dat veel posters hun inhoud niet fijn vonden doet naar mijn idee niet ter zake. Dat jullie als moderators hun inhoud niet fijn vonden ook niet. En geen enkele poster kan weten of een topic nep is, ook voor jullie lijkt me dat grenzend aan onmogelijk. En buiten dat.... jullie hoeven de oren niet te laten hangen naar mensen die "neptopics" vervelend vinden. Ook in zgn trolltopics wordt door mensen de moeite genomen een posting neer te zetten. Het is aan niemand om dat zomaar in de prullenbak te gooien als er niks spannends in het geding is.
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb gemaakt.
Ik word kriegel van dat beeld wat weer geschetst wordt, alsof iemand geband is vanwege haar mening.
Daar heb ik de mods nog nooit op betrapt. Nou ja, bij herhaaldelijk racistische uitlatingen mss.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
maandag 1 december 2025 om 09:35
Rooss4.0 schreef: ↑01-12-2025 08:40Verschil maken tussen inhoud in vorm. Over de vorm (schelden, bashen enz) kun je vallen en daar kun je op modereren maar ik zou het een verademing vinden als er op de inhoud beduidend minder gemodereerd zou worden.
Om maar even een voorbeeld te geven, Nomennescio kreeg ban na ban omdat haar postings niet vielen in de vivamores. En eigenlijk vind ik dat van Fashionvictim ook terwijl zij imo volledig postten op de inhoud. Dat veel posters hun inhoud niet fijn vonden doet naar mijn idee niet ter zake. Dat jullie als moderators hun inhoud niet fijn vonden ook niet. En geen enkele poster kan weten of een topic nep is, ook voor jullie lijkt me dat grenzend aan onmogelijk. En buiten dat.... jullie hoeven de oren niet te laten hangen naar mensen die "neptopics" vervelend vinden. Ook in zgn trolltopics wordt door mensen de moeite genomen een posting neer te zetten. Het is aan niemand om dat zomaar in de prullenbak te gooien als er niks spannends in het geding is.
Je punt is helemaal duidelijk en we nemen het mee in het overleg.
Wel wil ik even heel duidelijk aangeven dat FashionVictim niet is geband, omdat haar mening niet in de Vivamores zou vallen of dat wij het oneens zijn met haar mening.
Aanvulling: racisme is in mijn ogen juist inhoud.
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.
maandag 1 december 2025 om 11:18
Rooss4.0 schreef: ↑01-12-2025 08:40Verschil maken tussen inhoud in vorm. Over de vorm (schelden, bashen enz) kun je vallen en daar kun je op modereren maar ik zou het een verademing vinden als er op de inhoud beduidend minder gemodereerd zou worden.
Helemaal eens. Van FV weet ik het niet, maar NN's ban vond ik echt zwaar onterecht. Dat was echt iemand die een afwijkende mening had, vaak verkeerd werd begrepen, zich genoodzaakt voelde het steeds maar weer uit te leggen, en steeds meer in een hoek gedreven werd door de meute die het niet konden of wilden begrijpen. Dat was geen ban op de vorm of racisme of iets dergelijks, puur op dat een grote groep het stom/onpasselijk vond wat ze zei (wat m.i. dus wel meeviel).
maandag 1 december 2025 om 12:03
Ik heb het idee dat sommige forummers meer zichtbaar worden omdat het forum in het algemeen veel rustiger is dan vroeger. Dan valt iemand op die veel schrijft.
Ik heb dat verwijt ook weleens gekregen. Maar ik bepaal zelf wel hoeveel ik schrijf en hoeveel ik reageer op een forum. Ik vind dat absoluut niet banwaardig.
NN reageerde overal op en ging in discussie. Ik vind dat minder hinderlijk dan het droppen van oneliners om vervolgens weer uit de discussie te stappen. Maar ook dat laatste mag volgens mij gewoon.
maandag 1 december 2025 om 13:14
Ik lees vooral veel kritiek op de mods. Het bansysteem werkt in mijn ogen prima. En de mods kunnen het nooit goed doen, want zoveel mensen zijn zoveel wensen.
Het enige waar ik het mee eens ben is dat de mods erg veel afwezig zijn en dus nauwelijks reageren.
Het enige waar ik het mee eens ben is dat de mods erg veel afwezig zijn en dus nauwelijks reageren.
Monsters are real, ghostes are real too. They live inside us, and sometimes, they win.
Stephen King
Stephen King
maandag 1 december 2025 om 14:44
Dat is al heel wat, dank je wel daarvoor. Het lijkt me voor jullie zelf ook fijner, gewoon stoppen met discutabele postings weghalen en alle quotes daarna, het staat er toch al. En iemands mening gaat niet weg door een post te wissen.ModeratorViva schreef: ↑01-12-2025 09:35Je punt is helemaal duidelijk en we nemen het mee in het overleg.
Aanvulling: racisme is in mijn ogen juist inhoud.
En laten we dus ook niet doen alsof racisme niet bestaat. En ik zou eigenlijk ook niet goed weten waarom die mening niet gedeeld zou mogen worden, was viva niet ooit "het forum voor vrouwen met een mening"? Het lijkt me juist verhelderend om met mensen in discussie te gaan die een andere mening. óók over racisme hebben. Ik ben zelf bv door Fasionvictim compleet omgeslagen in de zwarte pieten discussie, doordat zij uitlegde hoe het zat met achtergronden en privileges, zeer verhelderend.
Waarom moet elke discussie hierover door gemodereer om het leven gebracht worden? Waarom mogen we niet weer (want dat waren we vroeger wel!) een beetje zelfregulerend zijn?
Voor mij is de grens van veiligheid en betutteling overschreden. En dat vind ik werkelijk jammer. Dit schrijf ik niet omdat ik vol zit met kritiek op jullie als moderators, integendeel, ik zie jullie een weg vinden in een doolhof van dames met duidelijke meningen en ik heb het idee dat jullie het allemaal zelf een beetje uit moeten zoeken.
Ik ga er dan ook echt niet vanuit dat ik hier en nu "even mijn zin krijg", daarom schrijf ik dit niet. Ik schrijf dit enkel omdat dit forum met zijn bewoners me na aan het hart ligt en ik een beetje vrees voor de vivatoekomst.....
.
maandag 1 december 2025 om 15:03
Rooss4.0 schreef: ↑01-12-2025 14:44Dat is al heel wat, dank je wel daarvoor. Het lijkt me voor jullie zelf ook fijner, gewoon stoppen met discutabele postings weghalen en alle quotes daarna, het staat er toch al. En iemands mening gaat niet weg door een post te wissen.
En laten we dus ook niet doen alsof racisme niet bestaat. En ik zou eigenlijk ook niet goed weten waarom die mening niet gedeeld zou mogen worden, was viva niet ooit "het forum voor vrouwen met een mening"? Het lijkt me juist verhelderend om met mensen in discussie te gaan die een andere mening. óók over racisme hebben. Ik ben zelf bv door Fasionvictim compleet omgeslagen in de zwarte pieten discussie, doordat zij uitlegde hoe het zat met achtergronden en privileges, zeer verhelderend.
Waarom moet elke discussie hierover door gemodereer om het leven gebracht worden? Waarom mogen we niet weer (want dat waren we vroeger wel!) een beetje zelfregulerend zijn?
Voor mij is de grens van veiligheid en betutteling overschreden. En dat vind ik werkelijk jammer. Dit schrijf ik niet omdat ik vol zit met kritiek op jullie als moderators, integendeel, ik zie jullie een weg vinden in een doolhof van dames met duidelijke meningen en ik heb het idee dat jullie het allemaal zelf een beetje uit moeten zoeken.
Ik ga er dan ook echt niet vanuit dat ik hier en nu "even mijn zin krijg", daarom schrijf ik dit niet. Ik schrijf dit enkel omdat dit forum met zijn bewoners me na aan het hart ligt en ik een beetje vrees voor de vivatoekomst.....
Er is m.i. een verschil tussen 'een gesprek/discussie over racisme' en 'racistische uitlatingen'.
Holy crap, ik geloof nooit dat er niet over racisme gepraat mag worden.
David Dunning
David Dunning
maandag 1 december 2025 om 15:07
Hear hearRooss4.0 schreef: ↑01-12-2025 08:40Verschil maken tussen inhoud in vorm. Over de vorm (schelden, bashen enz) kun je vallen en daar kun je op modereren maar ik zou het een verademing vinden als er op de inhoud beduidend minder gemodereerd zou worden.
.
maandag 1 december 2025 om 18:08
We doen zeker niet alsof racisme niet bestaat, integendeel zelfs. Er mag overal over gesproken worden, maar wij zijn van mening dat wanneer we racistische uitingen laten staan, we daarmee een vrijbrief geven en meewerken aan het normaliseren van dergelijke uitlatingen. En daar pas ik voor.Rooss4.0 schreef: ↑01-12-2025 14:44Dat is al heel wat, dank je wel daarvoor. Het lijkt me voor jullie zelf ook fijner, gewoon stoppen met discutabele postings weghalen en alle quotes daarna, het staat er toch al. En iemands mening gaat niet weg door een post te wissen.
maandag 1 december 2025 om 18:12
Dat is afhankelijk van wie dat doet.
En ook van hoe luid, en door wie, dat kapen irritant gevonden wordt.
Er zijn ook mensen die openlijk kapen. En daar mee wegkomen.
En in tegenstelling tot wat Roos schrijft, ben ik juist heel erg dankbaar dat het deze mods behoorlijk goed gelukt is om niet langer élk topic te laten kapen door een racistische onderbuik met een mening. Ik hoop dat de mods in dat opzicht blijven begrenzen. Wat mij betreft geen betutteling, maar fatsoen.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
maandag 1 december 2025 om 19:14
Rooss4.0 schreef: ↑01-12-2025 14:44Dat is al heel wat, dank je wel daarvoor. Het lijkt me voor jullie zelf ook fijner, gewoon stoppen met discutabele postings weghalen en alle quotes daarna, het staat er toch al. En iemands mening gaat niet weg door een post te wissen.
Ik was het de hele tijd met je eens, maar racisme is niet gewoon een van de vele meningen hè.
Such fun!1
maandag 1 december 2025 om 20:30
En dit is dus absoluut niet meer het geval!
Er mag niet overal over gesproken worden. Een topic over vasten is weggehaald, medisch advies, ook als het inkoppertjes zijn wordt weggehaald, een topic over een mevrouw die niet helemaal zeker weet wie de vader is van haar kind wordt weggehaald, enz enz enz. Volgens mij zijn er in jullie balboekje vele malen meer taboeonderwerpen dan dat jullie bewust zijn.
Allemaal zaken die als het aan mij zou liggen mogen blijven staan, ik snap het weghalen echt niet. We zijn hier als het goed is grotendeels volwassen mensen die zelf kunnen beslissen of ze een stom advies opvolgen.
En dit is dus ook precies wat ik bedoel met modereren op de inhoud. Nogmaals, ik ga er niet vanuit dat jullie het helemaal anders gaan doen, ik vind het wél belangrijk ervoor te waken dat jullie niet meer gaan betuttelen dan jullie nu doen. De gemiddelde volwassene hoeft niet tegen zichzelf in bescherming genomen te worden.
Ik laat het hierbij. Niet uit kwaaiigheid maar ik denk dat alles er wel zo'n beetje over geschreven is. Ik heb mijn vraag gesteld en dat is het.
.
maandag 1 december 2025 om 20:30
Zeer eens.ModeratorViva schreef: ↑01-12-2025 18:08We doen zeker niet alsof racisme niet bestaat, integendeel zelfs. Er mag overal over gesproken worden, maar wij zijn van mening dat wanneer we racistische uitingen laten staan, we daarmee een vrijbrief geven en meewerken aan het normaliseren van dergelijke uitlatingen. En daar pas ik voor.
maandag 1 december 2025 om 20:31
Sorry maar veel volwassenen kunnen dat dus helemaal niet.Rooss4.0 schreef: ↑01-12-2025 20:30En dit is dus absoluut niet meer het geval!
Er mag niet overal over gesproken worden. Een topic over vasten is weggehaald, medisch advies, ook als het inkoppertjes zijn wordt weggehaald, een topic over een mevrouw die niet helemaal zeker weet wie de vader is van haar kind wordt weggehaald, enz enz enz. Volgens mij zijn er in jullie balboekje vele malen meer taboeonderwerpen dan dat jullie bewust zijn.
Allemaal zaken die als het aan mij zou liggen mogen blijven staan, ik snap het weghalen echt niet. We zijn hier als het goed is grotendeels volwassen mensen die zelf kunnen beslissen of ze een stom advies opvolgen.
En dit is dus ook precies wat ik bedoel met modereren op de inhoud. Nogmaals, ik ga er niet vanuit dat jullie het helemaal anders gaan doen, ik vind het wél belangrijk ervoor te waken dat jullie niet meer gaan betuttelen dan jullie nu doen. De gemiddelde volwassene hoeft niet tegen zichzelf in bescherming genomen te worden.
Ik laat het hierbij. Niet uit kwaaiigheid maar ik denk dat alles er wel zo'n beetje over geschreven is. Ik heb mijn vraag gesteld en dat is het.
En net als met alle andere dingen in de maatschappij, ga uit van de zwakste/domste/eigenwijste mensen en maak daar beleid op.
Dus als voorbeeld: jij en ik kunnen misschien wel heel veilig 150 km per uur rijden op bepaalde wegen maar Truus en Keesje niet en dus zijn de regels mbt maximale snelheid aan hen aangepast.
maandag 1 december 2025 om 21:29
Mee eens.ModeratorViva schreef: ↑01-12-2025 18:08We doen zeker niet alsof racisme niet bestaat, integendeel zelfs. Er mag overal over gesproken worden, maar wij zijn van mening dat wanneer we racistische uitingen laten staan, we daarmee een vrijbrief geven en meewerken aan het normaliseren van dergelijke uitlatingen. En daar pas ik voor.
Monsters are real, ghostes are real too. They live inside us, and sometimes, they win.
Stephen King
Stephen King
maandag 1 december 2025 om 21:43
Topics worden niet weggehaald omdat een onderwerp de mods niet bevalt, maar ofwel omdat het een gevaarlijk onderwerp is (vasten bijv), of omdat iets een trolltopic is (wat van mij dan weer zou mogen blijven staan).Rooss4.0 schreef: ↑01-12-2025 20:30En dit is dus absoluut niet meer het geval!
Dat constant de indruk gewekt wordt dat de mods een soort censuur opleggen begint me behoorlijk te irriteren.
David Dunning
David Dunning
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in