Gezondheid alle pijlers

Eczeem op hoofdhuid

07-12-2025 22:42 36 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Heeft iemand een tip tegen eczeem op je hoofdhuid?
Ik heb iedere winter wel eczeem vaak ook weer op een andere plek. Dit keer zit het in mijn nek achter mijn oor en op mijn hoofd.
In mijn nek en achter mijn oor smeer ik eczeem zalf maar in mijn haar is dat lastig.
Allergietabletjes helpen ook wel iets.
Ik hoop dat iemand een tip heeft voor mijn hoofdhuid.
Het schilfert niet het is wat rood (mijn vriend heeft gekeken).
Terug van weggeweest
Jeukt het ?
Anders even langs de huisarts voor een lotion.
Naar de huisarts. Die kan er speciale zalf voor voorschrijven. Ik heb al mijn hele leven eczeem op mijn hoofdhuid, altijd onder mijn haar en de specifieke zalf die de huisarts voorschrijft, kun je ook gemakkelijk tussen je haar aanbrengen.
kaartje1 schreef:
07-12-2025 22:46
Jeukt het ?
Anders even langs de huisarts voor een lotion.
Ja het jeukt heel erg.

Ik heb hormoonzalf van de huisarts maar die is te vet voor in mijn haar.
Ik zal morgen even bellen met de huisarts.
Terug van weggeweest
De huisarts kan je ook ketoconazolshampoo voorschrijven, dan hoef je niet te smeren. Werkte bij mij goed.
Dakpan schreef:
07-12-2025 23:22
De huisarts kan je ook ketoconazolshampoo voorschrijven, dan hoef je niet te smeren. Werkte bij mij goed.
Maar dat is tegen schimmels en gisten en niet tegen (gewoon) eczeem.

TO, inderdaad even contact opnemen met de huisarts. Hormoonlotion bestaat ook, dat is makkelijker op je behaarde hoofdhuid. Sterkte met de jeuk!
Heb je misschien Seborrhoïsch eczeem? Dat is net als berg bij baby's en komt voornamelijk op het hoofd voor.
Dit leeft vaak op bij stress en kou.
Vrijheid, gelijkheid, zusterschap
Irma_3110 schreef:
07-12-2025 23:31

TO, inderdaad even contact opnemen met de huisarts. Hormoonlotion bestaat ook, dat is makkelijker op je behaarde hoofdhuid. Sterkte met de jeuk!
Ketoconazol wordt ook gebruikt bij seborrhoisch eczeem omdat een bepaalde schimmel daar een rol in speelt (ondanks dat het geen pure schimmelinfectie is).
Charlie591 schreef:
08-12-2025 06:18
Ketoconazol wordt ook gebruikt bij seborrhoisch eczeem omdat een bepaalde schimmel daar een rol in speelt (ondanks dat het geen pure schimmelinfectie is).
Vandaar ook dat ene woordje "gewoon" erbij... Want juist vanwege die schimmel (of eigenlijk een gist, als ik me niet vergis) is het dus ook weer geen echt eczeem.
Mijn dochter heeft daar specifieke zalf / lotion voor van de dermatoloog. Ze schilfert ook erg (meerdere plekken op haar huid hoor). Antoroos shampoo helpt ook een beetje. Maar ga echt naar de huisarts voor specifieke zalf, die helpt echt.
Irma_3110 schreef:
07-12-2025 23:31

Ik heb gewoon seborrhoïsch eczeem en kreeg daar dus ketoconazolshampoo voor. Via de huisarts en daar moet TO sowieso even naar toe. Ze zou het kunnen vragen en de huisarts legt dan wel uit waarom Ketoconazol wel of niet geschikt is voor haar.
TO vroeg om een tip en dit is er een. :)
Joppie schreef:
07-12-2025 23:45
Heb je misschien Seborrhoïsch eczeem? Dat is net als berg bij baby's en komt voornamelijk op het hoofd voor.
Dit leeft vaak op bij stress en kou.
Ja ik heb dat ook. Eigenlijk alleen in de winter en het jeukt heel erg. De mint shampoo van Redken zorgt er bij mij voor dat het weg blijft. SLS in shampoo verergert het.
Irma_3110 schreef:
08-12-2025 06:59
Vandaar ook dat ene woordje "gewoon" erbij... Want juist vanwege die schimmel (of eigenlijk een gist, als ik me niet vergis) is het dus ook weer geen echt eczeem.
Ja het is Malassezia en het is volgens mij een gist.
Werd gelijk getriggerd door je titel :)

Ik heb dit ook, ben naar de huisarts gegaan toen het zo erg werd dat ik een kale plek kreeg... Eerst kreeg ik ook ketoconazolshampoo maar dit werkte helaas niet (voldoende).
Toen kreeg ik Locoid scalp lotion, hier zit ook hydrocortison in maar dan is het een vloeistof dus veel beter op je hoofdhuid aan te brengen dan zalf.
Hiermee was het zo weg, nog steeds zo blij mee! Gebruik het nu alleen nog als ik wat op voel komen maar in principe geen last meer.
Volgens mij is het geen seborroïsch eczeem als ik daarop Google heb je ook veel schilfers er is bij mij niks te zien behalve wat rood.

Ik heb vaker eczeem maar nog nooit onder mijn haar gehad.

Ik kan vanmiddag bij de huisarts terecht.
Terug van weggeweest
Dubbel
ditishet25 wijzigde dit bericht op 08-12-2025 13:02
99.08% gewijzigd
Terug van weggeweest
TechGirl schreef:
08-12-2025 11:58
Werd gelijk getriggerd door je titel :)

Ik heb dit ook, ben naar de huisarts gegaan toen het zo erg werd dat ik een kale plek kreeg... Eerst kreeg ik ook ketoconazolshampoo maar dit werkte helaas niet (voldoende).
Toen kreeg ik Locoid scalp lotion, hier zit ook hydrocortison in maar dan is het een vloeistof dus veel beter op je hoofdhuid aan te brengen dan zalf.
Hiermee was het zo weg, nog steeds zo blij mee! Gebruik het nu alleen nog als ik wat op voel komen maar in principe geen last meer.
Dat klinkt goed. Hopelijk kan ik ook zoiets krijgen en werkt het. Ik word gek van die jeuk.
Terug van weggeweest
Fijn dat je al zo snel terecht kan!

Heb zelf ook veel schilferende jeukende plekken op mijn behaarde hoofdhuid. Bij mij is psoriasis.
Ik heb het ook maar heb ook psoriasis juist op mijn hoofdhuid heel veel . Idd ook rode plekken en wel schilfers maar niet op de plekken dat het rood is.

Ik heb ook speciale shampoo gehad van de dermatoog ( met teer, weet even niet meer welke ik de laatste keer had) dit helpt wel maar stinkt vreselijk.

Sinds een jaar ben ik er wel achter wat mijn psoriasis & eczeem triggert. ( voeding) Heb nu een stuk minder last gelukkig.

Fijn dat je al snel terecht kan bij huisarts.
Voor mij helpt Denorex Rx shampoo tegen eczeem op mijn hoofdhuid. Het stinkt wel, maar het helpt onwijs goed!
love2dance schreef:
08-12-2025 14:32
Ik heb het ook maar heb ook psoriasis juist op mijn hoofdhuid heel veel . Idd ook rode plekken en wel schilfers maar niet op de plekken dat het rood is.

Ik heb ook speciale shampoo gehad van de dermatoog ( met teer, weet even niet meer welke ik de laatste keer had) dit helpt wel maar stinkt vreselijk.

Sinds een jaar ben ik er wel achter wat mijn psoriasis & eczeem triggert. ( voeding) Heb nu een stuk minder last gelukkig.

Fijn dat je al snel terecht kan bij huisarts.

Zuivelproducten? Of heb jij nog andere tips?

Ik merk als ik kaas eet dat het erger wordt.

Heet douchen ook, en dat is juist weer zo fijn voor mijn gewrichten.
Als ik heet douche dan heb ik megajeuk op mijn hoofd.
Jules schreef:
08-12-2025 15:50
Zuivelproducten? Of heb jij nog andere tips?

Ik merk als ik kaas eet dat het erger wordt.

Heet douchen ook, en dat is juist weer zo fijn voor mijn gewrichten.
Als ik heet douche dan heb ik megajeuk op mijn hoofd.
Histamineoverschot kan ook dit soort klachten veroorzaken. Het is de moeite waard om daar eens over te lezen.
Niet om te zeggen dat je het daarmee volledig weg krijgt maar bij mij draagt het zeker bij aan eczeem.
Ik heb een sterkere zalf gekregen en een lotion voor op mijn behaarde hoofdhuid.

Ik neem af en toe een antihistamine tablet en dat helpt ook wel wat inderdaad.
Terug van weggeweest
groenebroek schreef:
08-12-2025 13:02

Heb zelf ook veel schilferende jeukende plekken op mijn behaarde hoofdhuid. Bij mij is psoriasis.
Bij mij ook. Het is nu redelijk rustig maar dat kan over 2 dagen ineens heel anders zijn.
Arlandria schreef:
08-12-2025 16:08
Histamineoverschot kan ook dit soort klachten veroorzaken. Het is de moeite waard om daar eens over te lezen.
Niet om te zeggen dat je het daarmee volledig weg krijgt maar bij mij draagt het zeker bij aan eczeem.
Ja zoiets dacht ik al. Brie yoghurt, vis. En ik heb eem uitbraak.

De ene dokter zegt psoriasis de ander zegt seborisch eczeem. Ik zal de histamine eens bespreken.
De histamine tabletten wat ik in een andere post lees, zou ik dat eens kunnen proberen, lees dat het bij etos en kruidvat te koop is.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven