misbruikt mentaal en financieel

10-12-2025 14:55 73 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
beste, dit is mijn verhaal: ik heb een hele tijd bij mijn vriendin en haar zoon gewoond. ze was de liefde van mijn leven vond ik maar de zoon is 31 jaar woont nog bij zijn mama geeft geen rijbewijs, geeft nog altijd geen diploma geeft onlangs zijn laatste examen afgelegd maar is niet geslaagd . hij slaapt tot 10.30 dan ontbijt hij en nadien gaat hij met zijn mama naar de fitness, terug van de fitness gaat hij op zijn computer spelen en niet studeren , hij weet alles beter en als hij zijn gedacht niet krijgt is hij kwaad zijn mama wil er niks aan veranderen of ze hebben ruzie en dat wil ze niet de sfeer in huis was altijd gespannen. ik ga werken buitenshuis en als er nog tijd over is werk ik aan haar huis. waarom doe ik dat omdat ze me beloofd had dat ik daar altijd mocht blijven wonen en dat ze me graag zag. ik heb me volledig 100% gegeven als ze me iets vroeg deed ik het. nu zijn de werken volledig voltooid en betaald door mij het gaat om veel geld en nu geeft ze me op straat gezet . ik heb gevraagd dat ze me kon vergoeden en ik simpelweg het antwoord ( ik heb dat niet gevraagd) dat komt hard aan geloof. ik heb het gevoel dat de zoon me daar niet wil want dan hij niet meer de baas spelen zoals vroeger. ik sta open voor reakties. vriendelijke groetjes.
Dit klinkt rot.

Praktisch gezien:
Reken er niet op dat ze ooit een cent zal betalen.

Voor de emotionele verwerking heb ik geen tips.

Als ik het goed begrijp ben je nu dakloos?
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Dure les. Voor de volgende keer: altijd dingen vastleggen, altijd denken over een plan B.
Maar je hebt natuurlijk wel een periode (maandenlang?) kost en inwoning gehad, dat kun je ook zien als vergoeding voor je werkzaamheden.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 12-12-2025 12:37
Reden: op de man
98.99% gewijzigd
A question that sometimes drives me hazy: Am I or are the others crazy?
Vervelend. Maar je wil toch niet zeggen dat je daar "altijd" had willen blijven wonen? Of ging het je enkel om de woonruimte? Want om de relatie en het samenwonen kan het niet gegaan zijn toch, je vindt die zoon immers helemaal niks en de sfeer is er altijd gespannen.

Een belofte dat je "altijd" ergens mag blijven wonen is ook wel erg naïef om aan te nemen, vind je dat zelf ook niet TO? Je begrijpt zelf wel dat als de relatie uitgaat je daar niet kan blijven wonen toch? Ik hoop dat je hier voor jezelf de les uithaalt dat je verantwoordelijk bent voor je eigen plek en eigen keuzes en dat je naast liefde ook je verstand moet blijven gebruiken. En hoop dat je je af gaat vragen waarom je in deze relatie bleef/bleef samenwonen.
Morgan-Salander schreef:
11-12-2025 14:02
Ik voel me altijd mentaal misbruikt wanneer mensen een topic openen en niet de moeite nemen om de tekst nog eens over te lezen en fouten te corrigeren, voordat ze hun epistel op het net gooien.
:-D
Ik vind je verhaal heel onduidelijk.

Je mocht daar wonen en hebt zelf e.e.a. verbouwt. Heb je wel meebetaald aan huur/hypotheek? Is toch echt wel je eigen risico wat je hebt genomen. Relaties kunnen over gaan, hoe had je je dat dan bedacht?

Daarbij vind je haar zoon niet leuk. Was de sfeer altijd gespannen. Ga lekker een plekje zoeken voor jezelf. Voor iedereen beter.
voor alle duidelijkheid , ik ben 55 jaar en heb mijn eigen appartement en ik heb ook boodschappen betaald maar het gaat er om dat ze me graag zag en elke dag zei ze dat tegen me . de zoon weigerde gewoon om te helpen en had altijd commentaar op alles . ik heb 20000€ geinvesteerd op 8 maand tijd dat noem ik geen kost en inwoon meer. nu ben ik misschien naief geweest of dom zal ik maar zeggen maar ik heb nog altijd vertrouwen in de mensen en ik vind als je uw woord geeft mag je er ook wat energie insteken anders zijn het maar loze woorden ( ik hou van je) groetjes
Uiteindelijk is het jouw eigen keuze geweest om haar financieel te helpen. Er zijn nooit afspraken gemaakt over het vertrek van de zoon of betaling van de spullen of werkzaamheden. Als iemand je graag ziet hoeft dat niet te betekenen dat jij iets moet betalen. Waar was jij zelf in dit verhaal? Waarom de kosten niet delen? En heb je nooit gesproken over de toekomst?
Je bent slechts 8 maanden met iemand geweest en hebt 20k uitgegeven?!

Echt leg dingen vast of als je ervoor kiest om iets te geven, doe dat alleen met dingen/ hoeveelheden geld waarvan je het niet erg vindt om het kwijt te zijn.
krisis schreef:
11-12-2025 15:09
voor alle duidelijkheid , ik ben 55 jaar en heb mijn eigen appartement en ik heb ook boodschappen betaald maar het gaat er om dat ze me graag zag en elke dag zei ze dat tegen me . de zoon weigerde gewoon om te helpen en had altijd commentaar op alles . ik heb 20000€ geinvesteerd op 8 maand tijd dat noem ik geen kost en inwoon meer. nu ben ik misschien naief geweest of dom zal ik maar zeggen maar ik heb nog altijd vertrouwen in de mensen en ik vind als je uw woord geeft mag je er ook wat energie insteken anders zijn het maar loze woorden ( ik hou van je) groetjes

Euh ja, dat is toch wel dom en naïef ja, als je vindt dat een uitspraak als "je mag hier altijd blijven wonen" een voor altijd onbreekbare belofte is.

Gelukkig dat je je eigen appartement hebt en dat je niet ook daarvoor afhankelijk bent of die zoon dat zal geven. Nu nog zelf je rijbewijs gaan halen.

En echt, ga eens bij jezelf na waarom je dit een goede situatie/relatie vond.
krisis schreef:
Als je die kosten kunt onderbouwen dan kan je ermee naar een goede advocaat gaan en kijken of er een kans is of je iets terug kunt vorderen. Ik denk dat het een zinloze exercitie is. Als je gelijk krijgt, en er na aftrek van kosten iets overblijft, dan klinken deze mensen op basis van je verhaal niet alsof ze veel terug kunnen betalen.
Wat hebben we hiervan geleerd: als je gaat samenwonen, is het aan te raden een samenlevingscontract op te stellen bij de notaris. Daarin kun je die investeringen ook vastleggen. Ik neem tenminste aan dat het in België ook zo werkt.
dit is het laatste wat ik er over te zeggen heb , 3 dagen na einde werken heeft ze de relatie uitgemaakt. in mijn ogen geeft ze gewoon gewacht tot werken gedaan waren. zij geeft nooit iets voor onze relatie gedaan alles was vanzelfsprekend dat ik het allemaal deed. op den duur was alles mijn fout terwijl ik er niets kon aandoen maar ik was het zwarte schaap. zij ik eens nee dan waren ze kwaad dus ik had geen andere keuze dan ja zeggen of het was ruzie en ik houd niet van ruzie. ik heb mijn uiterste best gedaan voor deze relatie ben ook altijd lief geweest nooit gezaagd altijd goedgezind geweest. ik vind wel dat ik hier negatieve reacties krijg.gr
Je had een relatie met haar, niet met haar zoon. Dus stop die zoon de schuld te geven.
krisis schreef:
11-12-2025 17:04
dit is het laatste wat ik er over te zeggen heb , 3 dagen na einde werken heeft ze de relatie uitgemaakt. in mijn ogen geeft ze gewoon gewacht tot werken gedaan waren. zij geeft nooit iets voor onze relatie gedaan alles was vanzelfsprekend dat ik het allemaal deed. op den duur was alles mijn fout terwijl ik er niets kon aandoen maar ik was het zwarte schaap. zij ik eens nee dan waren ze kwaad dus ik had geen andere keuze dan ja zeggen of het was ruzie en ik houd niet van ruzie. ik heb mijn uiterste best gedaan voor deze relatie ben ook altijd lief geweest nooit gezaagd altijd goedgezind geweest. ik vind wel dat ik hier negatieve reacties krijg.gr

En zo had je graag door willen bleven leven in deze relatie? Je bent heel conflictvermijdend en doet alsof je geen keuze had, dat is toch zonde om die houding in stand te houden de rest van je leven? Echt, ga er wat aan doen want dit brengt je alleen maar meer ongeluk.

De negatieve reacties komen vooral door je slachtofferrol denk ik en je naïeve houding en dat je schijnbaar vindt dat je het recht hebt om in deze relatie te blijven (en dat je dat überhaupt nog wilde).
krisis schreef:

En soms gaan dingen ook gewoon over omdat je toch niet bij elkaar past.
Het is niet zo omdat jij allemaal dingen hebt gedaan voor iemand dat die persoon dan van je moet houden en voor altijd bij je moet blijven.
Ik vind dit een hele enge redenatie ook.

Ze zal vast een hebberige heks zijn geweest (tenminste zo laat je het overkomen en waarom zou je daar iets mee willen dan??) maar jij bent hier zelf bij en niemand is een ander een relatie verschuldigd.
Pelle schreef:
11-12-2025 17:08
Je had een relatie met haar, niet met haar zoon. Dus stop die zoon de schuld te geven.
En dit. Ik denk dat je misschien eens met iemand moet gaan praten over normale liefde en relaties?
Tsja. Als je 55 bent is het toch wel handig om iets wijzer te zijn.

Gedane zaken nemen geen keer. Naar je centen kun je fluiten. En naar je tijd en energie ook. Er is gebruik gemaakt van je goedheid maar daar had je zelf ook een aandeel in. Ik zou mijn eigen gedrag gaan onderzoeken en begeleiding zoeken om wat steviger in je schoenen te staan.

Met de luie zoon de schuld blijven geven schiet je weinig op. Ga met jezelf aan de slag.
krisis schreef:
Je had toch de keuze om naar je eigen appartement te gaan en te stoppen met daar de werken? Als ik het zo lees waren zowel de zoon als de moeder waardeloos. Kijk in het vervolg naar daden ipv naar woorden te luisteren. Je hebt gewoon heel erg van jou laten profiteren.
Ik vrees dat je een dure les geleerd hebt. Laat nooit meer zo met je sollen!
Sterkte.
Als ik dit zo lees mag je blij zijn, echt heel, heel blij, dat je je eigen appartement nog hebt.
Waarom heb je zoveel geld uitgegeven?

Ik hoop voor je dat deze ervaring je geleerd heeft voor jezelf op te komen en niet met je te laten sollen!
krisis schreef:

Kortom, het was vanaf het begin éénrichtingsverkeer waarbij jij investeerde en zij het allemaal liet aanleunen. Pas na 10 8 maanden geld, tijd en moeite in haar stoppen (nadat alle klussen voor haar gedaan waren en zij de stekker uit jullie contact trok) begon bij jou de lamp te branden.
Joh, je had toch al veel eerder zelf de stekker eruit kunnen trekken, bij het eerste signaal dat zij geen moeite in de relatie met jou stopte had je dat al kunnen doen. Dus voor de volgende keer: kijk eerst of het contact wederzijds is in gedrag (want aan woorden heb je niks zoals je al hebt gemerkt met haar "altijd hier wonen")
krisis schreef:
Jij hebt zelf voor €20 000,- verbouwd aan haar huis. Van je vriendin. Wiens thuiswonende zoon je niet uit kan staan. Terwijl je zelf een appartement hebt.
En nu voel je je misbruikt....

Sorry hoor, maar je hebt dit alles toch echt zelf gedaan. Wie gaat er nou zomaar €20 000,- uitgeven aan andermans huis.

Verder: je voelt je financieel en emotioneel misbruikt. Wat heeft die zoon daarmee te maken? Helemaal niets, dat schrijf je alleen maar om je diepe afkeer voor de zoon duidelijk te maken. Het maakt echter jouw besluit alleen maar nog onverstandiger. Wie gaat er nou samen in hetzelfde huis wonen met iemand die je zo veracht? Je wist dat zoon bij het pakket hoorde, toch?
Je gebruikt geeft in plaats van heeft. Is dat iets Belgisch? Nee toch?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven