Moppertopic Kerst
dinsdag 23 december 2025 om 23:24
Zie je ook op tegen de feestdagen? Je bent verdrietig, depressief of hebt het gewoon moeilijk. Of gewoon opzien tegen de kersthysterie in de supermarkt, maar er ook verbaasd om zijn. Of op ziet tegen alle verplichtingen? Hoe je de Kerst financieel en/ of emotioneel doorstaat. Als je je deze Kerst kwetsbaarder voelt dan anders.
Laten we er een topic van maken waarbij we mogen mopperen over de gewone, irritante, Kerstdingen, maar we elkaar ook door de Kerst heen slepen.
Mopper, klaag, schrijf wat je opvalt, schrijf van je af etc.
Laten we er een topic van maken waarbij we mogen mopperen over de gewone, irritante, Kerstdingen, maar we elkaar ook door de Kerst heen slepen.
Mopper, klaag, schrijf wat je opvalt, schrijf van je af etc.
dinsdag 23 december 2025 om 23:29
TO trapt af.
Ik kijk best wel op tegen de Kerstdagen. Heb een ernstige depressie en moeilijke maanden gehad. Ook pas begin januari weer afspraak met psychiater.
Een aantal afspraken staan, maar er erg tegenop zien. Snel overprikkeld zijn, de gedwongen gezelligheid. “Niemand mag met Kerst alleen zijn”
Ben wel blij met de kerstboom. Een mooi, groot, lichtpunt in mijn kamer. Meestal laat ik het ook lang staan, de 1e week van januari nog. Ook de lichtjes die mensen in hun tuin hebben, vind ik leuk en sfeervol.
Ik kijk best wel op tegen de Kerstdagen. Heb een ernstige depressie en moeilijke maanden gehad. Ook pas begin januari weer afspraak met psychiater.
Een aantal afspraken staan, maar er erg tegenop zien. Snel overprikkeld zijn, de gedwongen gezelligheid. “Niemand mag met Kerst alleen zijn”
Ben wel blij met de kerstboom. Een mooi, groot, lichtpunt in mijn kamer. Meestal laat ik het ook lang staan, de 1e week van januari nog. Ook de lichtjes die mensen in hun tuin hebben, vind ik leuk en sfeervol.
woensdag 24 december 2025 om 00:47
Als jij dat wilt mag je lekker alleen zijn, toch! Ik kies ervoor dit jaar. Ben ziek, heel moe, ook snel last van overprikkeling. Heb de familie opgebeld en uitgelegd dat ik daarom geen plannen maak dit jaar en waarschijnlijk helemaal niks doe. Iedereen begripvol gelukkig. Vriend en kind hebben beide dagen wel leuke plannen elders. En ik kijk er eigenlijk wel naar uit om in stilte alleen thuis te zijn. Al zal ik me op de dag zelf vast ook even zielig en eenzaam voelen, want als ik fit ben vind ik kerst wel heel leuk.
woensdag 24 december 2025 om 06:39
Al mijn hele leven vind ik kerst de ergste tijd van het jaar.
Iedereen klaagt over alle familieverplichtingen, maar iedereen doet er toch weer aan mee.
Dat betekent dat rond kerst niemand bereikbaar is en ik dus nauwelijks iemand spreek.
Sinds ik kinderen heb is het iets beter, want die spreek ik met kerst. Maar ik wil vooral niet dat ze dat als verplichting gaan zien nu ze volwassen zijn.
Daarnaast word ik somber van het gebrek aan daglicht, maar de verwachting dat het zonnig is met kerst vind ik erg prettig.
Dit jaar heb ik dan ook nog lichamelijke klachten. Ik wacht op een operatie, maar tot die tijd zit ik tjokkievol met pijnstillers en is elke beweging een uitdaging.
Gek genoeg ben ik wel dol op kerstliedjes.
Iedereen klaagt over alle familieverplichtingen, maar iedereen doet er toch weer aan mee.
Dat betekent dat rond kerst niemand bereikbaar is en ik dus nauwelijks iemand spreek.
Sinds ik kinderen heb is het iets beter, want die spreek ik met kerst. Maar ik wil vooral niet dat ze dat als verplichting gaan zien nu ze volwassen zijn.
Daarnaast word ik somber van het gebrek aan daglicht, maar de verwachting dat het zonnig is met kerst vind ik erg prettig.
Dit jaar heb ik dan ook nog lichamelijke klachten. Ik wacht op een operatie, maar tot die tijd zit ik tjokkievol met pijnstillers en is elke beweging een uitdaging.
Gek genoeg ben ik wel dol op kerstliedjes.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
woensdag 24 december 2025 om 06:42
Kerst is voor mij meestal 'een ding'. Heb geen contact meer met mijn ouders sinds enkele jaren en juist met de feestdagen mis ik gewoon het familiegevoel.
De voorgaande jaren kwamen mijn (tiener) zoon met zijn vader (m'n ex) altijd eten, was altijd fijn.
Ik was altijd wel gespannen, wilde heel graag vooral voor mijn zoon een Hele Leuke Kerst hebben, terwijl hij al snel tevreden is.
Dit jaar zijn we naar mijn schoonfamilie in Oost Europa.
Bijna 2000 km gereden, zondag middag aangekomen, plan was kerstmarkten bezoeken omdat het hier enorm leeft.
Kerst vieren bij zijn moeder en oude oma die zo blij was dat we kwamen.
Mijn man is maandag ziek geworden, ligt nu nog in het ziekenhuis en ik hoop dat ze hem vandaag opereren.
Buiten dat het voor hem ontzettend klote is voel ik me zo ellendig.
Ik ben nu bij mijn schoonmoeder, we communiceren via google translate.
Ik kan niet even naar het ziekenhuis, alles is hier anders.
Ik mis mijn man, ik mis mijn kind die thuis met z'n vader is, ik had gewoon thuis willen gourmetten en Uno spelen omdat mijn zoon dat zo leuk vind.
Ook al helpen ze hem vandaag, voor hij echt hersteld is zijn we ook weer een paar dagen verder en hij moet ook uitgerust de terugreis in, vooral omdat hij helemaal gefocust is op '5 januari weer aan het werk'.
Hij werkt als zelfstandige en we hebben al een rampzalig jaar gehad door allerlei omstandigheden, dus hij 'moet' wel weer aan de bak...
Ik vind het echt een kutKerst.
Heb gister een rondje door de stad gelopen en kon wel janken toen ik alle traditionele kerstmuziek hoorde.
Ik wil gewoon naar huis en me daar volvreten met kerstchocola en huilen in bed.
De voorgaande jaren kwamen mijn (tiener) zoon met zijn vader (m'n ex) altijd eten, was altijd fijn.
Ik was altijd wel gespannen, wilde heel graag vooral voor mijn zoon een Hele Leuke Kerst hebben, terwijl hij al snel tevreden is.
Dit jaar zijn we naar mijn schoonfamilie in Oost Europa.
Bijna 2000 km gereden, zondag middag aangekomen, plan was kerstmarkten bezoeken omdat het hier enorm leeft.
Kerst vieren bij zijn moeder en oude oma die zo blij was dat we kwamen.
Mijn man is maandag ziek geworden, ligt nu nog in het ziekenhuis en ik hoop dat ze hem vandaag opereren.
Buiten dat het voor hem ontzettend klote is voel ik me zo ellendig.
Ik ben nu bij mijn schoonmoeder, we communiceren via google translate.
Ik kan niet even naar het ziekenhuis, alles is hier anders.
Ik mis mijn man, ik mis mijn kind die thuis met z'n vader is, ik had gewoon thuis willen gourmetten en Uno spelen omdat mijn zoon dat zo leuk vind.
Ook al helpen ze hem vandaag, voor hij echt hersteld is zijn we ook weer een paar dagen verder en hij moet ook uitgerust de terugreis in, vooral omdat hij helemaal gefocust is op '5 januari weer aan het werk'.
Hij werkt als zelfstandige en we hebben al een rampzalig jaar gehad door allerlei omstandigheden, dus hij 'moet' wel weer aan de bak...
Ik vind het echt een kutKerst.
Heb gister een rondje door de stad gelopen en kon wel janken toen ik alle traditionele kerstmuziek hoorde.
Ik wil gewoon naar huis en me daar volvreten met kerstchocola en huilen in bed.
woensdag 24 december 2025 om 07:14
Ik hou niet zo van Kerst, voornamelijk vanwege nare herinneringen. Maar in mijn eigen gezin gaat het prima. De onveiligheid en onvoorspelbaarheid die in mijn jeugd met Kerst verbonden waren, zijn weggevallen en ik mag zelf bepalen wat ik doe. Groot fan zal ik niet snel worden, maar het is nu best vol te houden.
Si abra la puerta hay lobos.
woensdag 24 december 2025 om 08:20
Kuzu, wat een vervelende situatie. Sterkte.
De feestdagen zijn voor heel veel mensen niet leuk. Gemiddeld 15% van de Nederlanders voelt zich eenzaam. Op mijn werk (in de zorg) kom ik dit veel tegen. Proberen er dan toch wat van te maken. Maarja… het is meer afleiding dan het echt het probleem oplost.
Van mij hoeft het ook niet zo. Al loop ik de afgelopen dagen wel rond met een kersttrui op het werk. Mensen moeten er om lachen, doe ik gelijk wat goeds.
Ik ben wel blij dat ik nu wat extra vrije dagen heb omdat ik heel erg moe ben de afgelopen weken. Even bijkomen. Erg feestelijk zal ik niet zijn, ik wil alleen maar naar bed.
Moeder is vandaag jarig. We gaan lunchen.
1e kerstdag familiebezoek zoals elk jaar.
2e kerstdag naar de film.
De feestdagen zijn voor heel veel mensen niet leuk. Gemiddeld 15% van de Nederlanders voelt zich eenzaam. Op mijn werk (in de zorg) kom ik dit veel tegen. Proberen er dan toch wat van te maken. Maarja… het is meer afleiding dan het echt het probleem oplost.
Van mij hoeft het ook niet zo. Al loop ik de afgelopen dagen wel rond met een kersttrui op het werk. Mensen moeten er om lachen, doe ik gelijk wat goeds.
Ik ben wel blij dat ik nu wat extra vrije dagen heb omdat ik heel erg moe ben de afgelopen weken. Even bijkomen. Erg feestelijk zal ik niet zijn, ik wil alleen maar naar bed.
Moeder is vandaag jarig. We gaan lunchen.
1e kerstdag familiebezoek zoals elk jaar.
2e kerstdag naar de film.
woensdag 24 december 2025 om 08:25
Ik zie vooral heel erg tegen oud en nieuw op, ik vind knallen echt verschrikkelijk en hoe het de natuur verstoort en ik durf niet meer buiten te wandelen of te fietsen dus dan zit ik opgesloten. Ik vind het vreselijk voor m’n huisdieren. En als het nu 1 dag was maar nee het is nu al een paar weken elke dag prijs en daar baal ik verschrikkelijk van. Legt ook een schaduw over kerst terwijl ik dat wel leuk vind. Hopelijk dit jaar voor het laatst maar wat krijgen we dan? Niemand die het weet.
woensdag 24 december 2025 om 08:50
Ik mopper even lekker mee. Het is bijna een traditie, maar ik ben dus weer ziek met kerst. Had zo’n zin in gewoon lekker chill eten, wandelingetje, spelletjes doen. Maar goed, niet vreemd na een bijzonder stressvol jaar waarvan ik gehoopt had om het af te kunnen sluiten, maar dat is helaas nog niet zo.
Cum non tum age
woensdag 24 december 2025 om 09:18
Ik ben altijd weer blij als het weer 2 januari is. Altijd helemaal klaar met dat alles zo ontregeld is. Drukte in het centrum, andere openingstijden, vakantieregeling in het OV, cadeaus moeten regelen dus drukte in mijn hoofd, ander patroon qua gezinsleven want kind is vrij van school. Met als grootste dieptepunt: 31 december en 1 januari. Altijd maar afwachten hoeveel doden er nu zijn gevallen door vuurwerk, hoeveel ogen en vingers zijn gesneuveld, hoeveel openbare spullen er weer zijn gesloopt, kortom: hoe het land er fysiek weer naar de t-fus bij ligt omdat het blijkbaar onze cultuur is om vuurwerk af te steken, spullen te slopen en dienstverleners af te tuigen.
Zo.
Gezellige feestdagen allemaal!
Zo.
Gezellige feestdagen allemaal!
woensdag 24 december 2025 om 09:27
Vroeger een huis vol met familie, gezellig blijkbaar? Ik vond het als kind vreemd. Het hele jaar weinig contact en met kerst ineens een gezellig vreetfeest.
Ik geef er helemaal niks om, meestal werk ik, dit jaar een keer vrij, niks gepland, maar goed ook want ik ben ziek.
Ik vind het prima lekker met mijn man te zijn met de feestdagen en verder helemaal niks, mensen om ons heen kijken beteuterd en nodigen ons spontaan uit voor kerst. Alsjeblieft niet! Laat ons maar met rust.
Ik moest gisteren naar de apotheek voor medicijnen, ik dacht gelijk even wat vers fruit te halen in de supermarkt. Ramvolle karren, chagrijnige echtgenoot die de kar mag duwen. Ruzie bij de kassa over de wachtrij. Gezellig, dat kerstfeest!
Ik word altijd wel vreselijk gelukkig van mijn kerstboom vol antieke kerstballen!
En kerstliedjes!
Ik geef er helemaal niks om, meestal werk ik, dit jaar een keer vrij, niks gepland, maar goed ook want ik ben ziek.
Ik vind het prima lekker met mijn man te zijn met de feestdagen en verder helemaal niks, mensen om ons heen kijken beteuterd en nodigen ons spontaan uit voor kerst. Alsjeblieft niet! Laat ons maar met rust.
Ik moest gisteren naar de apotheek voor medicijnen, ik dacht gelijk even wat vers fruit te halen in de supermarkt. Ramvolle karren, chagrijnige echtgenoot die de kar mag duwen. Ruzie bij de kassa over de wachtrij. Gezellig, dat kerstfeest!
Ik word altijd wel vreselijk gelukkig van mijn kerstboom vol antieke kerstballen!
En kerstliedjes!
woensdag 24 december 2025 om 09:47
Ik vond het vroeger wel gezellig, toen mijn moeder nog leefde. Een kerstdag waren we ook allemaal thuis maar het was geen verplichting. Je was welkom maar als je niet kon of wilde was dat geen punt. En het waren echt gezellige dagen!
Nadat mijn moeder overleed bleken we helemaal niet zo'n hecht gezin te zijn als ik altijd dacht. Oudste broer spreek ik al 15 jaar niet meer. Jongste broer heeft afgelopen zomer al het contact verbroken met de rest. Alleen met mijn middelste broer en zijn gezin zijn we nog steeds heel close.
Ik vind de kerst echt niks meer aan.
Nadat mijn moeder overleed bleken we helemaal niet zo'n hecht gezin te zijn als ik altijd dacht. Oudste broer spreek ik al 15 jaar niet meer. Jongste broer heeft afgelopen zomer al het contact verbroken met de rest. Alleen met mijn middelste broer en zijn gezin zijn we nog steeds heel close.
Ik vind de kerst echt niks meer aan.
woensdag 24 december 2025 om 09:47
Ik heb de eerste ruzie er alweer op zitten. Partner heeft zonder overleg met mij, met schoonmoeder (dementie, woont in instelling, lief maar vraagt veeeel aandacht) afgesproken dat ze niet alleen Tweede Kerstdag in de middag bij ons komt, maar ook morgenochtend tot de lunch. Toen ik partner eraan hielp herinneren dat dat 1] niet overlegd was, maar vooral 2] dat betekent dat hij niet even meekan naar mijn oma op koffievisite zoals ik hem had gevraagd, voelde hij zich gelukkig oprecht heel lullig (en terecht want tijd maken in onze relatie is al iets waarvan ik vind dat hij dat niet genoeg prioriteit geeft). Schoonmoeder heeft haar man dit jaar verloren, dus ik snap partner ergens wel, maar pffffff.
woensdag 24 december 2025 om 09:51
Ik ben zo blij dat wij geen kerst met familie meer doen. Alleen eigen gezin. Dat stomme familiegedoe met opgeprikt bij elkaar zitten en doen of je elkaar leuk vindt terwijl je elkaar anders bijna nooit ziet, vreselijk. En dan die kerstgekte met drukke chagrijnige mensen in de winkels en op straat….
En dan komt de MacDonalds met een leuke (ai)reclame die laat zien hoe heel veel mensen kerst ervaren en krijgen ze commentaar omdat men denkt dat een Allerhande-/Jumbo-/CocaCola-kerst de norm moet zijn.
En dan komt de MacDonalds met een leuke (ai)reclame die laat zien hoe heel veel mensen kerst ervaren en krijgen ze commentaar omdat men denkt dat een Allerhande-/Jumbo-/CocaCola-kerst de norm moet zijn.
woensdag 24 december 2025 om 10:08
Ik heb niet veel te mopperen omdat ik het vier zoals ik het het liefst doe: samen met man en helemaal relaxed. Ik kan het iedereen die dat zou willen (vieren zoals je het het liefst zou doen) helemaal aanraden.
Geen gedoe met familie(afspraken), geen gedoe met opzitten, geen gedoe met koken (wel wat feestelijks waar ik ook écht veel zin in heb, maar wederom: weinig gedoe). Gewoon heerlijk kneuterig samen.
Jammer dat man op een van de kerstdagen wel nog even op familiebezoek gaat, ik snap het helemaal en het is ook gewoon echt prima, maar ik had er helemaal niets op tegen gehad om twee dagen heerlijk samen door te brengen in een cocon van kneuterig- en knusheid.
Geen gedoe met familie(afspraken), geen gedoe met opzitten, geen gedoe met koken (wel wat feestelijks waar ik ook écht veel zin in heb, maar wederom: weinig gedoe). Gewoon heerlijk kneuterig samen.
Jammer dat man op een van de kerstdagen wel nog even op familiebezoek gaat, ik snap het helemaal en het is ook gewoon echt prima, maar ik had er helemaal niets op tegen gehad om twee dagen heerlijk samen door te brengen in een cocon van kneuterig- en knusheid.
woensdag 24 december 2025 om 10:39
Jeetje Kuzu, jij hebt echt een kutkerst! Heel veel sterkte.
Net als Rabarbara heb ik geen fijne herinneringen aan de kerst, geen familie op een gecompliceerde relatie met een sibling na, dus ik heb geen zin om kerst te vieren. Ook niet met vrienden, die weten het inmiddels ook wel en vinden het prima.
Ik zorg dat ik mijn boodschappen op tijd binnen heb zodat ik die vreselijke chagrijnigheid in de winkels kan ontwijken en ga als het even kan gewoon werken.
Nu hebben ze op het werk besloten een kerstbrunch te organiseren voor de mensen die komen werken. Van 11.30 tot 13.30 of zo terwijl het werk pas om 13.00 uur af is.
Ik heb er vriendelijk voor bedankt en gezegd dat ik gewoon doorwerk en nu ben ik de party pooper. En ondankbaar want die brunch wordt speciaal voor mij en anderen georganiseerd en daar is veel moeite in gaan zitten. En het werk kun je na de brunch toch gewoon afmaken? Zodat je pas om half 3 of zo thuis bent. Niet dus...
Oudejaarsavond vind ik nog een graadje erger. Ondanks de vuurwerkvrije gemeente wordt hier nog voldoende afgestoken, ook veel zwaar vuurwerk waardoor mijn beesten zwaar in de stress zitten. Ik heb ook niet de illusie dat dat volgend jaar opeens over is.
Wat mij betreft slaan we deze periode gewoon over en starten we 2 januari weer.
Net als Rabarbara heb ik geen fijne herinneringen aan de kerst, geen familie op een gecompliceerde relatie met een sibling na, dus ik heb geen zin om kerst te vieren. Ook niet met vrienden, die weten het inmiddels ook wel en vinden het prima.
Ik zorg dat ik mijn boodschappen op tijd binnen heb zodat ik die vreselijke chagrijnigheid in de winkels kan ontwijken en ga als het even kan gewoon werken.
Nu hebben ze op het werk besloten een kerstbrunch te organiseren voor de mensen die komen werken. Van 11.30 tot 13.30 of zo terwijl het werk pas om 13.00 uur af is.
Oudejaarsavond vind ik nog een graadje erger. Ondanks de vuurwerkvrije gemeente wordt hier nog voldoende afgestoken, ook veel zwaar vuurwerk waardoor mijn beesten zwaar in de stress zitten. Ik heb ook niet de illusie dat dat volgend jaar opeens over is.
Wat mij betreft slaan we deze periode gewoon over en starten we 2 januari weer.
woensdag 24 december 2025 om 11:01
Ach @Kuzu, dat klinkt inderdaad ontzettend kut...
Wat zul jij je alleen voelen deze dagen...
The impossible only takes a little longer
woensdag 24 december 2025 om 11:36
Met z'n tweeën dit jaar. Al lang blij dat man weer op de been is. Veel tv kijken, wandelen en lekker eten.
Misschien komt één van de kinderen nog langs met vriend. Ander kind woont in het westen en schoonzoon moet werken met kerst dus die zien we sowieso niet kerst.
Misschien komt één van de kinderen nog langs met vriend. Ander kind woont in het westen en schoonzoon moet werken met kerst dus die zien we sowieso niet kerst.
Vrijheid, gelijkheid, zusterschap
woensdag 24 december 2025 om 11:37
Ik hou van de feestdagen! Ik voel me alleen behoorlijk beroerd
. Gelukkig hebben we de boodschappen laten bezorgen en is man thuis om alles voor te breiden. Kerstavond vieren we alleen met eigen gezin en aanhang. Dat gaat wel lukken. En dan maar hopen dat ik me morgen beter voel zodat ik de andere kerstdagen met familie kan vieren.
woensdag 24 december 2025 om 11:44
Mijn kerstdagen verlopen ook anders dan ik had gewild.
Ik ben maandag geopereerd aan mijn hart dus moet lichamelijk opknappen, maar ik vind het mentaal moeilijk omdat ik me gauw zorgen maak (hoort dit pijntje wel enz).
Ook ben ik nu al klaar met alle kerst prullaria en houd van een opgeruimd huis.
Dus met alles even tandjes op elkaar en vooral mijn man liefjes toelachen wanneer hij eindelijk iets opruimt
Ik ben maandag geopereerd aan mijn hart dus moet lichamelijk opknappen, maar ik vind het mentaal moeilijk omdat ik me gauw zorgen maak (hoort dit pijntje wel enz).
Ook ben ik nu al klaar met alle kerst prullaria en houd van een opgeruimd huis.
Dus met alles even tandjes op elkaar en vooral mijn man liefjes toelachen wanneer hij eindelijk iets opruimt
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in