Worden vrouwelijke DJ’s meer lastig gevallen dan mannelijk

29-12-2025 21:29 74 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik post deze topic omdat ik oprecht niet weet of mannelijke DJ’s net zoveel te maken met ongewenste intimiteiten in het nachtleven dan vrouwelijke.
Dit artikel van de BBC zet mij aan het denken.

https://www.bbc.com/news/articles/cly0535g3gyo.amp

Dit terwijl de BBC notabene een verleden heeft met Jimmy Saville.
Ik denk dat een deurbeleid kan helpen, maar in hoeverre gaat dit leiden tot omgekeerd seksisme of nog erger etnische profileren.
Vrouwelijke en mannelijke DJ’s heb je natuurlijk over de hele wereld.
Om die reden ben ik benieuwd hoe hier naar wordt gekeken.
Sabine schreef:
30-12-2025 11:26
Is het een man? Dan kom je er niet in.
Gaat nooit gebeuren. Alleen al omdat er een hoop vrouwen vaak veel positiever spreken over mannen en mannencultuur dan over vrouwen en vrouwencultuur. Voor zover dit bestaat dan en terecht deze naam heeft dan maar je snapt de strekking.

Vrouwen spreken vaak lovend over werken tussen mannen, mannenhumor, mannengezelschap en zelfs kritische programma's, boeken of artikelen die sterk benadrukken dat bijna alles aangeleerd is hebben de neiging dat wat (aangeleerd) jongensgedrag is als het wenselijke te zien. Dat wat meisjes níet is aangeleerd ipv andersom.

Veel meer artikelen over de "stoere vrouw" in het mannenberoep dan lovend op een feestje als man zeggen in een 95% gedomineerd vrouwenberoep te zitten en de humor en werksfeer daar vele malen beter ervaart.
Dat zal nooit gaan gebeuren.
Ik heb zelf een tijd gedraaid op festivals en in clubs. Sinds enkele jaren is het in sommige clubs normaal om in een soort setting te staan waar je midden tussen publiek staat. Dus ook drukte achter de DJ booth. Beetje boiler room-achtig. Daar ben ik vrij snel mee gestopt, want naast het gegeven dat sommige mensen denken wel even aan je apparatuur te zitten, zijn de grijpgrage handjes ook niet te tellen. Voor de beveiliging is het dan ook lastiger dat én te kunnen opmerken én tijdig te kunnen handelen. Ik heb weleens sets stilgelegd hierom.

Hoe later de avond hoe erger het werd, ook promotors, stage managers en ander personeel van de venue die zichzelf vooral heel interessant vonden hadden er een handje van om zichzelf compleet te misdragen bij de aanblik van een ‘chickie met een platenkoffer en/of headphones’. En degenen die je wel even naar buiten wilden begeleiden, naar taxi of huis brengen zijn de ergste (in mijn ervaring dan).

Maar goed, het is bij binnenkomst aan de neus meestal niet te zien wie zich later gaat misdragen. Dat maakt het maken van een deurbeleid hierop lastig. Wel denk ik dat organisatoren de klachten van hun artiesten serieuzer mogen nemen en hun artiesten (en gasten natuurlijk) beter moeten kunnen beschermen. Dus niet weglachen als er iemand aan de artiest heeft gezeten, wel meteen buiten zetten en beleid luid en duidelijk uitdragen.
Where is my mind?
Dropdrop schreef:
29-12-2025 22:18
Vrouwelijke alles wordt toch vaker lastiggevallen?

Welk beroep ken je waarin een man vaker wordt lastiggevallen dan een vrouw?
Ja dit. Wat een vreemd topic.
Vanielje schreef:
30-12-2025 10:38
Een kroeg/discoverbod voor notoire probleemschoppers is iets heel anders dan een deurbeleid.
In de praktijk kun je alleen achteraf selecteren mbt deurbeleid. Hippe tenten selecteren zichzelf. Die hebben geen nieuwe gasten nodig.
Daar staat tegenover dat mannen weigeren omdat zijn snorharen je niet aanstaat ook ongepast is.
Een verbod op notoire relschoppers is dat weer niet.
Dit kan gewoon toegepast worden mbt een deurbeleid.
Helena schreef:
30-12-2025 13:19
In de praktijk kun je alleen achteraf selecteren mbt deurbeleid. Hippe tenten selecteren zichzelf. Die hebben geen nieuwe gasten nodig.
Daar staat tegenover dat mannen weigeren omdat zijn snorharen je niet aanstaat ook ongepast is.
Dat doet de horeca toch allang? Of is je punt dat je tegen een deurbeleid bent obv kleding/schoenen en andere uiterlijkheden?
Helena schreef:
30-12-2025 13:19
In mijn ervaring was het juist het ergst in de ‘hippe’ (wat eem boomerwoord btw ;)) tenten. Vol met mensem die zichzelf erg geslaagd vinden en niet gewend zijn een Nee te horen. Ook in beleid werd er dan te snel sussend gereageerd, want die hippe gast met zijn grijpgrage handjes is toch wel een gast met aanzien die ze graag de hand boven het hoofd houden.
Where is my mind?
Mij ontgaat volledig wat je bedoelt met de zin ‘Dit terwijl de BBC notabene een verleden heeft met Jimmy Saville’. Wat heeft een pedoseksueel als Jimmy Saville te maken met vrouwelijke DJ’s? Waarom zou BBC Wales geen interviews mogen houden over dit onderwerp?
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
SurferRosa schreef:
30-12-2025 13:26
In mijn ervaring was het juist het ergst in de ‘hippe’ (wat eem boomerwoord btw ;)) tenten. Vol met mensem die zichzelf erg geslaagd vinden en niet gewend zijn een Nee te horen. Ook in beleid werd er dan te snel sussend gereageerd, want die hippe gast met zijn grijpgrage handjes is toch wel een gast met aanzien die ze graag de hand boven het hoofd houden.
En waarschijnlijk een van de weinige gekken die grof geld wil betalen voor een ‘VIP area’ en champagne om mee te kunnen flexen.
LemoosGaatDoor schreef:
30-12-2025 15:30
Mij ontgaat volledig wat je bedoelt met de zin ‘Dit terwijl de BBC notabene een verleden heeft met Jimmy Saville’. Wat heeft een pedoseksueel als Jimmy Saville te maken met vrouwelijke DJ’s? Waarom zou BBC Wales geen interviews mogen houden over dit onderwerp?
Jimmy Saville was zelf een DJ die bij de BBC werkte, dus ik denk dat TO bedoelt dat de BBC al veel langer wist van de misstanden in Wales dan in het artikel van de BBC vermeld staat.
Vanielje schreef:
30-12-2025 16:08
Jimmy Saville was zelf een DJ die bij de BBC werkte, dus ik denk dat TO bedoelt dat de BBC al veel langer wist van de misstanden in Wales dan in het artikel van de BBC vermeld staat.
Hij werkte als discjockey voor de radio en later als tv-presentator, wat dat heeft te maken met dj’s die draaien op festivals en in clubs ontgaat mij nog steeds. Overigens heeft die activiste Trishna Singh-Davies het aangekaart en contact gezocht met de media.
LemoosGaatDoor schreef:
30-12-2025 16:16
Hij werkte als discjockey voor de radio en later als tv-presentator, wat dat heeft te maken met dj’s die draaien op festivals en in clubs ontgaat mij nog steeds. Overigens heeft die activiste Trishna Singh-Davies het aangekaart en contact gezocht met de media.
Ja, dat is inderdaad zo. Zonder duidelijkheid van TO blijft het gissen welke kwalijke rol de BBC hierin gespeeld heeft.
Vanielje schreef:
30-12-2025 16:21
Ja, dat is inderdaad zo. Zonder duidelijkheid van TO blijft het gissen welke kwalijke rol de BBC hierin gespeeld heeft.
Man man man. Het is hetzelfde als verontwaardigd gaan zitten zitten doen dat de NCRV met een programma als Pointer zich durft bezig te houden met drugssmokkel in de Rotterdamse haven omdat ze decennia geleden Frank Masmeijer al in hun stal hadden.
LemoosGaatDoor schreef:
30-12-2025 16:54
Man man man. Het is hetzelfde als verontwaardigd gaan zitten zitten doen dat de NCRV met een programma als Pointer zich durft bezig te houden met drugssmokkel in de Rotterdamse haven omdat ze decennia geleden Frank Masmeijer al in hun stal hadden.
Inderdaad, maar waarom heeft de NCRV zolang gezwegen, terwijl die Frank met zijn vage Antwerpse bar toch wel echt al een paar jaartjes bezig was? Was de Holidayquiz dan al die jaren gewoon een dekmantel? Ik stel alleen maar vragen...
Vanielje schreef:
30-12-2025 17:07
Inderdaad, maar waarom heeft de NCRV zolang gezwegen, terwijl die Frank met zijn vage Antwerpse bar toch wel echt al een paar jaartjes bezig was? Was de Holidayquiz dan al die jaren gewoon een dekmantel? Ik stel alleen maar vragen...
Nee je hebt gelijk natuurlijk. Al valt het mij een beetje van je tegen dat je mij nog niet hebt gewezen op de hypocrisie van BBC News om te durven berichten over Epstein, Prince Andrews escapades en Sean ‘Diddy’ Combs.
SurferRosa schreef:
30-12-2025 11:56

Hoe later de avond hoe erger het werd, ook promotors, stage managers en ander personeel van de venue die zichzelf vooral heel interessant vonden hadden er een handje van om zichzelf compleet te misdragen bij de aanblik van een ‘chickie met een platenkoffer en/of headphones’. En degenen die je wel even naar buiten wilden begeleiden, naar taxi of huis brengen zijn de ergste (in mijn ervaring dan).
Ik ben blij met jouw inzichten.

Zou het eigenlijke probleem kunnen liggen in het gegeven dat er waarschijnlijk minder vrouwen werkzaam zijn als promotors, clubeigenaren, festivalorganisatoren en bijvoorbeeld labelbazen zijn?
Misschien is mijn beeld hierover wat te beperkt, maar toch.
LemoosGaatDoor schreef:
30-12-2025 17:16
Nee je hebt gelijk natuurlijk. Al valt het mij een beetje van je tegen dat je mij nog niet hebt gewezen op de hypocrisie van BBC News om te durven berichten over Epstein, Prince Andrews escapades en Sean ‘Diddy’ Combs.
Nu heb je me ontmaskerd....
Helena schreef:
30-12-2025 17:53

Zou het eigenlijke probleem kunnen liggen in het gegeven dat er waarschijnlijk minder vrouwen werkzaam zijn als promotors, clubeigenaren, festivalorganisatoren en bijvoorbeeld labelbazen zijn?
Als vrouwelijke DJs op dit moment relatief vaak lastig worden gevallen door mannelijke
promotors, clubeigenaren en festivalorganisatoren dan zal dat afnemen als het aantal vrouwen in die beroepsgroepen toeneemt, denk ik.
LemoosGaatDoor schreef:
30-12-2025 15:30
Waarom zou BBC Wales geen interviews mogen houden over dit onderwerp?
Dit doen ze toch al. Ze hebben een willekeurige mening van wie dan ook echt niet nodig.
Zij zijn immers de gevestigde orde en daar ligt nu juist het probleem.
Kritiek komt meestal van mensen in dienst van tijdschriften, kranten, radio en televisie. Dat zijn dus de mensen die geld verdienen met drama.
De BBC is echter niet brandschoon door zijn verleden met Jimmy Saville. Er zijn mensen die de BBC verheerlijken als instituut. Ik niet hoor.
Wat niet wil zeggen dat de BBC nooit iets goed kan doen.
In dit geval doen ze dat dus wel met dit artikel.
Helena schreef:
30-12-2025 19:22
Dit doen ze toch al. Ze hebben een willekeurige mening van wie dan ook echt niet nodig.
Kritiek komt meestal van mensen in dienst van tijdschriften, kranten, radio en televisie. Dat zijn dus de mensen die geld verdienen met drama.
De BBC is echter niet brandschoon door zijn verleden met Jimmy Saville. Er zijn mensen die de BBC verheerlijken als instituut. Ik niet hoor.
Oei, dat klinkt niet best. Ik neem best wat nieuws van de BBC tot me. Welk instituut dat niet tot de gevestigde orde behoort en wel brandschoon is stel je voor als alternatief?
Helena schreef:
30-12-2025 19:22
Ik begrijp niet zo goed wat hier staat.
Ik vind kritische journalistiek overigens helemaal niet per se onderdeel van de gevestigde orde. Juist niet, zou ik zeggen.
Si abra la puerta hay lobos.
Vanielje schreef:
30-12-2025 20:21
Oei, dat klinkt niet best. Ik neem best wat nieuws van de BBC tot me. Welk instituut dat niet tot de gevestigde orde behoort en wel brandschoon is stel je voor als alternatief?
Dat moet je toch helemaal zelf weten. Wie ben ik om voor jou te bepalen wat jij wel of niet moet lezen?
Ik verheerlijk de BBC niet en daar is ook meteen alles mee gezegd.
Dit artikel is daarentegen gewoon goed en daar gaat het natuurlijk om.
Helena schreef:
30-12-2025 17:53

Hoe meer vrouwen op een bepaalde werkplek, hoe minder ze lastiggevallen worden.
Rabarbara schreef:
30-12-2025 20:27
Ik begrijp niet zo goed wat hier staat.
Ik vind kritische journalistiek overigens helemaal niet per se onderdeel van de gevestigde orde. Juist niet, zou ik zeggen.
Het gaat om de inhoud van dit artikel en die mag er wezen.
Helena schreef:
30-12-2025 20:55
Dat moet je toch helemaal zelf weten. Wie ben ik om voor jou te bepalen wat jij wel of niet moet lezen?
Ik verheerlijk de BBC niet en daar is ook meteen alles mee gezegd.
Dit artikel is daarentegen gewoon goed en daar gaat het natuurlijk om.
Ik ken niemand die de BBC of wat voor publieke omroep dan ook "verheerlijkt". Je bent zelf degene die de BBC en Jimmy Savile hier als onderwerp op tafel gooit.
Helena schreef:
30-12-2025 20:59
Het gaat om de inhoud van dit artikel en die mag er wezen.
Ik vind het niet duidelijker. Ik denk dat dit geen topic voor mij is.
Si abra la puerta hay lobos.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven